etonogestrel

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

07-11-2019 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
Ik raad de implanon zeker aan! Niet ongesteld en ik viel zelfs af door de implanon. Sinds kort mijn tweede die erin zit. Het enige nadeel is het eruit laten halen, dat is wel pijnlijk.

04-11-2019 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
Drie jaar geleden (ondanks de vele negatieve ervaringen) een Implanon laten plaatsen in mijn rechterarm. 2,5 jaar ben ik nauwelijks ongesteld geweest, het laatste half jaar wat onregelmatige bloedingen gehad, maar dit vond ik zeker die 2,5 jaar waard! Ook geen last gehad van bijwerkingen. Al met al heel positief over de Implanon en zal het zeker anderen aanraden. Nu na 3 [lees meer...]jaar is het tijd om hem er uit te laten en kies ik wel voor de anticonceptiepil, dit zodat ik alles zelf kan “plannen”.

09-04-2019 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
Zeer ontevreden over de implanon. Mijn gewicht nam enorm toe, depressieve gevoelens en emotioneel labiel. Geen aanrader. Inzetten deed wel geen pijn.

25-06-2018 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
Het gemak van het implanon is de beste reden tot gebruik. Daar ben ik dan ook erg over te spreken. Het leidt in mijn ervaring alleen wel tot een onregelmatige cyclus, waarbij menstruatie soms uitblijft en soms doorbraakbloedingen zijn. De eerste 2 jaar was ik erg onregelmatig en had geen erg in de doorbraakbloedingen eens in de 3 maanden. Vaak kreeg ik wel doorbraakbloedin[lees meer...]gen na seks. Inmiddels zit ik op 2,5 jaar en heb het gevoel dat ik vaker dan eens per 4 weken ongesteld ben. Dat is wel echt heel irritant. Het is me gesuggereerd dat dit een artefact zou kunnen zijn van een nu regelmatig maar eerder bijna volledig absent seksleven, maar ik denk ook dat de effectiviteit vermindert kan zijn. Ik vraag me af of meer mensen hier last van hebben.

23-02-2018 | Man | 23
etonogestrel (68mg)
ik ben de implanon gaan gebuiken omdat ik de pil niet met regelmaat nam en hem na een tijdje steeds vergeete. na verschillende mogelijkheden onderzocht te hebben leek deze me het makkelijkste. het plaatsen was niet dat je zegt heel pijnlijk. was wel de eerste tijd wennen dat er wat in mn arm zat maar nooit storend als in pijn of iets dergelijks. gelijk vanaf het begin is [lees meer...]mijn periode totaal onregelmatig geworden en geen pijl meer op te trekken. vaak ook meer dan een week aan het vloeien. na twee keer een hormoon boost die dan weer voor een maand of twee drie hielp begon het weer van voor af aan. nu in overleg met de huisarts aan het kijken voor een alternatief. dat wat hij moet doen, zorgen dat je niet zwanger raakt doet hij voor mij. de rest ben ik niet over te spreken.

04-03-2019 | Vrouw | 24
etonogestrel (68mg)
Als allereerst lees alle reviews goed door en ga nooit af op één verhaal. Het implanon heeft bij mij helaas heel slecht uitgepakt. Het inbrengen was echter heel makkelijk en heb weinig pijn ervaren. Je voelt het staafje echter wel zitten (kan vervelend zijn). Na drie weken begon ik depressieve gevoelens te krijgen, zo erg dat ik moest stoppen met stage. Ik kon letterlijk o[lees meer...]m helemaal niks in huilen uitbarsten en wilde me echt van kant maken (totaal niet wie ik ben) en ik schrok daar heel erg van. Ik ben na een week met deze depressieve klachten (ik dacht dat het aan stage lag) naar de huisarts gegaan (niet wetende dat het door het implanon kan komen). De huisarts heeft geadviseerd om het eruit te laten halen en na drie dagen stopte mijn depressieve klachten. Ik ben echter die hele maand niet ongesteld geweest, maar dat woog niet op tegen die nare gevoelens. Het eruit laten halen was het beste wat ik ooit had kunnen doen en het lag dus echt aan de hormonen. Ik ben tot op heden nog niet ongesteld geworden en heb ik last van buikkrampen. Als je al van nature soms down ben dan raad ik het je echt af, maar de keuze is aan jou. Ik wil hiermee wel aangeven dat het voor mij echt nooit meer hoeft.

30-03-2020 | Vrouw | 25
etonogestrel (68mg)
ik heb mijn staafje in december gezet 2019 en ben in 1 maand 9 kilo bijgekomen :O en januari nog eens 3 kilo en in februari/ maart nogmaals 1 kilo erbij vindt het echt niet leuk ga het laten verwijderen ben er klaar mee ik heb zelf ook last van angststoornis en dat is door dit staafje verdubbelt :( en heb steeds buikpijn elke week omdat ik niet ongesteld meer[lees meer...] word ik vind het echt een drama staafje weg ermee !!! raad het echt niet aan :( voel me ook erg depri erdoor dat is mijn mening

08-01-2020 | Vrouw | 25
etonogestrel (1)
Ik geloof dat dit een perfect middel is voor vrouwen die tegen extra hormonen kunnen, maar mocht jouw lichaam er gevoelig voor zijn: doe jezelf deze anticonceptie alsjeblieft niet aan! Ik heb van nature een lichte aanleg voor angstige gevoelens / onzekerheden, maar de implanon maakte alles 10x erger. Ik kon niet meer normaal functioneren in het dagelijks leven, zowat alles[lees meer...] maakte mij angstig, was constant zenuwachtig en kreeg op den duur depressieve gevoelens en zelfmoordgedachten. Daarnaast heb ik ook een aanleg voor een onzuivere huid en je raadt het al: dat werd ook 10x erger. Gelukkig kwam ik na wat zoekwerk op deze site terecht en bleek dat mijn symptomen door de implanon kwamen. Meteen eruit laten halen; twee weken later een wonder van verschil! Voel me weer de oude en geen acne meer. Helaas nog steeds niet ongesteld sinds medio november... Wat een rotding, nooit meer.

22-12-2019 | Vrouw | 25
etonogestrel (68mg)
Na 1,5 jaar geduld hebben eindelijk de implanon laten verwijderen. Ik ben 1,5 jaar lang ongesteld geweest en de andere klachten werden steeds erger. Ik ben overgestapt naar de Kyleena 19,5mg

27-01-2019 | Vrouw | 25
etonogestrel (68mg)
De implanon inbrengen en vooral verwijderen was behoorlijk pijnlijk. De bloedingen verergerden met de maand.

25-06-2018 | Vrouw | 25
etonogestrel (68mg)
Ik heb sinds 5 december 2017 een implanon laten plaatsen. Ik had gehoopt dat mn ongesteldheid weg zou blijven of ieder geval gewoon zoals gebruikelijk 1x per maand. Maar helaas is het bij mij het geval dat ik het haast altijd ben. Eerste keer toen ik ongesteld werd was ik het pas na 6 weken. Gelijk de schrik dat ik zwanger zou zijn. Gelukkig niet het geval. Maar daarna b[lees meer...]egon de ellende. Om de 2 weken ongesteld en niet zo’n klein beetje ook🤦🏻‍♀️ En nu afgelopen maand zat er maar een week tussen☹️ Ik ga het staafje sowieso na de zomervakantie laten verwijderen. En waarom pas na de vakantie, dat komt omdat ik dan overstap op de prikpil en je dan voorlopig de eerste 2 maanden lichtelijk ongesteld kan zijn. Ps Ik hoorde zoveel positieve verhalen over de implanon dat je niet meer ongesteld word enz.. maar helaas

16-05-2018 | Vrouw | 25
etonogestrel (68mg)
Ongewenste bijwerking van ander medicijn
Het is een perfect middel als je wel eens je pil vergeet en nog geen kinderen wilt. Dit is inmiddels als mijn tweede implanon. Mijn eerst heb ik 3 jaar erin gehad. De tweede implanon heb ik nu inmiddels 1 jaar. De bijwerkingen bij mij zijn goed te merken. Vooral ernstige buikkrampen die ik heb. Deze buikkrampen houden 1 week aan en gaan daarna wel tijdje weg, bij mij voor [lees meer...]ongeveer 2 maand. Wat ik verder merk is dat ik erg ben aangekomen terwijl ik precies zelfde hoeveelheden eten en net zo veel sport als eerst. Ben in afgelopen jaar weer 5 kg aangekomen. Totaal zeker wel 10’kg... verder merk ik dat mijn humeur erg wisselt, maar dat is wellicht bij elke anticonceptie. Al met al is het een goed middel wat super werkt als je voorkomt wilt dat je ongewenst zwanger wordt, maar houd er wel rekening mee dat je wat kilo’s aan gaat komen en misschien net als ik te maken krijgt met ernstige krampen. P.s. Mocht het niet bevallen kun je hem makkelijk laten verwijderen door je huisarts.

15-12-2019 | Vrouw | 26
etonogestrel (68mg)
Ik heb op dit moment een afspraak voor mijn derde implanon op rij. Ben hiermee begonnen omdat ik mijn pil altijd vergat. Ik heb op die 6 jaar maar 1 keer mijn regels gehad op het vliegtuig (kwam door hoogte volgens de dokter). Geen gewichtstoename.. zelfs afgevallen! Zo gemakkelijk, je moet aan niks denken. Mijn huisarts plaatst die zelf en verwijderen gaat ook als een flu[lees meer...]itje van een cent! Ik raad het iedereen aan :)

19-05-2020 | Vrouw | 27
etonogestrel (68mg)
Ik heb echt alleen maar klachten gehad! Ik heb begin vorig jaar september de implanon laten zetten. Dit omdat mijn dokter zei het is echt een fijne methode. De eerste 2 maanden geen last gehad. Daarna begon de ellende, 6 weken last gehad van spotting dus beetje bloed verlies of bruine afscheiding. Na die 6 weken had ik 6 weken borsten die echt heel veel pijn deden! P[lees meer...]lus ik merkte dat ik super slecht sliep veel dromen en heel veel honger. Ik dacht dan ook ik ben zwanger, dit was niet zo! Daarna de laatste twee maanden depressief, bloed verlies borsten die pijn doen en je hoeft maar een suikerkoreltje te laten vallen en ik was al georiënteerd. Ik heb de huisarts Gebeld om het ding er uit te laten halen! Afgelopen vrijdag is dit gebeurt, Het was geen pretje want hij zat vast en me dokter moest der best doen om hem er voorzichtig uit te laten halen! De hele dag op vrijdag was ik beetje suf nou prima, Zaterdag ongesteld niet een beetje maar voelde me zo veel beter niet depressief en me vriend zei al wat ben jij vrolijk en gezellig wat een verschil! Tot vandaag nog wel veel bloedverlies ongesteld maar ik slaap beter en ben een fijner persoon! Ik zeg bij twijfel haal het ding er uit. Succes dames

10-05-2019 | Vrouw | 27
etonogestrel (68mg)
Ik ben super tevreden met de implanon. Het zetten was zo gebeurd en stelt niks voor. Nou dan is het een paar dagen blauw en gevoelig, maar pijn deed het zeker niet. Ik hoef nergens naar om te kijken en het doet zijn werk gewoon. Ik heb de implanon nu 1 jaar en ben in dat jaar 4 keer kort ongesteld geweest. Het enige nadeel daaraan is dat je niet weet wanneer het gaat gebeu[lees meer...]ren, maar dat vind ik niet zo erg. Bijna alle anticonceptie al geprobeerd, maar de implanon is HET voor mij!

19-09-2018 | Vrouw | 27
etonogestrel (68mg)
Op de 2e dag van menstruatie laten plaatsen, wat erg makkelijk ging. Menstruatie werd direct minder ( was altijd vrij heftig ongesteld )... toen nog 3 dagen matig ongesteld gebleven , zoals gewoonlijk. De keer erop werd ik precies weer ongesteld op de datum dat ik het had verwacht , maar ben toen 7 weken ongesteld gebleven. Ben nu op het punt dat ik me erg neerslachtig vo[lees meer...]el, dit is ook waar ik al bang voor was. Morgen maar eens de huisarts overleggen! Voel me niet meer opgewekt en mijzelf. Heb nergens zin meer in en heb een kort lontje . Ben er 100% zeker van dat dit door dr implanon komt

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum