Atriumfibrilleren (19 meningen)
Trombose (12 meningen)
Bloedverdunnen (3 meningen)
Longembolie (2 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

Slokdarmklachten bij gebruik van dabigatran etexilaat (Pradaxa)

Dabigatran etexilaat is een antistollingsmiddel uit de groep ‘direct werkende orale anticoagulantia’ (DOAC’s). Dit medicijn zorgt ervoor dat bloed minder makkelijk samenklontert, waardoor er minder kans is op ongewenste bloedstolsels. Het wordt gebruikt bij stolsels in het bloed (trombose en embolie), om trombose of een beroerte na een knie- of heupoperatie te voorkomen, of bij bepaalde hartritmestoornissen. Bij de meeste meldingen van slokdarmklachten herstelde de patiënt na het stoppen van de behandeling

Deze klachten worden mogelijk veroorzaakt door de hulpstof wijnsteenzuur. Om slokdarmontsteking te voorkomen, dien je dabigatran met veel water in te nemen en vervolgens gedurende 30 minuten rechtop te blijven staan of zitten.

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-01-2020)

03-07-2018 | Vrouw | 56
Herseninfarct
Op 53 jarige leeftijd een klein herseninfarct gehad , vkf was de oorzaak. Sindsdien pradaxa. Makkelijk, geen geprik en bloedonderzoeken. Er moet 12uur tussen de inname zijn, ik neem het in om negen uur en om 21uur. Steeds op de tijd letten en zorgen dat je het bij hebt want die tijden zijn wel belangrijk. Geen last van enige bijwerkingen.

18-05-2018 | Man | 66
dabigatran etexilaat (75mg)
Hartritmestoornis
Was blij met een bloedverdunner waarbij je niet iedere week geprikt hoeft te worden. Ben net 65 geworden wel erg jong op te starten met bloedverdunners. Maar ik had af en toe hart ritme stoornissen bij hoge inspanningen. Pradaxa gestart zat veel op het toilet steeds slechte ontlasting diarree. Eindelijk gestart met alternatief Xartelto weg bijwerking. In principe geen kla[lees meer...]chten maar na anderhalf jaar lichte vermoeidheid. Bleek Hb waarde van 9.2 naar 8.4 gezakt te zijn. Weer ander middel aan het proberen Eliguis. Maar ook hier als eerste waarschuwing kans op bloedverlies. Dus wat is verstandig?

28-04-2018 | Man | 76
Aderverkalking
Persoonlijk vind ik de capsule "te goed "verpakt. Voor mensen met een gestoorde hand motoriek /of korte nagels is het schier onmogelijk de capsule uit de verpakking te verwijderen.j

04-10-2017 | Man | 61
Boezemfibrilleren

15-04-2017 | Man | 71
Bloedverdunnen
Moest soms 2x per week naar de trombosedienst. Overgestapt naar pradaxa. Bevalt uitstekend. Bewust gekozen voor pradaxa, omdat hiervoor een tegenmiddel is wat wordt toegediend als je plotseling wordt geopereerd. Afgelopen maandag had ik ontzettende pijn in rug en buik. In de ct scan in het ziekenhuis in Sittard zag men dat mijn aneurysma gegroeid was van 43 naar 62. Met lo[lees meer...]eiende sirenes heeft de ambulance mij naar het ziekenhuis in Heerlen gebracht. Een team stond al te wachten. Ik moest vier uur wachten alvorens men kon beginnen met de operatie. Het tegenmiddel was niet in huis. Stel ik was in het buitenland! Ik zoek pradaxa-gebruikers om ons in te zetten, dat ieder ziekenhuis in Nederland het tegenmiddel (idarucizamab praxbind) altijd in huis heeft.

14-03-2017 | Man | 60
Boezemfibrilleren
Duizeligheid en kortademig.

11-01-2017 | Vrouw | 29
Trombose
Erfelijke stollingsafwijking meerdere malen oppervlakkige trombose gehad maar ook een keer ernstige diepe veneuze trombose.. vanaf mei 2016 aan de pradaxa 2 keer daags 150mg in het begin even last gehad van maagzuur en lichte vermoeidheid.. ik voel me echt weer de oude hoef niet wekelijks mijn bloed te laten controleren echt heerlijk

28-08-2016 | Vrouw | 70
Hartritmestoornis
Tijdens hartritmestoornissen stuwing naar hoofd en een seconde afwezig.sinds inname pradaxa niet meer voorgekomen,die angst is nu weg,en bijwerkingen zijn niet lastig.

