Ervaringen met Mirena

levonorgestrel

buikkrampen somber voelen neerslachtig voelen pijn bij zitten negatieve gedachten stekend gevoel in de onderbuik bloedverlies acute hoofdpijn

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1221 meningen)
Menstruatiepijn (225 meningen)
Plaatsen spiraal (96 meningen)

07-02-2022 | Vrouw | 22
levonorgestrel (52mg)
In het begin zeer tevreden over dit spiraaltje, Tot ik ineens behoorlijk veel last kreeg van puisten in mijn gezicht, in het begin was ik een klein beetje moe alleen werd dit steeds erger . Ook heb ik soms scherpe steken onder in mijn buik, Ik heb besloten om dit spiraaltje te laten verwijderen .

13-01-2022 | Vrouw | 19

23-07-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb 11 maanden geleden mijn spiraal laten zetten en na lang twijfelen toch naar de huisarts geweest, mijn klachten voorgelegd en sinds vanochtend is het eruit. Afijn, ik ben 22 en heb geen kinderen. Ik nam het spiraaltje omdat ik dacht dat het het proberen waard was, ik door latex opdroog (niet leuk voor het seksleven en mn partner) en omdat ik pilmoe was. Inzet[lees meer...]ten koste behoorlijk wat moeite, bij een huisarts in opleiding gedaan (achteraf gezien, niet zo handig, omdat mijn bekken iets gekanteld liggen en ze nog niet zo veel ervarjng gehad), dat duurde 15 a 20 mij, er moest iemand worden bijgehaald (verder geen moeite mee, ben vrij gemakkelijk wat dit soort dingen betreft). Deed onwijs veel pijn, hevige krampen, toen het erin gjng en zat. Kon amper naar heus komen, ik was met de bus en een stuk lopend) dus terug strompelen met mijn hand op mn onderbuik. Veel paracetemol genomen, hielp weinig. 2 weken ongeveer gebloed en sindsdien grotendeels ellende. Niet alles, maar wel een hoop. Ik startte een nieuwe opleiding en had al genoeg stress van mezelf maar door het spiraaltje leek het me allemaal veel heftiger te raken, en ik kreeg overspanningsklachten van de combi spiraal+studie die al snel richting een burnout leken te gaan. Ik heb al diagnoses voor een dysthyme stoornis en ADD, en hoewel ik na mijn therapie veel motivatie had om mijn studie te doen (zelfs in corona tijd!) lukte er weinig. cijfers wel okay, maar een hoofd vol watten; veelal wazig, geen concentratie, ketting roken door de stress en ga zo maar door. Na 5-6 maanden had ik ook een cyste op mn eierstok gekregen. Op dat moment was ik ook erg bezig met mijn fysio, maar door de pijn lukte het een aantal weken niet. Mijn menstruatie ging ook gewoon door en waar deze op de pil 3-5 dagen duurde, leek het nu elke keer langer te duren met minimaal 5-7 dagen ongesteld, in de wenperiode kon het wel uitschieten naar 14 dagen met een paar dagen geen bloed en dan weer wel. Na een aantal maanden zo te hebben rondgelopen werd ik steeds meer gek van mezelf. Waar ik eerst zo goed mee had leren omgaan in therapie, hielp niet meer. Ook mijn vriend en moeder merkte verschillende dingen in mij op, waarvan ik zelf niet zeker weet of het nu het spiraaltje was, de stress van school of allebei. De reden waarom hij er nu dan echt is uitgehaald, is omdat ik al twee weken nergens ben met mn hoofd, als een kip zonder kop. Ik ben al niet zo handig maar nu laat ik bijna alles wel vallen, ik was futloos, moedeloos en kon nergens rusten. Ik sliep ook niet geweldig. Vanochtend er uit gehaald, ik hoop dat de waas snel optrekt. Ik ga waarschijnlijk weer terug aan de pil wanneer ik ongesteld wordt. Nu maar wachten op de crash :\ maarja, dat heb ik er zeker voor over als ik me dan weer gedeeltelijk normaal kan voelen.

08-02-2024 | Vrouw | 51
Menstruatiepijn
Heftige menstruatiepijn en heftig bloedverlies, pil doorslikken was niet voldoende, dus mirena erbij. Mirena alleen is ook onvoldoende. Door mirena al 4 jaar pijn onderbuik na opwinding of klaarkomen. Eerste half jaar tussentijds chronisch bloedverlies en buikpijn. 3 jaar chronische hoofdpijn en 4 jaar chronische overslagen hart.

31-01-2024 | Vrouw | 37
Menstruatiepijn
Super blij met dit spiraal. Ik heb hem nu 4 maanden. Ik zit lekkerder in mijn vel, geen last meer van pms, geen buik en rugpijn meer, nauwelijks nog last van darmklachten én ik heb geen koortslip meer! Het regelen van mijn hormoonhuishouding hiermee, maakt het leven zoveel fijner. Had ik het maar eerder gedaan.

06-08-2023 | Vrouw | 31
levonorgestrel (52mg)
De Mirena is voor mij echt fantastisch. Al vroeg (12/13 jaar) begonnen met de pil ivm hevige menstruaties, maar altijd blijven klooien met mijn menstruaties en hormonale schommelingen. Hevige bloedingen, invaliderende buikkrampen de eerste 2 dagen, mentale schommelingen, knappende borsten, acne, maar sinds ik ben overgegaan naar de hormoon spiraal voel ik me zoveel beter e[lees meer...]n stabieler! Zelfs niet ongesteld, hooguit dat mijn lichaam een beetje ‘ongesteld’ voelt. Wel iets meer last van buikkrampen na seks en af en toe wat steken in de buik. Dit was de reden dat ik mijn eerste spiraal weer liet verwijderen, maar toen ik mijn eerste ‘oude’ krampen weer kreeg bij de menstruaties, heb ik mezelf even voor mijn hoofd geslagen hoe snel ik de intensiteit van mijn menstruatie krampen en andere klachten was vergeten. Mijn tweede Mirena daarna heb ik dan ook echt van ‘genoten’. Wat een opluchting, minimaal tot geen hormonale schommelingen, geen last van mijn heftige menstruaties en bijbehorende klachten. Dat houdt ongeveer 3,5 jaar aan. Het zetten is wel echt elke keer weer een hel… Vooral het rechttrekken vd baarmoedermond en het zetten vd spiraal zelf… Ik heb gelukkig nooit echt nabloedingen gehad, maar de huisartsen bleken best onervaren. De laatste gaf toe ook wel te zweten vh zetten. Echt huisartsen, als je dit leest, als je iets nooit of niet vaak doet en je bent er niet comfortabel mee, doe het je patiënt alsjeblieft niet aan. Ken je grenzen en stuur door naar een collega die het wel vaak doet. Voor iedereen fijner. Ik heb nu de Kyleena, de huisarts raadde me dat aan vanwege de lagere dosering hormonen. Ondanks dat ik aangaf te twijfelen aangezien de Mirena na 3,5 jaar ook zijn werkzaamheid had gehad bij mij, was er volgens deze huisarts geen enkel verschil. Blijkt (duh) van wel. Toch (minimaal) ongesteld sinds het begin, maar mijn lichaam voelt sinds een half jaar (2,5 jaar Kyleena) alsof het zo ongesteld is als tijdens mijn heftigste bloed-periodes. Minimaal tot soms normaal bloeden, ontzettend onregelmatig, borsten staan maandelijks 5-14(!) dagen op knappen, opgezette buik, erg moe, baarmoederkrampen, super ontstekingen in gezicht en nek. Nu ik het weer ervaar, is het echt bizar hoe groot het effect van de hormonale schommelingen is. Ik vind het echt irritant hoe ik al meerdere huisartsen heb gehad die zeggen ‘dat het niet kan’, dat het spiraal uitwerkt, want pas na 5 jaar, maar mijn lichaam laat echt zoveel hormonale klachten zien na X tijd. En ik heb daar echt last van. Hoe kan een arts dan tegenover me zitten en zeggen dat het niet is? Dat mijn baarmoeder niet ineens weer samentrekt alsof die implodeert, dat mijn borsten niet elke beweging moeilijk maken van de pijn en dat mijn nek en gezicht weer vol ontstekingen zitten. Anticonceptie is meer dan ‘niet zwanger worden’, het is ook een medicijn voor vrouwen met heftige hormonale/menstruele klachten. De ‘werkzaamheid’ vh spiraal als anticonceptie is misschien 5-10 jaar, maar als anti-menstruele klachten zéér zeker niet. Het wordt hoogtijd voor emancipatie van de geneeskunde voor vrouwen op gynaecologisch en endocrinologisch gebied. We zijn er nog láng niet…

04-02-2023 | Vrouw | 53
Myoom
Het door een moeilijk te opereren vleesboom en de overgang, is het heftig en langdurig vloeien met het spiraaltje volledig weggebleven. De vleesboom zou ook kleiner worden, maar dat is nog niet bewezen. Voel het spiraaltje na 3 jaar nog steeds zitten, vooral bij krachtsinspanning.

08-11-2022 | Vrouw | 38
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik wil graag een positief verhaal delen over de Mirena. Een half jaar geleden heb ik mijn vorige mirena laten verwijderen (4 jaar gehad). Ik dacht er goed aan te doen zonder hormonale contraceptie te gaan leven, want we nemen in het algemeen aan dat hoe natuurlijker, hoe beter is. Ik had er hele hoge verwachtingen van. Maar, na een week of 6 zonder Mirena begon ik allerlei[lees meer...] klachten te krijgen: Gewichtstoename, extreme stuwing van de borsten, haaruitval en droge huid. Omdat ik al 3x eerder een mirena had gehad, wist ik niet dat ik me zo rot kon voelen zonder. Ik heb het tot 6 maanden later aangekeken maar de klachten bleven aanhouden en werden niet minder. Een huisarts bezoek verder viel het kwartje. Het was aannemelijk dat ik me met Mirena beter voel dan zonder, omdat de klachten die ik inmiddels had onder PMS geschaard kunnen worden. Ik vond dat eerst lastig te accepteren, want waarom zou mijn lichaam niet zonder kunstmatige hormonen kunnen? De natuur heeft het toch zo bedoeld? Mijn huisarts wees me erop dat de natuur niet heeft bedoeld dat wij inmiddels 80 of 100 jaar oud worden en dat veel moderne vrouwen pas op latere leeftijd kinderen krijgen of, zoals ik, vrijwillig kinderloos zijn. Sommige vrouwen voelen zich dus wél beter met hormonale contraceptie. Ik heb een maand geleden een nieuwe Mirena laten plaatsen. Dit keer door een gynaecoloog bij Bergman clinics. Ik zou aanraden als je de keus hebt, om dit ook te doen. Hoewel de plaatsing altijd een beetje vervelend is, was het een hele andere ervaring bij Bergman dan ik ooit bij een huisarts heb meegemaakt. Ook waren ze een stuk sneller klaar. Ik ben blij dat ik weer een Mirena heb. Na een maand voel ik me al beter dan ik het afgelopen jaar heb gedaan. Wel zal ik ervoor kiezen de Mirena al na 3 jaar te vervangen ipv 5 jaar. Ik heb nu meerdere keren gemerkt dat ik na 3 jaar Mirena, meer last krijg van pms achtige klachten. Dat wil ik de volgende keer voor zijn.

06-10-2022 | Vrouw | 20
levonorgestrel (19,5mg)
Jaren lang heb ik de pil geslikt met name omdat ik altijd al erg veel last heb gehad van acne. Toch besloot ik vorig jaar om iets anders te gaan proberen. Het mirena spiraaltje. Het zetten ging erg goed. Het was zeker wel even pijnlijk. Tip; trek losse kleding aan, neem van te voren pijnstillers en nog beter neem een dagje vrij! Ik ben na het zetten nog gaan werken en daar[lees meer...] had ik toen al snel veel spijt van. Na het zetten kwamen eerste bijwerkingen al snel. Veel stemmingswisselingen, overmatig acne (nog erger dan dat ik het ooit heb gehad), een laag libido. Ik wordt af en toe nog ongesteld maar zo goed als niet mee nu in een jaar tijd ben ik denk ik 3 keer ongesteld geweest. Na het ongesteld zijn. waren er ook een aantal bijwerkingen die telkens weer opnieuw voorkwamen. Bijvoorbeeld: hele dikke afscheiding, vaginale schimmel infectie(2x) en de 1e week na het ongesteld zijn stinken.... Toevallig heb ik deze week een afspraak om m'n spiraal weer te laten checken. Inmiddels heb ik mijn spiraal bijna een jaar, en ben er op dit moment best wel blij mee. Heb zo goed als geen last mee van acne. Alleen zijn af en toe die bijwerkingen erg vervelend.

02-10-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (52mg)
Op mijn 18e eerste spiraal laten plaatsen vanwege vaste relatie. Het plaatsen was niet helemaal fijn (lichtgevoel in hoofd & heftige buikkrampen). De eerste zes weken waren ook een hel (onregelmatig bloedverlies, buikkrampen, kon geen broeken dragen vanwege drukkend gevoel). Daarna zijn de klachten verdwenen en is de menstruatie weggebleven. Na 4 jaar (vanwege uitwerking v[lees meer...]an de hormoon) een nieuw spiraal laten plaatsen. Het opnieuw plaatsen van de spiraal viel dit keer erg mee; geen bloedverlies of buikkrampen gehad. De spiraal deed zijn werk: ik werd niet meer ongesteld (helemaal niet meer) en was beschermd tegen ongewenst zwangerschap. Na totaal 6 jaar een spiraal te hebben gehad, kreeg ik last van neerslachtige/depressieve gevoelens. Het voelde ook niet meer prettig om niet ongesteld te worden. Daarnaast kreeg ik ineens veel haargroei in mijn gezicht, rondom mijn tepels, buik, armen & benen. Ook kreeg ik acne in mijn gezicht & hals. Mijn schildklierwaarden zaten op het randje van “net goed”. Volgens de huisarts konden dit de bijwerkingen van de spiraal zijn, maar was de kans erg klein. Uiteindelijk toch besloten om de spiraal te verwijderen en na 3 weken voelde ik me al een stuk beter. De neerslachtigheid verdween en de haargroei & acne begon af te nemen. Hoewel de huisarts mij niet begreep, ben ik blij dat ik naar mijn lichaam heb geluisterd door de spiraal te laten verwijderen!

14-09-2022 | Vrouw | 22
Plaatsen spiraal
Ik heb mijn spiraal laten zetten omdat ik een vaste relatie had waar ik zeker wilde zijn van zwangerschapspreventie en niet goed tegen de pil kon. Het zetten zelf was echt naar. Ik had meer medicatie gewild voor de eerste 12 uur. Daarna de eerste paar maanden constant licht gebloed, dit was niet perse vervelend. Tot 1,5 jaar last gehad van steken in m'n baarmoeder, [lees meer...]dit was wel echt naar. Gelukkig heb ik hier ondertussen geen last meer van, heel af en toe op basis van mijn cyclus. Verder geen menstruatie meer, alleen emotioneel gezien. Ik zou over een paar jaar als hij eruit moet een nieuwe overwegen, maar alleen als ik in een vaste relatie zit. Anders vind ik het de pijn niet waard!

26-08-2022 | Vrouw | 38
Menstruatiepijn
Gekozen voor een mirena spiraal omdat de menstruatie pijn niet meer te doen was. Het laten zetten was totaal pijnloos. Alleen de eendebek was vervelend. Ik heb wel 1 bevalling gehad. En al eens een essure sterelisatie ondergaan. En die heb ik weer laten verwijderen door de eileiders eruit te halen. Dus mijn lichaam is wel wat gewend. Misschien dat ik er daarom niks van mer[lees meer...]kte. Naproxen 500 genomen voor de tijd. En 3 uur later nog eens. Ben gewoon meteen gaan werken (huishoudelijke hulp). Krampen voel je wel, maar lang noet zo erg als mijn menstruatie pijnen.

29-05-2022 | Vrouw | 36
levonorgestrel (52mg)
1,5 jaar na m'n bevalling voor de tweede keer spiraaltje laten plaatsen. Het plaatsen zelf was wat gevoelig(krampen), maar goed te doen met ademhalingsoefeningen. Minimaal bloedverlies door het plaatsen zelf. Eerste 3 maanden last gehad van gevoelige onderbuik en onregelmatig (licht) bloedverlies. Nu (5 maanden na plaatsen) heb ik geen/nauwelijks menstruatie meer en geen[lees meer...] verdere klachten.

15-05-2022 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Het plaatsen viel mij heel erg mee. Ademhalingsoefeningen doen tussendoor en dan is het zo voorbij. De eerste week ging het prima, had ik nergens last van. Toen begon ik met hevig bloeden en kreeg ik hele heftige pijn. Dit hield 2 tot 3 weken aan. Nu (2 maanden na plaatsing) voel ik me top en ben ik blij met mijn keuze. Je moet er dus even doorheen, maar nu is het heerlijk[lees meer...]!

25-02-2022 | Vrouw | 45
Plaatsen spiraal
Dit is mijn 3e mirena. Ik vind het heel fijn dat ik niet meer ongesteld wordt. Ik heb wel een keer gehad dat de gynaecoloog de spiraal tijdens het verwijderen het draadje maar moeilijk kon vinden/ pakken. Toen had hij het over ok. Gelukkig lukte het. Ik vraag mij wel af of de mirena ook een positief effect heeft voor de overgang. Zullen mijn klachten dan milder zijn? Mij[lees meer...]n libido wisselt wel erg en was voor mirena hoger. Maar kan ook met leeftijd en moederschap te maken hebben.

26-12-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel (52mg)
Ik voel het spiraaltje ook soms zitten! Vooral als ik op bed lig en van houding verander. Het is een beetje een vreemd gevoel in mijn onderbuik omdat ik het niet gewend ben. Ik zou het het liefst niet hebben maar het is niet super vervelend. Ik dacht dat dat gekke gevoel er gewoon bij hoorde maar vier vriendinnen van mij hebben daar geen last van. Nu ik het hier lees denk [lees meer...]ik dat misschien sommige mensen het wel voelen en andere niet. Verder ben ik ook nog niet ongesteld geworden sinds ik hem 4 maanden geleden heb laten zetten, heel erg fijn.