Atriumfibrilleren (20 meningen)
Trombose (13 meningen)
Bloedverdunnen (4 meningen)
Longembolie (2 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

Slokdarmklachten bij gebruik van dabigatran etexilaat (Pradaxa)

Dabigatran etexilaat is een antistollingsmiddel uit de groep ‘direct werkende orale anticoagulantia’ (DOAC’s). Dit medicijn zorgt ervoor dat bloed minder makkelijk samenklontert, waardoor er minder kans is op ongewenste bloedstolsels. Het wordt gebruikt bij stolsels in het bloed (trombose en embolie), om trombose of een beroerte na een knie- of heupoperatie te voorkomen, of bij bepaalde hartritmestoornissen. Bij de meeste meldingen van slokdarmklachten herstelde de patiënt na het stoppen van de behandeling

Deze klachten worden mogelijk veroorzaakt door de hulpstof wijnsteenzuur. Om slokdarmontsteking te voorkomen, dien je dabigatran met veel water in te nemen en vervolgens gedurende 30 minuten rechtop te blijven staan of zitten.

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-01-2020)

03-05-2017 | Vrouw | 60
Hartritmestoornissen
In 2016 1/2 jr geslikt zonder bijwerkingen. Na opnieuw gaan gebruiken blijkbaar een allergie voor ontwikkeld. Uitslag zonder jeuk en benauwdheid/kortademigheid gekregen.

24-07-2016 | Vrouw | 59
Longembolie
Ik heb een active colitis ulcerosa. En een dubbele longembolie met de acenocoumarol was mijn INR waarde erg onregelmatig, dus heb ik van de arts pradaxa voorgeschreven gekregen. Helaas na twee capsules werden mijn darmen heel erg onrustig en gingen weer erger ontsteken, tevens werd ik erg duizelig en ging mijn hartslag naar 140. Dus naar de huisartsenpost geweest op zaterd[lees meer...]agavond en moest er mee stoppen. En voor de bloedverdunner maar inohep spuiten nemen en maandag gaan overleggen met eigenlijk artsen

07-04-2016 | Vrouw | 61
Hartritmestoornis
Ik kreeg dit maart 2015 nav atriumfibrilleren, het zou goed zijn want je hoeft geen controle bij de trombosedienst etc.. maar ik heb er af en toe wel problemen mee, omdat je rare dingen leest over hersen -en maagbloedingen en mensen die hier dus aan overleden zijn.

26-08-2015 | Man | 72
Hartritmestoornissen
Ik ben zeer moe en veel spierpijn, al weet ik niet of dit laatste door het medicijn komt.

09-07-2015 | Man | 68
Hartritmestoornis
Mijn vermoeden is dat Pradaxa mineralen en vitaminen een beetje afbreekt. De Pradaxa verhoogt structureel mijn bloeddruk van 130 naar 140.

07-03-2015 | Vrouw | 80
Hartritmestoornissen
Ik weet het niet helemaal zeker, maar sinds ik pradaxa gebruik, ben ik zeer vermoeid en benauwd met buiten lopen, ga maandag naar de huisarts bellen.

20-12-2014 | Vrouw | 79
Hartritmestoornissen
Ben tegen woordig zeer vermoeid of het door de pradaxa komt weet ik nog niet

04-11-2014 | Man | 67
Herseninfarct
Heb ernstige maagklachten na inname

06-09-2021 | Vrouw | 48
Trombose

08-01-2020 | Man | 84
CVA (cerebrovasculair accident)
na een hartklep geplaatst in 2010 is er gestart met boedverdunners. In 2018 een herseninfarct gehad waarna meteen begonnen is met Pradaxa. Weinig progressie wat niet in de lijn der verwachtingen stond. Nu ruim 18 maanden later nog heel vermoeid en lusteloos.Voor dat ik een cva kreeg nog volop in het leven werkte nog wandelde veel en heb in het verleden veel aan sport ge[lees meer...]daan nooit gerookt of drank gebruikt

11-08-2019 | Vrouw | 69
Atriumfibrilleren
Veel pijn in benen ,ben ook bang om een bloeding te krijgen .terwijl er niet in alle ziekenhuizen tegen gif is voor een bloeding

06-03-2019 | Man | 60
Boezemfibrilleren
Helaas al 10 jaar hartpatiënt en na geslaagde ablatie dolgelukkig dat met met veel medicijnen (6) mocht worden gestopt. Ook al die jaren veel last van bijwerkingen gehad. Enige overgebleven medicatie waren de bloedverdunners. Maar dat bleken dus ook 1 van de boosdoeners van bijwerkingen: Fenprocoumon, (ook marcoumar geprobeerd) maar vreselijke jeuk over hele lichaam tot bl[lees meer...]oedens toe. Daarom overgestapt naar Pradaxa. Ik overweeg met alle bloedverdunners maar te stoppen. Dit is ook geen leven. Opmerking: Ik heb eerder als 1 van de eerste in Nederland een half jaar lang Pradaxa gebruikt maar eindigde met hartfalen op de IC. Specialist ziet geen verband maar voor mij was dit wel duidelijk en hou dus twijfels. Toch maar weer geprobeerd.

17-12-2018 | Man | 89
Hartritmestoornissen
boezem defribillatie, over-oververmoeidhuid, kortademigheid bij inspanning , bukken

06-07-2018 | Man | 71
Beroerte
Na het slikken van Pradaxa kan ik bijna niet meer op enige afstand van het toilet. Last van huiduitslag

17-02-2018 | Man | 53
Trombose
Bijwerken. Een branderig gevoel in slokdarm

08-02-2018 | Man | 75
Boezemfibrilleren
Ondanks klacht en verschijnselen adviseert de huisarts wel door te gaan met medicatie

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (432) - Antibiotica - penicillines breedspectrum