etonogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

31-07-2021 | Vrouw | 24
etonogestrel (68mg)
Sinds een halfjaar nu een implanon. Ik heb hiervoor gekozen, omdat ik er graag niet aan wilde denken door het vele onregelmatig werken, waardoor ik de pil steeds vaker vergat. In overleg met mijn arts heb ik gekozen voor deze methode, want ik zag een spiraal niet zitten en wilde dit eerst proberen. En wat ben ik er blij mee! Het plaatsen stelde niks voor. Je voelt de verdo[lees meer...]ving en die brandt een beetje, maar daarna voel je helemaal niks meer. Ik had er wel een flinke blauwe plek van. Nadat dit was weggetrokken bleef er een heel klein bultje over. Dit is het enige wat je er van ziet. Je ziet hem absoluut niet in mijn arm zitten, maar kan hem wel voelen, zoals het hoort. Mijn arts raadde mij aan om de pil er de eerste 3 maanden naast te slikken, omdat dit kan helpen de veel voorkomende bijwerkingen niet te krijgen en deze veel voorkomende bijwerkingen na 3 maanden vaak wegtrekken. Ik was echter zelf erg nieuwsgierig wat het met mijn lichaam ging doen, dus na 1 maand ben ik gestopt de pil erbij te slikken. Ik ben toen 1 week later dan mijn stopweek ongesteld geworden. Dit was ook meteen mijn laatste keer dat ik ongesteld ben geworden en geniet nu van een goede bescherming zonder ongesteld te worden. Dit vind ik het aller fijnste van deze methode! Ik begon aan de pil door mijn hevige menstruatie en had erg veel pijn hierbij. Dit is ook niet terug gekomen met het overstappen. Ik zou niet anders meer willen dan een implanon en achteraf had ik al eerder van deze methode willen weten, want dan had ik hem ook al zeker eerder geplaatst!

06-06-2021 | Vrouw | 33
etonogestrel (68mg)
Ik ben intussen aan mijn derde staafje toe. Sinds ik de overstap heb gemaakt van de pil naar het staafje heb ik nog maar zelden last van migraine en zijn de aanvallen minder erg. Ook mijn stemmingswisselingen zijn verdwenen. Het is heel handig dat je hier maar om de drie jaar aan moet denken. Het onregelmatige bloedverlies (wel veel lichter dan voorheen) en het ongemak bij[lees meer...] het verwijderen van het staafje wegen voor mij niet op tegen de vele voordelen.

05-05-2021 | Vrouw | 16
etonogestrel (68mg)
Het werlt heel fijn alleen zelf ervaar ik nogal wat bloedverlies

07-01-2021 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Ik heb nu sinds september 2019 een implanon en ik ben er heel erg tevreden over! Hiervoor slikte ik een aantal jaar de anticonceptiepil. Hier had ik ook nauwelijks bijwerkingen van, alleen vergat ik nog wel eens een pil wat voor een hoop stress zorgde. Daarom koos ik er voor om een implanon te laten zetten. Het laten zetten was geheel pijnloos en ik heb na het zetten al[lees meer...]leen een paar dagen een gevoelige arm gehad. Wel heb ik een klein litteken op mijn arm, maar dit is ook bijna niet te voorkomen denk ik. Ik ben nog maar twee keer ongesteld geweest in de afgelopen maanden en beide keren ging het om lichte bloedingen en had ik ook nauwelijks krampen. Erg fijn! Als andere bijwerking merk ik dat mijn haar super snel vet wordt, binnen 1 dag. Mijn haar was altijd al vrij vet, maar ik merk dat het de afgelopen maanden erg is toegenomen. Maar verder eigenlijk geen bijwerkingen zoals gewichtstoename, acne, stemmingswisselingen etc. Ik ben er erg tevreden over en kan een implanon iedereen aanraden!

02-05-2021 | Vrouw | 43
etonogestrel (68mg)
Dun slijmvlies in baarmoeder, daardoor regelmatig contact bloedingen. In het begin een heel jaar niet o gesteld, nu soms heel erg la g (twee weken) achter elkaar, zij het met zeer licht bloedverlies

17-04-2021 | Vrouw | 25
etonogestrel (68mg)
WAAROM: Ik heb voor Implanon gekozen omdat ik mezelf wilde beschermen tegen zwangerschap, maar moeite heb met het consequent innemen van medicijnen, en het een griezelig idee vind om een fysiek spiraaltje in mijn baarmoeder te hebben zitten. PLAATSING: Het plaatsen van het staafje was niet pijnlijk en duurde ongeveer vijf minuten. Alleen de spuit van de verdoving deed zee[lees meer...]r. Ik heb ongeveer twee week pijn rond het staafje gehad terwijl mijn weefsel heelde. Daarna heb ik er niks meer van gevoeld - alleen bij bloedprikken doet het zeer als de band erop drukt. WERKING: Ik heb de volle 3 jaar opgebruikt en ben niet zwanger geworden. Ook is mijn menstruatie - na een aantal maand heel licht en onregelmatig te zijn geweest - uiteindelijk helemaal gestopt. Toen mijn menstruatie licht was, had ik geen menstruatiepijn. Dat was een bijkomend voordeel. BIJWERKINGEN: Ik heb lichte maar vervelende hormonale acne op mijn gezicht, hals, nek, schouders en borst. Ik ben in korte tijd 10 kilo aangekomen maar dit stabiliseerde rond een nieuw gewicht en schoot niet ongecontroleerd ver omhoog. Ik maak me soms zorgen over langetermijneffecten op mijn vruchtbaarheid omdat ik niet meer ongesteld word. Daar is geen reden voor anders dan mijn eigen onzekerheid, maar dat gevoel is wel iets om rekening mee te houden. CONCLUSIE: Ik ben tevreden met dit anticonceptiemiddel. Het is heel makkelijk in gebruik, heeft relatief weinig bijwerkingen (vergeleken met de pil), en is effectief in zowel het voorkomen van zwangerschap als het verminderen van menstruatiepijn. PERSOONLIJK: Dit is de ervaring van Implanon in mijn lichaam. Ik heb mijn staafje tegelijkertijd met een vriendin laten plaatsen. Zij heeft het na twee week weer laten verwijderen omdat ze zeer zware bijwerkingen ervaarde. De bijwerkingen van het middel zijn dus helemaal persoonlijk. Hou daar rekening mee.

30-12-2020 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Ik heb nu al ongeveer 1,5 jaar mijn hormoonspiraaltje en ik ben er over het algemeen erg tevreden over. Het is het eerste anticonceptiemiddel wat ik gebruik en ik ben zeer te spreken over de betrouwbaarheid van dit middel. Dat is ook de reden dat ik voor het hormoonspiraaltje heb gekozen (een van de betrouwbaarste die er bestaat). Ik heb wel wat bijwerkingen. Ten eerste mo[lees meer...]et ik wel ietsjes meer letten om op gewicht te blijven, maar ik heb gelukkig verder geen last van gewichtsschommelingen (alleen als ik ongesteld moet worden). Verder heeft het bij mij een jaar geduurd voordat mijn lichaam helemaal gewend was aan het staafje. Tegenwoordig heb ik wel een vast ritme in mijn menstruatie. Ik word gewoon ongesteld, heel erg licht en voor 5 dagen. Wel heb ik iets meer last van buikpijn/rugpijn de eerste dag(en). Maar hiervoor neem ik meestal een paracetamol en dat werkt prima. Twaalf dagen later bloed ik minimaal voor een dag (soms 2). Daarna duurt het weer 4 à 5 weken voordat ik mijn "echte" menstruatie weer krijg. Ik ben dus tevreden over hoe mijn menstruatie is op dit moment en ik ben blij dat het redelijk regelmatig is. Een ander ding dat mij is opgevallen is de gevoeligheid van borsten (en dan vooral een week of twee voor de menstruatie begint). Ik ben dus erg tevreden, en vind de bijwerkingen goed te doen. Het is makkelijk in gebruik, je hoeft er maar een keer in de drie jaar aan te denken en het inbrengen valt erg mee (dmv de verdoving).

11-12-2020 | Vrouw | 47
etonogestrel (68mg)
Ik ben aan mijn derde implanon bezig. Behalve dat ik vaak hoofdpijn had, beviel het goed. Zelden ongesteld ipv superziek met ongesteldheid. Heerlijk. Na 2 jaar lijkt hij bij mij uit te gaan werken en krijg ik veel en heftige bloedingen. Na het wisselen voor een nieuwe is dat normaal weg. Nu heb ik echter sinds 6 maanden een nieuwe en heb ik om de week een hele week licht [lees meer...]bloedverlies en die weken ook stemmingswisselingen, hoofdpijn en elke ochtend word ik depressief wakker. Ik weet niet of dat wat met de implanon te maken heeft. Ik ga maandag met de huisarts bespreken wat te doen overweeg hem na 5 jaar tevredenheid te verwijderen.

02-09-2020 | Vrouw | 25
etonogestrel (68mg)
Ik ben over het algemeen zeer tevreden. Bij het zetten kreeg ik een verdoving waardoor je het niet voelt. De pil vergat ik vaak, daarom heb ik voor de implanon gekozen. Onregelmatig word ik nu ongesteld, dat is wel jammer. In het begin was het ook vaak langer dan een week, maar dan licht ongesteld. Ik ben vooral blij dat ik niet elke dag de pil hoef in te nemen en da[lees meer...]t ik beschermd ben tegen zwangerschap.

15-08-2021 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Ik heb op 16-04-2021 mijn implanon laten plaatsen bij de huisarts na 5 jaar aan de pil te hebben gezeten. Ik ben echt geen fan van naalden maar het inbrengen was zo gebeurd. De eerste 2,5 maanden heb ik iedere dag spotting gehad. Hierna stopte het een aantal weken en dan begon het weer een paar dagen. Ik heb geen menstruatiepijn meer en eigenlijk ook nooit echt meer een gr[lees meer...]ote bloeding gehad. Ik hoop dat ik na een half jaar toch meer ritme ga krijgen of dat het zelfs helemaal weg blijft.

04-08-2021 | Vrouw | 31
etonogestrel (68mg)
Pijn om het te plaatsen is goed te doen, je hebt wel een blauwe plek achteraf die na een paar dagen weggaat. Ik vind dit de perfecte anticonceptie, voor maanden geen maandstonden meer gehad, MAAR ik ben in 3 jaar 20kg verdikt. Niet normaal. Daarom overweeg iets anders te gebruiken maar niets lijkt mij zo betrouwbaar en gemakkelijk als deze methode.

14-08-2021 | Vrouw | 20
etonogestrel (68mg)
In het begin echt een perfect anticonceptiemiddel, volledig aan te raden maar na het eerste halfjaar begonnen de bijwerkingen… Constante migraine, gewichtstoename tot en met… Ook is mijn libido onder nul!

12-07-2021 | Vrouw | 35
etonogestrel (68mg)
9 maanden geleden laten zetten. Zeer onregelmatig bloedverlies tot non stop bloedverlies. Eerste ongesteldheid duurde een maand, vervolgens kwam het om de 1 a 2 weken weer terug en duurde dan ook 1,5 tot 2 weken. Momenteel verlies is al 16 weken bloed (afwisselende mate van verlies, van een paar druppel per dag tot bloedverlies van een normale menstruatie) en heb ik van d[lees meer...]e week een afspraak bij de gynaecoloog, waar ik hem waarschijnlijk laat verwijderen. Verder vind ik dat mijn emoties geremd worden met gebruik van deze anticonceptie. Dit kan ook komen vanwege het vele bloedverlies en ik daar dus ook minder goed door in mijn vel zit.

05-03-2021 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
Ik heb 1,5 jaar een implanon gehad, maar heb hem vanochtend eindelijk laten verwijderen. Alhoewel het staafje goed beschermt tegen zwangerschap, vond ik dat de bijwerkingen te heftig werden. Al gauw werd duidelijk dat het staafje bij mij voor veel (hormonale) acne zorgde. Het werd zelfs zo erg dat ik niet meer zonder make-up de deur uit durfde. Daarnaast had ik regelmatig[lees meer...] last van vaginaal bloedverlies zonder dat ik ongesteld was. Het verwijderen van het staafje was verschrikkelijk, aangezien het staafje vast was komen te zitten in mijn weefsel. De huisarts is meer dan 45 minuten bezig geweest om hem eruit te krijgen, met als gevolg een behoorlijk litteken. Terugkijkend op de afgelopen twee jaar zou ik de implanon niet aanraden.

14-02-2021 | Vrouw | 24
etonogestrel (68mg)
Ik heb de Implanon nu ongeveer een jaar. Het plaatsen ging snel en pijnloos. De eerste maanden is bekend dat er wat bijwerkingen kunnen optreden. Bij mij is dit beperkt gebleven tot incidenteel zeer licht bloedverlies, hoofdpijn en misselijkheid. Na een maand had ik het idee dat mijn bijwerkingen weg waren en ik heb de periode daarna nooit meer ergens last van gehad tot e[lees meer...]en paar weken geleden... Het begon met buikpijn en een wat neerslachtige stemming, een beetje zoals wanneer je bijna ongesteld moet worden. Ik dacht hier echter niet aan omdat ik dus al een maand of 11 totaal geen negatieve effecten van de Implanon meer had ondervonden. En ja hoor, kort na het beginnen van de klachten werd ik ongesteld. Ik schrok erg want ik verloor naast wat helder bloed ook veel donkerrood/bruin achtig bloed wat ook deels de vorm had aangenomen van ‘stukjes’ ipv meer vloeibaar bloed zoals ik gewend was voor ik aan anticonceptie begon. De ongesteldheid hield een week aan, inclusief klachten als buikpijn/steken in mijn onderbuik en hoofdpijn. Na een week stopte het bloedverlies en ik had mijn aanvankelijke plan om naar de huisarts te gaan afgewimpeld in de hoop dat dit iets eenmaligs was. Helaas werd ik een dag of 5 later opnieuw ongesteld met precies dezelfde bijkomende klachten (helder en bruin verlies en hoofdpijn), alleen dit keer is de buikpijn erger, ben ik met name ‘s ochtends vaak misselijk en heb ik ook een geïrriteerd gevoel in mijn blaas. Ik heb momenteel geen blaasontsteking, maar ben hier wel vatbaar voor. Een weinig voorkomende bijwerking van de Implanon schijnt het hebben van blaasklachten te zijn, dus wie weet val ik ook in die categorie. Het is in elk geval zeer vervelend en ergerlijk. Zoals uit mijn verhaal blijkt ben ik nog altijd ongesteld, al is het wel minimaal op het moment. Persoonlijk interesseert me dat niet zo, ongesteld is ongesteld en ik heb nog steeds erg veel last van mijn (onder)buik en was ook weer behoorlijk misselijk vanmorgen... Ik ben van plan om morgen de huisarts te bellen en ik neig er naar om de Implanon in de komende tijd te laten verwijderen. Ik vind het jammer dat mijn aanvankelijke positieve ervaring met de Implanon nu is omgeslagen in een erg negatieve ervaring. Ik twijfel over overstappen naar de Cerazette (minipil) want wie weet reageer ik daar beter op dan op de Implanon, dat is voor iedere vrouw weer anders, natuurlijk.

18-01-2021 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
Het plaatsen van de implanon deed geen pijn en het was snel voorbij. De eerste paar weken ging het goed maar daarna kreeg ik last van dagelijkse bloedingen. Daarbij kwam soms ook een vervelende geur. Ook kreeg ik een half jaar daarna last van acne. Alle bijwerkingen zouden na 3 maanden weggaan maar een jaar later heb ik er nogsteeds last van.

Thyrax Duotab (862) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (573) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (526) - Antibiotica - penicillines breedspectrum