desogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

02-04-2019 | Vrouw | 40
desogestrel (0,075mg)
na heel wat jaren van alles uit proberen .van spiraal tot implanon tot allerlei pillen .ben ik nu sinds een week begonnen met deze pil tot nu toe so far so good .geen migraine tot nu .ik had die paar per week .mijn gevoel begint weer normaal teworden .ik hoop dat het zo blijft 😁

11-02-2019 | Vrouw | 31
Premenstrueel syndroom (PMS)
In 1 woord: WAUW! Ik heb in het verleden al vrij veel pillen gehad maar keer op keer had ik heel veel last van de bijwerkingen (stemmingswisselingen, acné, hoofdpijn) totdat ik daar helemaal klaar mee was. Toen ben ik overgestapt naar de koperspiraal, helaas was dit ook geen succes omdat hier hele heftige menstruaties van kreeg. Daarna heb ik een aantal jaar geen anti-con[lees meer...]ceptie gebruikt omdat ik er even klaar mee was maar omdat mijn menstruaties heel heftig bleven kreeg ik de mirena. Wederom geen succes (heel erg veel buikpijn/krampen) omdat deze werd afgestoten door mijn lichaam. Toen weer een tijdje niets gebruikt maar vanwege oestrogeendominantie en alle bijbehorende klachten (o.a. hevige stemmingswisselingen/PMS/Gewichtstoename-slecht afvallen) ben ik een paar maand terug op aanraden van de gynaecoloog met de mini-pil (cerazette) begonnen en wat een verademing! Al na een week merkte ik verschil! Ik had altijd gedurende de dag piek- en hele down momenten, dit is gewoon weg en dat is zo fijn! Ik voel mij zo goed! Ik heb weer zin om te werken, om te sporten, om sociale dingen te ondernemen. Tevens viel ik eindelijk weer af! Een bijwerking waar ik in de eerste weken wel last van had was lichte hoofdpijn (ong. 3-4 dagen per week) maar goed op te lossen met paracetamol. Verder heb ik gelukkig nergens last van gehad! Een nadeel kan ook zijn dat je deze pil elke dag om dezelfde tijd moet innemen.. al heb ik hier geen probleem mee want ik zet gewoon de wekker op mijn telefoon en als ik niet thuis ben neem ik hem mee, de pil is zo klein dat niemand het opvalt. Voor mij is deze pil echt de oplossing geweest!

17-01-2019 | Vrouw | 34
desogestrel (0,075mg)
Ik ben anderhalf jaar geleden gestart met de minipil, op aanraden van de huisarts. Voorheen had ik 5 jaar de prikpil gebruikt, welke mij prima beviel op het enorme aankomen na. Het ontpillen van de prikpil was echter verschrikkelijk en duurde ruim 2 jaar, dus die wilde ik niet meer gebruiken. Volgens de huisarts was deze pil licht, heeft het net als de prikpil maar 1 hormo[lees meer...]on en heb je geen last met ontpillen. De eerste 3 maanden vanaf gebruik van de minipil was mijn cyclus wat onregelmatig en na 3 maanden stopte het helemaal. Ik ben er zeer tevreden over. Geen menstruatiekrampen, geen stemmingswisselingen, geen zere borsten, geen menstruatie en ik ben er niet van aangekomen (ietwat vollere borsten, maar niet in gewicht). Het enige nadeel aan deze pil is dat je het elke dag op hetzelfde tijdstip moet innemen, maar vanwege andere medicatie heb ik daar geen problemen mee.

20-10-2018 | Vrouw | 26
desogestrel (0,075mg)
3,5 jaar geleden begon ik baarmoederklachtennte krijgen. Mn menstruatie klachten waren dusdanig heftig (kotsen, flauwvallen, hevige pijn) dat ik 2 dagen plat moest liggen op bed. Naar de HA gegaan. Daar6 maanden gekwakkeld met aller medicijnen. Geen oplossing. Toen naar de gyno.. uitsruikje positief pap 2B. HPV test positief; 6 hoogrisico varianten. Er werden 2 lagen verw[lees meer...]ijderd in de baarmoeder hals en er werd een spiraal geplaatst. 6 maanden lang gebloed, hevige baarmoederkrampen en heel veel pijn. De gyno nam mij als 25 jarige dan ook niet echt heel serieus. Een jaar door gelwakkeld verschillende keren terug gegaan. Weer terug naar de HA en mn beklag gedaan. Door verwezen naar een gyno geneticus. 3 weken later al de diagnose adenomyose. Ik moest direct aan Cerazetta beginnen en de spiraal moest er direct uit omdat ik geen mannelijke hormonen mag en mijn cyclus stopgezet moest worden. Na een week verdwenen mn klachten. Het enige wat ik ervoor moet over hebben is misselijkheid, winderig en borrelnde darmen. Ik ben zo blij met dit middel!

06-06-2018 | Vrouw | 21
desogestrel (0,075mg)
Ik heb van alles geprobeerd. Heb microgynon gehad in diversen sterktes en nog wat andere combinatie pillen maar hier had ik heel erg last van de hormonen tot een punt dat ik mezelf niet meer was. Toen overgestapt op de mirena, werd heel erg onregelmatig ongesteld, stemmingswisselingen bleven en had veel buikpijn. Na een half jaar deze laten verwijderen en een koperspiraal [lees meer...]erin. Echter toen werd ik zwanger door het koperspiraal heen. Na het verwijderen hele heftige bloeding gehad. Toen overgestapt naar de nuvaring. Beviel me heel erg goed, geen stemmingswisselingen etc en kreeg geen doorbraakbloedingen. Mee gestopt omdat ik terugkerende schimmelinfecties kreeg. Nu over gestapt op de cerazette. Heb totaal geen doorbraak bloedingen. Ben alleen wat sneller geïrriteerd en een wat lager libido. Maar na alle ellende hier boven is dit het beste wat ik gehad heb!!

27-02-2018 | Vrouw | 39
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Rond 2000 al begonnen met slikken van deze pil omdat ik enorme bloedingen had. Soms wel 6 weken aan een stuk. Gestopt ivm kinderwens. Daarna toch weer moeten beginnen omdat operaties aan baarmoederslijmvlies niet het gewenste resultaat hadden. Vanaf het moment dat ik de cerazette ben gaan slikken geen bloedingen meer gehad . Enige bijwerkingen waren acne (vooral op rug)[lees meer...] en gewichtstoename ( 5 kg) verder nooit ergens last van gehad . Ondertussen kunnen stoppen door baarmoederverwijdering anders had ik deze pil nog vele jaren doorgeslikt.

30-08-2017 | Vrouw | 35
desogestrel (0,075mg)
Met een 'gewone' pil heb ik veel te veel hormoon schommelingen waardoor ik maandelijks aura migraine aanvallen had en hierdoor steeds 2 dagen op bed lag. Sinds Cerazette heb ik haast geen migraine meer, een enkele keer per jaar. Zo ver ik kan achterhalen heb ik geen bijwerkingen. Ik voel me goed, heb voldoende libido en geen stemmingswisselingen of depressies.

27-01-2017 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Voor mijn zwangerschap gebruikte ik jaren de Microgynon 30, gestopt met de pil en raakte snel zwanger. 6 weken na de bevalling begonnen met de enige pil die te gebruiken is i.c.m. borstvoeding. Bevalt prima! wordt ook niet meer ongesteld omdat de pil doorgeslikt wordt. Wel werd aangeraden om de pil elke dag op hetzelfde tijdstip in te nemen, dit is nog wel eens lastig. Ik [lees meer...]denk dat ik deze pil ook na de borstvoeding zal blijven gebruiken.

19-01-2017 | Vrouw | 41
desogestrel (0,075mg)
Na jaren verschillende anticonceptie geprobeerd heeft mijn vriend de knoop doorgehakt en vasectomie laten uitvoeren zodat ik lekker kon stoppen met anticonceptie. Toen begon de hel pas, heb me meer dan een jaar slecht gevoeld, vreselijke PMS, hyperventilatie, angstaanvallen en op het randje van depressie. Nu sinds 2 maand cerazette aan het nemen en ik voel me weer mezelf[lees meer...]! Ik ben niet meer depri, heb terug zin in het leven. Totaal geen bijwerkingen. Maandstonden zijn nog even regelmatig als ervoor, weliswaar iets minder. Ik zie hier alleen maar akelige ervaringen staan, maar er zijn ook goeie ervaringen. Niet iedereen reageert hetzelfde. Blijven proberen tot je de pil gevonden hebt die bij je past.

26-08-2016 | Vrouw | 40
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Cerazette is mijn laatste hoop. Op de pil reageer ik fel, na bevalling van dochter mirena spiraal gehad, daar kreeg ik hormonale migraine van en schimmelinfecties, nuvaring na een week moeten uithalen wegens vreselijk veel jeuk, pijnlijke borsten, misselijk. Nu ben ik 10 dagen met cerazette bezig en heb al 5 dagen last van een schimmelinfectie die maar niet wil overgaan

21-06-2016 | Vrouw | 26
Endometriose
Tijdens het gebruik van deze pil maandelijks 8 dagen aaneengesloten ongesteld geweest, weliswaar zonder pijn, maar voorheen slechts 4 dagen ongesteld.. daarnaast geen zin meer om te vrijen, pukkels op mijn rug, maar het ergste van alles, heftige stemmingswisselingen tot aan zware depressies.. op het moment dat ik stopte met deze pil verdwenen mijn depressieve gevoelens b[lees meer...]innen 2 dagen. Wat een verademing om weer mijn eigen, stabiele gevoelens te ervaren! Nooit meer deze pil voor mij.

27-02-2016 | Vrouw | 35
desogestrel (0,075mg)
Na bijna 5 jaar gebruik van de Mirena spiraal moest ik opnieuw een keuze maken voor anticonceptie. Ondanks een sterke allergische reactie op Mirena in het eerste jaar, was ik er hierna erg tevreden over. In verband met een mogelijke kinderwens, wilde ik liever anticonceptie waar ik makkelijker mee kon stoppen. Ik heb alle middelen op de markt op een rijtje gezet en kwam ui[lees meer...]t bij Cerazette. Ik ben hier erg tevreden over. Het gebruik is eenvoudig, vanaf de eerste maand had ik geen menstruatie meer. Ik heb ook geen enkele doorbraakbloeding gehad. Iets wat ik zelf erg prettig vind. Ik heb het idee iets meer acné te hebben op mijn kin/kaaklijn, maar dit is goed onder controle te houden. Af en toe wat last van gevoelige borsten (eens in de 3 maanden ongeveer). Ook merk ik dat mijn libido wat minder is, maar of dat echt aan de pil te wijten is, vind ik moeilijk om te zeggen. Ik ben positief en zou het middel aanraden.

02-01-2015 | Vrouw | 30
desogestrel
Gebruikt tijdens borstvoeding. Prima pil. Daarna weer Tryginon gebruikt omdat Cerazette een hele lichte pil is en ik niet meteen weer zwanger wilde worden.

01-09-2014 | Vrouw | 39
Premenstrueel syndroom (PMS)
Eindelijk iets wat werkt voor mij, Na ongeveer 7 verschillende soorten pil.. de prikpil mirena koperspiraal en nuvaring werkt dit het best voor mijn klachten. Ik had al jaren een heel heftige bloeding elke maand en 2 weken allerlei klachten als migraine en overgeven, huilerig heel moe zijn en vreselijke buikkrampen dagenlang. Ben dus erg blij met de cerazette de eerste maa[lees meer...]nd werd ik nog ongesteld maar nu blijven de bloedingen gewoon weg! enige minpunt is dat ik iets ben aangekomen en veel pijnlijke borsten heb maar daar staat tegenover dat mijn klachten met 80 % verminderd zijn! Zeker een aanrader

04-02-2014 | Vrouw | 43
desogestrel (0,075mg)
Ik gebruik al 6 jaar Cerazette en ben er zeer tevreden over. Heb al 6 jaar mijn regels niet gehad. Nu, sinds een tweetal weken heb ik een lichte bloeding met donkerbruin slijmerig bloed. Is het nodig om af en toe (om de paar jaar of zo) een week te stoppen met Cerazette om je maandstonden een keer te laten doorkomen ?

31-10-2013 | Vrouw | 21
desogestrel
Ik ben erg tevreden over Cerazette. Hiervoor had ik altijd klachten door de anticonceptiepil. Eerst gebruikte ik Ethinylestradiol/Levonorgestrel .03/.15 maar daarmee had ik erg veel last van buikpijn, hoofdpijn en zat ik niet goed in mijn vel. Toen nog 3 maanden Ethinylestradiol/Desogestrel Richter geprobeerd. Het leek beter te gaan, maar na 1 maand kwamen de klachten van [lees meer...]voorheen weer terug. Nu dus overgestapt op de minipil. Bijna alle klachten zijn verdwenen. De eerste maanden had ik last van misselijkheid, maar dit is normaal in het begin en ging ook vanzelf over. Ik kan weer normaal eten en koffiedrinken zonder opgeblazen gevoel, en ik voel me weer mijzelf. Wel is het tijdstip van inname iets gevoeliger. Dit moet altijd rond hetzelfde tijdstip, dus bijvoorbeeld altijd 's avonds. En niet een keer 's ochtends want dan is de werking verminderd. Wat ik ook geweldig vind is dat ik nu al 5 maanden niet meer ongesteld ben. Na de eerste twee weken kreeg ik een bloeding, maar dit was tot nu toe de laatste. Een minpuntje is dat ik bij het halen van mijn eerste herhaalrecept een variant mee kreeg (Sandoz Desogestrel). Deze bezorgt mij af en toe wat hoofdpijn en ik krijg ze niet goed uit de verpakking. Verder ook een prima pil!