dabigatran etexilaat

Atriumfibrilleren (19 meningen)
Trombose (12 meningen)
Bloedverdunnen (3 meningen)
Longembolie (2 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

Slokdarmklachten bij gebruik van dabigatran etexilaat (Pradaxa)

Dabigatran etexilaat is een antistollingsmiddel uit de groep ‘direct werkende orale anticoagulantia’ (DOAC’s). Dit medicijn zorgt ervoor dat bloed minder makkelijk samenklontert, waardoor er minder kans is op ongewenste bloedstolsels. Het wordt gebruikt bij stolsels in het bloed (trombose en embolie), om trombose of een beroerte na een knie- of heupoperatie te voorkomen, of bij bepaalde hartritmestoornissen. Bij de meeste meldingen van slokdarmklachten herstelde de patiënt na het stoppen van de behandeling

Deze klachten worden mogelijk veroorzaakt door de hulpstof wijnsteenzuur. Om slokdarmontsteking te voorkomen, dien je dabigatran met veel water in te nemen en vervolgens gedurende 30 minuten rechtop te blijven staan of zitten.

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-01-2020)

28-10-2017 | Vrouw | 60
Hartritmestoornissen
Na hartproblemen en nadien hartritmestoornissen, altijd marcoumar ingenomen, ook na een ablatie. Elke 3 weken bloedafname voor controle. Bij controle bij de cardioloog aug 16 Pradaxa 150mg/2 pd voorgeschreven gekregen. Sindsdien altijd vermoeid, slaaploosheid, kortademig en soms piepende ademhaling. Levenskwaliteit flink pak achteruit gegaan. Augustus 17 terug op controle [lees meer...]waar ik deze punten aanhaalde. Volgens de cardioloog was pradaxa de vooruitgang en HET medicament! Op het einde van zijn relaas zei hij dan dat ik terug marcoumar mocht innemen als ik wou...Ik had een wrang gevoel als ik er buiten kwam. Binnen 2 weken afspraak met huisarts en ga ik terug overschakelen op marcoumar (zonder bijwerkingen) liever elke 3 weken, bloedafname als zo verder te moeten doen.

26-06-2017 | Man | 75
Hartritmestoornissen
veel last van pvc daarom een ablatie . Waarom pradaxa met veel bijwerkingen. kan toch ook een andere bloedverdunning zijn. Mij vermoeden is dan ook dat de specialisten gesponserd worden door de firma Boehringen. Het moet toch mogelijk zijn dat er medicijnen op de markt zijn of komen zonder zoveel bijwerkingen Waarom wordt hier geen aandacht aan gegeven. Hieruit [lees meer...]blijkt dat de Farmaceutische industrie zoveel macht heeft om medicijnen te produceren dat de mensen nooit meer beter maakt en ziek blijven. Het is mij niet bekend welk medicijn de mens beter maakt.!

22-03-2017 | Vrouw | 75
Hartritmestoornissen
Ik heb hartfalen, pas de derde ICD gekregen. Ook FH, meerdere malen gedotterd. vier jaar geleden een hartinfarct gehad. Ben nog heel actief, reis veel! Sinds het gebruik van Pradaxa ben ik snel moe en kortademig. weet niet zeker of het van de Pradaxa komt. Nog geen contact gehad met de cardioloog, kijk het nog even aan.

24-02-2017 | Man | 79
Atriumfibrilleren

11-02-2017 | Vrouw | 71
Hartritmestoornissen
Voorgeschreven door specialist ivm met hartritmestoornissen. Voel me lusteloos en heb weinig energie om iets te ondernemen. Heb ook last van oorsuizen, weet niet of dit komt door gebruik Pradaxa.

27-10-2016 | Man | 50
Trombose
I.v.m. diep veneuze trombose levenslang op anti-stolling. Nu Pradaxa. Vrijwel direct na overstappen van acenocoumarol op pradaxa, bijwerking: slapeloosheid. hele nachten alleen korte slaap en geen diepe slaap meer steeds wakker. Hierdoor overdag extreem vermoeid. Concentratie-problemen/ vergeetachtigheid. Bijwerking: vrijwel direct na overstappen: extreme haaruitval [lees meer...] gehele hoofd. Groei fase verstoord. i.v.m. de bijwerkingen was dit niet meer te doen in het arbeidsproces, nu gestopt met pradaxa.

05-09-2016 | Man | 66
Hartritmestoornissen
Veel bijwerkingen vooral conditie en vermoeidheid problemen, psychisch minder vrolijk en minder ondernemend, zicht minder, ruis in oren. Nieuwe constateringen: dunne ontlasting en ik ben zeker dat deze komt door het omhulsel van de capsule. Behoorlijk stukjes hiervan zijn terug te vinden in de ontlasting, ook zonnegeel is iets wat klachten kan geven. Tevens de ernstige haa[lees meer...]rgroei van bestaande haren. Ik probeer het nog 2 maanden en hoop op verbetering.

29-02-2016 | Man | 67

15-02-2016 | Man | 70
Hartritmestoornissen
heb i.v.m.hartritme stoornis dat is behandeld met een ablatie, wat zeer goed heeft geholpen, antistollingsmedicijnen moeten gebruiken. Eerst was dat marcoumar en controleerde zelf de inr. De bijwerking daar van was bloedneuzen met zelfs ziekenhuis opname. Na overleg met cardioloog pradaxa gaan gebruiken. Ook met het gebruik van pradaxa weer veel bloedneuzen en wederom een [lees meer...]ziekenhuis opname + de vermelde bijwerkingen. Bij pradaxa gebruik ik ook nog valsartan en allopurinol.

24-01-2016 | Man | 48
Hartritmestoornissen
Advies...tip... aan alle Pradaxa gebruikers: Laat jaarlijks uw nierfunctie controleren bij uw arts.

20-01-2016 | Man | 39
Hartritmestoornissen
Bij gebruik van dit middel krijg ik last van een vorm van hallucinaties, schaduwen bewegen en nemen andere vormen aan. Ik voel me erg moe overdag, heb last van slapeloosheid. Ben van dosering omlaag gegaan en de klachten werden al minder. Geen hallucinaties meer, nog wel schaduwen zien. Een en ander wordt minder erg naarmate ik de pillen vroeger op de dag neem. Veel last v[lees meer...]an slokdarmen.

16-05-2015 | Vrouw | 71
Beroerte
Voorgeschreven na tia's. Na een half jaar slikken, met de nodige angst voor hersenbloeding wat een hoog risico is, kreeg ik tandvleesbloedingen en bloed ophoesten. Moest onmiddellijk stoppen en nu overgegaan op Eliquis, ook een Noa, maar minder agressief. Hoop hier het beste van.

08-09-2014 | Vrouw | 64
Hartritmestoornis

27-03-2021 | Man | 67
Trombose
gebruik overschakeling van marcomar naar pradaxa 2x 150 mg harde capsule , door onregematige INR ,ik nam marcomar reeds 40 jaar nooit eerder problemen ,wel opletten voeding en alcohol ,je kan inr zelf meten met toestelletje kan . bijhet innememen pradaxa steeds met een glas water ,de pradaxa moet in de maag oplossen anders kan je problemen met je darmen ,ik had de capsule[lees meer...] s avonds zonder water ingenomen na enige tijd erge buikpijn ganse nacht ,dus altijd innemen met glas water ,staat ook in bijsluiter.

27-03-2021 | Man | 67
Trombose
gebruik overschakeling vam marcomar door onregematige INR ,ik nam marcomar reeds 40 jaar nooit eerder problemen ,wel opletten voeding en alcohol ,je kan inr zelf meten met toestelletje kan .

28-08-2020 | Man | 77
dabigatran etexilaat (150mg)
moeilijk en mening te geven Gebruik het middel in verband met onregelmatige hartslag

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (533) - Antibiotica - penicillines breedspectrum