Atriumfibrilleren (19 meningen)
Trombose (12 meningen)
Bloedverdunnen (3 meningen)
Longembolie (2 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

Slokdarmklachten bij gebruik van dabigatran etexilaat (Pradaxa)

Dabigatran etexilaat is een antistollingsmiddel uit de groep ‘direct werkende orale anticoagulantia’ (DOAC’s). Dit medicijn zorgt ervoor dat bloed minder makkelijk samenklontert, waardoor er minder kans is op ongewenste bloedstolsels. Het wordt gebruikt bij stolsels in het bloed (trombose en embolie), om trombose of een beroerte na een knie- of heupoperatie te voorkomen, of bij bepaalde hartritmestoornissen. Bij de meeste meldingen van slokdarmklachten herstelde de patiënt na het stoppen van de behandeling

Deze klachten worden mogelijk veroorzaakt door de hulpstof wijnsteenzuur. Om slokdarmontsteking te voorkomen, dien je dabigatran met veel water in te nemen en vervolgens gedurende 30 minuten rechtop te blijven staan of zitten.

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-01-2020)

13-08-2016 | Man | 67
Aangeboren hartafwijking
Bij inname, fractie drukverhoging in het hoofd. Na halve minuut weer weg. Bij voorlichting niet gesproken over kosten.

13-05-2016 | Man | 62
Aderverkalking
2 jaar acenocoumerol gehad, het hele lichaam schudde, ziekenhuis geweest konden niets vinden. Vanaf jan 2016 eliqies gehad, schudden weg. Nu vanaf 3 mei pradaxa 110 mg, schudden begint weer. 10 mei ik ben gestopt, schudden is weer weg. hoe kan dit?

28-09-2015 | Vrouw | 69
Hartritmestoornissen
in het begin had ik er last van ik slikte 150mg maar dat hebben we teruggebracht naar 110 mg, maar nu heb ik helemaal geen last gaat lekker hoor want ik liep bij de trombosedienst en ik had konstant ,bloedneuzen,blauwe plekken,enz.dus ik vroeg of er wat anders was en ja PRADAXA nou ik ben er blij mee hoor ,ja eigenlijk wil ik helemaal niks maar ja dat gaat niet, als we n[lees meer...]og een tijdje mee willen gaan ,toch!!!

29-04-2015 | Man | 54
Longembolie
Longembolie gekregen 2.5 jaar geleden en Pradaxa voorgeschreven gekregen. Middel werkt, denk ik, goed, alleen zeer ernstige vermoeidheid. Sleep mij soms erg door de dag heen. Weet niet of dat hiervan komt. Ga nu paar dagen stoppen met het middel om te kijken of er zaken veranderen.

27-02-2015 | Man | 69
Hartritmestoornissen
Middel is fantastisch. Geen bijwerkingen o.i.d. Geen bloedprikken meer. Er is echter één groot nadeel m.b.t. het gebruiksgemak: Het middel zit in doordrukstrips echter mag niet uit de strips worden gedrukt. Ik moet elke drie maanden 180 (!) capsules op uiterst onplezierige wijzen uit de strips zien te "peuteren". Ik weet dat Pradaxa los leverbaar is in verpakkingen van 60[lees meer...] stuks, kan ik die met geen mogelijkheid via de apotheek bemachtigen. Wie kan mij helpen om dit geneesmiddel los (dus NIET in die strips) te verkrijgen? Vriendelijke groet, C.W. Bij voorbaat heel veel dank.

21-09-2014 | Vrouw | 45
Hartritmestoornis
Nadat ik haaruitval kreeg van Sintrom heb ik van de cardioloog Dabigatran (Pardaxa) 2x 110 mg. voorgeschreven gekregen. Ik heb nauwelijks last van bijwerkingen. De eerste dagen had ik wat buikkram maar dat is snel over gegaan. Nu heb ik heel af en toe een dag diaree, maar verder helemaal geen klachten. Ik ben erg tevreden over dit middel want ik hoef ook niet meer wekelijk[lees meer...]s naar de trombosedienst en is een bevrijding!

14-07-2014 | Man | 72
Hartritmestoornis
Niet meer naar de trombosedienst wat je meer vrijheid geeft. Bij inname van Pradaxa erg veel last van brandende slokdarm. Als ik na inname direct iets eet heb ik geen last van de slokdarm.

19-02-2019 | Man | 68
Hartklachten
Als ik dit medicijn niet direct na de maaltijd inneem, maar dus later, dan krijg ik pijn in borst en rug. Ik denk de slokdarm. Dat duurt uren en ik kan dan bijna niet slikken van de pijn als ik iets eet. Dus mijn tip. Neem Pradaxa direct na de maaltijd in.

10-02-2019 | Vrouw | 71
Hartritmestoornissen
Prima middel en geen bezoekjes aan de trombosedienst. Alleen wat last van branderig gevoel in de maag, vooral ‘s avonds.

04-10-2018 | Man | 69
Verlaagde hartslag
nog geen ervaring genoeg daar ik pas twee dagen het gebruik

08-03-2018 | Man | 75
Atriumfibrilleren
Ondanks pradaxa toch herseninfarct,dat gelukkig practisch restloos is gebleven na snelle interventie!

05-02-2018 | Man | 79
Boezemfibrilleren
Fenprocoumon moeilijke instelbaar. Daarna Pradaxa. Hoofddoel (anticoagulans) waarschijnlijk prima, maar steeds meer last van bijwerkingen. m.n kortademigheid. Na een kleine afstand al buiten adem. Vroeger geen enkel probleem Lab. onderzoek afnemende nierfunctie.

26-11-2017 | Man | 73
TIA
Na in 2005 een Tia te hebben gehad en ook nog een aantal de jaren daarop volgend veroorzaakt door flinke hart ritmestoornissen bleek ook de INR te laag, op initiatief van de cardioloog en neuroloog werd eerst solartol geprobeerd al gauw gevolgd door dagelijks Acenocoumarl, dit werd steeds meer tot dat bleek dat de medicatie niet meer aansloeg, de trombosedienst protesteerd[lees meer...]e wel over het stoppen maar nu heb ik geen ernstige klachten meer en dat is voor mij belangrijker.

18-10-2017 | Vrouw | 61
Atriumfibrilleren
Ik kreeg last van boezemfibrilleren en moest op aanraden cardioloog aan de pradaxa. Maar nu ik het hier allemaal zo lees, vraag ik mij af of dit wel het juiste medicijn is. Ben erg moe, ook kortademig. Ben erg angstig voor dit middel.

12-07-2017 | Man | 55
Hartfalen
Na ernstig hartfalen en twee weken hartbewaking naar huis met o.a. Pradaxa 110mg. Capsules slikken makkelijk door. Maar moet er Verapamil bij innemen wat gezamenlijk de boel in toom moet houden. Je merkt aan alles dat dat je niet meer kunt wat je voorheen kon. Snel moe en snel kortademig ( arts zegt; daar kun je 100 mee worden ). Maar of dat de schuld is van de Pradaxa[lees meer...] kan ik niet zeggen.

22-05-2017 | Vrouw | 52
Trombose
Overgestapt van acenacoumarol naar pradaxa om niet meer afhankelijk te zijn van de trombosedienst. Dat is heel fijn, ook geen beinvloeding meer van INR door hetgene wat je eet. Geen periodes van onwel voelen meer omdat de INR te laag is, wat een groot onzeker gevoel opleverde. Helaas wel wat last van kleine spiertrillingen in onderooglid en kuit, soms ook bovenbeen.

Amoxicilline / Clavulaanzuur (422) - Antibiotica - penicillines breedspectrum