desogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

04-02-2014 | Vrouw | 43
desogestrel (0,075mg)
Ik gebruik al 6 jaar Cerazette en ben er zeer tevreden over. Heb al 6 jaar mijn regels niet gehad. Nu, sinds een tweetal weken heb ik een lichte bloeding met donkerbruin slijmerig bloed. Is het nodig om af en toe (om de paar jaar of zo) een week te stoppen met Cerazette om je maandstonden een keer te laten doorkomen ?

06-12-2013 | Vrouw | 30
desogestrel
Gaan gebruiken omdat ik borstvoeding gaf. Het is maanden heel goed gegaan en ik merkte geen bijwerkingen. Wel vond ik het raar dat ik nooit ongesteld werd maar dat zou geen probleem zijn. Naderhand kreeg ik veel last van buikpijnen die steeds erger werden, veroorzaakt door het niet-ongesteld worden. Ik ga weer terug naar een 'gewone' pil. Persoonlijk vind ik het fijner om[lees meer...] af en toe ongesteld te worden: te weten dat je én niet zwanger bent én dat je lichaam nog werkt.

31-10-2013 | Vrouw | 21
desogestrel
Ik ben erg tevreden over Cerazette. Hiervoor had ik altijd klachten door de anticonceptiepil. Eerst gebruikte ik Ethinylestradiol/Levonorgestrel .03/.15 maar daarmee had ik erg veel last van buikpijn, hoofdpijn en zat ik niet goed in mijn vel. Toen nog 3 maanden Ethinylestradiol/Desogestrel Richter geprobeerd. Het leek beter te gaan, maar na 1 maand kwamen de klachten van [lees meer...]voorheen weer terug. Nu dus overgestapt op de minipil. Bijna alle klachten zijn verdwenen. De eerste maanden had ik last van misselijkheid, maar dit is normaal in het begin en ging ook vanzelf over. Ik kan weer normaal eten en koffiedrinken zonder opgeblazen gevoel, en ik voel me weer mijzelf. Wel is het tijdstip van inname iets gevoeliger. Dit moet altijd rond hetzelfde tijdstip, dus bijvoorbeeld altijd 's avonds. En niet een keer 's ochtends want dan is de werking verminderd. Wat ik ook geweldig vind is dat ik nu al 5 maanden niet meer ongesteld ben. Na de eerste twee weken kreeg ik een bloeding, maar dit was tot nu toe de laatste. Een minpuntje is dat ik bij het halen van mijn eerste herhaalrecept een variant mee kreeg (Sandoz Desogestrel). Deze bezorgt mij af en toe wat hoofdpijn en ik krijg ze niet goed uit de verpakking. Verder ook een prima pil!

14-10-2013 | Vrouw | 51
desogestrel (0,075mg)
Ben nu 2 maanden aan de minipil en ben nu al 2 weken ongesteld en het ziet er ook niet naar uit dat het gaat stoppen, is dit normaal. Ben aan de mini pil gegaan ivm de overgang en helemaal geen controle meer had over mijn menstruatie en ben 51 jaar.

22-09-2013 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Na 6 maanden deze pil geslikt gister gestopt. Was mezelf totaal kwijt en had ook al maanden last van een zeurderige pijn in mijn onderbuik, vreselijke pijnen in mijn benen en kuiten en constant toch het gevoel hebben zwanger te zijn, omdat de pil licht is en ik al vaker heb gehoord dat vrouwen door deze pil heen toch zwanger zijn geworden. Voor mij nooit meer deze pil, w[lees meer...]at een ramp.

09-09-2013 | Vrouw | 23
desogestrel
Beste lezer, na het stoppen met de Diane35 ivm veel bijwerkingen ben ik begonnen met Cerazette. Dit omdat ik migraine heb met aura. Ik dacht beter uit te zijn maar dit was niet waar. De eerste maand ging het prima en voelde me goed. Wel viel het me op dat ik veel vocht vasthield. Na deze maand kreeg ik last van wisselende stemmingen, erge pijn in mijn kuiten en benen, kwam[lees meer...] veel aan, kreeg veel puistjes in mijn gezicht en op mijn rug en armen en voelde me helemaal niet lekker in mijn vel. Dit heb ik verder nooit want ik eet goed, beweeg veel, drink niet en rook niet. Na 2 maanden was het niet meer te houden. Ik merkte dat mijn lichaam niet meer kon. Was erg moe van de pil. Ik stopte met de pil en de klachten verdwenen als sneeuw voor de zon. Nu heb ik de Lovette een zeer lichte pil. Het gaat veel beter, minder vaak migraine, kom geen kilo's aan, super mooie huid. De cerazette vond ik vooral vervelend omdat je geen stopweek hebt, je merkt toch dat je lichaam daar raar op reageerd.

