Ervaringen met Spiriva

tiotropium

hoesten duizeligheid bij het opstaan duizeligheid kan geen slijm of slijm ophoesten blaffende hoest

COPD (105 meningen)
Ademhalingsproblemen (5 meningen)

01-07-2021 | Vrouw | 60
COPD
wordt aan mij gegeven voor geen slijmen op te houden

20-09-2013 | Vrouw | 60
COPD
Meteen na de eerste dag gebruik verbetering geconstateerd. Niet meer benauwd en geen hoesten meer. Voorheen gebruikte ik Sereride wat erg duur is en waar ik minder effect van ondervond dan nu met Spiriva. Gevraagd aan de huisarts voor een goedkopere vervanging en hij stelde Spririva voor, een groot succes. Niet 1x bijwerkingen ervan ondervonden, alleen maar voordelen.

09-02-2013 | Vrouw | 60
COPD
Ik gebruik 1 x 18 ug Spiriva en daarbij Ventolin Diskus 200 m. De Ventolin inhalatie helpt mij direct!!!! maar de Spiriva doet volgens mij niet wat er van verwacht mag.

04-10-2011 | Vrouw | 60
COPD
ik gebruik spiriva 18 microgram om ontstekingen tegen te gaan in de longen i.v.m. copd, ik heb geen enkele klacht met dit medicijn.

14-04-2024 | Vrouw | 61

hoesten

Ik gebruik al een aantal jaren symbicort . Onlangs kreeg ik een goedkopere versie van Mylan omdat dat het preferente medicijn is van de verzekering. Sindsdien hoest ik de hele dag. Zijn er meer mensen die dit mee maken bij overstap van goedkopere medicijnen

24-12-2020 | Vrouw | 61
Astma
Ik vind de spiriva heel erg goed werken. Ben veel minder kortademig en heb vooral ‘s nachts echt meer lucht. Wel krijg ik er hartkloppingen van maar dat zakt na een uurtje. Voorheen Foster 200/6 en daarbij waren de hartkloppingen dramatisch. Enige probleem is de vernevelaar. Meestal direct een hoestreflex, oncontroleerbaar. Wordt dit niet beter zal ik het alternatief met [lees meer...]de capsules moeten proberen. Ik gebruik spiriva in combinatie met montelukast, pulmocort en zo nodig salbutamol.

14-03-2017 | Vrouw | 61
Ademhalingsproblemen
ik heb er baat bij, alleen de handihaler is snel defect.

24-01-2013 | Man | 61
COPD
ik gebruik Spiriva nu twee jaar en vanaf het moment van eerste inname veel verbetering door de betere manier van inname voor mij een perfect middel samen met Foster heb ik daar veel baat bij, mijn long inhoud is nog maar 28%

12-06-2012 | Man | 61
COPD
Ik gebruik spiriva nog maar kort. De eerste dag van inname werd ik savonds in de kapel ( slechte vntilatie - wierrooklucht) na inademen door de mond ( zingen) acuut benauwd en moest de kapel direct verlaten. Dit heb ik hiervoor niet eerder meegemaakt en ik koppel deze aanval dan ook direct aan het gebruik van spiriva.. Mijn luchtwegen voelen droger en liijken overgevoel[lees meer...]iger voor stofdeeltjes inde lucht ( kriebel bij inademen ). Verder ervaar ik toename van hoesten direct en enige tijd na inname. Alsof de luchtwegen de poederdeeltjes die je inademt via trilhaarbeweging er direct weer uit wil werken. Als laatst ervaar ik soms hartkloppingen en innerlijke onrust (opgefokt zijn).

14-10-2011 | Vrouw | 61
Copd
ik kan vraag 2 (effectiviteit) niet invullen omdat ik niet weet wat het verschil is als ik het niet gebruik.er was gekonstateerd dat ik copd had en heb de medicijnen gekregen.als ik vraag 2 moet invullen dan zal ik eerst tig tijd moeten stoppen met de medicijnen om een oordeel te kunnen geven.

02-03-2018 | Man | 62
COPD
Als voorbereiding hart operatie longfunctie test gehad. hieruit bleek ik copd (69% longfunctie) te hebben. Ik heb heel lang gerookt en 1,5 jaar geleden gestopt. Saturatie voor de operatie was 95-96%. Nu is het 92-94%. Ik heb niet echt het idee dat Spiriva helpt en zeker niet nav de saturatie metingen.

14-09-2016 | Man | 62
Astma
Mijn ervaring dat ik er weinig of geen baat bij heb, ik ben op vakantie geweest (14 dagen) had het toch niet bij me (vergeten) heb echt geen enkele verandering gemerkt, na thuiskomst weer gaan gebruiken en weer geen enkele gevoel dat het verbeteringen heeft gegeven. Ik denk eraan dat ik er maar echt mee ga stoppen, het voelt gewoon als geldklopperij, 130,60 euro voor 90 c[lees meer...]apsules van (mijn eigen risico_ voor 3 maanden).

12-06-2015 | Vrouw | 62
COPD
Het eerste uur ná inhalatie ben ik zo ernstig benauwd dat ik alleen maar op een stoel kan gaan zitten wachten tot het over is. Daarna heb ik wel voor de rest van de dag genoeg lucht, maar helaas heb ik veel last van bijwerkingen. Droge mond, maagzuur, keelpijn, kriebelhoest, binnenkant van neus helemaal kapot, kapotte tong, wazig zien, gekleurde kringen zien en ernstige o[lees meer...]bstipatie. Dat laatste is niet prettig als je, zoals ik, een stomadrager bent. Wat mij verbaast, is de onverklaarbare toename in gewicht die niet in de bijsluiter wordt vermeld, maar waarover ik hier meerdere mensen hoor klagen! Voor mij is dit medicijn niet geschikt. Als laatste wil ik nog melden dat ik de verpakking van Spiriva zeer onhandig vind.

13-08-2014 | Vrouw | 62
COPD
Ik gebruik al een paar jaar Spiriva en sinds een klein jaar ook onbrez gekregen ( die ik niet altijd neem ) Nu lees ik hier dat er mensen flink zijn aangekomen...dus ben ik niet de enige.....mijn longinhoud was een jaar geleden 61 % met puffer....ik sport 2 x per week om de conditie te behouden...ik heb nooit slijm of ben echt benauwd....ik merk het wel als ik loop en met [lees meer...]iemand praat. Misschien zijn er meer klachten maar vanwege fibromyalgie en aanverwanten weet ik niet of er ook iets van Spiriva mee te maken heeft....OnBrez heb ik van de longarts gekregen, volgens mij kreeg ik daar krampen ook van in mijn linkerarm, kan toeval zijn, kom ik alleen achter als ik het weer ga gebruiken. Onbrez is moeilijk te behappen...zelfs de fabrikant gebeld om te vragen waarom iedereen zo stikkend moet hoesten op het moment van inhaleren...hij had er nog nooit van gehoord...tuurlijk niet. Verpakking is schitterend maar als je dit soort problemen tegen komt?? Nu doe ik eerst een heel klein beetje, dan hoest ik...en dan de rest en dat gaat goed. Dat prikkelen op de tong hoort erbij en dan goed spoelen wat eigenlijk niet echt hoeft bij de Spiriva maar toch doe. Ik ga nu eens stoppen met dit spul, om te kijken of ik ook ga afvallen...want zo zwaar ben ik nog nooit geweest !! Fijne dag iedereen !!

16-11-2012 | Man | 62
Astma
Inderdaad veel slijm in longen en droge mond. Naar mijn mening heb ik heeft dit medicijn voor mij geen verbetering bewerktstelligd.

13-01-2012 | Man | 62
COPD
ik heb een droge mond,heesheid[rouwe stem],hoesten vooral na het innemen, beetje misselijk,aangekomen,tranende ogen,dus ga maandag naar de dokter. wie heefd er hier nog meer last van. Laat het mij weten.

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum