desogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

11-07-2015 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Mijn ervaring met Desogestrel; Ik ging deze pil gebruiken als anticonceptiemiddel bij de borstvoeding. In het begin een paar dagen ongesteld geweest, hierna geen enkele bloeding meer. Na ongeveer 2 maanden kwamen de klachten. Ik wordt elke dag heel misselijk, waardoor je telkens denkt dat je zwanger bent maar een test wijst uit dat ik niet zwanger ben. Het is ook bijna ni[lees meer...]et mogelijk want je libido wordt zo laag dat je amper nog iets aan sex doet. Ook ben ik elke dag heel moe, wat erger wordt aan het eind van de dag en in de avond. Mijn benen (vooral kuiten) en armen voelen erg zwaar, slap en moe en heb er telkens pijnlijke steken in. Ook doen de spieren in mijn buik en rug steeds vaker pijn. Ik heb ook steeds vaker hoofdpijn terwijl ik daar normaal gesproken bijna nooit last van heb en ben regelmatig duizelig. Je denkt op z'n minst dat je ernstig ziek bent ofzo. Maar dat komt gewoon door deze pil! Ik ben er nu een paar dagen mee gestopt en begin me eindelijk steeds een beetje beter te voelen. Nooit meer deze pil! Ik heb het na al die jaren anticonceptiemiddelen ook wel gehad met de hormonen. Ik ga nu een koperspiraal uitproberen, hopelijk bevalt deze goed.

02-06-2015 | Vrouw | 25
desogestrel (0,075mg)
Na heel wat combinatie pillen te hebben gebruikt (jaar of 7 Diane), kreeg ik de cerazette voorgeschreven. Mijn klachten (hoofdpijn, neerslachtigheid, depri buien, vermoeidheid) verdwenen als sneeuw voor de zon! Helaas werd mijn huid wel een stuk vetter, meer haargroei (niet op plekken waar je het zou willen) en had ik na 3 pil strippen elke dag een doorbraakbloeding. Dat v[lees meer...]ind ik heel erg jammer, want ik voelde me erg goed bij deze pil. Nu de Yasmin uitproberen.

26-05-2015 | Vrouw | 18
desogestrel (0,075mg)
Ik ben ongeveer een half jaar geleden met de cerazette begonnen. De reden hiervoor was dat ik altijd al overgevoelig ben geweest voor hormonen. Ik heb veel last gehad van migraine met aura (bijna elke dag met de microgynon), misselijkheid, stemmingswisselingen, angststoornis, depressieve gevoelens, libido weg, etc. Ik hoopte dat dit met deze pil minder zou worden. De eerst[lees meer...]e paar weken ging het erg goed; klein beetje bloedverlies maar dat hinderde niet vreselijk. Echter na ongeveer een maand kon ik vrijwel niks meer doen door een mysterieuze misselijkheid. Heb hier toen niet de cerazette achter gezocht, aangezien men zei dat dit een hele lichte pil was waarbij je dit niet zou moeten merken. Na vele ziekenhuisbezoeken is er geen oorzaak gevonden, terwijl ik niks meer kon doen zonder misselijk te worden. Na ongeveer 3.5 maand, veel zwangerschapstesten later en 7 kilo lichter zwakte dit gevoel eindelijk af. nooit gehad dat zo'n minipil zo een invloed op je lichaam kon hebben! Migraine is echter wel bijna verdwenen. Daarvoor in de plaats zit ik nu helaas wel onder de puistjes. Daarbij ben ik een stuk labieler dan voordat ik de pil slikte. Deze pil is ivm mijn overgevoeligheid niet de juiste pil en ga nu over op de Mirena spiraal!

07-05-2015 | Vrouw | 21
desogestrel (0,075mg)
Twee jaar lang deze pil gebruikt. Eerste drie maanden bijna continu heel licht ongesteld geweest, maar daarna helemaal niet meer: heerlijk. Twee maanden geleden besloten er even mee te stoppen om te kijken of bepaalde klachten bijwerkingen van de pil waren (met name labiliteit). Dit nam na het stoppen niet noemenswaardig af, ik kreeg gevoelige borsten en werd na 5 weken op[lees meer...] een natuurlijke manier ongesteld. Aan het wel en niet gebruiken zitten voor- en nadelen, vandaar dat ik er nu weer mee begonnen ben. Niet ongesteld zijn weegt toch zwaarder dan de andere wat kleinere bijwerkingen.

14-04-2015 | Vrouw | 28
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik gebruik Cerazette nu anderhalve maand. Ik heb sindsdien geen normale maandstonden meer gehad, wel regelmatig wat bloedverlies maar zeer weinig. Op zich vind ik dit niet erg vervelend, behalve dat het zo onverwachts komt telkens dat ik al enkele keren bloed in mooie lingerie had. Ik heb wel nog een heel vervelende bijwerking i.v.m. bloedverlies. Mijn vriend en ik wonen n[lees meer...]iet samen en ik slaap 1 maal per week bij hem. Wij hebben dan altijd enkele keren betrekking met elkaar. Sinds ik die pil gebruik, heb ik ALTIJD de eerste keer dat we betrekking hebben bloedverlies. Ik vind dit enorm vervelend. Voor de rest merk ik ook meer acné op. Geen andere bijwerkingen tot nu toe. Mijn libido is niet afgenomen, waar ik me het meeste zorgen over maakte toen ik met deze pil startte.

26-03-2015 | Vrouw | 35
desogestrel (0,075mg)
Ik ben deze pil direct na mijn bevalling gaan slikken, omdat ik borstvoeding geef en niet weer zwanger wilde worden. Het iedere dag innemen op dezelfde tijd vond ik geen probleem. Helaas kreeg ik al heel snel last van bijwerkingen, bloedingen die lang aanhielden, de hele dag door hoofdpijn, ik viel niet af, maar kwam alleen maar aan (ben nu zelfs zwaarder als net na mijn b[lees meer...]evalling!), chagrijnig en totaal geen libido meer. Ik ben er dus mee gestopt, na een week had ik geen hoofdpijn meer...

11-03-2015 | Vrouw | 27
desogestrel (0,075mg)
Ik ben deze pil gaan gebruiken na overleg met de huisarts ivm extreme pijn bij mijn vorige pil. In het begin was ik niet meteen enthousiast over deze pil, maar wilde het toch een kans geven omdat ik al op korte periode voor de 2e keer was veranderd van pil omdat deze geen succes waren. Inmiddels zit ik nu iets meer dan een jaar aan deze pil, maar sinds vorige week ben ik h[lees meer...]ier mee gestopt. Ik heb zoals vele al beschrijven ook het libido probleem, die is gewoon gezakt naar onder de 0, ik voel me totaal niet lekker, knap, sexy etc terwijl ik in principe een normaal bmi heb. Dit doet onze relatie ook zeker niet ten goede, we krijgen er steeds vaker ruzie om. Ook ben ik de nodige kilo`s aangekomen +/- 9 kg, in een jaar tijd terwijl ik zelden ongezond eet. We eten altijd mager vlees (bv kip), altijd vers en bijna alles word met kokosolie of olijfolie klaargemaakt en frisdrank drink ik bijna niet, voornamelijk thee en melk en soms eens sapje maar niet dat je zegt dat ik ongezond leef. Tevens kwam de klacht van pijn in mijn linker onderbuik ook steeds vaker opsteken en na een bezoek aan de gyneacoloog ben ik erachter gekomen dat 1 eierstok niet actief zou zijn en er een cyste (zou vaker voorkomen door deze pil) zat als ik me goed heb laten informeren. (anti biotica kuur gehad) Kortom ik ben zeer ontevreden over deze pil en heb het echt de kans gegeven maar ik ben het enorm zat me zo slecht te voelen en vind het enorm vervelend dat mijn lichaam zo enorm veranderd is. Ik waag me er nu dus op het een tijd zonder pil te proberen om te kijken hoe ik me dan ga voelen en om te zien of de pijn waarvoor ik van pil veranderd is hetzelfde is gebleven. Het enige voordeel wat ik kan noemen aan deze pil is dat ik enorm lang niet ongesteld ben geweest en dus geen extreme menstruatie pijn heb hoeven ervaren.

02-01-2015 | Vrouw | 30
desogestrel
Gebruikt tijdens borstvoeding. Prima pil. Daarna weer Tryginon gebruikt omdat Cerazette een hele lichte pil is en ik niet meteen weer zwanger wilde worden.

21-12-2014 | Vrouw | 29
De minipil bevalt prima.

