levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1182 meningen)
Menstruatiepijn (215 meningen)
Plaatsen spiraal (89 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

30-04-2021 | Vrouw | 32
levonorgestrel (19,5mg)
Na de zwangerschap van m'n tweede kind wilde ik een spiraal proberen om te kijken hoe dat zou werken. Het plaatsen was ongemakkelijk, maar daar was ik op voorbereid. Echt pijnlijk vond ik het niet, maar lekker is anders. Eenmaal geplaatst vond ik het een gek idee iets in me te hebben. De eerste weken leek het goed te gaan, maar werd al snel emotioneler. Ik moest snel huile[lees meer...]n om dingen die me raakte en begon ook weer vaker te piekeren. Dat piekeren sloeg op een gegeven moment om naar angstige gedachten. De week voor de nacontrole werd ik niet fit. Ik had het koud of ik zweette verschrikkelijk veel. Vooral snachts. In de ochtend werd ik moe wakker. Nu bleek m'n hartslag in rust al boven de 100 te zijn. Door deze klachten heb ik besloten de Mirena er uit te laten halen.

27-02-2020 | Vrouw | 32
levonorgestrel (19,5mg)
Nu voor de 3e keer een Mirena laten plaatsen. Ik heb alle keren geen pijn of last gehad met inbrengen of verwijderen en geen bijwerkingen gehad. Soms licht bloedverlies maar mag het eigenlijk geen menstruatie noemen.

10-06-2021 | Vrouw | 33
levonorgestrel (52mg)
Mirena genomen als anticonceptie omdat het het meest zekere (na onthouding hee) is. Ik was erg tevreden en liet het regelmatig controleren. Ik heb ook geïrriteerde darmen die soms voor buikspasmen zorgen, niets te maken met de Mirena, die heb ik al heel lang. Maar... tijdens mijn tweede Mirena, ergens net na de eerste jaarlijkse Mirena-controle (waar bleek dat het nog goed[lees meer...] vast zat) moet ik de Mirena kwijt geraakt zijn tijdens dergelijke spasmen. Enfin dat is de enige hypothese gezien in in juni tijdens de gyneacologische controle de mededeling kreeg dat ik zwanger was. 5 maanden (nee had niets gemerkt: ik was goed beschermd zie je). De Mirena werd nooit teruggevonden, vandaar de spasmenhypothese. Dus hm ja ik zou zeggen als je af en toe buikspasmen hebt toch maar iets anders nemen.

07-03-2021 | Vrouw | 33
levonorgestrel (19,5mg)
Het plaatsen en verwijderen vond ik persoonlijk niet pijnlijk, wel vervelend. Bij het plaatsen werden de standaard bijwerkingen verteld dat je de eerste week wat zal vloeien, maar niet de eventuele psychische klachten die je zou kunnen krijgen. Na anderhalve maand begon ik me slecht te voelen. Een week voor dat ik ongesteld moest worden begon ik me angstig te voelen en he[lees meer...]el erg down. En dit duurde ongeveer anderhalve week. Ik begon ook weer vocht vast te houden en had geen energie meer, terwijl ik wel een actief persoon ben. Elke maand werd het ook steeds erger en mijn vriend begon ook op te merken dat ik heel erg veranderd was en niet me zelf meer. Na wat onderzoek online ben ik andere vrouwen tegen gekomen die hetzelfde hadden ervaren en heb ik besloten om de mirena te laten verwijderen. Mijn arts gaf toen ook aan dat er zeker een grote kans is dat je door de hormonen van de mirena je anders kan gaan voelen. Dit verschilt wel per persoon, maar voor mij was dit absoluut niet fijn. Er zijn ook dames die ik ken die nergens last van hebben, Ik ben echt jaloersss op die meiden !! Ik heb de mirena een half jaar gebruikt en het is er nu 4 dagen uit, ik voel me opgelucht. Ik merkte gelijk de eerste dagen dat me stoelgang actiever werd en ik ook weer ongesteld werd. Ik hoop dat de vrouwen die dit meemaken na het gebruik van hormonen weten dat ze niet alleen zijn en dat het waarschijnlijk aan de anticonceptie hormonen ligt. Volg je gevoel, als het niet iets voor jou is , dan kun je altijd nog andere opties bekijken!

07-05-2020 | Vrouw | 33
levonorgestrel (19,5mg)
December 2018 mirena laten zetten, zetten viel mee, week gebloed, toen een week niet, en daarna 4 maanden aan 1 stuk. Sindsdien elke maand 2 weken lang ongesteld, 2 weken vrij, 2 weken ongesteld, enz. Depressieve gevoelens, tot suïcidaal aan toe. Flinke bekkenpijn, heupklachten en onderrug. Heel emotioneel, opvliegerig tot het agressieve toe. Ook de borstvoeding liep er [lees meer...]zwaar op terug. Begin februari 2020 toch de overstap gemaakt naar koperspiraal, en mijn klachten verdwenen als sneeuw voor de zon. Nu weer nette cyclus van 5 dagen ongesteld en 3,5week niets, geen lichamelijke pijnen meer en ook niet extra gebloed naar het zetten. Voor mij werkte de mirena dus totaal niet zoals ik had gehoopt, en ben superblij dat hij eruit is!

06-03-2020 | Vrouw | 33
levonorgestrel (19,5mg)
Ik was al jaren bekend met de pil. Maar om risico op trombose en hormonen door heel lichaam wilde ik eens van de pil naar Mirena spiraal. Minder ongesteld, je hoeft niet aan de pil te denken, lokale afgifte hormonen. Klonk als muziek in de oren. Ik heb mega veel onrust gekregen, paniekaanvallen, instabiel en acne. Nog nooit puistjes gehad. Nu was het hele kaaklijnen link[lees meer...]s en rechts vol met atheroomcystes. Bij de dokter werd er niet aan gedacht dat het van spiraal kwam. (hormoonhuishouding) Met 6 mnd bij dermatoloog geweest nadat ik biopten moest laten afnemen, had echt mega atheroomcyste plek , breidde zich zich meer uit. Bij 3e dermatoloog die vroeg uit over anticonceptie. Dus spiraal eruit laten halen. 1.5 jaar verder, ik wilde namelijk even helemaal geen anticonceptiepil meer, lichaam tot rust. Maar alles bleef, paniek, acne. Ik werd naar psycholoog gestuurd daar 2j geweest, geen verschil. Toen heb ik op eigen initiatief besloten dat ik weer wilde starten met anticonceptie pil. Na 2 weken werd de huid al beter en geen paniekaanval meer gehad. Hormoonhuishouding kan heel heftig zijn. Zelfs de psycholoog zei ' daar moet je het niet in zoeken, weer de pil, beter SSRI nemen' nou..... Ben blij dat ik dit heb geprobeerd. Nu 5 mnd weer aan de pil en geen paniekaanval meer gehad sinds start en huid is weer helemaal rustig!!!! Dus luister naar je eigen intuitie.

15-03-2022 | Vrouw | 34
Endometriose
Nou dacht zal ook een reactie achter laten . Ik heb een paar jaar geleden de mirena laten zetten had toen last van erge acne (roacutanne kuur gehad na uithalen mirena ) , gewrichtspijn en spierpijn. Kon amper mijn bed uit stijf en rugpijn . Ook werd ik er depressief van . Zelfs mijn man en kinderen zagen de veranderingen. Het duurde erg lang voordat ik er achter kwam da[lees meer...]t het door de mirena kwam . Na het verwijderen voelde ik me beter en deed mijn lijf het weer . Geen spier en gewrichtspijn meer en geen acne meer . Nu ivm mijn endometriose toch weer laten plaatsen als laatste redmiddel voor een operatie en wat denk je ..... alle klachten kwamen weer terug . Zo snel mogelijk weer laten verwijderen. Kies dan toch liever voor een operatie dan de hel van de mirena

04-07-2020 | Vrouw | 34
Premenstrueel syndroom (PMS)
Zou PMS verminderen. Maar verkeerd geïnformeerd. Afwezigheid van oestrogenen verergerd klachten. Ernstig suïcidaal, ernstige migraine. Zeer ongeschikt middel. Ook nog erg veel ervaringsverhalen van personen die toch zwanger werden.

02-06-2022 | Vrouw | 35
levonorgestrel (19,5mg)
Ik kreeg het mirena spiraal zo'n 20 jaar geleden toen het net nieuw was. Door het hormoon wat er in zat was mijn hele hormoonhuishouding van slag.. het kon niet door het spiraal komen werd mij door huisarts en gynaecoloog verteld. Uiteindelijk zelf fabrikant gebeld en zij gaven mij het verlossende antwoord: zsm eruit halen want het kon daar dus wel v komen! Dus voor mij [lees meer...]helemaal niets meer met hormonen.

28-03-2021 | Vrouw | 35
Plaatsen spiraal
Hallo ik heb sinds september 2020 morgens spiraal. Na een tijdje begon ik me niet lekker te voelen en verschillende klachten. 2x bij de huisarts geweest zodat ik de spiraal werd verwijderd. Maar elke keer gaven ze aan dat het niet er mee te maken kan hebben. Ik heb de laatste maanden zo erge angst paniek stemmingswisselen. En ben ook heel erg depressief. Ik heb hier er[lees meer...]varingen gelezen en het eerste wat ik ga doen is meteen die spiraal verwijderen bij de huisarts.

29-05-2022 | Vrouw | 36
levonorgestrel (52mg)
1,5 jaar na m'n bevalling voor de tweede keer spiraaltje laten plaatsen. Het plaatsen zelf was wat gevoelig(krampen), maar goed te doen met ademhalingsoefeningen. Minimaal bloedverlies door het plaatsen zelf. Eerste 3 maanden last gehad van gevoelige onderbuik en onregelmatig (licht) bloedverlies. Nu (5 maanden na plaatsen) heb ik geen/nauwelijks menstruatie meer en geen[lees meer...] verdere klachten.

19-03-2021 | Vrouw | 36
levonorgestrel (19,5mg)
Hallo dames. Ik wil graag mijn ervaring delen omdat ik mirena spiraal zelf heb gebruikt. Ik werk zelf in de zorg maar verbaas me steeds hoe weinig over mirena bekend is. Na ons 2de kind gekregen te hebben 3 jaar geleden hebben we besloten voor mirena spiraal, meer omdat het "gemakkelijk " is en je hoeft niets aan te herinneren iedere dag zoals medicijn innemen. Alles was [lees meer...]goed begonnen ik had de hele tijd een lichte ongesteldheid die duurde zeker 15/30 dagen per maand. Ik was van tevoren gewaarschuwd dat er een lichte rugpijn kan ontstaan en thats it. Maar, door de drukke leven en geen echt een bepaalde bijwerking verwacht te hebben heb ik er de laatste 1 jaar met de klachten gelopen. Het begon geleidelijk waarom ik er niet meteen actie had ondernomen. Mijn klachten namen steeds toe en op het moment dat ik er zo onder zat heb ik alles op een rijtje gezet en daarmee naar de huisarts gegaan. Ik kreeg te horen dat er ''geen bijwerkingen van mirena zijn '' wat ik best jammer vond ,want normaal gesproken ben ik actief en gezond iemand dus ik had veel dingen die ik nergens mee kon verklaren. Ik had veel last van moeheid, ik kon bijna niks meer doen en sliep 14 uur. Ik had regelmatig heftige hoofdpijn die uit niks kwam opzetten. S nachts werd ik wakker door de lage rug en buikpijn. Krampen alsof ik aan het bevallen was. Ik werd depressief en vaak ook hartkloppingen met angst. ik erkende mij zelf niet meer. De huisarts zei dat de spiraal kan verwijderd worden maar dat ze mij eigenlijk geen garantie geeft dat mij klachten zouden verdwijnen. Ik heb mijn spiraaltje afgelopen dinsdag laten verwijderen nu ben ik ongesteld maar verder zijn ALLE MIJN KLACHTEN minder geworden. VEEL MINDER ! Dit is toch geen toeval ! De reden waarom ik het hier openbaar zet is dat ik je wilde doorgeven van wees advocaat van je eigen lichaam. Je weet hoe je voelt en je kent je lichaam. Overweeg om het uit je lichaam te krijgen want het kan een enorme inpakt op je leven hebben. Ik wilde mijn verhaal eigenlijk niet dramatiseren maar ik zat echt in een hele diepe put dat ik er aan hele enge dingen dacht! Laat je het niet zo ver komen. ER ZIJN VELE ANDERE OPTIES EN JE KAN ALTIJD KIJKEN WAT VOOR JE BESTE OPTIE IS. Sorry voor mijn gebrekkig Nederlands. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Zoals ik zei, als ik geen verschil zag na het verwijderen zou ik het ook niet zo zeker vertellen aan je. Veel succes ! en groetjes, Meliha

06-12-2020 | Vrouw | 36
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Inmiddels ben ik al aan mijn 4e Mirena. Het plaatsen/verwijderen is elke keer weer pijnlijk en ik moet dan nog een extra dag met pijnstilling op de bank. Daarna neemt de kramp langzaam af en hoef ik 5 jaar lang niet meer aan anticonceptie te denken. Mijn hiervoor zo hevige menstruatie is veranderd van elke maand 8 dagen lang heftig bloedverlies naar 4 dagen bruine afsche[lees meer...]iding. Stipt elke 4 weken. Een wereld van verschil. Ik ben van plan dit te gebruiken todat ik in de overgang kom.

19-03-2020 | Vrouw | 36
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Mijn man is 6 jaar geleden gesteriliseerd, dus anticonceptie niet nodig. Laatste 1,5 jaar veel last van mijn menstruatie, pijnlijk, onregelmatig en veel bloedverlies. Dus op advies van huisarts Mirena laten plaatsen. Ik heb de Mirena nu een half jaar en ben niet tevreden, ik heb constant wat bloedverlies, dus moet altijd een inlegkruisjes dragen en zeker 10 dagen van [lees meer...]de maand een tampon. Ik ben 6 kilo aangekomen, veel eetlust en ik kan het niet onderdrukken. Voorheen al 15 jaar op een vast gewicht van 66 kilo. Dus ik vind dit storend. Ben chagarijnig zelfs wel depressieve klachten te noemen. Mijn libido is weg, terwijl dat voorheen totaal geen probleem was. Tijdens de sex voelt mijn man de draadjes wat alles behalve fijn is. Ik kan me voorstellen dat het fijn is dat je niet meer dagelijks hoeft te denken aan de pil, maar daar heb ik hem niet voor. Mijn huid is wel wat egaler geworden, maar dat weegt niet op tegen de nadelen. Ik wilde mezelf een half jaar de tijd geven om eraan te wennen. Maar ik denk dat ik de spiraal eruit ga halen. Mooi geweest zo!

20-01-2022 | Vrouw | 37
Plaatsen spiraal
Ik heb zojuist de Mirena spiraal laten plaatsen bij de huisarts. Het plaatsen ging goed en ja het doet wel wat pijn maar de huisarts geeft aan wanneer dit gebeurd en het is een korte pijn die daarna weer over is. Het was een goede ervaring. Het viel echt heel erg mee. Geef ook aan dat je het eng vind. Conclusie als je twijfelt snap ik heb ik ook gedaan maar ik kan ze[lees meer...]ggen gewoon over je heen laten komen en dan komt het wel goed. En het is niet eng en prima te doen.

31-03-2021 | Vrouw | 37
levonorgestrel (52mg)
Beste lezers, Over het algemeen was ik te vrede over de mirena, In het begin, had ik veel last van mijn borsten en hoofdpijnen. En gelijk hele slechte stoelgang kreeg. En niet overging. Verder vond ik het niet heel vervelend, tot dat ik enorme rugklachten kreeg. Na 1,5jaar gebruik. En nog amper kon lopen soms. Ik ben iemand die heel graag wandelt, maar door de pi[lees meer...]jn in mijn heupen. Heel lastig vol te houden was. Met als gevolg dat ik door de pijn heen liep. En na half uur zitten niet meer normaal kon lopen. In overleg met de huisarts besloten om de mirena eruit te laten halen. En na 2 dagen zijn de pijn klachten in mijn heupen weg. Nu afwachten over paar maanden wat dan mijn gevoel is.