Ervaringen met Spiriva

tiotropium

hoesten duizeligheid bij het opstaan duizeligheid kan geen slijm of slijm ophoesten blaffende hoest

COPD (105 meningen)
Ademhalingsproblemen (5 meningen)

15-01-2023 | Vrouw | 56
Bronchitis
Ik werd zo’n drie maand geleden verkouden en kreeg kriebelhoest gepaard met kortademigheid dat zo heftig werd dat ik nauwelijks nog lucht kreeg en naar het ziekenhuis ben gebracht met de ambulance. Ik kreeg gelijk thuis en onderweg zuurstof toegediend en later kreeg ik een vernevelingsapparaat in het ziekenhuis. Dat hielp goed. De volgende dag mocht ik naar huis en ik kree[lees meer...]g ventolyn en spiriva mee, de spiriva moest ik twee keer per dag gebruiken en de ventolyn zo nodig bij kortademigheid. Beide heb ik ruim een maand gebruikt en in overleg met de longverpleegkundige ben ik volledig gestopt met ventolyn en daarna ook met de spiriva, ik voelde me goed, ook bij inspanning. Ik was in mijn kinderjaren een bronchituskind maar daar ben ik overheen gegroeid. Toen ik in de 20 was heb ik af en toe gebruik gemaakt van pufjes. Daarnaast was ik een stevige roker maar ik ben inmiddels drie maand geleden gestopt ! Ik kreeg 8 weken na ‘ de aanval’ twee longonderzoeken waaruit bleek dat ik met ventolyn 81% lucht had en zonder 71% , dus ben ik in overleg met de longarts weer spriva gaan gebruiken. Ik vraag me af of ik spiriva wel nodig heb want er is geen sprake meer van kortademigheid of benauwdheid, de bijwerkingen hebben de overhand nu, of dat ik moet overstappen naar een ander medicijn. Ik ga weer contact zoeken met de longverpleegkundige want als het aan mij ligt wil ik geen spiriva meer gebruiken.

08-11-2015 | Vrouw | 56
Astma
Spiriva gekregen ter vervanging van atrovent, dat maar kort werkte. Dat moest je elke 3 a 4 u innemen. Werd je gek van. Toen de luchtweginfectie over was eerst atrovent zo ver mogelijk verminderd zoals afgesproken met de huisarts. Toen stabiel was, terug naar de dokter, die al eerder beloofd had me op iets anders te zetten. Dat was spiriva, een langwerkend middel. Wat een[lees meer...] verademing. Maar 1X per dag 1X inhaleren, niet meer de hele dag op de klok letten, weer meer ruimte in de handtas. En het werkt minstens zo goed, eigenlijk beter. Doordat je het elke dag op een vaste tijd inneemt, is de werking continu. Met de atrovent was je zeer regelmatig wat te laat met de volgende dosis en kreeg je het meteen weer benauwd. Super oplossing dus.

04-10-2015 | Vrouw | 56
tiotropium (2.5)
COPD
goed medicijn voor copd, alleen jammer kleine verpakking en duur

25-03-2015 | Vrouw | 56
Astma
Het vele hoesten was direct over. Ik gebruikte dit samen met Seretide, door a-typische klachten ben ik op advies longarts gestopt met Seretide en Spiriva en gebruik nu Foster.

08-05-2012 | Vrouw | 56
COPD
werkt goed, gebruik het samen met onbrez. heb alleen vreselijke drooge mond en verstopt neus, soms wasing zien.

11-03-2023 | Vrouw | 57
COPD
Ik gebruik ook Spiriva en zou copd type 2 hebben Maar twijfel of ik door de copd hartkloppingen heb of de hoge bloeddruk Kan ik long inhoud ook verbeteren zonder medicatie ? Ben 7 mnd gestopt met roken Heb wel houtkachels en veel buiten en 6 newfoundlanders Daar bedoel ik mee kammen knippen heel veel haar Niet binnen in huis hoor Wie weet goede tips voor mij

28-11-2016 | Man | 57

27-01-2015 | Vrouw | 57
COPD
Ik gebruik Spiriva nu twee weken. In de bijwerkingen lijst staat dat je last kan krijgen van verstopping. Helaas is dat bij mij het tegenovergestelde. Ik heb juist last van diarree. Heb het uitgetest door een paar dagen te stoppen met spiriva en toen ik weer begon was het met mijn ontlasting ook weer helemaal mis. Spiriva helpt overigens wel goed tegen het felle hoestbuie[lees meer...]n waar ik last van had.

13-06-2016 | Vrouw | 58
Astma
Ik heb het een paar dagen gebruikt. Na twee dagen werd ik duizelig, misselijk en vreselijke hoofdpijn. Ook had ik het idee dat mijn longklachten juist verergerden. Sinds ik de Spiriva gebruik ben ik meer gaan hoesten en piep ik bij het uitademen.

27-06-2015 | Vrouw | 58
COPD
Ik gebruik het middel al een jaar of 3, had last van hartritmestoornissen en via de cardioloog bij de longarts terecht gekomen. daar heb ik de longfunctietest niet afgemaakt, ik wilde nl niet al die pufjes nemen, omdat ik bang was dat mijn hart ervan op hol zou slaan. Later via de huisarts diagnose COPD gehad, en Spiriva voorgeschreven. Droge mond, oorsuizen en diarree/obs[lees meer...]tipatie afwisselend, zure oprispingen, ben wel zeker 10 kilo zwaarder geworden! En erg moe en down laatste tijd. Ik overweeg nu om eens te stoppen met spiriva, kijken hoe ik me dan voel.

10-06-2012 | Man | 58
COPD
Gebruikte eerder Seritide en was daar tevereden over. Longarts adviseerde Spiriva samen met Onbrez. Bloeddruk steeg enorm. mee gestopt en weer alleen Seritide gaan gebruiken. Genoeg lucht en bloedruk weer perfect. Sinds ik gestopt ben 5 kilo afgevallen.

06-09-2016 | Man | 59
COPD
merk geen verschil met of zonder gebruik.

19-09-2015 | Vrouw | 59
COPD
Ik gebruik al jaren Spiriva, met die bekende groene capsules. Op en dag merkte ik , toen ik de gebruikte capsule uit de handihaler haalde, dat er tussen de capsule ook kleine ook afgebroken stukjes capsule zaten. Volgens mij, moeten die stukjes dan ook in de longen terecht kunnen komen. Ik vroeg aan mijn specialist hierover, hij had er nog nooit over gehoord.. Toen gevra[lees meer...]agd bij de apotheek ...ook hier dezelfde reactie. Ik heb dit toen ook vermeld op een site over medicijnen en klachten die je had erover. (kaartje lag bij de apotheek). Ik gebruik nu Spiriva respimat.

13-12-2013 | Vrouw | 59
COPD
Gebruikte altijd symbicort 400 . Was soms niet voldoende bij verkoudheid, luchtvervuiling enzo. Bij blaastest was het resultaat COPD. Wist dit natuurlijk allang, mijn hele familie Is en was hier mee behept en ook eraan gestorven. Kreeg toen spiriva. Wat heb ik me beroerd gevoeld, dacht eerst dat het een griep was of zoiets. Totaal duizelig en helemaal van de kaart.Mijn b[lees meer...]enauwdheid nam alleen maar toe.Ook hoofdpijn, waar ik gelukkig anders nooit last van heb besloten toch maar 2 dagen geen spiriva meer te gebruiken, maar mijn vertrouwde puf.. symbicort..De verschijnselen waren na 2 dagen helemaal weg. Wist toen dat het van de spririva moest komen

05-12-2013 | Vrouw | 59
COPD
Heb 2 weken spiriva gebruikt. Voorheen symbicort. Huisarts dacht dat, dat beter was. Na blaastest was het duidelijk, wat ik allang wist COPD. Mijn hele familie is hier aan gestorven, dus waarom ik niet? Ben zo beroerd geweest, dacht eerst dat het een griep was ofzo In het begin met de spiriva, dacht ik .effe wennen. Werd hoe langer hoe benauwder, helemaal dizzy, wist [lees meer...]niet eens meer waar ik alles moest laten als ik het afwasmachine had uitgeruimd enzo. Toen besloten om effe geen spiriva meer te gebruiken, want ik moest gaan werken.Had 2 weken vrij gehad ivm overuren ben verpleegkundige na een dag waren waren alle rare verschijnselen weg, was ik weer gewoon mezelf Natuurlijk heeft niet iedereen hier last van, mijn broer gebruikt het , mijn schoonbroer, en die hebben geen klachten. Misschien heeft iemand met mijn verhaal iets aan Nu gewoon weer symbicort dus

17-09-2012 | Vrouw | 59
Astma
Ik gebruikte Symbicort en sinds anderhalf jaar Spiruva erbij. De effectiviteit van de combinatie is goed.Duidelijk een verhoogde longcapaciteit.Perfect maar ik ervaar nu bijwerkingen die ik voorheen met de Symbicort alleen niet had.Droge mond zoals velen van u ook ervaren maar veel lastiger is nu heesheid. Ik maakte me daar zorgen over. De KNO constateerde irritatie van he[lees meer...]t begin van de slokdarm waardoor de stembanden wat open blijven staan. Hij dacht misschien van oprispend maagzuur waar ik zelf niets van merk.Een paar maanden Nexium gebruikt.Geen verbetering dus gestopt. Ik overweeg om maar te stoppen met de Spiruva en alleen met Symbicort door te gaan.Tenzij iemand nog een goed advies heeft.

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum