desogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

27-10-2022 | Vrouw | 39
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik heb deze pil 3 maanden geprobeerd, maar nu ga ik er toch mee stoppen. Ik heb altijd veel last van pms en sombere gevoelens voor de menstruatie dus ik wilde eigenlijk iets hebben waardoor mijn menstruatie weg zou blijven. Helaas is dat niet gelukt met deze pil. Ik begon deze pil te slikken begin augustus, ik merkte dat mijn humeur er niet beter op werd. Ik werd opvlieger[lees meer...]ig, emotioneel en erg moe. Tevens werd ik na 3 weken ongesteld en sindsdien heb ik bijna dagelijks bloedverlies gehad. Soms een paar dagen niet en dan weer paar weken achter elkaar ongesteld. Het is niet heel veel bloedverlies, maar wel constant. Aangezien je deze pil zeker 3 maanden moet slikken om het gewenste effect te krijgen dacht ik, ik zet toch door. Maar nu ik met de 4e strip ben begonnen voel ik me zo slecht dat ik er mee stop. Ik voel chagrijnig en heel erg down. Misschien dat het langer de tijd nodig heeft om goed te werken, maar ik zie dat echt niet meer zitten. Erg jammer want het was zo mooi geweest om niet meer / minder ongesteld te worden. Ik laat het nu even voor wat het is en ga over een tijdje wel weer op zoek naar een andere oplossing.

11-10-2022 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Ik ging aan de minipil om na mijn zwangerschap iets anders te proberen. Eerste maanden had ik vaak hoofdpijn. Dit was een bekende bijwerking dus ik hield vol. Dit verdween inderdaad weer. Ik begon me langzaam aan wat somber te voelen zonder reden. Daardoor had ik veel huilbuien waar geen verklaring voor was. Op de gekste momenten ook. Het sombere gevoel werd erger en h[lees meer...]et neigde naar depressieve gevoelens. Ik zag de zin ook niet meer om leuke dingen te ondernemen met mijn kinderen terwijl ik hier altijd vrolijk van word. Ook werd ik om de 2 weken ongesteld. Ik koppelde mijn sobere gevoelens nog niet eens aan de minipil. Ik ben nu 2 weken geleden overstapt naar de combinatie pil vanwege die bloedingen. En wat voel ik mij weer goed! De donkere wolken zijn volledig verdwenen en ik word weer vrolijk van leuke dingen doen. Ik besef mij achteraf ook pas hoe emotioneel in disbaland is was door die pil. Voor mij nooit meer.

31-08-2022 | Vrouw | 34
Onregelmatige menstruatiecyclus
Ik heb deze pil 4 en een halve maand geslikt en daarvan ben ik maar twee weken niet ongesteld geweest, daarnaast lig ik uren wakker, heb ik haar uitval, veel last van acne echt dikke bulten. Nog nooit heb ik mij zo slecht gevoeld

26-07-2022 | Vrouw | 23
desogestrel (0,075mg)
Ik ben door deze pil heen zwanger geworden…

06-06-2022 | Vrouw | 39
Menstruatiepijn
1,5 jaar deze pil gebruikt omdat ik heftig bloedverlies had tijdens de menstruaties. Naast lichamelijke klachten tijdens de menstruatie had ik ook erg last van emoties welke alle kanten op gingen. Daardoor aan de minipil gegaan. Emoties waren hierdoor in balans/ afgevlakt en in 1.5 jaar tijd slechts 2 x licht ongesteld geweest met amper bloedverlies. Helaas werden niet [lees meer...]alleen de slechte emoties afgevlakt maar ook de goede/ prettige emoties ervaarde ik meer oppervlakkig. Lichamelijk grote nadelen. Mijn rug en gezicht kwamen vol met acne met veel onderhuidse ontstekingen. Daarnaast 10 kg aangekomen terwijl ik niet meer ben gaan eten als voor het pilgebruik. Sporten en diëten hielpen niet en ik raakte het gewicht niet meer kwijt. Ook hield ik veel vocht vast en had ik af en aan last van een opgezette buik. Ik leek soms wel 4 maanden zwanger. Nu 3 maanden gestopt. Acne is helemaal weg en geen onderhuidse ontstekingen meer. Ik ben inmiddels zonder sporten of dieet 4 kg afgevallen. Daarnaast was mijn libido op standje vriespunt maar deze is inmiddels ook weer aardig op peil Helaas wel weer zware menstruaties met meer bloedverlies en veel last van negatieve emoties en angsten. Hiervoor ben ik nog zoekende naar een oplossing.