09-09-2013 | Vrouw | 33
Jeuk
Een paar dagen na de start van Cerazette kreeg ik ontzettende jeuk over mijn hele lichaam, met name mijn handpalmen en hoofdhuid en het gebied van mijn vagina jeukten enorm. Ook kreeg ik her en der jeukende bultjes. Ik werd er helemaal gek van en maakte me ook zorgen: zou dit door het hormoon in Cerazette komen? Ik heb juist voor deze minipil gekozen omdat ik erg gevoelig [lees meer...]voor hormonen ben en last heb van depressies. Ik hoopte met Cerazette een goed anticonceptiemiddel gevonden te hebben, maar naast de jeuk en bultjes werd ik er ook erg labiel van. Ik ben na een paar weken gestopt en toen zijn de klachten weer verdwenen. Voor mij nooit meer deze pil in ieder geval.

05-07-2013 | Vrouw | 35
desogestrel
IK NEEM SINDS VORIGE MAAND CERAZETTE,OMDAT IK EEN 3 TAL DAGEN VOOR MIJN MENSTRUATIE ER MOEST DOORKOMEN ALTIJD HEVIGE MIGRAINE KREEG, SINDS IK CERAZETTE NEEM HEB IK GELUKKIG GEEN MIGRAINE GEKREGEN , IK HEB WEL MIJN MS GEKREGEN EN VEEL LANGER DAN NORMAAL ONDANKS IK MIJN PIL AAN T DOORNEMEN BEN ,BRUIN EN ROOD BLOED ,DA DUURT NU AL 6 DAGEN EN ZAL NI VOOR MORGEN GEDAAN ZIJN,NO[lees meer...]RMAAL HEB IK DA AMPER 3 DAGEN.IK HOOP DA IK MS NI KRIJG VOLGENDE KEER WANT IK BEN OP VERLOF EN DAN HAAT IK DAT

28-06-2013 | Vrouw | 45
desogestrel
Ik gebruik het nu twee maanden en alleen in de eerte maand last van hoofdpijn maar dit is nu over, geen gewichtstoename alleen haaruitval wat ik toch wel heel erg vindt. Zou ook willen weten of dit overgaat of alleen erger gaat worden als ik ermee doorga. Daarnaast is het libido tot 0 gedaald.

19-06-2013 | Vrouw | 29
desogestrel
Ik slik deze pil nu 2 maanden in het begin veel hoofdpijn en erg misselijk nu de 2e maand last van blauwe plekken op me benen en zere gewrichten en benen volgens de dokter gaat dat na 3 maanden vanzelf over voor de rest ben ik er erg tevreden over niet meer ongesteld geweest en geen tussentijdse bloedingen en niet aangekomen wel is mijn libido enorm versterkt

06-06-2013 | Vrouw | 25
desogestrel
Doordat ik als complicatie van een operatie long embolieen gehad heb. Wilde mijn h.a. mij van mn gebruikelijke pil af hebben (Diana 35) Ik wilde persoonlijk liever de nuvaring maar ook daar was het risico op trombose verhoogd. Ik slik deze pil nu 4 maanden en vind het eigenlijk maar niets. Ik mis zowaar mn menstruatie waardoor ik iedere keer weer denk 'ik zal toch n[lees meer...]iet zwanger zijn'. Nu breekt het toch door en vraag me af hoelang dit aan zal houden. Ik ging op zoek naar informatie over deze pil omdat ik ook erg moe ben, aangekomen ben, het algehele niet lekker gevoel heb, agressie, depressie en mijn eerst 'ooh-zo-gezonde' libido naar het -punt gedaald is. Ik mag helaas niet switchen tenzij ik een koperspiraal neem maar die wil ik al helemaal niet. Maar ik vind deze pil zeker geen aanrader!!

