dabigatran etexilaat

Atriumfibrilleren (21 meningen)
Trombose (13 meningen)
Bloedverdunnen (4 meningen)
Longembolie (2 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

Slokdarmklachten bij gebruik van dabigatran etexilaat (Pradaxa)

Dabigatran etexilaat is een antistollingsmiddel uit de groep ‘direct werkende orale anticoagulantia’ (DOAC’s). Dit medicijn zorgt ervoor dat bloed minder makkelijk samenklontert, waardoor er minder kans is op ongewenste bloedstolsels. Het wordt gebruikt bij stolsels in het bloed (trombose en embolie), om trombose of een beroerte na een knie- of heupoperatie te voorkomen, of bij bepaalde hartritmestoornissen. Bij de meeste meldingen van slokdarmklachten herstelde de patiënt na het stoppen van de behandeling

Deze klachten worden mogelijk veroorzaakt door de hulpstof wijnsteenzuur. Om slokdarmontsteking te voorkomen, dien je dabigatran met veel water in te nemen en vervolgens gedurende 30 minuten rechtop te blijven staan of zitten.

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-01-2020)

30-07-2018 | Man | 63
Hartritmestoornissen
Het medicijn Pradaxa werkt voldoende, geen bezoek aan de trombosedienst. Alleen het meest irritante aan dit medicijn is dat je bloed natuurlijk verdund is, en bij een lichte stoot of aanraking van je handen/ pols / waar je soms niets van weet een behoorlijke bloeduitstorting krijgt.....en voor dat weer verdwenen is.....dus als er personen zijn die een middel weten om zo[lees meer...] snel mogelijk een bloeduitstorting te laten verdwijnen, graag......

20-04-2017 | Vrouw | 63
Aangeboren hartafwijking
Moest bijna elke week bloedprikken en dat is gelukkig nu niet meer nodig.👍

26-05-2016 | Man | 63
Atriumfibrilleren
Al 3 keer in het ziekenhuis opgenomen geweest met vermeende hartaanval. Laatste keer werd boezemfibrilleren vastgesteld. Door cardioloog Pradaxa 110mg 4xdaags voorgeschreven. Nadat ik vertelde dat ik nierfunctiestoornis heb, moest ik er max 2 per dag nemen. Zelf heb ik dit gehalveerd naar 1 pd. Binnen niet al te lange tijd kreeg ik de volgende verschijnselen: Algehele ver[lees meer...]moeidheid, lusteloos, geen energie, druk in het hoofd, niet meer kunnen concentreren, harde buik, winden die vreselijk stinken, wondjes die maar niet genezen willen, bloeddruk omhoog, maagpijn, spieren doen vreselijk veel pijn, hersteld ook niet na lange rustperiodes. Vandaag besloten te stoppen want zo leven is een hel. Ik functioneer niet meer, alles is te veel, heb nergens zin in, en de dingen die ik moet doen zijn een onmogelijke opgaaf voor me. Ik ga op zoek naar een homeopathisch middel. Als ik wat gevonden heb zal ik het hier melden. Heeft iemand van de lezers hier al ervaring mee?

13-05-2016 | Man | 62
Aderverkalking
2 jaar acenocoumerol gehad, het hele lichaam schudde, ziekenhuis geweest konden niets vinden. Vanaf jan 2016 eliqies gehad, schudden weg. Nu vanaf 3 mei pradaxa 110 mg, schudden begint weer. 10 mei ik ben gestopt, schudden is weer weg. hoe kan dit?

18-10-2017 | Vrouw | 61
Atriumfibrilleren
Ik kreeg last van boezemfibrilleren en moest op aanraden cardioloog aan de pradaxa. Maar nu ik het hier allemaal zo lees, vraag ik mij af of dit wel het juiste medicijn is. Ben erg moe, ook kortademig. Ben erg angstig voor dit middel.

04-10-2017 | Man | 61

07-04-2016 | Vrouw | 61
Hartritmestoornis
Ik kreeg dit maart 2015 nav atriumfibrilleren, het zou goed zijn want je hoeft geen controle bij de trombosedienst etc.. maar ik heb er af en toe wel problemen mee, omdat je rare dingen leest over hersen -en maagbloedingen en mensen die hier dus aan overleden zijn.

06-03-2019 | Man | 60
Boezemfibrilleren
Al 10 jaar hartpatiënt en was 1 van de eerste gebruikers van Pradaxa met af en toe eens in de maand sotalol indien hartritme fout ging. Echter, na half jaar wegens hartfalen op de IC beland en in leven gehouden. Er zijn twijfels of Pradaxa de oorzaak was en overgegaan samen met 6 hartmedicijnen op Fenprocoumon. 5 jaar herstellende met zeer veel bijwerkingen waardoor ik nie[lees meer...]t meer functioneerde, werk en bedrijf kwijtraakte. Ruim half jaar geleden succesvol geholpen dmv ablatie. Heerlijk! Eind oktober gestopt met alle hartmedicatie waardoor ik weer voor 95% kon functioneren. Alleen Fenprocoumon zorgde voor zeer vervelende jeuk en huidirritatie tot bloedens toe ondanks hydrocortison. stopperiode in januari was geweldig! geen jeuk meer geen beddengoed en kleding onder het bloed. voelde me herboren! Moest echter van specialist toch bloedverdunner en dat werd Pradaxa. Voel me nu weer slechter en overweeg om helemaal te stoppen met bloedverdunners.

06-03-2019 | Man | 60
Boezemfibrilleren
Helaas al 10 jaar hartpatiënt en na geslaagde ablatie dolgelukkig dat met met veel medicijnen (6) mocht worden gestopt. Ook al die jaren veel last van bijwerkingen gehad. Enige overgebleven medicatie waren de bloedverdunners. Maar dat bleken dus ook 1 van de boosdoeners van bijwerkingen: Fenprocoumon, (ook marcoumar geprobeerd) maar vreselijke jeuk over hele lichaam tot bl[lees meer...]oedens toe. Daarom overgestapt naar Pradaxa. Ik overweeg met alle bloedverdunners maar te stoppen. Dit is ook geen leven. Opmerking: Ik heb eerder als 1 van de eerste in Nederland een half jaar lang Pradaxa gebruikt maar eindigde met hartfalen op de IC. Specialist ziet geen verband maar voor mij was dit wel duidelijk en hou dus twijfels. Toch maar weer geprobeerd.

28-10-2017 | Vrouw | 60
Hartritmestoornissen
Na hartproblemen en nadien hartritmestoornissen, altijd marcoumar ingenomen, ook na een ablatie. Elke 3 weken bloedafname voor controle. Bij controle bij de cardioloog aug 16 Pradaxa 150mg/2 pd voorgeschreven gekregen. Sindsdien altijd vermoeid, slaaploosheid, kortademig en soms piepende ademhaling. Levenskwaliteit flink pak achteruit gegaan. Augustus 17 terug op controle [lees meer...]waar ik deze punten aanhaalde. Volgens de cardioloog was pradaxa de vooruitgang en HET medicament! Op het einde van zijn relaas zei hij dan dat ik terug marcoumar mocht innemen als ik wou...Ik had een wrang gevoel als ik er buiten kwam. Binnen 2 weken afspraak met huisarts en ga ik terug overschakelen op marcoumar (zonder bijwerkingen) liever elke 3 weken, bloedafname als zo verder te moeten doen.

03-05-2017 | Vrouw | 60
Hartritmestoornissen
In 2016 1/2 jr geslikt zonder bijwerkingen. Na opnieuw gaan gebruiken blijkbaar een allergie voor ontwikkeld. Uitslag zonder jeuk en benauwdheid/kortademigheid gekregen.

14-03-2017 | Man | 60
Duizeligheid en kortademig.

05-06-2018 | Man | 59
Boezemfibrilleren
Helaas, had er goede hoop op maar na 6 stuks echt steeds zieker geworden, eigenlijk al na de 1e pil. Een dag na gestopt te zijn wel weer de oude. Voorlopig maar even niet

14-05-2018 | Man | 59
Atriumfibrilleren
Goed middel,geen bloedprikken en ik ervaar geen bijwerkingen

24-07-2016 | Vrouw | 59
Longembolie
Ik heb een active colitis ulcerosa. En een dubbele longembolie met de acenocoumarol was mijn INR waarde erg onregelmatig, dus heb ik van de arts pradaxa voorgeschreven gekregen. Helaas na twee capsules werden mijn darmen heel erg onrustig en gingen weer erger ontsteken, tevens werd ik erg duizelig en ging mijn hartslag naar 140. Dus naar de huisartsenpost geweest op zaterd[lees meer...]agavond en moest er mee stoppen. En voor de bloedverdunner maar inohep spuiten nemen en maandag gaan overleggen met eigenlijk artsen

22-07-2019 | Man | 58
Heupslijtage
Na totale heup wegens risico op trombose één maand geslikt. Ik herken de bijwerkingen alhoewel ze bij mij gelukkig niet al te zwaar zijn geweest, morgen neem ik de laatste twee capsules. In het najaar nog een keer voor de andere heup, ik zal dan de bijwerkingen weer in de gaten houden! Ik heb ook wel met de verpakking van de capsules lopen worstelen in het begin en kan me [lees meer...]voorstellen dat oudere patiënten met minder kracht, coördinatie in hun vingers of veel pijn moeite hebben om ze eruit te krijgen! Even rustig voor gaan zitten of iemand vragen wellicht :)