desogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

11-06-2019 | Vrouw | 34
desogestrel (0,075mg)
Ik gebruikte de Cerazette ruim een jaar, in het begin waren de bloedingen zeer hevig, daarna wisselde het heel erg. Maar wat ik vooral negatief vind is dat ik mezelf niet meer herken. Het libido is werkelijk tot ver onder het nulpunt gedaald, ik voelde mij continue opgejaagd en had het idee dat alles op mij aankwam. We zijn een gezin van 5 en voor de kinderen doe ik [lees meer...]alles omdat ze echt van mij zijn. Maar voor m’n man is/was het gevoel ook echt naar nul gedaald. Nu ik 3 maanden ben gestopt met de minipil vraag ik mij af wat mij heeft bezielt. Het gevoel komt weer terug, het gestress voelt minder en het libido komt weer op gang. Voor mij dus nooit meer deze pil. De zware menstruatie neem ik voorlopig maar weer even voor lief.

17-01-2019 | Vrouw | 34
desogestrel (0,075mg)
Ik ben anderhalf jaar geleden gestart met de minipil, op aanraden van de huisarts. Voorheen had ik 5 jaar de prikpil gebruikt, welke mij prima beviel op het enorme aankomen na. Het ontpillen van de prikpil was echter verschrikkelijk en duurde ruim 2 jaar, dus die wilde ik niet meer gebruiken. Volgens de huisarts was deze pil licht, heeft het net als de prikpil maar 1 hormo[lees meer...]on en heb je geen last met ontpillen. De eerste 3 maanden vanaf gebruik van de minipil was mijn cyclus wat onregelmatig en na 3 maanden stopte het helemaal. Ik ben er zeer tevreden over. Geen menstruatiekrampen, geen stemmingswisselingen, geen zere borsten, geen menstruatie en ik ben er niet van aangekomen (ietwat vollere borsten, maar niet in gewicht). Het enige nadeel aan deze pil is dat je het elke dag op hetzelfde tijdstip moet innemen, maar vanwege andere medicatie heb ik daar geen problemen mee.

22-07-2016 | Vrouw | 34
desogestrel (0,075mg)
Ben nu 4 maanden geleden met deze pil begonnen..eerste 2 maanden ging goed. 2x kleine doorbraakbloeding maar daarna heerlijk niks meer! Vanaf de 2e maand langzaamaan weer last van hyperventilatie, stemmingswisselingen, down, depressief, en zo ontzettend moe dat ik er ziek van word. Normaal super veel energie..nu 0 sinds 1.5 maand. Heel veel zwangerschapsklachten.. terwijl [lees meer...]ik niet zwanger ben, pijnlijke borsten, misselijk, overgeven, hartkloppingen, darmen die rommelen en steken ga zo maar door...7.5 kilo aangekomen, terwijl mijn eetgewoonte niks veranderd is. Haaruitval, niet sexy voelen, maar zwaar dik en lelijk.. nee..ik ga vanaf vandaag stoppen met deze troep en ik hoop me heel snel weer fijn te voelen, want dit belemmert zelfs mijn dagelijkse leven al die klachten. Zware troep, dan geef mij maar 1 week fobie menstruatie met buikpijn en hoofdpijn, dan deze pil, durf ook haast niks anders te proberen!!!

11-01-2022 | Vrouw | 35
desogestrel (0,075mg)
Ik slik de minipil nu 5 maand en ik ben erg tevreden! Ik heb ook alle ervaringen hier gelezen en wat mij opvalt is dat veel vrouwen veel te snel weer stoppen, je kan niet na 1 week al denken dat het voor jou niet werkt. Je lichaam moet wennen! De HA gaf dat bij mij ook aan dat je het minimaal 3 maand, het liefst 6 maand moet proberen. Het is ook enorm belangrijk dat je beg[lees meer...]int op de eerste dag of tijdens je menstruatie! En elke dag rond hetzelfde tijdstip innemen. Dan heb je minste kans op bijwerkingen. Ik ben begonnen op dag 1 en ik ben ongeveer 2,5 week ongesteld geweest (eerste week zoals normaal, daarna werd het bloedverlies steeds iets minder) en daarna stopte het. Tot nu toe heel af&toe een paar druppels bloedverlies gehad maar niet noemenswaardig. De eerste maand had ik wel een vettere huid maar ook dat is nu niet meer zo, verder had ik de eerste 2-3 weken last van de hormonen (stemmingswisselingen) omdat ik moest wennen. Ook daar heb ik nu geen last meer van. Ik voel mij zelfs beter! De pil is, net als veel medicijnen, ook verkrijgbaar onder een andere (goedkopere) naam maar ik wil echt de merkvariant. Dat kan ook veel schelen en voor mij is deze pil echt top.

30-08-2017 | Vrouw | 35
desogestrel (0,075mg)
Met een 'gewone' pil heb ik veel te veel hormoon schommelingen waardoor ik maandelijks aura migraine aanvallen had en hierdoor steeds 2 dagen op bed lag. Sinds Cerazette heb ik haast geen migraine meer, een enkele keer per jaar. Zo ver ik kan achterhalen heb ik geen bijwerkingen. Ik voel me goed, heb voldoende libido en geen stemmingswisselingen of depressies.

27-02-2016 | Vrouw | 35
desogestrel (0,075mg)
Na bijna 5 jaar gebruik van de Mirena spiraal moest ik opnieuw een keuze maken voor anticonceptie. Ondanks een sterke allergische reactie op Mirena in het eerste jaar, was ik er hierna erg tevreden over. In verband met een mogelijke kinderwens, wilde ik liever anticonceptie waar ik makkelijker mee kon stoppen. Ik heb alle middelen op de markt op een rijtje gezet en kwam ui[lees meer...]t bij Cerazette. Ik ben hier erg tevreden over. Het gebruik is eenvoudig, vanaf de eerste maand had ik geen menstruatie meer. Ik heb ook geen enkele doorbraakbloeding gehad. Iets wat ik zelf erg prettig vind. Ik heb het idee iets meer acné te hebben op mijn kin/kaaklijn, maar dit is goed onder controle te houden. Af en toe wat last van gevoelige borsten (eens in de 3 maanden ongeveer). Ook merk ik dat mijn libido wat minder is, maar of dat echt aan de pil te wijten is, vind ik moeilijk om te zeggen. Ik ben positief en zou het middel aanraden.

26-03-2015 | Vrouw | 35
desogestrel (0,075mg)
Ik ben deze pil direct na mijn bevalling gaan slikken, omdat ik borstvoeding geef en niet weer zwanger wilde worden. Het iedere dag innemen op dezelfde tijd vond ik geen probleem. Helaas kreeg ik al heel snel last van bijwerkingen, bloedingen die lang aanhielden, de hele dag door hoofdpijn, ik viel niet af, maar kwam alleen maar aan (ben nu zelfs zwaarder als net na mijn b[lees meer...]evalling!), chagrijnig en totaal geen libido meer. Ik ben er dus mee gestopt, na een week had ik geen hoofdpijn meer...

05-07-2013 | Vrouw | 35
desogestrel
IK NEEM SINDS VORIGE MAAND CERAZETTE,OMDAT IK EEN 3 TAL DAGEN VOOR MIJN MENSTRUATIE ER MOEST DOORKOMEN ALTIJD HEVIGE MIGRAINE KREEG, SINDS IK CERAZETTE NEEM HEB IK GELUKKIG GEEN MIGRAINE GEKREGEN , IK HEB WEL MIJN MS GEKREGEN EN VEEL LANGER DAN NORMAAL ONDANKS IK MIJN PIL AAN T DOORNEMEN BEN ,BRUIN EN ROOD BLOED ,DA DUURT NU AL 6 DAGEN EN ZAL NI VOOR MORGEN GEDAAN ZIJN,NO[lees meer...]RMAAL HEB IK DA AMPER 3 DAGEN.IK HOOP DA IK MS NI KRIJG VOLGENDE KEER WANT IK BEN OP VERLOF EN DAN HAAT IK DAT

10-02-2022 | Vrouw | 36
desogestrel (0,075mg)
Dankzij deze pil heb ik veel minder last van migraine.

24-12-2021 | Vrouw | 36
desogestrel (0,075mg)
Fijne pil met voor mij erg weinig bijwerkingen. Ik lijdt al jaren aan migraines rondom mijn menstruatie. Sinds ik deze pil slik bijna geen last meer van migraine. Zo een opluchting. In het begin wel last van bloedingen vooral de eerste 2 maanden. Maar nu in mijn 3 de maand bijna geen bloedingen meer. Voor mij is deze pil een wondermiddel. Na jaren migraine te hebben[lees meer...] gehad 2 keer per maand.nu zo goed als migraine vrij.

17-05-2021 | Vrouw | 36

17-12-2020 | Vrouw | 36
Endometriose
Ik was bang voor de bijwerkingen zoals stemmingswisselingen. Gelukkig alleen maar stabieler geworden sinds gebruik van deze pil. Niet meer van die enorme ups en daarna weer downs. Buikpijn stuk minder geworden. Alleen wel onregelmatig bloedverlies. Maar dat is niet heel schokkend. En niet zo erg dat je tampons op zak moet hebben. Eerste 3 maanden licht hoofdpijn, wat meer [lees meer...]acne en wat slechter slapen. Daarna geen last meer. Ben erg tevreden

12-11-2020 | Vrouw | 36
desogestrel (0,075mg)
Nadat ik door het gebruik van de normale anticonceptie pil longembolieën heb gekregen, ben ik op advies van de artsen overgestapt op deze pil. Andere vormen van anticonceptie zijn bij mij niet mogelijk. De eerste 2 a 3 maanden had ik erg veel last van spotting en een onregelmatige menstruatie. Daarna is de menstruatie geheel uitgebleven.

12-01-2020 | Vrouw | 36
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik wilde deze pil eens gaan gebruiken omdat hij minder bijwerkingen zou hebben. Ik heb wel desogetrel. Het ondermerk. Maar ik ondervind na bijna 3 weken gebruik wel weer bijwerkingen. Erg down gevoel vooral. Wat ik vaker heb bij de pil. Dus ik ga weer verder zoeken.

13-10-2019 | Vrouw | 36
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik heb al een hele geschiedenis in mijn zoektocht naar passende anticonceptie. Maar met deze pil de meeste klachten. Continu vaginaal bloedverlies, vermoeidheid, gestresst en prikkelbaar. De werking is verder wel goed, maar veel bijwerkingen helaas.

14-08-2019 | Vrouw | 36
desogestrel (0,075mg)
Geswitcht op aanraden van de hormoonspecialist van de combinatiepil naar de minipil ivm hoge bloeddruk en menstruele migraine door de combinatiepil. De eerste 3,5 maand moest ik erg wennen en was het echt even doorzetten, maar nu ben ik heel tevreden. Ik heb 20 jaar de combinatiepil geslikt dus mijn lichaam moest echt even wennen aan deze pil. Ik kreeg veel last van puistj[lees meer...]es, ook op mijn decolleté, schouders en rug. Mijn huid werd ook veel vetter. Mijn borsten waren 3,5 maand erg pijnlijk. Af en toe hoofdpijn. In de eerste maand een paar dagen erg labiel en emotioneel. Nu geen menstruele migraine meer, bloeddruk is verlaagd, bijna niet meer ongesteld, geen pijnlijke borsten meer. Tot nu toe erg tevreden. Enige minpuntjes: ik moet de vetheid van mijn huid meer onder controle houden met producten, het innemen van deze pil komt nauwer qua tijdstip dan de combinatiepil.

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (432) - Antibiotica - penicillines breedspectrum