30-05-2013 | Vrouw | 42
Endometriose
Ik had jaren last van tussentijdse bloedingen en in die tijd diverse andere anticonceptiepillen voorgeschreven gekregen , maar niks hielp. Op het laatst was ik alleen maar ongesteld en dit heeft weken en weken aangehouden . In overleg met de arts overgestapt op cerazette . Wat een opluchting .Geen uitgeput gevoel meer, geen pijn meer enz enz . Ik ben 1x na 3 weken gebru[lees meer...]ik nog iets ongesteld geweest te zijn ,daarna niet meer ongesteld geworden en dus ook geen tussentijdse bloedingen meer . Geen bijwerkingen niks . Heerlijk ik ben er super tevreden over .

03-05-2013 | Vrouw | 37
desogestrel
Ik ben 6 weken na de bevalling gestart met deze pil als anticonceptie en daarnaast gaf ik volledig borstvoeding. Na 1 week een paar dagen flink bloed verloren vergelijkbaar als een flinke ongesteldheid, daarna niet meer gebloed. In het begin weinig last van bijwerkingen, maar na 2 maand kreeg ik last van stemmingswisselingen en werd ik erg neerslachtig en boos. Mijn libido[lees meer...] was ver beneden peil. Mijn gewrichten begonnen zeer te doen. Op een gegeven moment was het nodig om polsbracen te dragen. Ik heb zelfs gedacht aan dood gaan, gelukkig herkende ik de klachten. Ik heb deze klachten namelijk ook gehad bij de mirena. Mijn man heeft zich laten steriliseren dus gelukkig kon ik er nu mee stoppen. De klachten zijn nu na een week bijgetrokken. Mijn polsen doen nog iets zeer en ik zit weer lekker in mijn vel, mijn huisarts wist van de bijwerkingen die ik van de mirena had en waarschuwde me al dat ik dezelfde klachten weer zou kunnen krijgen. Het is een goed middel om zwangerschap te voorkomen, tenminste daar ga ik wel van uit, want ben na een week gestopt te zijn nog niet ongesteld geworden en geef nog wel volledig borstvoeding. We wachten het af.

30-03-2013 | Vrouw | 37
desogestrel
Ik ben begonnen na de geboorte van mij zoon en slik de pil inmiddels een jaar, ik ben enorm aangekomen in gewicht weeg 10 kilo meer dan mijn normale gewicht, terwijl ik meteen na de bevalling al weer mijn oude gewicht had binnen twee maanden en na 3 maanden was begonnen met cerazette. Ook heb je constant de onzekerheid toch zwanger te zijn doordat ik nooit meer ongesteld w[lees meer...]ord.Heb ook enorm last van humeurigheid, verdraag helemaal niets waar ik voorheen behoorlijk iets kon hebben, dat is vooral voor mijn kinderen erg.Ik zou graag een andere betere oplossing willen hebben maar die is er helaas niet :-(

11-03-2013 | Vrouw | 38
desogestrel
Ik ben cerazette gaan gebruiken tijdens de borstvoeding van mijn kinderen. Daarvoor gebruikte ik een drie fasen pil. Ik merkte dat ik bij het terug gaan naar mijn "oude" pil veel meer last van humeur en emoties had. En dus maar weer terug naar de cerazette. Waarbij ook het voordeel dat ik bijna niet meer ongesteld werd. Na een aantal jaar, nu toch overgestapt op implanon. [lees meer...]Qua hormonen en werking zeer vergelijkbaar (word niet meer ongesteld), maar zonder het gedoe van dagelijks slikken (en eventueel vergeten)... Kortom Cerazette is een prima middel, maar Implanon had mijn voorkeur vanwege het gebruikersgemak.

26-01-2013 | Vrouw | 24
Endometriose
Ik neem Cerazette nu al vijf maanden. Deze pil werd voorgeschreven om endometriose tegen te gaan. Het eerste maand kreeg ik lichte bloedingen. Daarna heb ik mijn regels niet meer gekregen. Ik ben zeer tevreden over die pil. Van bijwerkingen heb ik niet echt last.