desogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

05-07-2013 | Vrouw | 35
desogestrel
IK NEEM SINDS VORIGE MAAND CERAZETTE,OMDAT IK EEN 3 TAL DAGEN VOOR MIJN MENSTRUATIE ER MOEST DOORKOMEN ALTIJD HEVIGE MIGRAINE KREEG, SINDS IK CERAZETTE NEEM HEB IK GELUKKIG GEEN MIGRAINE GEKREGEN , IK HEB WEL MIJN MS GEKREGEN EN VEEL LANGER DAN NORMAAL ONDANKS IK MIJN PIL AAN T DOORNEMEN BEN ,BRUIN EN ROOD BLOED ,DA DUURT NU AL 6 DAGEN EN ZAL NI VOOR MORGEN GEDAAN ZIJN,NO[lees meer...]RMAAL HEB IK DA AMPER 3 DAGEN.IK HOOP DA IK MS NI KRIJG VOLGENDE KEER WANT IK BEN OP VERLOF EN DAN HAAT IK DAT

28-06-2013 | Vrouw | 45
desogestrel
Ik gebruik het nu twee maanden en alleen in de eerte maand last van hoofdpijn maar dit is nu over, geen gewichtstoename alleen haaruitval wat ik toch wel heel erg vindt. Zou ook willen weten of dit overgaat of alleen erger gaat worden als ik ermee doorga. Daarnaast is het libido tot 0 gedaald.

19-06-2013 | Vrouw | 29
desogestrel
Ik slik deze pil nu 2 maanden in het begin veel hoofdpijn en erg misselijk nu de 2e maand last van blauwe plekken op me benen en zere gewrichten en benen volgens de dokter gaat dat na 3 maanden vanzelf over voor de rest ben ik er erg tevreden over niet meer ongesteld geweest en geen tussentijdse bloedingen en niet aangekomen wel is mijn libido enorm versterkt

06-06-2013 | Vrouw | 25
desogestrel
Doordat ik als complicatie van een operatie long embolieen gehad heb. Wilde mijn h.a. mij van mn gebruikelijke pil af hebben (Diana 35) Ik wilde persoonlijk liever de nuvaring maar ook daar was het risico op trombose verhoogd. Ik slik deze pil nu 4 maanden en vind het eigenlijk maar niets. Ik mis zowaar mn menstruatie waardoor ik iedere keer weer denk 'ik zal toch n[lees meer...]iet zwanger zijn'. Nu breekt het toch door en vraag me af hoelang dit aan zal houden. Ik ging op zoek naar informatie over deze pil omdat ik ook erg moe ben, aangekomen ben, het algehele niet lekker gevoel heb, agressie, depressie en mijn eerst 'ooh-zo-gezonde' libido naar het -punt gedaald is. Ik mag helaas niet switchen tenzij ik een koperspiraal neem maar die wil ik al helemaal niet. Maar ik vind deze pil zeker geen aanrader!!

30-05-2013 | Vrouw | 42
Endometriose
Ik had jaren last van tussentijdse bloedingen en in die tijd diverse andere anticonceptiepillen voorgeschreven gekregen , maar niks hielp. Op het laatst was ik alleen maar ongesteld en dit heeft weken en weken aangehouden . In overleg met de arts overgestapt op cerazette . Wat een opluchting .Geen uitgeput gevoel meer, geen pijn meer enz enz . Ik ben 1x na 3 weken gebru[lees meer...]ik nog iets ongesteld geweest te zijn ,daarna niet meer ongesteld geworden en dus ook geen tussentijdse bloedingen meer . Geen bijwerkingen niks . Heerlijk ik ben er super tevreden over .

03-05-2013 | Vrouw | 37
desogestrel
Ik ben 6 weken na de bevalling gestart met deze pil als anticonceptie en daarnaast gaf ik volledig borstvoeding. Na 1 week een paar dagen flink bloed verloren vergelijkbaar als een flinke ongesteldheid, daarna niet meer gebloed. In het begin weinig last van bijwerkingen, maar na 2 maand kreeg ik last van stemmingswisselingen en werd ik erg neerslachtig en boos. Mijn libido[lees meer...] was ver beneden peil. Mijn gewrichten begonnen zeer te doen. Op een gegeven moment was het nodig om polsbracen te dragen. Ik heb zelfs gedacht aan dood gaan, gelukkig herkende ik de klachten. Ik heb deze klachten namelijk ook gehad bij de mirena. Mijn man heeft zich laten steriliseren dus gelukkig kon ik er nu mee stoppen. De klachten zijn nu na een week bijgetrokken. Mijn polsen doen nog iets zeer en ik zit weer lekker in mijn vel, mijn huisarts wist van de bijwerkingen die ik van de mirena had en waarschuwde me al dat ik dezelfde klachten weer zou kunnen krijgen. Het is een goed middel om zwangerschap te voorkomen, tenminste daar ga ik wel van uit, want ben na een week gestopt te zijn nog niet ongesteld geworden en geef nog wel volledig borstvoeding. We wachten het af.

30-03-2013 | Vrouw | 37
desogestrel
Ik ben begonnen na de geboorte van mij zoon en slik de pil inmiddels een jaar, ik ben enorm aangekomen in gewicht weeg 10 kilo meer dan mijn normale gewicht, terwijl ik meteen na de bevalling al weer mijn oude gewicht had binnen twee maanden en na 3 maanden was begonnen met cerazette. Ook heb je constant de onzekerheid toch zwanger te zijn doordat ik nooit meer ongesteld w[lees meer...]ord.Heb ook enorm last van humeurigheid, verdraag helemaal niets waar ik voorheen behoorlijk iets kon hebben, dat is vooral voor mijn kinderen erg.Ik zou graag een andere betere oplossing willen hebben maar die is er helaas niet :-(

11-03-2013 | Vrouw | 38
desogestrel
Ik ben cerazette gaan gebruiken tijdens de borstvoeding van mijn kinderen. Daarvoor gebruikte ik een drie fasen pil. Ik merkte dat ik bij het terug gaan naar mijn "oude" pil veel meer last van humeur en emoties had. En dus maar weer terug naar de cerazette. Waarbij ook het voordeel dat ik bijna niet meer ongesteld werd. Na een aantal jaar, nu toch overgestapt op implanon. [lees meer...]Qua hormonen en werking zeer vergelijkbaar (word niet meer ongesteld), maar zonder het gedoe van dagelijks slikken (en eventueel vergeten)... Kortom Cerazette is een prima middel, maar Implanon had mijn voorkeur vanwege het gebruikersgemak.

26-01-2013 | Vrouw | 24
Endometriose
Ik neem Cerazette nu al vijf maanden. Deze pil werd voorgeschreven om endometriose tegen te gaan. Het eerste maand kreeg ik lichte bloedingen. Daarna heb ik mijn regels niet meer gekregen. Ik ben zeer tevreden over die pil. Van bijwerkingen heb ik niet echt last.

20-01-2013 | Vrouw | 33
desogestrel
Heb Cerazette voorgeschreven gekregen ivm borstvoeding. Ben begonnen 7 weken na de bevalling. Na 2 weken gebruik ben ik 1 week heel erg ongesteld geweest en sindsdien helemaal niet meer. Maar of dat door de pil komt betwijfel ik. Bij mijn eerste ook bij BV totaal niet ongesteld geweest. Slik nu bijna 3 maand Cerazette en heb de eerste maand veel hoofdpijn gehad, misselijk [lees meer...]en veel last van hormonale problemen zoals droge neus, droge huid en daar beneden werd glijmiddel geen overbodige luxe. Als ik zin had, want je libido gaat met de dag achteruit. Mijn man moet heel wat uit de kast halen wil ik vrijen. En dat je moe van deze pil word is ook een bijwerking. Komt niet door die kleine schat die af en toe s'nacht wakker word. Stemmingswisselingen kreeg ik ook van deze pil, maar had ikzelf niet door. Vraag maar aan je omgeving! Al bij al, ik ben niet tevreden over de pil maar je hebt niet veel keuze bij BV. Ga maar info inslaan over een koperspiraal, misschien is dat wat.

12-12-2012 | Vrouw | 24
desogestrel
Ik neem deze pil al 5 jaar en ben eigenlijk zeer tevreden omdat het mijn leven enorm vergemakkelijkt heeft. Ik heb mijn regels al sinds ik 11 ben & heb sindsdien verschillende pillen geprobeerd en na jaren sukkelen, werd vastgesteld dat ik endometriose had. Na jarenlang 2 weken per maand mijn regels te hebben, hevige buikpijnen en -krampen, ziek te worden wegens verminder[lees meer...]d immuunsysteem, flauw te vallen, zelfs epilepsie-aanvallen te krijgen, kan ik weer een normaal leven hebben dankzij cerazette. Het enige nadeel is dat ik inderdaad een beetje ben bijgekomen en gemakkelijk vocht ophoud. Mijn migraine is echter vrijwel onbestaande sinds ik met deze pil ben begonnen. Heb zelfs bijna een jaar mijn regels niet gehad. Het enige nadeel is dat ik de pil af en toe wel eens vergeet en nu ik eindelijk kan genieten van seks dankzij deze pil, voel ik me soms wel zeer onzeker of ik al dan niet zwanger kan worden. Ik zou graag overschakelen naar een gemakkelijker anticonceptiemiddel, maar mijn gynaecologe waarschuwde me al, dat alle bijwerking van voorheen waarschijnlijk weer opflakkeren zodra ik met cerazette stop. Liever een leven zonder al die pijn & problemen dan!

11-12-2012 | Vrouw | 24
desogestrel
Ik gebruik dit nu ongeveer 6 maanden en ben erg tevreden over deze pil. Voorheen heb ik allerlei conceptie geprobeerd waaronder de prikpil en de nuvaring en ontelbaar verschillende pilsoorten. Ik had heel veel last van migraine. Sinds ik deze pil slik is het nooit meer voorgekomen. Ook erg prettig dat je niet ongesteld word en je deze pil iedere dag moet slikken, ik lees v[lees meer...]eel mensen die doorbraakbloedingen hebben en mijn dokter waarschuwde mij hier ook voor. Hij gaf als tip de pil te slikken op de eerste dag dat je je "laatste" menstruatie hebt en mij heeft dit geholpen. Al 6 maanden vrij van alle vervelende maandelijkse menstruatieklachten.

23-11-2012 | Vrouw | 29
desogestrel
Ik neem cerazette nu iets meer dan een jaar en ben er niet tevreden over. Ik kreeg die pil voorgeschreven omdat ik al 3 andere had geprobeerd, maar steeds had ik migraine. De eerste drie maanden verloor ik bijna constant bloed. Na de vierde maand verloor ik niets meer. Ik heb ook geen maandstonden meer. Dat is dan ook het enige voordeel. Ik ben in dit jaar zo'n 5 kilo[lees meer...] bijgekomen terwijl ik meer op mijn kilo's let dan daarvoor. Mijn humeur is slecht, ik kan niets meer verdragen. Ik schrik soms van mezelf hoe ik soms uitval tegen iemand. Het minste dat mijn kinderen misdoen, ik maak er een drama van. Ik herken mezelf niet meer. Ik ben nu een week gestopt. Ik kon het van mezelf niet meer aanzien. Ik vindt dat mijn humeur al een stuk beter is. Hopelijk verlies ik ook vlug mijn kilo's.

16-10-2012 | Vrouw | 22
desogestrel
Na een paar jaar de goedkope combinatiepil te hebben geslikt ben ik gestopt omdat ik vermoedde dat ik last had van bijwerkingen. Dit bleek inderdaad het geval: stemmingswisselingen waren minder, geen migraine meer, voelde me weer mezelf. Na een half jaar niks geslikt te hebben begonnen met Cerazette als anticonceptie. Dat was een horror. Ik bleef maar bloeden en ontzet[lees meer...]tende buikkramp en algehele malaise. Nu was dat het ergste nog niet, ik kreeg aanvallen van angst, agressie en leek buiten mijzelf te staan. Heel bizar en beangstigend. Warm en koud tegelijk, migraine, draaierig, chagrijnig, boos, agressief, huilbuien, neerslachtig, misselijk, blijven bloeden, buikkramp... Vrij snel gestopt om verdere schade te ontzien. Zekere voor het onzekere genomen, ik wilde mezelf en anderen rondom mij geen schade toebrengen! (Klinkt als een sigarettenetiket). Effectiviteit kan ik niet beoordelen, daarom gemiddeld becijferd.

24-09-2012 | Vrouw | 28
desogestrel
Ik heb deze pil van de gynaecoloog omdat ik liever geen oestrogenen mag.. In het begin leek het goed te gaan. Ik heb al heel veel anti-conceptie gebruikt namelijk maar niks ging echt goed. Ik was mezelf niet echt meer. Echt gewoon hekserig en chagerijnig en minder vrolijk. Maakte me overal boos over. Ook werden mijn borsten groter en pijnlijker. In mijn geval is nog[lees meer...] groter echt niet leuk. Ik had wel het idee dat mijn hoofdpijn en migraine wat stabieler was. Dit is mijn grootste probleem en ik heb er nog nooit iets voor gevonden. Ook had ik totaal geen zin in sex meer en werd gewoon net een ijsblokje. Gewoon echt afkeer ervan. Toen ik stopte om te kijken wat het met me deed, waren alle problemen zo weg. De hoofdpijn lijkt wel weer terug te komen.. Dus alleen daar al voor zou ik het nemen. Nu heb ik Micorgynon weer gekregen. Die heb ik ooit gehad toen ik 16 was. Ben benieuwd hoor.

13-09-2012 | Vrouw | 26
desogestrel
Ivm borstvoeding de Cerazette voorgeschreven gekregen. Ik ben er erg ontevreden over, had veel last van bijwerkingen, zoals neerslachtigheid, stemmingswisselingen en absoluut geen zin in sex. Ik ben in die periode ook geen één keer ongesteld geweest. Eerst gooide ik het nog op de hormonen en dacht zelfs dat ik een postnatale depressie had. Toen in de bijsluiter las en de k[lees meer...]lachten van de Cerazette bleken te komen, ben ik meteen gestopt. De klachten waren binnen een paar dagen al een stuk minder.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (556) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (511) - Antibiotica - penicillines breedspectrum