desogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

19-01-2017 | Vrouw | 41
desogestrel (0,075mg)
Na jaren verschillende anticonceptie geprobeerd heeft mijn vriend de knoop doorgehakt en vasectomie laten uitvoeren zodat ik lekker kon stoppen met anticonceptie. Toen begon de hel pas, heb me meer dan een jaar slecht gevoeld, vreselijke PMS, hyperventilatie, angstaanvallen en op het randje van depressie. Nu sinds 2 maand cerazette aan het nemen en ik voel me weer mezelf[lees meer...]! Ik ben niet meer depri, heb terug zin in het leven. Totaal geen bijwerkingen. Maandstonden zijn nog even regelmatig als ervoor, weliswaar iets minder. Ik zie hier alleen maar akelige ervaringen staan, maar er zijn ook goeie ervaringen. Niet iedereen reageert hetzelfde. Blijven proberen tot je de pil gevonden hebt die bij je past.

24-02-2014 | Vrouw | 41
Stemmingswisselingen
Ik heb nu 8 maanden cerazette geslikt en ben nu gestopt omdat ik teveel ben aangekomen. Ik ben deze pil gaan slikken i.v.m. de vele stemmingswisselingen. In overleg met de h.a. kwamen we uit op de cerazette omdat deze pil "zwangerschap" nabootst (de enige periodes dat ik me geweldig voelde :-) ) Na wat kleine bloedingen in het begin begon ik na 3 a 4 maanden te voelen dat [lees meer...]ik me beter ging voelen. Welliswaar vlak qua emoties maar beter dan de achtbaan waar ik me lang in bevond. Totdat ik het idee kreeg dat ik begon aan te komen. Ik leef vrij gezond beweeg goed en kon eigenlijk alles eten. Toen ben ik mijn gewicht gaan bijhouden.....ik schrok ervan. Als uitschieter kwam ik per 2 weken 1,5 kg aan! Dus nogmaals mijn voeding bekijken en de cola en andere suikers laten staan. Na 2 weken halve kilo erbij. Gisteren de strip weggegooid ben er klaar mee. Geestelijk zit ik goed in mijn vel maar 8 kg aankomen in 8 maanden tijd is mij teveel.

11-04-2014 | Man | 42
Endometriose
Eindelijk heb ik iets dat werkt! Ik kon niet meer tegen de pil met oestrogeen. Hier kreeg ik veel vaginale klachten van. Zonder pil ging ook niet wegens vreselijke menstruatiekrampen en PMS (week ziek per maand). En over het Mirena maar niet te beginnen. Dat is een ramp geworden voor mij. Nu Cerazette. Ik ben wel iemand met veel discipline. Dus ik neem hem op hetzelfde ti[lees meer...]jdstip. Vergeet hem nooit (alarm gezet in mijn telefoon). Dit lijkt cruciaal. Ik heb wat puistjes (maar niet die grote bulten zoals bij Mirena!), mijn libido is wel echt wat minder (maar te doen), en verder iets emotioneler dan zonder pil (maar ook te doen). Ik geloof dat ik eindelijk mijn oplossing gevonden heb... Oh ja, één week ongesteld geweest, daarna nooit meer. Over voordelen gesproken!

04-02-2014 | Vrouw | 43
desogestrel (0,075mg)
Ik gebruik al 6 jaar Cerazette en ben er zeer tevreden over. Heb al 6 jaar mijn regels niet gehad. Nu, sinds een tweetal weken heb ik een lichte bloeding met donkerbruin slijmerig bloed. Is het nodig om af en toe (om de paar jaar of zo) een week te stoppen met Cerazette om je maandstonden een keer te laten doorkomen ?

08-11-2021 | Vrouw | 44
desogestrel (0,075mg)
Van combinatiepil veel bijwerkingen, daarom gekozen voor minipil. 1e 4 a 5 maanden continu bloedverlies.... Erg vervelend, maar toch doorgezet omdat ik pertinent geen spiraal of iets dergelijks wil. Nu heb ik ongeveer om de 5 weken wat bloedverlies, maar dit is bruin ipv rood. Het is niet veel wat ik verlies, maar ziet er raar uit en ik weet nooit hoelang t duurt voor t we[lees meer...]er stopt. T stopt soms ook een dag en dan denk ik dat t klaar is maar dan begint t weer. Niet echt handig. Heb ook last van slechte huid, acne.

03-10-2020 | Vrouw | 45
Overgang
Ben nu 2 weken bezig met dit medicijn. Maar heb veel last van duizelingen, erg moe , snel overprikkeld en slapen gaat ook minder. Lig lang wakker eer ik in slaap val. Ervaar nu alleen maar flinke verergering van mijn klachten Herkent iemand deze klachten? En is het daarna toch overgegaan door langer gebruik van dit medicijn?

28-09-2020 | Vrouw | 46
Longembolie
Eind april 2020 ernstige longembolie. Onmiddellijk moeten stoppen met pil. Vervolgens 2 keer zeer hevige menstruatie gehad. Heel veel bloedverlies, grote stolsels (ter grootte van een appel), en lang (11 dagen). Bloedarmoede tot gevolg. Gestart met cerazette. Vrij onmiddellijk na start sterke haaruitval en constante lichte bloeding. Nog 1 keer menstruatie gehad. Die heeft [lees meer...]3 weken geduurd. En nu constant dagelijks bloedverlies. Nu al 6 weken. In totaal dus na de start al meer dan 3 maanden dagelijks bloedverlies. Stoppen is echter geen oplossing. Door bloedverdunners is de menstruatie heel hevig. Het is dus kiezen tussen letterlijk leegbloeden of dagelijks een beetje bloeden. Een andere pil ( met oestrogenen) is omwille van longembolie niet mogelijk. Ik hoopte dat het bloedverlies tijdelijk was, maar 3 maanden is nu toch wel lang. Ik zou deze pil nooit nemen als ik een andere keus had. Als ik bloedverdunners levenslang moet nemen, is er nog maar 1 oplossing en dat is de baarmoeder verwijderen.

17-09-2019 | Vrouw | 46
Hartkloppingen
Van mijn vorige pil (microgynon30) had ik heel veel bijwerkingen, zoals bij een nieuwe strip extreme misselijkheid, migraine, veel last van hartkloppingen. Toen ik zwanger was geweest en borstvoeding ging geven kreeg ik Cerazette. Bij deze pil heb ik geen enkele klacht, ik heb nooit bloedverlies, hooguit één keer per jaar twee dagen. Dus ik ben er heel blij mee.

22-10-2020 | Vrouw | 47
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Omdat ik lang (10-tal dagen) en veel (heel vaak doorlekken zelfs bij grootste tampon en nachtmaandverband) menstrueer, wou ik op aanraden van de gynaecoloog, na puur natuur, combinatiepil, spiraal de minipil ook eens proberen. Ik heb ze nu net een maand genomen en heb vaak last van jeuk over mijn hele lichaam (zonder bultjes) laatst bij de kapper werd ik bijna gek van de [lees meer...]jeuk op mijn hoofd wat ik nooit eerder had! Na lang nadenken kwam ik bij deze pil uit hoewel het niet zo expliciet in de bijsluiter staat! Dus na hier een gelijkaardig verhaal gelezen te hebben, denk ik echt dat het door die pil komt en stop ik er maar mee!

04-10-2021 | Vrouw | 48
desogestrel (0,075mg)
Ik neem Cerazette ongeveer 10 jaar, mijn migraines zijn zo goed als verdwenen, nog 3 per jaar misschien. Maandstonden zijn ook helemaal verdwenen. Cerazette voelt na enkele jaren als een echte aanslag op mijn vrouwelijkheid, libido is volledig verdwenen wat de eerste jaren niet zo was, ik was nog steeds sexueel heel actief, maar er veranderde iets met de jaren. Ik ben n[lees meer...]og lang niet in de menopauze, daarvoor ben ik nog te jong. Op dit moment voel ik niets meer die mij vrouw maakt.

03-05-2021 | Vrouw | 50
desogestrel (0,075mg)
Wegens constante buikpijn en ciste en dik baarmoederslijmvlies op aanraden vd gynaecoloog gestart met deze minipil. Eerste 3 maanden constant menstruatie, minder dan ervoor. Ciste na 6 maanden weg en menstruatie ook,en geen buikpijn meer. Nu ongeveer na 9 maanden weer bruin bloedverlies en veel buikpijn en pijnlijke borsten. Ook veel kg bijgekomen. Misschien er toch mee[lees meer...] stoppen?

01-01-2019 | Vrouw | 50
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Met Cerazette begonnen als voorbereiding op myomectomie. Geen bijwerkingen, totdat ik hevige doorbaakbloeding kreeg en 1 week stopte. Daarna weer begonnen met Cerazette en binnen een week heftige bijwerkingen, waaronder symptomen vergelijkbaar met subarachnoïdale bloeding. Gelukkig niks te zien op CT-scan. Met cerazette gestopt en binnen 24 uur nauwelijks nog klachten.

30-03-2017 | Vrouw | 50
Overgang
Al bijna een maand aan het bloeden, na 4 maanden nergens last van gehad te hebben. Ik nam deze pil vanwege veelvuldige ongesteldheid en krampen. Maar continu bloeden is helemaal waardeloos! Ik ben vandaag gestopt! Voor mij geen oplossing bij overgangsklachten!

19-03-2020 | Vrouw | 51

14-10-2013 | Vrouw | 51
desogestrel (0,075mg)
Ben nu 2 maanden aan de minipil en ben nu al 2 weken ongesteld en het ziet er ook niet naar uit dat het gaat stoppen, is dit normaal. Ben aan de mini pil gegaan ivm de overgang en helemaal geen controle meer had over mijn menstruatie en ben 51 jaar.

09-03-2016 | Vrouw | 54
Menopauze
Slik sinds september Cerazette na een afstoting van het spiraaltje. Had in de eerste drie maanden nog steeds veel en lang bloedverlies. Dan was het drie maanden beter maar nu weer 24 dagen en letterlijk ' van mijn benen aflopend' ondanks een tampax van het grootste formaat! Gan nu maandag naar de gynaecoloog en op aanraden van de huisarts voor echografie.

Amoxicilline (550) - Antibiotica - penicillines breedspectrum