13-08-2016 | Man | 67
Aangeboren hartafwijking
Bij inname, fractie drukverhoging in het hoofd. Na halve minuut weer weg. Bij voorlichting niet gesproken over kosten.

13-05-2016 | Man | 62
Aderverkalking
2 jaar acenocoumerol gehad, het hele lichaam schudde, ziekenhuis geweest konden niets vinden. Vanaf jan 2016 eliqies gehad, schudden weg. Nu vanaf 3 mei pradaxa 110 mg, schudden begint weer. 10 mei ik ben gestopt, schudden is weer weg. hoe kan dit?

28-09-2015 | Vrouw | 69
Hartritmestoornissen
in het begin had ik er last van ik slikte 150mg maar dat hebben we teruggebracht naar 110 mg, maar nu heb ik helemaal geen last gaat lekker hoor want ik liep bij de trombosedienst en ik had konstant ,bloedneuzen,blauwe plekken,enz.dus ik vroeg of er wat anders was en ja PRADAXA nou ik ben er blij mee hoor ,ja eigenlijk wil ik helemaal niks maar ja dat gaat niet, als we n[lees meer...]og een tijdje mee willen gaan ,toch!!!

29-04-2015 | Man | 54
Longembolie
Longembolie gekregen 2.5 jaar geleden en Pradaxa voorgeschreven gekregen. Middel werkt, denk ik, goed, alleen zeer ernstige vermoeidheid. Sleep mij soms erg door de dag heen. Weet niet of dat hiervan komt. Ga nu paar dagen stoppen met het middel om te kijken of er zaken veranderen.

27-02-2015 | Man | 69
Hartritmestoornissen
Middel is fantastisch. Geen bijwerkingen o.i.d. Geen bloedprikken meer. Er is echter één groot nadeel m.b.t. het gebruiksgemak: Het middel zit in doordrukstrips echter mag niet uit de strips worden gedrukt. Ik moet elke drie maanden 180 (!) capsules op uiterst onplezierige wijzen uit de strips zien te "peuteren". Ik weet dat Pradaxa los leverbaar is in verpakkingen van 60[lees meer...] stuks, kan ik die met geen mogelijkheid via de apotheek bemachtigen. Wie kan mij helpen om dit geneesmiddel los (dus NIET in die strips) te verkrijgen? Vriendelijke groet, C.W. Bij voorbaat heel veel dank.

21-09-2014 | Vrouw | 45
Hartritmestoornis
Nadat ik haaruitval kreeg van Sintrom heb ik van de cardioloog Dabigatran (Pardaxa) 2x 110 mg. voorgeschreven gekregen. Ik heb nauwelijks last van bijwerkingen. De eerste dagen had ik wat buikkram maar dat is snel over gegaan. Nu heb ik heel af en toe een dag diaree, maar verder helemaal geen klachten. Ik ben erg tevreden over dit middel want ik hoef ook niet meer wekelijk[lees meer...]s naar de trombosedienst en is een bevrijding!

14-07-2014 | Man | 72
Hartritmestoornis
Niet meer naar de trombosedienst wat je meer vrijheid geeft. Bij inname van Pradaxa erg veel last van brandende slokdarm. Als ik na inname direct iets eet heb ik geen last van de slokdarm.

25-03-2020 | Vrouw | 26
Herseninfarct
In 2010 een cva doorgemaakt gecombineerd met een ruiters embolie. Vanaf dat moment werd ik ingesteld op acenocoumarol, echter kregen ze mijn INR niet stabiel en was het risico te groot op trombose. Ik moest regelmatig weken lang trombose spuiten zetten naast de medicatie, erg vervelend.. Gezien het van kwaad naar erger liep werd ik ingesteld op fenprocoumon, wederom een mi[lees meer...]slukking met als resultaat meervoudige long embolieën in 2015. In overleg met de arts en de fabrikant (deze betaalde mijn medicatie gezien die toentertijd niet vergoed werd) ben ik gestart met Pradaxa. In een woord, geweldig! Mijn bloedwaarden zijn al jaren achtereen goed en ik kan onbezorgd mijn leven leiden. Op wat maagzuur na mag ik niet klagen mbt bijwerkingen.

Amoxicilline / Clavulaanzuur (421) - Antibiotica - penicillines breedspectrum