levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1186 meningen)
Menstruatiepijn (216 meningen)
Plaatsen spiraal (90 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

31-08-2020 | Vrouw | 30
Onregelmatige menstruatiecyclus
Ik had altijd de pil, microgynon en was flauw van al die hormonen en hield veel vocht vast Toen gekozen voor mirena spiraal. Heb hem nu 3 jaar en voel wel dat ie soort van uitwerkt.(voel meer krampen en voel hem soms steken) Ik had/heb ook opgezette borsten en voelde ook knobbels in mijn borsten dus ook een echo laten maken, gelukkig niks aan de hand. Af en toe zijn ze[lees meer...] gevoelig. Wel ineens last van haargroei op mijn kin (??!!!) Het plaatsen deed bij mij ook heel zeer. Niet meer ongesteld echt heerlijk en nauwelijks hormoon schommeling. Zou het zo weer doen, ondanks de pijn.

06-07-2020 | Vrouw | 37
levonorgestrel (19,5mg)
Ik ben ruim twaalf jaar geleden begonnen aan de Mirena omdat ik anticonceptie wilde en na de geboorte van mijn oudste mijn hormoonhuishouding dermate overhoop gegooid was dat ik met de pil een libido had gelijk aan die van een baksteen. Werkte perfect, na een lange menstruatie (6 weken, ik was net een week voor het plaatsen bevallen van de tweede) nog 1x spotting gehad v[lees meer...]oor ik hem moest vervangen. Het vervangen verliep niet vlekkeloos. De draadjes waren naar binnen "gekropen" dus het moest op de OK gebeuren. Ik had toegestemd dat iemand die het nog moest leren hem ging vervangen en dat heb ik geweten. Hij raakte twee keer de grip op de touwtjes kwijt waarbij de Mirena terug schoot tegen de baarmoederwand aan. Ook zat de vervanging niet goed op zijn plek en moest meteen weer vervangen worden. Op weg naar de auto met mijn moeder die mee was ben ik onwel geworden en ik kon nog net op tijd op een bankje gaan zitten met mijn hoofd tussen mijn benen om niet out te gaan. Uiteindelijk ben ik door een verpleegster in een rolstoel gezet en mijn stiefvader heeft me zo naar de auto moeten brengen. Hierna ben ik drie dagen ongesteld geweest en verder niets meer. Geen bijwerkingen, alleen maar elke vier tot vijf weken wat pukkeltjes in mijn gezicht, maar dit had ik ook al vóór de Mirena en tijdens de eerste. De tweede keer vervangen ging vlekkeloos en ook hierna was ik drie dagen ongesteld. Echter, sinds de derde Mirena zit(nu twee jaar en een paar maanden) ben ik weer ongesteld. Ik kan er niet van op aan wanneer het gebeurt, soms op tijd, soms dagen te vroeg of te laat(oplopend tot tien dagen beide kanten op). Bovendien heb ik de eerste twee dagen van de menstruatie zo veel pijn in de baarmoeder rond het litteken van mijn keizersnedes, dat ik overleef op paracetamol en ibuprofen. Maar het ergste van alles is wel het tussentijds bloedverlies. Ik spot zo veel dat ik bijna niet meer zonder maandverband durf te lopen. Ik heb bijvoorbeeld vandaag exact twee weken geleden de laatste dag van mijn menstruatie gehad en sindsdien heb ik al zes dagen gespot. Ik ga de deur echt niet meer uit zonder maandverband voor, het risico op vieze bruine vlekken is te groot geworden. In de eerste tien jaar dat ik de Mirena gebruikte bleef ik vrij mager, 55kg bij 1,76m. Ik kon eten wat ik wilde en ik kwam niet aan. Na het plaatsen van de laatste ben ik tien kilo aangekomen en voel me hier een stuk prettiger bij. Of dit samenhangt met het wel/niet menstrueren weet ik niet, maar het valt wel op. Als anticonceptiemiddel werkt het wel goed en mijn libido is vanaf het gebruik van de Mirena terug hoog zoals voor ik beviel van de oudste. Ik adviseer echter wel goed na te denken voor je voor een mirena gaat. Ik heb tien jaar geluk gehad, nu kan ik mijn leven regelen naar mijn bloedverlies en dat gun ik niemand.

19-03-2020 | Vrouw | 24
Endometriose
Om klachten endometriose tegen te gaan mirena laten plaatsen als laatste optie. Helpt in voldoende mate tegen de bijkomende klachten. Echter zijn de bijwerkingen niet niks. - De eerste 6 maanden na het plaatsen dagelijks bijna ondraaglijke krampen ervaren, de gynaecoloog weet het aan een overgevoelige reactie van de baarmoeder op de Mirena, waardoor de baarmoeder gaat sa[lees meer...]mentrekken. Na 6 maanden werden de krampen minder. - Acne in gezicht, op de borst en rug - migraine om en nabij menstruatie - zwaardere menstruatie dan voorheen

29-05-2022 | Vrouw | 36
levonorgestrel (52mg)
1,5 jaar na m'n bevalling voor de tweede keer spiraaltje laten plaatsen. Het plaatsen zelf was wat gevoelig(krampen), maar goed te doen met ademhalingsoefeningen. Minimaal bloedverlies door het plaatsen zelf. Eerste 3 maanden last gehad van gevoelige onderbuik en onregelmatig (licht) bloedverlies. Nu (5 maanden na plaatsen) heb ik geen/nauwelijks menstruatie meer en geen[lees meer...] verdere klachten.

15-05-2022 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Het plaatsen viel mij heel erg mee. Ademhalingsoefeningen doen tussendoor en dan is het zo voorbij. De eerste week ging het prima, had ik nergens last van. Toen begon ik met hevig bloeden en kreeg ik hele heftige pijn. Dit hield 2 tot 3 weken aan. Nu (2 maanden na plaatsing) voel ik me top en ben ik blij met mijn keuze. Je moet er dus even doorheen, maar nu is het heerlijk[lees meer...]!

25-02-2022 | Vrouw | 45
Plaatsen spiraal
Dit is mijn 3e mirena. Ik vind het heel fijn dat ik niet meer ongesteld wordt. Ik heb wel een keer gehad dat de gynaecoloog de spiraal tijdens het verwijderen het draadje maar moeilijk kon vinden/ pakken. Toen had hij het over ok. Gelukkig lukte het. Ik vraag mij wel af of de mirena ook een positief effect heeft voor de overgang. Zullen mijn klachten dan milder zijn? Mij[lees meer...]n libido wisselt wel erg en was voor mirena hoger. Maar kan ook met leeftijd en moederschap te maken hebben.

26-12-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel (52mg)
Ik voel het spiraaltje ook soms zitten! Vooral als ik op bed lig en van houding verander. Het is een beetje een vreemd gevoel in mijn onderbuik omdat ik het niet gewend ben. Ik zou het het liefst niet hebben maar het is niet super vervelend. Ik dacht dat dat gekke gevoel er gewoon bij hoorde maar vier vriendinnen van mij hebben daar geen last van. Nu ik het hier lees denk [lees meer...]ik dat misschien sommige mensen het wel voelen en andere niet. Verder ben ik ook nog niet ongesteld geworden sinds ik hem 4 maanden geleden heb laten zetten, heel erg fijn.

28-08-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel (52mg)
Ik werd depressief van de pil en ben daarom op advies van de huisarts overgestapt naar een mirena spiraal. Een hele berg klachten (waarvan ik van sommige niet eens wist dat het door de pil kwam) verdween als sneeuw voor de zon. De klachten die verdwenen waren: depressieve gevoelens, vaginale afscheiding, menstruatiepijn (ik word nu helemaal niet ongesteld), moodswings, mis[lees meer...]selijkheid, vermoeidheid en grote eetlust/vreetbuien. Klachten die ik ervoor terug heb gekregen: vet haar, puistjes (een paar, geen ernstige acne) en lage rugpijn, maar ik ben sowieso al rugpatiënt dus dat kan toeval zijn. Verder word ik dus niet meer ongesteld en hopelijk ook niet zwanger. Het grootste nadeel aan de spiraal vond ik het zetten, dat was ondanks de diclofenac erg pijnlijk.

02-08-2021 | Vrouw | 18
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb 1,5 jaar geleden de spiraal laten zetten, dit viel reuze mee alleen die dag zelf wat buik krampen, na ongeveer 3/4 jaar af en toe wat bloedverlies maar dit was heel weinig, bleef de menstruatie uit! Dit is voor de rest ook gebleven. Wel merktte ik dat mijn huid een stuk onrustiger was en dit kreeg ik ook niet weg door behandeling van een schoonheidsspecialiste. Ook [lees meer...]had ik heel vaak stemmingswisselingen wat mij zelf in de weg zat. En had ik vaak last met geslachtsgemeenschap omdat het spiraaltje tegen een eierstok aan zat (zei de dokter) dit was niet fijn en na 1 jaar was dit bijna altijd van de orde. Toen besloten het spiraaltje te verwijderen

02-08-2021 | Vrouw | 17
levonorgestrel (19,5mg)
Super tevreden over de mirena spiraal. Laten zetten omdat ik van de pil af wilde. Door alle verhalen had ik me op het ergste voorbereid bij het plaatsen van de spiraal. Maar achteraf vond ik echt heel erg meevallen. Ik kan het niet beter omschrijven als een “vervelende menstruatie steek van 3 seconden”. Na 5 minuten was ik de kamer alweer uit. Nu heb ik totaal geen moodswi[lees meer...]ngs meer, mijn libido is hoger en zelfs mijn menstruatie is helemaal gestopt. Enige wat ik jammer vind is door het stoppen met de pil mijn boezem en billen wat kleiner zijn geworden. Ongeveer 5 kilo afgevallen. Als je nog twijfelt? Ik raad het je aan!

05-05-2021 | Vrouw | 32
levonorgestrel (52mg)
Geen bijwerkingen gehad, alleen voelde het wel zitten tijdens geslachtsgemeenschap. Dat kon pijnlijk zijn .

14-03-2021 | Vrouw | 30
levonorgestrel (52mg)
Ik heb al 5 jaar lang de mirena spiraal. Hiervoor had ik de pil maar ik kwam er na jaren lang gebruik pas achter dat dit de reden was dat ik elke week gemiddeld 4 dagen hoofdpijn had! Ik kwam hier pas achter toen ik was gestopt met de pil omdat we graag een kindje wouden. Toen ik bevallen was heb ik er ook voor gekozen om dit keer een spiraal te plaatsen ipv de pil. Het pl[lees meer...]aatsen viel mij gelukkig alles mee en de klachten daarna waren ook erg weinig. De hoofdpijn is nog steeds aanwezig, weliswaar een stuk minder dan met de pil maar ik blijf er gevoelig voor door de hormonen. Ik heb het laatste jaar ook erg veel migraine aanvallen erbij gekregen en mijn mood swings zijn ook niet erg fijn. Ik kan om hele kleine dingen boos worden, chagerijnig, zonder dat er eigenlijk een goede reden voor is. Ook schiet ik veel sneller in de stress, soms zo erg dat ik neig naar een burn out. Doordat mijn spiraal vervangen moet worden (5 jaar) heb ik er voor gekozen om de komende maanden aan te voelen hoe het is zonder een spiraal en hormonen in mijn lichaam. Ik krijg er namelijk steeds vaker vragen bij of ik dit echt ben of dat het ligt aan de hormonen. Ik heb de kylena wel alvast in huis als optie voor een volgende spiraal. Waarom de kylena? Omdat hier stukke minder hormonen in zitten waardoor ik erg hoop dat ik dit effect ga merken op mijn hoofdpijn maar dat moeten we nog maar aanzien.

13-01-2021 | Vrouw | 50
levonorgestrel (52mg)
Mijn hormoonspiraaltje is nog maar één week geleden geplaatst, dus over het eventuele wegblijven of sterk verminderen van mijn menses (wat ik ten zeerste hoop, want ik heb chronische bloedarmoede) kan ik nog niets zeggen. Waar ik vrouwen echter wel over zou willen inlichten is de plaatsing. Die is naar mijn ervaring helemaal niet erg. Ik gebruikte hiervoor al twee keer ee[lees meer...]n koperspiraaltje, dus ik heb nu een derde plaatsing en een tweede verwijdering achter de rug. Iedere keer is dat een fluitje van een cent. Héél lichtjes pijnlijk, en zeer snel voorbij. Heel lichte krampjes achteraf, een uurtje ongeveer. En ik nam nooit een pijnstiller, dus dat is dan nog terwijl je alles voelt. Ook van het de dag nadien rustig aan moeten doen, heb ik echt niets gemerkt, ik heb 's anderendaags, zonder enige klacht, zoals ik vooraf gepland had, 21 km gejogd.

08-01-2021 | Vrouw | 17
levonorgestrel (52mg)
Hiii, Ik ben Eva, 17 jaar! Ik heb begin oktober de mirena spiraal gezet. Hiervoor heb ik aan de pil gezeten, maar dat was niks voor mij. Ik werd van de pil erg depri en prikkelbaar. Daarom heb ik samen met de huisarts gekozen voor de mirena spiraal, daar zitten minder hormonen in. Ik heb van tevoren veel enge verhalen gelezen. Ik was dus erg zenuwachtig. Het inbrengen gin[lees meer...]g mij goed af, het deed wel even pijn maar was ook zo maar voorbij. Het inbrengen heb ik bij de huisarts gedaan. Na de inbreng had ik nog wel even wat last in mijn onderbuik, maar dat was na een paar uur weg. Ik ben laatst weer naar de huisarts geweest voor het nakijken. Het spiraaltje zat nog goed op zijn plek. Ik heb wel last van meer vaginale afscheiding, de huisarts zei dat dit een bijwerking is en dat dit wel weer wat bij zou kunnen stellen. Ik ben erg tevreden! Laat je dus vooral niet bang lezen/praten, het verschilt echt per persoon.

18-11-2020 | Vrouw | 21
Uitstellen van menstruatie
Na vele horrorverhalen over het zetten van een spiraal was ik erg angstig. Ik heb het zetten hierdoor meer dan 1 jaar uitgesteld, maar vorige week durfde ik toch eindelijk te gaan. Ik was hiervoor erg gespannen en angstig voor de pijn, maar het zetten viel reuze mee! Ik heb wel goed voor de afspraak pijnstilling ingenomen, maar het zetten zelf was bij lange na niet zo erg [lees meer...]als ik verwacht had. Je voelt wel dat er wat gebeurt, maar het was zeker niet de ergste pijn uit mijn leven. Normaal deel ik niet echt zulke verhalen op het internet, maar doordat ik zelf heel angstig was door de verhalen over het zetten, wil ik toch ook delen dat het goed kan gaan (met weinig pijn). Ik stond binnen 10 minuten weer buiten bij de huisarts, paar uur erna wel buikkrampen gehad die vergelijkbaar zijn met ongesteldheid, maar al met al een hele positieve ervaring gehad van het zetten van een mirena (bijwerkingen kan ik nog niks over zeggen)!

19-09-2020 | Vrouw | 23
levonorgestrel (52mg)
Oké normaal plaats ik nooit echt reviews, maar na het lezen van vele horrorervaringen vind ik toch dat ik mijn ervaring ook moet delen. Afgelopen donderdag heeft de huisarts de mirena spiraal bij mij geplaatst. De plaatsing is niet fijn maar ik had het erger verwacht. Vooral omdat mijn pijngrens behoorlijk laag ligt. De spiraal kon ik zelf ophalen bij de apotheek en op[lees meer...] de dag van plaatsing meenemen naar mijn huisarts. De plaatsing werd gedaan door een arts in opleiding en mijn eigen huisarts. Hier ben ik normaal geen fan van maar goed het was niet haar eerste keer. Alhoewel ze de eendenbek niet helemaal goed geplaatst had, deze moest de huisarts anders zetten wat niet een fijn gevoel was, verliep de plaatsing opzich goed. Blijkbaar als je nog nooit bevallen bent moeten ze met de plaatsing langs een randje af wat niet fijn aanvoelt. Tijdens en na de plaatsing had ik het Spaans benauwd maar ik ben niet flauwgevallen. Maar goed dat heb ik ook al als ik bloed moet laten prikken, iets met stress en mezelf te druk maken... De afspraak had ik om 15:00 uur en een kwartier later stond ik alweer buiten. De rest van de dag heb ik het rustig aan gedaan en veel op de bank gelegen. Na de plaatsing had ik weinig last van bloedverlies, het was eerder wat bruinig maar echt heel weinig. Bij vriendinnen had hun huisarts speciale pijnstillers voorgeschreven, echter zei mijn huisarts dat dat nergens voor nodig is. Maar toch vond ik het prettig om iets in te nemen. Voor de plaatsing heb ik 2 stuks ibuprofen ingenomen en na de plaatsing nog 3 of 4. Oké misschien iets teveel van het goede maar daar voelde ik me beter bij. De dag na de plaatsing heb ik gefietst en twee dagen na plaatsing heb ik seks gehad, zonder ook maar ergens last van te hebben. Nu heb ik af en toe nog wat kramp in m’n buik maar ik denk dat m’n lichaam gewoon nog even moet wennen na 12 jaar de pil geslikt te hebben opeens te stoppen. De spiraal is bij mij op donderdag gezet en eigenlijk zou ik op donderdag m’n laatste pil hebben en hierna de stopwerk, dus die buikpijn kan misschien ook daardoor komen. Ohja en mijn huisarts zei dat sommige andere huisartsen etc met het plaatsen van de spiraal de baarmoedermond vastpakken met een tangetje wat pijnlijk is en kan zorgen voor een wondje. Hij begrijpt echter niet waarom sommige daar gebruik van maken omdat het voor ons alleen voor ongemak zorgt. Over een maandje moet ik een afspraak maken bij de huisarts ter controle, maar vooralsnog ben ik tevreden. En nog voordat ik het vergeet, de huisarts zei tegen mij dat de spiraal niet vergoed werd door de verzekering, maar nu keek ik bij mijn cz en stond erbij dat het wel vergoed werd. (Aanvullend jongeren verzekerd)

Amoxicilline (549) - Antibiotica - penicillines breedspectrum