dabigatran etexilaat

Atriumfibrilleren (19 meningen)
Trombose (12 meningen)
Bloedverdunnen (3 meningen)
Longembolie (2 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

Slokdarmklachten bij gebruik van dabigatran etexilaat (Pradaxa)

Dabigatran etexilaat is een antistollingsmiddel uit de groep ‘direct werkende orale anticoagulantia’ (DOAC’s). Dit medicijn zorgt ervoor dat bloed minder makkelijk samenklontert, waardoor er minder kans is op ongewenste bloedstolsels. Het wordt gebruikt bij stolsels in het bloed (trombose en embolie), om trombose of een beroerte na een knie- of heupoperatie te voorkomen, of bij bepaalde hartritmestoornissen. Bij de meeste meldingen van slokdarmklachten herstelde de patiënt na het stoppen van de behandeling

Deze klachten worden mogelijk veroorzaakt door de hulpstof wijnsteenzuur. Om slokdarmontsteking te voorkomen, dien je dabigatran met veel water in te nemen en vervolgens gedurende 30 minuten rechtop te blijven staan of zitten.

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-01-2020)

27-10-2016 | Man | 50
Trombose
I.v.m. diep veneuze trombose levenslang op anti-stolling. Nu Pradaxa. Vrijwel direct na overstappen van acenocoumarol op pradaxa, bijwerking: slapeloosheid. hele nachten alleen korte slaap en geen diepe slaap meer steeds wakker. Hierdoor overdag extreem vermoeid. Concentratie-problemen/ vergeetachtigheid. Bijwerking: vrijwel direct na overstappen: extreme haaruitval [lees meer...] gehele hoofd. Groei fase verstoord. i.v.m. de bijwerkingen was dit niet meer te doen in het arbeidsproces, nu gestopt met pradaxa.

05-09-2016 | Man | 66
Hartritmestoornissen
Veel bijwerkingen vooral conditie en vermoeidheid problemen, psychisch minder vrolijk en minder ondernemend, zicht minder, ruis in oren. Nieuwe constateringen: dunne ontlasting en ik ben zeker dat deze komt door het omhulsel van de capsule. Behoorlijk stukjes hiervan zijn terug te vinden in de ontlasting, ook zonnegeel is iets wat klachten kan geven. Tevens de ernstige haa[lees meer...]rgroei van bestaande haren. Ik probeer het nog 2 maanden en hoop op verbetering.

29-02-2016 | Man | 67

15-02-2016 | Man | 70
Hartritmestoornissen
heb i.v.m.hartritme stoornis dat is behandeld met een ablatie, wat zeer goed heeft geholpen, antistollingsmedicijnen moeten gebruiken. Eerst was dat marcoumar en controleerde zelf de inr. De bijwerking daar van was bloedneuzen met zelfs ziekenhuis opname. Na overleg met cardioloog pradaxa gaan gebruiken. Ook met het gebruik van pradaxa weer veel bloedneuzen en wederom een [lees meer...]ziekenhuis opname + de vermelde bijwerkingen. Bij pradaxa gebruik ik ook nog valsartan en allopurinol.

24-01-2016 | Man | 48
Hartritmestoornissen
Advies...tip... aan alle Pradaxa gebruikers: Laat jaarlijks uw nierfunctie controleren bij uw arts.

20-01-2016 | Man | 39
Hartritmestoornissen
Bij gebruik van dit middel krijg ik last van een vorm van hallucinaties, schaduwen bewegen en nemen andere vormen aan. Ik voel me erg moe overdag, heb last van slapeloosheid. Ben van dosering omlaag gegaan en de klachten werden al minder. Geen hallucinaties meer, nog wel schaduwen zien. Een en ander wordt minder erg naarmate ik de pillen vroeger op de dag neem. Veel last v[lees meer...]an slokdarmen.

16-05-2015 | Vrouw | 71
Beroerte
Voorgeschreven na tia's. Na een half jaar slikken, met de nodige angst voor hersenbloeding wat een hoog risico is, kreeg ik tandvleesbloedingen en bloed ophoesten. Moest onmiddellijk stoppen en nu overgegaan op Eliquis, ook een Noa, maar minder agressief. Hoop hier het beste van.

08-09-2014 | Vrouw | 64
Hartritmestoornis

19-02-2019 | Man | 68
Hartklachten
Als ik dit medicijn niet direct na de maaltijd inneem, maar dus later, dan krijg ik pijn in borst en rug. Ik denk de slokdarm. Dat duurt uren en ik kan dan bijna niet slikken van de pijn als ik iets eet. Dus mijn tip. Neem Pradaxa direct na de maaltijd in.

10-02-2019 | Vrouw | 71
Hartritmestoornissen
Prima middel en geen bezoekjes aan de trombosedienst. Alleen wat last van branderig gevoel in de maag, vooral ‘s avonds.

04-10-2018 | Man | 69
Verlaagde hartslag
nog geen ervaring genoeg daar ik pas twee dagen het gebruik

08-03-2018 | Man | 75
Atriumfibrilleren
Ondanks pradaxa toch herseninfarct,dat gelukkig practisch restloos is gebleven na snelle interventie!

05-02-2018 | Man | 79
Boezemfibrilleren
Fenprocoumon moeilijke instelbaar. Daarna Pradaxa. Hoofddoel (anticoagulans) waarschijnlijk prima, maar steeds meer last van bijwerkingen. m.n kortademigheid. Na een kleine afstand al buiten adem. Vroeger geen enkel probleem Lab. onderzoek afnemende nierfunctie.

26-11-2017 | Man | 73
TIA
Na in 2005 een Tia te hebben gehad en ook nog een aantal de jaren daarop volgend veroorzaakt door flinke hart ritmestoornissen bleek ook de INR te laag, op initiatief van de cardioloog en neuroloog werd eerst solartol geprobeerd al gauw gevolgd door dagelijks Acenocoumarl, dit werd steeds meer tot dat bleek dat de medicatie niet meer aansloeg, de trombosedienst protesteerd[lees meer...]e wel over het stoppen maar nu heb ik geen ernstige klachten meer en dat is voor mij belangrijker.

18-10-2017 | Vrouw | 61
Atriumfibrilleren
Ik kreeg last van boezemfibrilleren en moest op aanraden cardioloog aan de pradaxa. Maar nu ik het hier allemaal zo lees, vraag ik mij af of dit wel het juiste medicijn is. Ben erg moe, ook kortademig. Ben erg angstig voor dit middel.

12-07-2017 | Man | 55
Hartfalen
Na ernstig hartfalen en twee weken hartbewaking naar huis met o.a. Pradaxa 110mg. Capsules slikken makkelijk door. Maar moet er Verapamil bij innemen wat gezamenlijk de boel in toom moet houden. Je merkt aan alles dat dat je niet meer kunt wat je voorheen kon. Snel moe en snel kortademig ( arts zegt; daar kun je 100 mee worden ). Maar of dat de schuld is van de Pradaxa[lees meer...] kan ik niet zeggen.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (577) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (423) - Antibiotica - penicillines breedspectrum