levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1155 meningen)
Menstruatiepijn (207 meningen)
Plaatsen spiraal (85 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

30-01-2020 | Vrouw | 35
levonorgestrel (52mg)
Zoals ik hier ook wel eens lees is dat er vrouwen zijn die het allemaal mee vinden vallen. Zo weer weg wandelen en niks voelen na tijd? Ik heb dat totaal niet! Ik lig uren beroerd op de bank, ik heb zo'n pijn in mijn buik benen en rug pff het lijken wel weeën. Dit is mijn 2e spiraaltje. Bij de eerste had ik er ook zo'n last van na de tijd. Maar na een aantal uur zakt h[lees meer...]et weg en heb je alleen maar gemak van. Maar dit is wel mijn laatse keer spiraal dat weet ik nu écht zeker!

28-05-2019 | Vrouw | 35
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Heb de Mirena 4jaar. Mijn eerste. Plaatsen was vervelend vanwege de eendenbek, het opmeten en het plaatsen vh spiraaltje. Doe een inlegkruisje of maandverband aan voor vocht slijm of n beetje bloedverlies na plaatsing. De eerste maand ofzo af en toe een paar druppels bloedverlies gehad. Ongeveer 3 keer ongesteld geweest nog in afnemende mate. Daarna paar maanden niets. Dan[lees meer...] weer eens ongesteld maar niet helderrood maar bruinkleurig. Sorry voor de details maar misschien helpt het iemand die dat ook heeft dat je niet de enige bent die dat heeft. De eerste maanden ook last gehad van krampen, voelen dat je niet lekker rechtop kunt staan, spanning in je buik. Maar na een paar maanden ging dat over en geen last van stemmingverandering. Geen probleem met seks of gevoelens die negatief zijn tov ervan. Blij dat ik niet meer ongesteld ben want daarvoor was ik altijd bijna ziek ervan. Ik viel dan die paar dagen ongesteld zijn, bijna flauw en had géén kracht om nog iets te doen. Mijn energie was gewoon weg. Ik trok wit weg. Ik ben erg positief over het spiraaltje. Ik heb geen ervaring met andere soorten zoals de Kyleena waar schijnbaar minder hormonen inzitten en kleiner is van formaat. Misschien dat ik dat doe in overleg met de huisarts over 1jr wanneer de nieuwe geplaatst wordt. Ik ben benieuwd wat het Mirena of Kyleena spiraaltje kan betekenen voor als je in de overgang komt. Hopenlijk werkt het dan ook nog goed zodat je niet meer ongesteld wordt.

19-03-2021 | Vrouw | 36
levonorgestrel (19,5mg)
Hallo dames. Ik wil graag mijn ervaring delen omdat ik mirena spiraal zelf heb gebruikt. Ik werk zelf in de zorg maar verbaas me steeds hoe weinig over mirena bekend is. Na ons 2de kind gekregen te hebben 3 jaar geleden hebben we besloten voor mirena spiraal, meer omdat het "gemakkelijk " is en je hoeft niets aan te herinneren iedere dag zoals medicijn innemen. Alles was [lees meer...]goed begonnen ik had de hele tijd een lichte ongesteldheid die duurde zeker 15/30 dagen per maand. Ik was van tevoren gewaarschuwd dat er een lichte rugpijn kan ontstaan en thats it. Maar, door de drukke leven en geen echt een bepaalde bijwerking verwacht te hebben heb ik er de laatste 1 jaar met de klachten gelopen. Het begon geleidelijk waarom ik er niet meteen actie had ondernomen. Mijn klachten namen steeds toe en op het moment dat ik er zo onder zat heb ik alles op een rijtje gezet en daarmee naar de huisarts gegaan. Ik kreeg te horen dat er ''geen bijwerkingen van mirena zijn '' wat ik best jammer vond ,want normaal gesproken ben ik actief en gezond iemand dus ik had veel dingen die ik nergens mee kon verklaren. Ik had veel last van moeheid, ik kon bijna niks meer doen en sliep 14 uur. Ik had regelmatig heftige hoofdpijn die uit niks kwam opzetten. S nachts werd ik wakker door de lage rug en buikpijn. Krampen alsof ik aan het bevallen was. Ik werd depressief en vaak ook hartkloppingen met angst. ik erkende mij zelf niet meer. De huisarts zei dat de spiraal kan verwijderd worden maar dat ze mij eigenlijk geen garantie geeft dat mij klachten zouden verdwijnen. Ik heb mijn spiraaltje afgelopen dinsdag laten verwijderen nu ben ik ongesteld maar verder zijn ALLE MIJN KLACHTEN minder geworden. VEEL MINDER ! Dit is toch geen toeval ! De reden waarom ik het hier openbaar zet is dat ik je wilde doorgeven van wees advocaat van je eigen lichaam. Je weet hoe je voelt en je kent je lichaam. Overweeg om het uit je lichaam te krijgen want het kan een enorme inpakt op je leven hebben. Ik wilde mijn verhaal eigenlijk niet dramatiseren maar ik zat echt in een hele diepe put dat ik er aan hele enge dingen dacht! Laat je het niet zo ver komen. ER ZIJN VELE ANDERE OPTIES EN JE KAN ALTIJD KIJKEN WAT VOOR JE BESTE OPTIE IS. Sorry voor mijn gebrekkig Nederlands. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Zoals ik zei, als ik geen verschil zag na het verwijderen zou ik het ook niet zo zeker vertellen aan je. Veel succes ! en groetjes, Meliha

06-12-2020 | Vrouw | 36
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Inmiddels ben ik al aan mijn 4e Mirena. Het plaatsen/verwijderen is elke keer weer pijnlijk en ik moet dan nog een extra dag met pijnstilling op de bank. Daarna neemt de kramp langzaam af en hoef ik 5 jaar lang niet meer aan anticonceptie te denken. Mijn hiervoor zo hevige menstruatie is veranderd van elke maand 8 dagen lang heftig bloedverlies naar 4 dagen bruine afsche[lees meer...]iding. Stipt elke 4 weken. Een wereld van verschil. Ik ben van plan dit te gebruiken todat ik in de overgang kom.

19-03-2020 | Vrouw | 36
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Mijn man is 6 jaar geleden gesteriliseerd, dus anticonceptie niet nodig. Laatste 1,5 jaar veel last van mijn menstruatie, pijnlijk, onregelmatig en veel bloedverlies. Dus op advies van huisarts Mirena laten plaatsen. Ik heb de Mirena nu een half jaar en ben niet tevreden, ik heb constant wat bloedverlies, dus moet altijd een inlegkruisjes dragen en zeker 10 dagen van [lees meer...]de maand een tampon. Ik ben 6 kilo aangekomen, veel eetlust en ik kan het niet onderdrukken. Voorheen al 15 jaar op een vast gewicht van 66 kilo. Dus ik vind dit storend. Ben chagarijnig zelfs wel depressieve klachten te noemen. Mijn libido is weg, terwijl dat voorheen totaal geen probleem was. Tijdens de sex voelt mijn man de draadjes wat alles behalve fijn is. Ik kan me voorstellen dat het fijn is dat je niet meer dagelijks hoeft te denken aan de pil, maar daar heb ik hem niet voor. Mijn huid is wel wat egaler geworden, maar dat weegt niet op tegen de nadelen. Ik wilde mezelf een half jaar de tijd geven om eraan te wennen. Maar ik denk dat ik de spiraal eruit ga halen. Mooi geweest zo!

01-05-2019 | Vrouw | 36
levonorgestrel (52mg)
Plaatsen bij de huisarts was erg pijnlijk. Ben flauw gevallen, daarna hyperventileren. Lichaam reageerde met soort van schok, krampen, tintelen. Huisarts ging alsnog door. Heeft een half uur geduurd. Volgende keer laat ik hem met een verdoving of roesje bij een gynaecoloog vervangen. Nooit meer bij de huisarts zonder verdoving. Verder erg tevreden met de spiraal, ben bi[lees meer...]jna nooit meer ongesteld en heb er sinds het plaatsen geen last van gehad.

31-03-2021 | Vrouw | 37
levonorgestrel (52mg)
Beste lezers, Over het algemeen was ik te vrede over de mirena, In het begin, had ik veel last van mijn borsten en hoofdpijnen. En gelijk hele slechte stoelgang kreeg. En niet overging. Verder vond ik het niet heel vervelend, tot dat ik enorme rugklachten kreeg. Na 1,5jaar gebruik. En nog amper kon lopen soms. Ik ben iemand die heel graag wandelt, maar door de pi[lees meer...]jn in mijn heupen. Heel lastig vol te houden was. Met als gevolg dat ik door de pijn heen liep. En na half uur zitten niet meer normaal kon lopen. In overleg met de huisarts besloten om de mirena eruit te laten halen. En na 2 dagen zijn de pijn klachten in mijn heupen weg. Nu afwachten over paar maanden wat dan mijn gevoel is.

06-07-2020 | Vrouw | 37
levonorgestrel (19,5mg)
Ik ben ruim twaalf jaar geleden begonnen aan de Mirena omdat ik anticonceptie wilde en na de geboorte van mijn oudste mijn hormoonhuishouding dermate overhoop gegooid was dat ik met de pil een libido had gelijk aan die van een baksteen. Werkte perfect, na een lange menstruatie (6 weken, ik was net een week voor het plaatsen bevallen van de tweede) nog 1x spotting gehad v[lees meer...]oor ik hem moest vervangen. Het vervangen verliep niet vlekkeloos. De draadjes waren naar binnen "gekropen" dus het moest op de OK gebeuren. Ik had toegestemd dat iemand die het nog moest leren hem ging vervangen en dat heb ik geweten. Hij raakte twee keer de grip op de touwtjes kwijt waarbij de Mirena terug schoot tegen de baarmoederwand aan. Ook zat de vervanging niet goed op zijn plek en moest meteen weer vervangen worden. Op weg naar de auto met mijn moeder die mee was ben ik onwel geworden en ik kon nog net op tijd op een bankje gaan zitten met mijn hoofd tussen mijn benen om niet out te gaan. Uiteindelijk ben ik door een verpleegster in een rolstoel gezet en mijn stiefvader heeft me zo naar de auto moeten brengen. Hierna ben ik drie dagen ongesteld geweest en verder niets meer. Geen bijwerkingen, alleen maar elke vier tot vijf weken wat pukkeltjes in mijn gezicht, maar dit had ik ook al vóór de Mirena en tijdens de eerste. De tweede keer vervangen ging vlekkeloos en ook hierna was ik drie dagen ongesteld. Echter, sinds de derde Mirena zit(nu twee jaar en een paar maanden) ben ik weer ongesteld. Ik kan er niet van op aan wanneer het gebeurt, soms op tijd, soms dagen te vroeg of te laat(oplopend tot tien dagen beide kanten op). Bovendien heb ik de eerste twee dagen van de menstruatie zo veel pijn in de baarmoeder rond het litteken van mijn keizersnedes, dat ik overleef op paracetamol en ibuprofen. Maar het ergste van alles is wel het tussentijds bloedverlies. Ik spot zo veel dat ik bijna niet meer zonder maandverband durf te lopen. Ik heb bijvoorbeeld vandaag exact twee weken geleden de laatste dag van mijn menstruatie gehad en sindsdien heb ik al zes dagen gespot. Ik ga de deur echt niet meer uit zonder maandverband voor, het risico op vieze bruine vlekken is te groot geworden. In de eerste tien jaar dat ik de Mirena gebruikte bleef ik vrij mager, 55kg bij 1,76m. Ik kon eten wat ik wilde en ik kwam niet aan. Na het plaatsen van de laatste ben ik tien kilo aangekomen en voel me hier een stuk prettiger bij. Of dit samenhangt met het wel/niet menstrueren weet ik niet, maar het valt wel op. Als anticonceptiemiddel werkt het wel goed en mijn libido is vanaf het gebruik van de Mirena terug hoog zoals voor ik beviel van de oudste. Ik adviseer echter wel goed na te denken voor je voor een mirena gaat. Ik heb tien jaar geluk gehad, nu kan ik mijn leven regelen naar mijn bloedverlies en dat gun ik niemand.

28-07-2019 | Vrouw | 37
levonorgestrel (19,5mg)
Toen ik 20 was en geen kinderen had gebaard kreeg ik mijn eerste mirena. Het plaatsen viel best tegen. Ik stond bij de balie na het plaatsen en viel zowat flauw. Daarna begon de buikpijn. Deze duurde maanden. Het bloedverlies was bij mij ook niet orettig. Ik heb 9 maanden contstant last gehad van spotting dus werd daar gek van. Op mijn 37e op aanraden van mijn gynacoloo[lees meer...]g wederom een mirena gezet. Dit om mijn bloedverlies onder controle re houden aangezien mijn HB hierdoor steeds te laag werd. Na 3 maanden zouden we bepalen of het werkte. Hij werd meteen geplaatst zonder dat ik vooraf pijnstillers heb gekregen rn moet zeggen dat het zetten niet erg pijnlijk was dus ik was helemaal blij verrast. De buikpijn die ik de vorige keer wel had bleef uit. Wel kreeg ik meteen bloedverlies. Er kwamen ook steeds stolsels bij. Na 5 dagen na plaatsing kreeg ik vreselijke nekpijn. Mijn bloedverlies was steeds erg wisselend. Als ik menstrueerde hield dit 2 weken aan, paar dagen rust en dan bv weer spotting. Ik begon me gejaagd en neerslachtig te voelen. Ook werd ik steeds sneller en vaker boos. Na het vrijen kreeg ik ook extra bloedverlies. Na 3 maanden samen met gynacoloog besloten dat dit niet ging en dat ik nooit meer aan de hormonen mag dus meteen verwijdert. Heb namelijk met pil ook veel klachten qua bloedverlies. Ik vroeg meteen verlies ik straks weer meteen bloed? Nee hoor zei de gynacoloog. Na een dag begon het bloedverlies. Vreselijk en dat heeft een week aangehouden. Ik dacht nu zijn we klaar met die troep. Maar nee hoor 5 dagen erna heb ik net zo'n zware bloedverlies gehad als na een bevalling. Gewoon 1 superplus tampon en 3 maandverbanden tegelijk en dan nog hield dit de boel niet tegen en dit 1.5 week lang. Vreselijk! Voor mij dus nooit meer!!!

21-06-2019 | Vrouw | 37
levonorgestrel (19,5mg)
Verschrikkelijke bijwerkingen,bij mij zware depressie,haaruitval en hele erge chronische netelroos die nu 3 jaar na het verwijderen van de mirena nog altijd aanwezig is ! Zou het iedereen afraden om een mirena te laten plaatsen,het heeft me zeer veel gezondheidsproblemen bezorgd waar ik nu nog altijd mee worstel .

26-05-2019 | Vrouw | 37

23-06-2021 | Vrouw | 38
levonorgestrel (52mg)
Ik heb de Mirena spiraal laten plaatsen tijdens een overtijdsbehandeling. Van het plaatsen heb ik niks mee gekregen omdat dit onder een roesje gebeurt. Na de behandeling heb ik extreem veel pijn gehad. Pijn die vele malen erger is dan mijn menstruatiepijn met pijn scheuten naar de benen toe. De pijn in deze vorm heeft anderhalve week aangehouden. Ik heb deze anderhalve wee[lees meer...]k met maximale pijnstilling en in bed doorgebracht. Mijn vermoeden was dat dit door de behandeling kwam, maar toen de eerste menstruatieperiode aan zou moeten doen kwam deze pijn in dezelfde vorm terug. Ook tijdens de ovulatie had ik deze pijn. Ik was minimaal 50% van de maand in deze pijn. Ik heb na 2 maanden mijn huisarts verzocht om de spiraal te verwijderen. De huisarts gaf aan dat het verstandig was omdat mijn lichaam de spiraal aan het afstoten was. Na het verwijderen realiseerde ik mij dat ik eigenlijk continue een licht druk en pijn heb gehad en de spiraal voelde zitten. Ook heb ik in die periode veel meer hoofdpijn gehad dan ik normaal heb.

09-08-2020 | Vrouw | 38
levonorgestrel (52mg)
3 jaar zonder problemen en tevreden mijn Mirena spiraal gehad. Geen menstruatie meer. Heerlijk! Na deze 3 jaar elke maand rond mijn menstruatie periode hoofdpijn. Elke maand heftiger. Tot het afgelopen 3 weken aanhield en ik alleen nog maar op bed kon liggen. Teveel gedaan dacht ik. Ik heb een jaar geleden door een ongeval een zware hersenschudding opgelopen. Ik wijtte de [lees meer...]hoofdpijn daaraan. Ook slaap ik al maanden enorm slecht. Maar een paar uur per nacht. Moeite met inslapen en doorslapen. Afgelopen week 3x bij de huisarts geweest. Pijnstillers en slaap medicatie gekregen. Niets hielp. Tot ik 5 dagen geleden mijn spiraal liet verwijderen. Ik slaap sindsdien elke nacht goed en het geen hoofdpijn meer! Bizar! Ook voel ik me innerlijk rustiger. Ik raak mijn kussen en ik slaap. Ik voel me een ander mens! Nu even mijn lichaam tot rust laten komen en mogelijk daarna de Kyleena proberen. Jaren tevreden geweest dus. Mogelijk is mijn lichaam de hormonen gaan stapelen? Eerder de Yasmin en vroeger de Diane35 gehad. Vaker na een tijd gebruik hoofdpijn klachten.

11-06-2019 | Vrouw | 38
levonorgestrel (52mg)
1e keer verkeerd gezet. Zat in baarmoederwand. 9 maanden gebloed, heel veel pijn, en ineens hield de pijn en het bloeden op. Reden:spiraal ongemerkt verloren en ik was 2 maanden zwanger van een tweeling. 2e keer goed gezet, vrijwel pijnloos. 3 jaar ipv 6 jaar ivm mijn super vruchtbaarheid. Direct vervangen. Door een struikeling viel ik met mijn buik op het handvat van mij[lees meer...]n dochters fietsje dat op de grond lag. Na 3 dagen had ik erg veel pijn en kramp en toen ik naar het toilet ging, zag ik tussen een aantal flinke bloedstolsels, mijn spiraaltje in de pot liggen. We wilden eind van dat jaar het spiraaltje laten verwijderen om voor een vierde kindje te gaan. Maar dit gebeurde begin augustus. Voor zo'n korte tijd een nieuwe laten plaatsen vonden we onzin, en we besloten het aan moeder natuur over te laten. De eerste eisprong(en) na het verlies van het spiraaltje was het direct raak. En bij 9 weken zagen we dat het ook goed raak was ook. Er waren 3 hartjes te zien. Helaas was in week 13 één hartje en kindje niet meer te zien. Maar de andere 2 deden het uitstekend! Bij 19 weken gingen we voor een 3d en 4d echo, om onze tweeling te zien. We zagen direct ons 1e prachtige dochtertje, duimpje in haar mond, navelstreng vastpakkend, de hik, en een goede hartslag. Op zoek naar baby 2.. En daar was ze.. Levenloos, kleiner dan de gezonde baby. Er zat geen vruchtwater om haar heen. Toen het tijd was dat ze zelf vruchtwater aan moest gaan maken, kon dat niet. Het arme zieltje bleek géén niertjes te hebben. Dus wat begon als een drieling, een eeneiige tweeling en 1 tweeeige, eindigde in de geboorte van mijn dochtertje. Het was een feest toen zij gezond geboren werd. Maar in je achterhoofd blijft het altijd sluimeren. Wat als ze alle 3 waren geboren. Het gekke is dat zij al heel jong, amper 2,5 Jr oud, zei dat ze een engeltjes broertje en zusje had. En dat die engeltjes broer en zus altijd alles mooi schilderden voor haar en onze familie. Niemand had haar ooit verteld dat ze bij aanvang van de zwangerschap nog een zusje had die rond 17 a 18 weken gestorven was in mijn buik, en al helemaal niet dat ze in week 13 een broertje verloren heeft. Wij wisten het geslacht niet eens. Dat was veel te vroeg. Maar nu inmiddels 13 jaar, zegt ze dat ze nog steeds af en toe bij haar zijn.. Dat ze ze voelt, hoort, en ziet.. Heel bijzonder.. Nu na 2 lisexcisies, is mijn baarmoedermond nogal gehavend, dus noodgedwongen tijdelijk aan de pil. Microgynon 50 2x per dag. Maar wat een ramp. Constant doorbraakbloedingen, menstruatiekrampen ook bijna continu, pijn in mijn onderrug, te laag hb, flauwvallen. Constant moe. Zal blij zijn als de baarmoedermond zijn oude vorm weer wat meer terug krijgt, dan gaat er gelijk weer een Mirena spiraal in!

27-05-2019 | Vrouw | 38
levonorgestrel (52mg)
Na de geboorte van mijn zoon in 2005 heb ik de Mirena laten plaatsen omdat ik te jong werd bevonden voor sterilisatie. Enige voordeel van de Mirena was voor mij dat ik na het plaatsen van de Mirena geen menstruaties meer kreeg. Naast alle bijwerkingen die ik hierboven heb genoemd bleef ik met regelmaat last houden van terugkerende klachten waaronder blaasontsteking en schi[lees meer...]mmelinfecties. Nu allerlei onderzoekende gaande naar eventuele andere ontstekingen

15-05-2020 | Vrouw | 39
Acne/puistjes
Ik heb na de mycronon 30 waar ik steeds meer doorheen ging bloeden besloten de mirena te nemen . Ik kreeg al vrij snel puisten op mijn rug Kin en hals die bleven komen ook bloedde ik 3 van de 4 weken . Dat bloeden werd na 4 maanden 1 op de 3 weken. Ik ben in 6 maanden bijna 20 kg afgevallen doordat mijn eetlust totaal weg was . Ik had overigens wel gewoon zin in sex wat e[lees meer...]rg lastig gaat als je blijft bloeden. Na een half jaar had ik ondergewicht en heb hem eruit laten halen. Heb na 2 weken weer helemaal mijn eetlust terug en pukkels worden minder.

Thyrax Duotab (861) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (569) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (524) - Antibiotica - penicillines breedspectrum