desogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

12-05-2016 | Vrouw | 17
Endometriose
Bij de gynaecologe heb ik deze pil voorgeschreven gekregen, nadat de microgynon 30 en 50 niet hielpen (ik had nog steeds erg veel buikpijn en stemmingswisselingen ondanks doorslikken). De specialist dacht aan endometriose, en schreef daarom deze pil voor. Echter, de werkingen van deze pil had ik niet verwacht. Binnen een paar dagen voelde ik me ontzettend down en was mijn [lees meer...]hele eetlust verdwenen. Ik was echt bijna depressief. Na een week ben ik ook meteen weer gestopt, en een of twee dagen daarna waren die klachten (gelukkig) meteen verdwenen. Deze pil raad ik dus echt aan niemand aan. Mocht je het wel gaan gebruiken; hou jezelf en laat anderen je goed in de gaten houden!

24-01-2016 | Vrouw | 17
desogestrel (0,075mg)
Ik heb deze pil 4 maanden geslikt en na de derde maand kreeg ik vreselijke slapeloosheid 's nachts, overdag was ik erg vermoeid en had ik heel erg constante hoofdpijn. Verder verdween mijn hongergevoel en libido. Ik ben nu net 1 dag gestopt en hoop dat de bijwerkingen snel voorbij zijn, aangezien het mijn dagelijks leven nogal limiteert.

10-01-2021 | Vrouw | 18
desogestrel (0,075mg)
Ik had verwacht dat ik er erger aan toe zou zijn door de ervaringen die ik heb gehoord. Tot nu toe gaat het me prima af, ik gebruik de minipil nu een maand. De enige bijwerkingen die mij wel storen zijn: vermoeidheid en misselijkheid. Voorheen was ik heel opvliegerig en emotioneel maar de minipil heeft ervoor gezorgd dat mijn hormonen weer in balans zijn. Ook merk ik dat m[lees meer...]ijn huid is veranderd, volgens mij een positieve zin.

26-05-2015 | Vrouw | 18
desogestrel (0,075mg)
Ik ben ongeveer een half jaar geleden met de cerazette begonnen. De reden hiervoor was dat ik altijd al overgevoelig ben geweest voor hormonen. Ik heb veel last gehad van migraine met aura (bijna elke dag met de microgynon), misselijkheid, stemmingswisselingen, angststoornis, depressieve gevoelens, libido weg, etc. Ik hoopte dat dit met deze pil minder zou worden. De eerst[lees meer...]e paar weken ging het erg goed; klein beetje bloedverlies maar dat hinderde niet vreselijk. Echter na ongeveer een maand kon ik vrijwel niks meer doen door een mysterieuze misselijkheid. Heb hier toen niet de cerazette achter gezocht, aangezien men zei dat dit een hele lichte pil was waarbij je dit niet zou moeten merken. Na vele ziekenhuisbezoeken is er geen oorzaak gevonden, terwijl ik niks meer kon doen zonder misselijk te worden. Na ongeveer 3.5 maand, veel zwangerschapstesten later en 7 kilo lichter zwakte dit gevoel eindelijk af. nooit gehad dat zo'n minipil zo een invloed op je lichaam kon hebben! Migraine is echter wel bijna verdwenen. Daarvoor in de plaats zit ik nu helaas wel onder de puistjes. Daarbij ben ik een stuk labieler dan voordat ik de pil slikte. Deze pil is ivm mijn overgevoeligheid niet de juiste pil en ga nu over op de Mirena spiraal!

29-12-2020 | Vrouw | 19
desogestrel (0,075mg)
Ik kan niet tegen de pil dus ging ik aan de minipil. Ik had vaak tussenbloedingen en toen ben ik een paar maanden gestopt zodat mijn cyclus weer normaal zou worden en het beter zou gaan. Toen kreeg ik een vriend en de minipil beschermt niet goed tegen zwangerschap dus moest ik overstappen naar de prikpil

23-12-2020 | Vrouw | 19

03-01-2020 | Vrouw | 19
Polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS)
In verband met cystes op mijn eierstokken kreeg ik eerst de microgynon. Aangezien ik hier ernstige hartkloppingen van kreeg ben ik overgestapt naar de minipil. Sinds het gebruik ben ik minder mijzelf en erg down. Daarnaast heb ik bijna elke dag doorbraakbloedingen. Na ongeveer een 3 weken kreeg ik last van acne wat nu, na 3 maanden nog steeds aanwezig is. Ik ben totaal nie[lees meer...]t tevreden over deze pil ivm. alle bijwerkingen die ik hiervan heb gekregen.

20-08-2020 | Vrouw | 21
desogestrel (0,075mg)
Ik slikte eerste de combinatiepil. Maar vond dit zelf helemaal niks. Nadat ik een maand was gestopt met die pil, besefte ik pas hoeveel bijwerkingen ik had. Ik wilde iets met minder hormonen, de minipil klonk wel goed. En hij is echt prima. Het enige wat ik echt merk qua bijwerkingen is dat mijn libido heel laag is. Ik slik de minipil nu 7 maanden en ben helemaal niet onge[lees meer...]steld geweest, tot een week geleden. Hele erge buikkrampen en licht bloedverlies. Best irritant, maar ik kijk het even aan. Aangezien ik sinds het begin helemaal niet ongesteld ben geweest. Ik raad hem zeker aan. Het is alleen even gokken of je juist veel of weinig ongesteld wordt.

06-06-2018 | Vrouw | 21
desogestrel (0,075mg)
Ik heb van alles geprobeerd. Heb microgynon gehad in diversen sterktes en nog wat andere combinatie pillen maar hier had ik heel erg last van de hormonen tot een punt dat ik mezelf niet meer was. Toen overgestapt op de mirena, werd heel erg onregelmatig ongesteld, stemmingswisselingen bleven en had veel buikpijn. Na een half jaar deze laten verwijderen en een koperspiraal [lees meer...]erin. Echter toen werd ik zwanger door het koperspiraal heen. Na het verwijderen hele heftige bloeding gehad. Toen overgestapt naar de nuvaring. Beviel me heel erg goed, geen stemmingswisselingen etc en kreeg geen doorbraakbloedingen. Mee gestopt omdat ik terugkerende schimmelinfecties kreeg. Nu over gestapt op de cerazette. Heb totaal geen doorbraak bloedingen. Ben alleen wat sneller geïrriteerd en een wat lager libido. Maar na alle ellende hier boven is dit het beste wat ik gehad heb!!

04-12-2017 | Vrouw | 21
desogestrel (0,075mg)
Ik slikte bijna 1 maand de minipil. Na 2 weken werd het voor mij een ramp. Mijn borsten deden ontzettend veel pijn, mijn buik was opgezwollen en ik kreeg last van krampen (vergelijkbaar met menstruatiekrampen). Ik was niet zwanger. Rond eind week 2 begon in heftige stemmingswisselingen te krijgen. Ik begreep niet wat er aan de hand was met mij. Ik voelde me zeer ongelukkig[lees meer...] en was gevoelig voor alles en iedereen. Het ene moment was ik vrolijk en 10 minuten later kon ik echt huilen! Ik begon me depri te voelen. De klapper kwam toen ik na een maand op de weegschaal ging staan en zag dat ik 2 kilo was bijgekomen. Ik ben een sportieve vrouw die veel sport en gezond eet. Na die 2 kilo heb ik die pil nooit meer aangeraakt.

22-07-2015 | Vrouw | 21
desogestrel (0,075mg)
Ik heb deze pil ongeveer drie maanden geslikt, deze werd mij aangeraden omdat ik teeeeeveel bijwerkingen kreeg van de combinatiepil. Ik vond dat deze pil redelijk goed z'n werk deed, op wat doorbraakbloedingen en wat kilo's aankomen na. Maar nu ik deze verhalen lees, kom ik erachter dat wat kleine lichamelijke klachten waar ik last van had pas gaan spelen sinds deze pil. O[lees meer...]ok ik was erg moe de hele tijd, en regelmatig misselijk. Ik voelde me lelijk en dik ook omdat ik minstens 5 kilo ben aangekomen, terwijl ik juist de suikers liet staan! Ik was hardcore aan het sporten, maar er gebeurde bijna niks. Ik ben nu 1,5 week gestopt en ben nog steeds niet ongesteld geworden, maar voel me wel een stuk beter. Heb duidelijk meer energie. En hopelijk voel ik me ook weer een beetje sexy binnenkort. Overall experience is dus niet zo positief. Wel deed deze pil veel goeds voor mijn huid! Al mijn puistjes verdwenen als sneeuw voor de zon. Ook die komen nu ik gestopt ben terug helaas😔

07-05-2015 | Vrouw | 21
desogestrel (0,075mg)
Twee jaar lang deze pil gebruikt. Eerste drie maanden bijna continu heel licht ongesteld geweest, maar daarna helemaal niet meer: heerlijk. Twee maanden geleden besloten er even mee te stoppen om te kijken of bepaalde klachten bijwerkingen van de pil waren (met name labiliteit). Dit nam na het stoppen niet noemenswaardig af, ik kreeg gevoelige borsten en werd na 5 weken op[lees meer...] een natuurlijke manier ongesteld. Aan het wel en niet gebruiken zitten voor- en nadelen, vandaar dat ik er nu weer mee begonnen ben. Niet ongesteld zijn weegt toch zwaarder dan de andere wat kleinere bijwerkingen.

31-10-2013 | Vrouw | 21
desogestrel
Ik ben erg tevreden over Cerazette. Hiervoor had ik altijd klachten door de anticonceptiepil. Eerst gebruikte ik Ethinylestradiol/Levonorgestrel .03/.15 maar daarmee had ik erg veel last van buikpijn, hoofdpijn en zat ik niet goed in mijn vel. Toen nog 3 maanden Ethinylestradiol/Desogestrel Richter geprobeerd. Het leek beter te gaan, maar na 1 maand kwamen de klachten van [lees meer...]voorheen weer terug. Nu dus overgestapt op de minipil. Bijna alle klachten zijn verdwenen. De eerste maanden had ik last van misselijkheid, maar dit is normaal in het begin en ging ook vanzelf over. Ik kan weer normaal eten en koffiedrinken zonder opgeblazen gevoel, en ik voel me weer mijzelf. Wel is het tijdstip van inname iets gevoeliger. Dit moet altijd rond hetzelfde tijdstip, dus bijvoorbeeld altijd 's avonds. En niet een keer 's ochtends want dan is de werking verminderd. Wat ik ook geweldig vind is dat ik nu al 5 maanden niet meer ongesteld ben. Na de eerste twee weken kreeg ik een bloeding, maar dit was tot nu toe de laatste. Een minpuntje is dat ik bij het halen van mijn eerste herhaalrecept een variant mee kreeg (Sandoz Desogestrel). Deze bezorgt mij af en toe wat hoofdpijn en ik krijg ze niet goed uit de verpakking. Verder ook een prima pil!

04-12-2021 | Vrouw | 22
desogestrel (0,075mg)
Hiervoor slikte ik al jaren een andere pil en voor elke stopwerk was het raak en de gehele week hoofdpijn niet lekker in m’n vel zitten en die week van m’n menstruatie ook. Toen slikte ik de pil een paar keer door en had ik alsnog last van doorbloedingen.. Totdat ik laatst iemand op facebook iets zag delen over de minipil, ik heb mijzelf erin verdiept en een afspraak gemaa[lees meer...]kt bij de huisarts. Ik slik de pil nu al vanaf eind september / begin oktober de minipil en voel mezelf zo anders. Zit zoveel lekkerder in m’n vel, geen last van migraine door menstruatie en de 2 hormonen die in de andere pil zitten, geen menstruatie meer. Echt een top pil!

22-01-2017 | Vrouw | 22
desogestrel (0,075mg)
Ik slik sinds oktober 2016 de Actavis Minipil met Desogestrel en het bevalt me erg goed. In het verleden heb ik onder andere microginon 30 geslikt en een aantal andere anticonceptiepillen, daarvan kreeg ik last van moodswings en/of doorbraakbloeding gedurende de hele maand. Van de Minipil ervaar ik nauwelijks bijwerkingen, vooral geen moodswings/neerslachtigheid meer en da[lees meer...]t was voor mij het grootste probleem. Ik ben nog steeds regelmatig 'ongesteld' alleen in lichtere mate, ookal slik je deze pil achter elkaar door zonder stopweek. Het schijnt dat je iets minder goed beschermd bent door deze pil dan met combinatiepillen maar het gaat hierbij om een aantal tienden van een procent, dus wanneer de pil correct genomen wordt (elke dag, zelfde tijdstip) is er niks aan de hand. Conclusie: zeer tevreden. Als ik dan toch hormonale anticonceptie moet gebruiken, dan de Minipil! Niet iedereen reageert hetzelfde op de pil dus zeker de moeite waard om deze daarom te proberen.

03-05-2021 | Vrouw | 23
desogestrel (0,075mg)
Ik heb deze pil zes maanden geslikt. Klachten op gebied van humeur etcetera had ik niet. Wel zijn er de laatste tijd andere klachten op zijn plaats gevallen. Ik kreeg last van acne op mijn haarlijn, en bij mijn borsten extreem jeukerige plekjes (bruin, schilferig). Omdat ik hoorde dat de onregelmatigheid in de ongesteldheid na ongeveer 3 maanden zou moeten verdwijnen heb i[lees meer...]k door gebeten. Enkel nu , na zes maanden, heb ik nooit een periode van niet-ongesteld zijn gehad langer dan 2 weken, en zijn mijn bloedingen heviger geworden en langduriger. Het komt erop neer dat ik elke maand langer bloed, dan niet. Dit zijn echter wel bekende klachten, had gehoopt dat ik bij het gelukkig overgrote deel hoorde die helemaal niet meer ongesteld wordt, want wat was ik blij om nog maar zo weinig hormonen te gebruiken. Dus de zoektocht naar het perfecte anticonceptiemiddel gaat door, helaas...

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (532) - Antibiotica - penicillines breedspectrum