04-10-2021 | Vrouw | 48
desogestrel (0,075mg)
Ik neem Cerazette ongeveer 10 jaar, mijn migraines zijn zo goed als verdwenen, nog 3 per jaar misschien. Maandstonden zijn ook helemaal verdwenen. Cerazette voelt na enkele jaren als een echte aanslag op mijn vrouwelijkheid, libido is volledig verdwenen wat de eerste jaren niet zo was, ik was nog steeds sexueel heel actief, maar er veranderde iets met de jaren. Ik ben n[lees meer...]og lang niet in de menopauze, daarvoor ben ik nog te jong. Op dit moment voel ik niets meer die mij vrouw maakt.

17-05-2021 | Vrouw | 36

22-10-2020 | Vrouw | 37
desogestrel (0,075mg)
Ik ben 3 weken na de bevalling gestart met de Cerazette. Ik had een bevalling met weinig bloedverlies en na het vloeien in de eerste week vloeide ik niet of nauwelijks meer. Tot het met 4 weken weer startte en tot 6 weken aanhield. Inmiddels heviger aan het vloeien en door gynaecoloog stopweek geadviseerd voor onttrekkingsbloeding. Sinds start met Cerazette ook onverklaar[lees meer...]bare jeukende acne achtige plekjes op gezicht en hals, meerdere dagen aaneen ineens stevige hoofdpijn en opvallend meer haaruitval. Ik ga na de stopweek in het geheel niet meer met deze pil verder. Heb enorme spijt dat ik er uberhaupt mee begonnen ben, aangezien je kind er ook altijd van meekrijgt. Die heeft ook ineens met 5-6 weken last van baby acne. Geen idee of er een link zit maar ik voel me er niet prettig meer bij. Grootste nadeel is het vanuit niets ineens weer flink gaan vloeien.

03-01-2020 | Vrouw | 19
Polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS)
In verband met cystes op mijn eierstokken kreeg ik eerst de microgynon. Aangezien ik hier ernstige hartkloppingen van kreeg ben ik overgestapt naar de minipil. Sinds het gebruik ben ik minder mijzelf en erg down. Daarnaast heb ik bijna elke dag doorbraakbloedingen. Na ongeveer een 3 weken kreeg ik last van acne wat nu, na 3 maanden nog steeds aanwezig is. Ik ben totaal nie[lees meer...]t tevreden over deze pil ivm. alle bijwerkingen die ik hiervan heb gekregen.

13-10-2019 | Vrouw | 36
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik heb al een hele geschiedenis in mijn zoektocht naar passende anticonceptie. Maar met deze pil de meeste klachten. Continu vaginaal bloedverlies, vermoeidheid, gestresst en prikkelbaar. De werking is verder wel goed, maar veel bijwerkingen helaas.

01-01-2019 | Vrouw | 50
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Met Cerazette begonnen als voorbereiding op myomectomie. Geen bijwerkingen, totdat ik hevige doorbaakbloeding kreeg en 1 week stopte. Daarna weer begonnen met Cerazette en binnen een week heftige bijwerkingen, waaronder symptomen vergelijkbaar met subarachnoïdale bloeding. Gelukkig niks te zien op CT-scan. Met cerazette gestopt en binnen 24 uur nauwelijks nog klachten.

28-07-2018 | Vrouw | 29
desogestrel (0,075mg)
Voorgeschreven door huisarts ivm geven van borstvoeding. De tweede week herkende ik mezelf niet meer, ik leek wel een kwade heks! Ook last van zeer vette huid, haaruitval en acne. Meteen gestopt met deze troep, hopelijk krijgt het leven weer snel zijn glans terug voor mij.

17-02-2018 | Vrouw | 30
Zwangerschap
De minipil zou relatief weinig bijwerkingen hebben en beschermen tegen een nieuwe zwangerschap. Vanaf het moment dat ik hem begon te slikken, namen de klachten echter alleen maar toe. Bovendien bleek ik anderhalve week na het stoppen met de pil opnieuw zwanger. Ik wil daarbij niet zeggen dat het aan de minipil lag trouwens, want ze waarschuwen ook in de bijsluiter dat je m[lees meer...]eteen na het stoppen zwanger kunt raken. Maar het is denk ik wel goed om erbij te vermelden.

14-02-2018 | Vrouw | 26
desogestrel (0,075mg)
Ik vind deze pil echt vreselijk. 6 weken na de bevalling ben ik begonnen met slikken om te voorkomen dat ik gelijk weer zwanger zou worden. Ik geef nog borstvoeding dus vandaar dat ik koos voor deze pil. Ik was eindelijk hersteld en van mijn bloedingen af, en gebruikte deze pil dus zodat we weer konden gaan vrijen. Maar nee hoor, na een week werd ik zwaar ongesteld. Dacht [lees meer...]ik eindelijk van die ellendige bloedingen af te zijn, begon het weer opnieuw. Ik kreeg er ook stemmingswisselingen van. Ik voelde me de hele tijd goed, maar na een week slikken voelde ik me al snel emotioneel zwakker worden. Ben gelijk gestopt want ik las ook dat die bloedingen heel lang kunnen duren en daar stond ik niet op te wachten. Ik zit er ook mee dat ik nu toch het gevoel heb dat ik mijn baby nu borstvoeding heb gegeven met troep er in van die pil. Als die hormonen al zoveel met mij doen, kan dat toch ook nooit goed zijn voor mijn baby denk ik dan!

11-01-2018 | Vrouw | 31
desogestrel (0,075mg)
Zeven maanden na bevalling begonnen met deze pil, omdat ik nog borstvoeding geef en daar nog mee wil doorgaan. Al na amper een week merkte ik dat ik een heel ander persoon werd. Voelde me ineens vaak geprikkeld, boos, snel geërgerd, labiel. Dit terwijl ik me maandenlang super heb gevoeld zonder hormonen. Ook kreeg ik last van zweetaanvallen (moest ineens weer een deodorant[lees meer...] neer zetten op mijn werkplek, laatste keer dat die nodig was was tijdens mijn zwangerschap) en had ik het 's nachts soms zo warm dat ik mijn pyjama uit moest doen. (Dit terwijl de verwarming terug gaat naar 16 graden). Ik ga zo snel mogelijk weer stoppen.

04-12-2017 | Vrouw | 21
desogestrel (0,075mg)
Ik slikte bijna 1 maand de minipil. Na 2 weken werd het voor mij een ramp. Mijn borsten deden ontzettend veel pijn, mijn buik was opgezwollen en ik kreeg last van krampen (vergelijkbaar met menstruatiekrampen). Ik was niet zwanger. Rond eind week 2 begon in heftige stemmingswisselingen te krijgen. Ik begreep niet wat er aan de hand was met mij. Ik voelde me zeer ongelukkig[lees meer...] en was gevoelig voor alles en iedereen. Het ene moment was ik vrolijk en 10 minuten later kon ik echt huilen! Ik begon me depri te voelen. De klapper kwam toen ik na een maand op de weegschaal ging staan en zag dat ik 2 kilo was bijgekomen. Ik ben een sportieve vrouw die veel sport en gezond eet. Na die 2 kilo heb ik die pil nooit meer aangeraakt.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (597) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum