levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1197 meningen)
Menstruatiepijn (219 meningen)
Plaatsen spiraal (92 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

06-10-2022 | Vrouw | 20
levonorgestrel (19,5mg)
Jaren lang heb ik de pil geslikt met name omdat ik altijd al erg veel last heb gehad van acne. Toch besloot ik vorig jaar om iets anders te gaan proberen. Het mirena spiraaltje. Het zetten ging erg goed. Het was zeker wel even pijnlijk. Tip; trek losse kleding aan, neem van te voren pijnstillers en nog beter neem een dagje vrij! Ik ben na het zetten nog gaan werken en daar[lees meer...] had ik toen al snel veel spijt van. Na het zetten kwamen eerste bijwerkingen al snel. Veel stemmingswisselingen, overmatig acne (nog erger dan dat ik het ooit heb gehad), een laag libido. Ik wordt af en toe nog ongesteld maar zo goed als niet mee nu in een jaar tijd ben ik denk ik 3 keer ongesteld geweest. Na het ongesteld zijn. waren er ook een aantal bijwerkingen die telkens weer opnieuw voorkwamen. Bijvoorbeeld: hele dikke afscheiding, vaginale schimmel infectie(2x) en de 1e week na het ongesteld zijn stinken.... Toevallig heb ik deze week een afspraak om m'n spiraal weer te laten checken. Inmiddels heb ik mijn spiraal bijna een jaar, en ben er op dit moment best wel blij mee. Heb zo goed als geen last mee van acne. Alleen zijn af en toe die bijwerkingen erg vervelend.

02-10-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (52mg)
Op mijn 18e eerste spiraal laten plaatsen vanwege vaste relatie. Het plaatsen was niet helemaal fijn (lichtgevoel in hoofd & heftige buikkrampen). De eerste zes weken waren ook een hel (onregelmatig bloedverlies, buikkrampen, kon geen broeken dragen vanwege drukkend gevoel). Daarna zijn de klachten verdwenen en is de menstruatie weggebleven. Na 4 jaar (vanwege uitwerking v[lees meer...]an de hormoon) een nieuw spiraal laten plaatsen. Het opnieuw plaatsen van de spiraal viel dit keer erg mee; geen bloedverlies of buikkrampen gehad. De spiraal deed zijn werk: ik werd niet meer ongesteld (helemaal niet meer) en was beschermd tegen ongewenst zwangerschap. Na totaal 6 jaar een spiraal te hebben gehad, kreeg ik last van neerslachtige/depressieve gevoelens. Het voelde ook niet meer prettig om niet ongesteld te worden. Daarnaast kreeg ik ineens veel haargroei in mijn gezicht, rondom mijn tepels, buik, armen & benen. Ook kreeg ik acne in mijn gezicht & hals. Mijn schildklierwaarden zaten op het randje van “net goed”. Volgens de huisarts konden dit de bijwerkingen van de spiraal zijn, maar was de kans erg klein. Uiteindelijk toch besloten om de spiraal te verwijderen en na 3 weken voelde ik me al een stuk beter. De neerslachtigheid verdween en de haargroei & acne begon af te nemen. Hoewel de huisarts mij niet begreep, ben ik blij dat ik naar mijn lichaam heb geluisterd door de spiraal te laten verwijderen!

14-09-2022 | Vrouw | 22
Plaatsen spiraal
Ik heb mijn spiraal laten zetten omdat ik een vaste relatie had waar ik zeker wilde zijn van zwangerschapspreventie en niet goed tegen de pil kon. Het zetten zelf was echt naar. Ik had meer medicatie gewild voor de eerste 12 uur. Daarna de eerste paar maanden constant licht gebloed, dit was niet perse vervelend. Tot 1,5 jaar last gehad van steken in m'n baarmoeder, [lees meer...]dit was wel echt naar. Gelukkig heb ik hier ondertussen geen last meer van, heel af en toe op basis van mijn cyclus. Verder geen menstruatie meer, alleen emotioneel gezien. Ik zou over een paar jaar als hij eruit moet een nieuwe overwegen, maar alleen als ik in een vaste relatie zit. Anders vind ik het de pijn niet waard!

26-08-2022 | Vrouw | 38
Menstruatiepijn
Gekozen voor een mirena spiraal omdat de menstruatie pijn niet meer te doen was. Het laten zetten was totaal pijnloos. Alleen de eendebek was vervelend. Ik heb wel 1 bevalling gehad. En al eens een essure sterelisatie ondergaan. En die heb ik weer laten verwijderen door de eileiders eruit te halen. Dus mijn lichaam is wel wat gewend. Misschien dat ik er daarom niks van mer[lees meer...]kte. Naproxen 500 genomen voor de tijd. En 3 uur later nog eens. Ben gewoon meteen gaan werken (huishoudelijke hulp). Krampen voel je wel, maar lang noet zo erg als mijn menstruatie pijnen.

29-05-2022 | Vrouw | 36
levonorgestrel (52mg)
1,5 jaar na m'n bevalling voor de tweede keer spiraaltje laten plaatsen. Het plaatsen zelf was wat gevoelig(krampen), maar goed te doen met ademhalingsoefeningen. Minimaal bloedverlies door het plaatsen zelf. Eerste 3 maanden last gehad van gevoelige onderbuik en onregelmatig (licht) bloedverlies. Nu (5 maanden na plaatsen) heb ik geen/nauwelijks menstruatie meer en geen[lees meer...] verdere klachten.

15-05-2022 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Het plaatsen viel mij heel erg mee. Ademhalingsoefeningen doen tussendoor en dan is het zo voorbij. De eerste week ging het prima, had ik nergens last van. Toen begon ik met hevig bloeden en kreeg ik hele heftige pijn. Dit hield 2 tot 3 weken aan. Nu (2 maanden na plaatsing) voel ik me top en ben ik blij met mijn keuze. Je moet er dus even doorheen, maar nu is het heerlijk[lees meer...]!

25-02-2022 | Vrouw | 45
Plaatsen spiraal
Dit is mijn 3e mirena. Ik vind het heel fijn dat ik niet meer ongesteld wordt. Ik heb wel een keer gehad dat de gynaecoloog de spiraal tijdens het verwijderen het draadje maar moeilijk kon vinden/ pakken. Toen had hij het over ok. Gelukkig lukte het. Ik vraag mij wel af of de mirena ook een positief effect heeft voor de overgang. Zullen mijn klachten dan milder zijn? Mij[lees meer...]n libido wisselt wel erg en was voor mirena hoger. Maar kan ook met leeftijd en moederschap te maken hebben.

26-12-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel (52mg)
Ik voel het spiraaltje ook soms zitten! Vooral als ik op bed lig en van houding verander. Het is een beetje een vreemd gevoel in mijn onderbuik omdat ik het niet gewend ben. Ik zou het het liefst niet hebben maar het is niet super vervelend. Ik dacht dat dat gekke gevoel er gewoon bij hoorde maar vier vriendinnen van mij hebben daar geen last van. Nu ik het hier lees denk [lees meer...]ik dat misschien sommige mensen het wel voelen en andere niet. Verder ben ik ook nog niet ongesteld geworden sinds ik hem 4 maanden geleden heb laten zetten, heel erg fijn.

28-08-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel (52mg)
Ik werd depressief van de pil en ben daarom op advies van de huisarts overgestapt naar een mirena spiraal. Een hele berg klachten (waarvan ik van sommige niet eens wist dat het door de pil kwam) verdween als sneeuw voor de zon. De klachten die verdwenen waren: depressieve gevoelens, vaginale afscheiding, menstruatiepijn (ik word nu helemaal niet ongesteld), moodswings, mis[lees meer...]selijkheid, vermoeidheid en grote eetlust/vreetbuien. Klachten die ik ervoor terug heb gekregen: vet haar, puistjes (een paar, geen ernstige acne) en lage rugpijn, maar ik ben sowieso al rugpatiënt dus dat kan toeval zijn. Verder word ik dus niet meer ongesteld en hopelijk ook niet zwanger. Het grootste nadeel aan de spiraal vond ik het zetten, dat was ondanks de diclofenac erg pijnlijk.

02-08-2021 | Vrouw | 18
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb 1,5 jaar geleden de spiraal laten zetten, dit viel reuze mee alleen die dag zelf wat buik krampen, na ongeveer 3/4 jaar af en toe wat bloedverlies maar dit was heel weinig, bleef de menstruatie uit! Dit is voor de rest ook gebleven. Wel merktte ik dat mijn huid een stuk onrustiger was en dit kreeg ik ook niet weg door behandeling van een schoonheidsspecialiste. Ook [lees meer...]had ik heel vaak stemmingswisselingen wat mij zelf in de weg zat. En had ik vaak last met geslachtsgemeenschap omdat het spiraaltje tegen een eierstok aan zat (zei de dokter) dit was niet fijn en na 1 jaar was dit bijna altijd van de orde. Toen besloten het spiraaltje te verwijderen

02-08-2021 | Vrouw | 17
levonorgestrel (19,5mg)
Super tevreden over de mirena spiraal. Laten zetten omdat ik van de pil af wilde. Door alle verhalen had ik me op het ergste voorbereid bij het plaatsen van de spiraal. Maar achteraf vond ik echt heel erg meevallen. Ik kan het niet beter omschrijven als een “vervelende menstruatie steek van 3 seconden”. Na 5 minuten was ik de kamer alweer uit. Nu heb ik totaal geen moodswi[lees meer...]ngs meer, mijn libido is hoger en zelfs mijn menstruatie is helemaal gestopt. Enige wat ik jammer vind is door het stoppen met de pil mijn boezem en billen wat kleiner zijn geworden. Ongeveer 5 kilo afgevallen. Als je nog twijfelt? Ik raad het je aan!

05-05-2021 | Vrouw | 32
levonorgestrel (52mg)
Geen bijwerkingen gehad, alleen voelde het wel zitten tijdens geslachtsgemeenschap. Dat kon pijnlijk zijn .

14-03-2021 | Vrouw | 30
levonorgestrel (52mg)
Ik heb al 5 jaar lang de mirena spiraal. Hiervoor had ik de pil maar ik kwam er na jaren lang gebruik pas achter dat dit de reden was dat ik elke week gemiddeld 4 dagen hoofdpijn had! Ik kwam hier pas achter toen ik was gestopt met de pil omdat we graag een kindje wouden. Toen ik bevallen was heb ik er ook voor gekozen om dit keer een spiraal te plaatsen ipv de pil. Het pl[lees meer...]aatsen viel mij gelukkig alles mee en de klachten daarna waren ook erg weinig. De hoofdpijn is nog steeds aanwezig, weliswaar een stuk minder dan met de pil maar ik blijf er gevoelig voor door de hormonen. Ik heb het laatste jaar ook erg veel migraine aanvallen erbij gekregen en mijn mood swings zijn ook niet erg fijn. Ik kan om hele kleine dingen boos worden, chagerijnig, zonder dat er eigenlijk een goede reden voor is. Ook schiet ik veel sneller in de stress, soms zo erg dat ik neig naar een burn out. Doordat mijn spiraal vervangen moet worden (5 jaar) heb ik er voor gekozen om de komende maanden aan te voelen hoe het is zonder een spiraal en hormonen in mijn lichaam. Ik krijg er namelijk steeds vaker vragen bij of ik dit echt ben of dat het ligt aan de hormonen. Ik heb de kylena wel alvast in huis als optie voor een volgende spiraal. Waarom de kylena? Omdat hier stukke minder hormonen in zitten waardoor ik erg hoop dat ik dit effect ga merken op mijn hoofdpijn maar dat moeten we nog maar aanzien.

13-01-2021 | Vrouw | 50
levonorgestrel (52mg)
Mijn hormoonspiraaltje is nog maar één week geleden geplaatst, dus over het eventuele wegblijven of sterk verminderen van mijn menses (wat ik ten zeerste hoop, want ik heb chronische bloedarmoede) kan ik nog niets zeggen. Waar ik vrouwen echter wel over zou willen inlichten is de plaatsing. Die is naar mijn ervaring helemaal niet erg. Ik gebruikte hiervoor al twee keer ee[lees meer...]n koperspiraaltje, dus ik heb nu een derde plaatsing en een tweede verwijdering achter de rug. Iedere keer is dat een fluitje van een cent. Héél lichtjes pijnlijk, en zeer snel voorbij. Heel lichte krampjes achteraf, een uurtje ongeveer. En ik nam nooit een pijnstiller, dus dat is dan nog terwijl je alles voelt. Ook van het de dag nadien rustig aan moeten doen, heb ik echt niets gemerkt, ik heb 's anderendaags, zonder enige klacht, zoals ik vooraf gepland had, 21 km gejogd.

08-01-2021 | Vrouw | 17
levonorgestrel (52mg)
Hiii, Ik ben Eva, 17 jaar! Ik heb begin oktober de mirena spiraal gezet. Hiervoor heb ik aan de pil gezeten, maar dat was niks voor mij. Ik werd van de pil erg depri en prikkelbaar. Daarom heb ik samen met de huisarts gekozen voor de mirena spiraal, daar zitten minder hormonen in. Ik heb van tevoren veel enge verhalen gelezen. Ik was dus erg zenuwachtig. Het inbrengen gin[lees meer...]g mij goed af, het deed wel even pijn maar was ook zo maar voorbij. Het inbrengen heb ik bij de huisarts gedaan. Na de inbreng had ik nog wel even wat last in mijn onderbuik, maar dat was na een paar uur weg. Ik ben laatst weer naar de huisarts geweest voor het nakijken. Het spiraaltje zat nog goed op zijn plek. Ik heb wel last van meer vaginale afscheiding, de huisarts zei dat dit een bijwerking is en dat dit wel weer wat bij zou kunnen stellen. Ik ben erg tevreden! Laat je dus vooral niet bang lezen/praten, het verschilt echt per persoon.

18-11-2020 | Vrouw | 21
Uitstellen van menstruatie
Na vele horrorverhalen over het zetten van een spiraal was ik erg angstig. Ik heb het zetten hierdoor meer dan 1 jaar uitgesteld, maar vorige week durfde ik toch eindelijk te gaan. Ik was hiervoor erg gespannen en angstig voor de pijn, maar het zetten viel reuze mee! Ik heb wel goed voor de afspraak pijnstilling ingenomen, maar het zetten zelf was bij lange na niet zo erg [lees meer...]als ik verwacht had. Je voelt wel dat er wat gebeurt, maar het was zeker niet de ergste pijn uit mijn leven. Normaal deel ik niet echt zulke verhalen op het internet, maar doordat ik zelf heel angstig was door de verhalen over het zetten, wil ik toch ook delen dat het goed kan gaan (met weinig pijn). Ik stond binnen 10 minuten weer buiten bij de huisarts, paar uur erna wel buikkrampen gehad die vergelijkbaar zijn met ongesteldheid, maar al met al een hele positieve ervaring gehad van het zetten van een mirena (bijwerkingen kan ik nog niks over zeggen)!

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (596) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum