Ervaringen met Implanon (hormoonimplantaat)

etonogestrel

somber voelen zware menstruatie opgeblazen gevoel bloedverlies migraine langdurige menstruatie onregelmatige menstruatie acute hoofdpijn overgewicht acne

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

03-03-2022 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
In september 2021 een implanon laten zetten. Dit ging prima. Mijn menstruatie cyclus was onregelmatig. Tot eind december een paar keer mijn menstruatie gehad, soms een paar dagen en soms een week. Het is nu maart en heb vanaf januari constante bloedingen. Ik ben in staat om het staafje eruit te halen en een spiraal te laten zetten. Het houd niet op.

22-02-2022 | Vrouw | 18
etonogestrel (68mg)
heb het staafje nu iets meer dan drie maanden geleden laten zetten, eerste 2 weken nergens last van, daarna begon het gedoe, ongeveer 8 weken lang ongesteld geweest, daarna was het eventjes over, maar nu ben ik alweer bijna 3 weken ongesteld en het lijkt er niet op dat het binnenkort gaat stoppen, kan niet zeggen dat je daar nou heel blij van wordt.

17-02-2022 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Het is altijd goed om te melden dat vaak alleen mensen met bijwerkingen en klachten een bericht plaatsen. Ik gebruikte de Implanon als anticonceptie. Van mei 2021 tot en met februari 2022 heb ik een Implanon gehad. In die tijd was ik ook constant aan het bloeden. Het staafje bevat 1 hormoon en heeft als functie om het baarmoederslijmvlies dunner te maken. Een bijwerking k[lees meer...]an hierbij dus overmatig bloedverlies zijn, omdat het baarmoederslijmvlies heel dun is. Ik heb hormoonkuren (Progynova) geprobeerd en echo's en uitstrijkjes laten maken, alles wees erop dat mijn bijwerking kwam door de Implanon. Constant door blijven bloeden tussen menstruaties in komt niet bij iedere vrouw voor, maar het kan dus wel voorkomen. Naast deze bijwerking ben ik tevreden over het gemak en de werking. Na het verwijderen van de Implanon is het bloeden na minder dan een week gestopt.

01-02-2022 | Vrouw | 24
etonogestrel (68mg)
Na 2 jaar gebruik van Implanon eigenlijk nog steeds erg tevreden. Dit anticonceptiemiddel heeft echt een ander effect op iedereen lijkt wel. Bij mij zijn alle klachten die ik bij gebruik van de pil had verdwenen (acne, buikkramp, hoofdpijn, humeurig). Het eerste jaar bleef mijn menstruatie helemaal weg. Na dat jaar is hij 3x een hele maand (spotting) teruggekomen. Dat is v[lees meer...]ooral vervelend omdat je dus langdurig een tampon of cup gebruikt, waar de huid na een paar weken minder blij mee is. Ik raad de implanon vooral aan voor vrouwen die net als ik minder hormonen willen gebruiken dan in de pil zit en te inconsistent zijn in het slikken ervan.

25-01-2022 | Vrouw | 38
etonogestrel (68mg)
Het implanonstaafje heeft ruim een halfjaar in mijn arm gezeten en mij niet veel positiefs gebracht, zowel op lichamelijk als op psychisch vlak. Anticonceptie met hormonen zijn niet aan mij besteed. Het beheerst mijn leven op alle fronten.

15-01-2022 | Vrouw | 20
etonogestrel (68mg)
In April 2021 heb ik mijn Implanon laten plaatsen. Dit deed eigenlijk geen pijn, daarna ook niet. Alleen is het naar om te weten dat er een staaf in je arm is geschoten. Wel had ik een momentje onder de douche dat ik mijn arm omhoog deed en het water er langs stroomde en het voelde alsof het staafje eruit gesneden werd. Dat was dan ook een seconde en ook het enige nare qua[lees meer...] pijn van het inbrengen. Oh en ff een stijve arm en een blauwe plek, maar is niet bepaald raar ofs. Na het zetten, was ik nog steeds ongesteld. Dit hield ongeveer 4 weken aan (ik dacht ik eeuwig ongesteld zou blijven). Op een gegeven moment was ik zo weinig ongesteld dat ik het alleen merkte wanneer ik naar de wc ging en het edele deel afveegde :). Na de 4 weken werd ik na 2 weken weer ongesteld. Weer 4 weken maar... Nu waren het 4 volle weken waarin ik de hele tijd amper ongesteld was. Heel irritant, want ik voelde me fysiek niet ongesteld, maar was het toch wel. Met mijn vriend was het een gedoetje, want je 'vergeet' eigenlijk dat je ongesteld bent, dusjaa... (ik zal niet in detail treden, maar het is best vervelend hahah). Daarnaast merkte ik dat mijn egale huid ondertussen veranderde in een Himalaya gebergte... Nu (Januari) heb ik het weer onder controle, maar het was echt niet grappig soms haha. Na de 4 weken ongesteld zijn, ben ik meer dan een halfjaar niet ongesteld geweest. Wel merkte ik tijdens die maanden dat rond de tijd dat ik eigenlijk ongesteld moest worden, ik chagrijnig werd, onzeker, emotioneel kwetsbaarder en meer negatief was. Ik merkte dat er met mijn hormonen gerommeld werd. Ik voelde me ook echt opblazen, ik voelde me echt mollig en totaal niet sexy. Nadat ik 'ongesteld' was geweest, was dit weer helemaal weg. *Sidenote*: Ik heb 6 jaar de pil geslikt (niks mis mee) en was regelmatig (door de pil) 3 dagen (ZWAAR, makkelijk 5/6 menstruatiecups vol, voelde me 'prima' tho) ongesteld, om de 1 of 2 maanden. Dat lag eraan of ik hem doorslikte of niet. Ik wou de Implanon, omdat ik nog geen spiraal wil en omdat het makkelijker is in een relatie. In het geval dat je de pil een keer vergeet. Voordat ik de implanon heb genomen, ben ik eerst 2 maanden gestopt met de pil. Ik ben daarin 1 keer ongesteld geweest. Dit was zoals gewoonlijk 3 dagen, maar de hel op aarde en ik was echt doodziek ervan. Ik kon echt letterlijk niks. Wel raad ik het aan om een keer te stoppen met de pil. Ookal begin je daarna weer of met iets anders. Ik had echt het gevoel alsof ik weer even mezelf werd zonder al de hormonen die door je lijf heen gieren. Misschien dat ik daarom ook ooit aan een koperspiraal wil. Rond half december werd ik weer ongesteld en werd echt verrast (achteraf gezien was die hoofdpijn dus omdat ik ongesteld werd, wist ik veel), omdat ik niet dacht dat ik ooit nog ongesteld zou worden met het staafje. Het duurde 1/2 weken, had nergens last van en het was zoals gewoonlijk weer heel licht (irriteerde me wel). Het leek soms weg te zijn, maar dan werd je weer verrast met een mini vloedgolf. Achteraf gezien, had ik wel kunnen aanvoelen dat ik ongesteld werd: chagrijnig, negatief, futloos, mega hitsig (geen idee waar dat vandaan kwam), opgeblazen gevoel en weer mollig voelen. Nu is dat gelukkig voorbij en ben ik benieuwd hoe het verder loopt. Kortom, is een implanon nemen een 'gokje' dat je neemt. Omdat het bij iedereen een ander effect heeft. Ik ken vriendinnen waarbij de ene nooit meer ongesteld wordt en de andere toch wel en erg ook. Toen ik een implanon nam waren het over het algemeen negatieve reviews, zonder bredere uitleg, waardoor ik niet echt een conclusie kon trekken of ik het moest doen niet. Maar uiteindelijk doe je t toch echt zelf. Jouw lichaam is weer anders en reageert anders. Luister ernaar en pas je aan aan de veranderingen. Het is een grote verassing, maar komt vast goed. En anders zijn er nog meer anticonceptiemiddelen ;).

11-01-2022 | Vrouw | 30
etonogestrel (68mg)
Ben sinds ik implanon heb continu aan het vloeien, letterlijk elke dag. En dat wisselt met vaker ongesteldheid dan ik met de pil had. Het enige wat een voordeel is is dat ik minder hoofdpijn heb. Ik zou dit product niet aanbevelen. Ook heb ik een litteken op mijn arm van het plaatsen.

30-12-2021 | Vrouw | 38
etonogestrel (68mg)
Dit was mijn 3e implanon. De eerste heb ik 3 jaar gehad. Geweldig. Geen bijwerkingen en nooit meer ongesteld. De 2e was al een beetje een drama. Werd erg onregelmatig ongesteld. Laten verwijderen. Aan de pil. En nou in febr toch opnieuw laten plaatsen in de hoop dat het zou zijn als de eerste. Maar helaas na 10 maanden blij dat hij er uit is. Wat een verschrikkelijke bijwe[lees meer...]rkingen. Hij is er nu een week uit. En slaap na maanden eindelijk weer goed. Geen zere borsten meer. Ben weer een ander mens. Nee voor mij nooit meer de imolanon. Nu weer aan de pil.

23-12-2021 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Begin dit jaar gestopt met de pil, hierbij namelijk last van veel bijwerkingen. Overgegaan op het hormoonstaafje. Laten plaatsen verliep zonder moeite. 1.5 maand bleef mijn menstruatie weg. Hierna was ik 2 weken per maand ongesteld. Nu de keuze gemaakt om het staafje te laten verwijderen. Huisarts heeft het staafje te diep geplaatst waardoor de huisarts deze er nu niet uit[lees meer...] kan halen, al wel 2 hechtingen. Nu doorgestuurd naar de gynacoloog zodat hun het staafje eruit kunnen halen.

12-12-2021 | Vrouw | 35
etonogestrel (68mg)
Sinds de implanon heb ik alleen maar bloedverlies en enorme haaruitval. Ik heb hem nu 2 maanden maar hij gaat er volgende week uit. Ik heb al niet veel haar en het lijkt op sommige plekken zelfs kaal nu

12-10-2021 | Vrouw | 32
etonogestrel (68mg)
Na geboorte 2de zoontje implanon laten plaatsen eerste maanden alles goed geen bloedingen. Of heel beperkt. Na paar maanden bijna permanent bloedingen en ook algemeen onwel gevoel. Voor de bloedingen moest ik terug de pil nemen. Na uitsluiten van mogelijke andere diagnoses. (18 maand), mij laten steriliseren en implanon verwijderen. Hopelijk binnen paar maanden alles weer [lees meer...]normaal.

05-10-2021 | Vrouw | 20

29-09-2021 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
Ik ben echt heel blij met de implanon. Heb even getwijfeld om hem te laten zetten maar uiteindelijk toch de keuze gemaakt. Het zetten verliep heel vlot en was bijna pijnloos. Ik ben na het zetten 1x ongesteld geweest en ben nu al bijna een half jaar niet meer ongesteld, hier ben ik erg blij mee! Verder heb ik geen last van bijwerkingen.

05-09-2021 | Vrouw | 35
Abnormaal vaginaal bloedverlies
In eerste instantie heerlijk dat ik nergens over na hoefde te denken en mijn menstruatie uitbleef. Maar helaas nam mijn gewicht toe en was ik 2 maanden na start van gebruik zwaar depressief. Niet meteen de link gelegd met de implanon. Mijn depressie werd steeds erger, waardoor er zelfs voorzorgsmaatregelen genomen moesten worden zodat ik mezelf niets aan zou doen. Na 9 maa[lees meer...]nden kwam mijn menstruatie ineens weer en heb ik de implanon laten verwijderen. Snel daarna verdwenen ook mijn angsten, onzekerheden maar bovenal; de suïcidale gedachten en de depressie! Nooit meer hormonen voor mij

02-09-2021 | Vrouw | 50
Onregelmatige menstruatiecyclus
Vanaf mijn 45e werd ik om de 2 weken ongesteld met veel pijn en overlast. Daarvoor altijd regelmatig eens in de 28 dagen ongesteld met weinig klachten. Waarschijnlijk werd nieuwe menstruatie patroon door pre-overgang veroorzaakt. Sinds Implanon is ingebracht niet meer ongesteld geworden en nul overgangsklachten. Ben nu 50 jaar en kan het iedereen aanraden!

15-08-2021 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Ik heb op 16-04-2021 mijn implanon laten plaatsen bij de huisarts na 5 jaar aan de pil te hebben gezeten. Ik ben echt geen fan van naalden maar het inbrengen was zo gebeurd. De eerste 2,5 maanden heb ik iedere dag spotting gehad. Hierna stopte het een aantal weken en dan begon het weer een paar dagen. Ik heb geen menstruatiepijn meer en eigenlijk ook nooit echt meer een gr[lees meer...]ote bloeding gehad. Ik hoop dat ik na een half jaar toch meer ritme ga krijgen of dat het zelfs helemaal weg blijft.