01-09-2014 | Vrouw | 39
Premenstrueel syndroom (PMS)
Eindelijk iets wat werkt voor mij, Na ongeveer 7 verschillende soorten pil.. de prikpil mirena koperspiraal en nuvaring werkt dit het best voor mijn klachten. Ik had al jaren een heel heftige bloeding elke maand en 2 weken allerlei klachten als migraine en overgeven, huilerig heel moe zijn en vreselijke buikkrampen dagenlang. Ben dus erg blij met de cerazette de eerste maa[lees meer...]nd werd ik nog ongesteld maar nu blijven de bloedingen gewoon weg! enige minpunt is dat ik iets ben aangekomen en veel pijnlijke borsten heb maar daar staat tegenover dat mijn klachten met 80 % verminderd zijn! Zeker een aanrader

25-06-2014 | Vrouw | 40

11-04-2014 | Man | 42
Endometriose
Eindelijk heb ik iets dat werkt! Ik kon niet meer tegen de pil met oestrogeen. Hier kreeg ik veel vaginale klachten van. Zonder pil ging ook niet wegens vreselijke menstruatiekrampen en PMS (week ziek per maand). En over het Mirena maar niet te beginnen. Dat is een ramp geworden voor mij. Nu Cerazette. Ik ben wel iemand met veel discipline. Dus ik neem hem op hetzelfde ti[lees meer...]jdstip. Vergeet hem nooit (alarm gezet in mijn telefoon). Dit lijkt cruciaal. Ik heb wat puistjes (maar niet die grote bulten zoals bij Mirena!), mijn libido is wel echt wat minder (maar te doen), en verder iets emotioneler dan zonder pil (maar ook te doen). Ik geloof dat ik eindelijk mijn oplossing gevonden heb... Oh ja, één week ongesteld geweest, daarna nooit meer. Over voordelen gesproken!

22-03-2014 | Vrouw | 37
Endometriose
Ik gebruik al meer dan 10 jaar deze pil als behandeling tegen endometriose. Hierdoor heb ik nauwelijks nog pijnklachten en dat is heel positief. Ook heb ik nauwelijks bloedingen, in het begin een paar keer maar na verloop van tijd verdwenen ze. Er is echter maar 1 vervelende bijwerking, namelijk mijn libibo. Door het gebruik van Cerazette is mijn libido heel erg afgenome[lees meer...]n, zeg maar verdwenen. Ik heb het verschil heel goed gemerkt toen ik na mijn operatie op eigen houtje gestopt was met deze pil. Een enorm verschil! Ik moet zeggen dat ik dit toch wel een zeer vervelende bijwerking vind....

04-03-2014 | Vrouw | 25
desogestrel
Ik gebruik de Cerazette omdat ik borstvoeding gaf. Ben nu gestopt met de borstvoeding en ga ook stoppen met de Cerazette. Ik hem 2 maanden gebruikt en vanaf het begin heb ik bijna elke dag buikpijn gehad en nu ben ik al 1,5 week aan het menstrueren. Ook mijn libido is behoorlijk verminderd. Verder voelde ik me ook niet lekker in me vel zitten en snel boos. Ik ga er per dir[lees meer...]ect mee stoppen!

24-02-2014 | Vrouw | 41
Stemmingswisselingen
Ik heb nu 8 maanden cerazette geslikt en ben nu gestopt omdat ik teveel ben aangekomen. Ik ben deze pil gaan slikken i.v.m. de vele stemmingswisselingen. In overleg met de h.a. kwamen we uit op de cerazette omdat deze pil "zwangerschap" nabootst (de enige periodes dat ik me geweldig voelde :-) ) Na wat kleine bloedingen in het begin begon ik na 3 a 4 maanden te voelen dat [lees meer...]ik me beter ging voelen. Welliswaar vlak qua emoties maar beter dan de achtbaan waar ik me lang in bevond. Totdat ik het idee kreeg dat ik begon aan te komen. Ik leef vrij gezond beweeg goed en kon eigenlijk alles eten. Toen ben ik mijn gewicht gaan bijhouden.....ik schrok ervan. Als uitschieter kwam ik per 2 weken 1,5 kg aan! Dus nogmaals mijn voeding bekijken en de cola en andere suikers laten staan. Na 2 weken halve kilo erbij. Gisteren de strip weggegooid ben er klaar mee. Geestelijk zit ik goed in mijn vel maar 8 kg aankomen in 8 maanden tijd is mij teveel.

12-02-2014 | Vrouw | 37
desogestrel (0,075mg)
Hoi, Ben cerazette gaan gebruiken, omdat ik last had van migraine en erg moe en futloos was rondom mijn menstruatie. dat ging op zich wel goed, wel last van tussenbloedingen en wat stemmingswisselingen maar niet echt extreem. Maar sinds 3 maanden werd cerazette niet meer vergoed dus ben ik de stofnaam desorgestrel gaan gebruiken. Weet iemand of er verschil is tussen c[lees meer...]erazette en de stofnaam desorgestrel ( die goedkoper is)? Ik heb namelijk het gevoel van wel omdat ik de laatste 3 maanden zo,'n beetje 2 maanden ongesteld ben geweest. Dus ben nu gestopt maar ik voel me echt weer zo bagger!!!