dabigatran etexilaat

Atriumfibrilleren (21 meningen)
Trombose (13 meningen)
Bloedverdunnen (4 meningen)
Longembolie (2 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

Slokdarmklachten bij gebruik van dabigatran etexilaat (Pradaxa)

Dabigatran etexilaat is een antistollingsmiddel uit de groep ‘direct werkende orale anticoagulantia’ (DOAC’s). Dit medicijn zorgt ervoor dat bloed minder makkelijk samenklontert, waardoor er minder kans is op ongewenste bloedstolsels. Het wordt gebruikt bij stolsels in het bloed (trombose en embolie), om trombose of een beroerte na een knie- of heupoperatie te voorkomen, of bij bepaalde hartritmestoornissen. Bij de meeste meldingen van slokdarmklachten herstelde de patiënt na het stoppen van de behandeling

Deze klachten worden mogelijk veroorzaakt door de hulpstof wijnsteenzuur. Om slokdarmontsteking te voorkomen, dien je dabigatran met veel water in te nemen en vervolgens gedurende 30 minuten rechtop te blijven staan of zitten.

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-01-2020)

14-06-2017 | Man | 75
Boezemfibrilleren
Geachte, tijdens een uitgebreid onderzoek, CT-scan - PET-scan, fietsen, Thoraxfoto en 48 uur een Halter, door de Cardiologie werd geconstateerd dat ik hartritmestoring en boezemfibrilleren had, en hiervoor kreeg ik de bloedverdunner Pradaxa voor geschreven, nu afgelopen woensdag 31 mei 2017, ging ik ook op halfjaarlijkse controle en toen kreeg ik een andere Cardioloog i.v.[lees meer...]m. ziekte van de cardiologe waar ik normaal onder behandeling ben, na een ECG en bloeddrukmeting bleek mijn hartritme 149, bovendruk 199 en onderdruk 107 te zijn, verder zag ik \'n half uur dubbel, ik werd onmiddellijk naar de EHBO hartbewaking gebracht, daar bloed afgenomen en een gesprek met een Neuroloog vanwege het dubbel zien, toen een elektrische Cardioversie gehad, en toen het weer in een constante hartslag, later een CT-scan gehad, daar bleek uit dat ik een Tia had gehad, maar omdat ik Pradaxa gebruik werd het bloedstolsel opgelost, had ik een andere bloedverdunner gebruikt, had ik volgens de Neuroloog een beroerte (herseninfarct) gehad, dus.....

12-06-2017 | Man | 67
Hartritmestoornissen
Nu Ruim een jaar gebruikt, het schijnt na heel veel bijwerkingen nu toch te werken tbv de stolling en iets minder klachten, of misschien wen je er aan? Toch heb ik nooit het goede levens gevoel overgehouden dat ik met marcoumar wel had. Meer narigheid geeft de verhoogde leverwaarden alat en asat. Nu moet ik een scan laten maken en de ongerustheid die klonk na een ec[lees meer...]ho stemt mij niet vrolijk? Wat ik dus nog steeds vermoed is dat, zoals de bijsluiter vermeld, pradaxa een zeer negatief medicijn voor de lever is. Mijn advies nu is : "Laat uw lever waarden en volledig bloedbeeld jaarlijks controleren"

15-05-2017 | Man | 75
Atriumfibrilleren
Misselijkheid, oververmoeidheid, duizeligheid, prikkelbaar, kortademig, slecht slapen. Op 1 juni, moet ik terugkomen, bij de neuroloog, ik ga hem zeggen dat ik er mee stop, dan maar eerder dood, dit is zo geen leven.

04-05-2017 | Man | 75
Hartritmestoornissen
wordt gewenst in te nemen na een hart ablatie. voor een jaar geleden werd mij Eliquis voor geschreven met veel bijwerking o.a. ook verminderde nierfunctie en spierklachten. Ik voel mij echt een proefkonijn voor de farmaceutische industrie met praxada. Ik durf niet te stoppen i.v.m. een ablatie voor enkele weken.

15-04-2017 | Man | 71
Bloedverdunnen
Moest soms 2x per week naar de trombosedienst. Overgestapt naar pradaxa. Bevalt uitstekend. Bewust gekozen voor pradaxa, omdat hiervoor een tegenmiddel is wat wordt toegediend als je plotseling wordt geopereerd. Afgelopen maandag had ik ontzettende pijn in rug en buik. In de ct scan in het ziekenhuis in Sittard zag men dat mijn aneurysma gegroeid was van 43 naar 62. Met lo[lees meer...]eiende sirenes heeft de ambulance mij naar het ziekenhuis in Heerlen gebracht. Een team stond al te wachten. Ik moest vier uur wachten alvorens men kon beginnen met de operatie. Het tegenmiddel was niet in huis. Stel ik was in het buitenland! Ik zoek pradaxa-gebruikers om ons in te zetten, dat ieder ziekenhuis in Nederland het tegenmiddel (idarucizamab praxbind) altijd in huis heeft.

14-03-2017 | Man | 60
Boezemfibrilleren
Duizeligheid en kortademig.

11-03-2017 | Man | 67
Hartritmestoornis
Ik ben eindelijk uit eigen beweging sinds 3 dagen gestopt met dit dodelijk middel en voel me vandaag weer als een sterke beer en kan ook weer beter lopen en heb meer energie en heb zelfs sinds een jaar weer de ramen gewassen. Neem in plaats van de pradaxa 2 keer per dag 110 mg nu twee keer per dag een asperin-cardio 110 mg en heb een top bloeddruk en hartslag van een jong[lees meer...]e vrouw. Ik had wel erg veel bijwerkingen van erge spierpijn tot gewrichtsklachten, als ik mijn ogen sloot en daarna weer opende zag ik alles ondersteboven en hallucineerde soms met erge lichaamsschokken. Ik kreeg ze twee jaar geleden voorgeschreven wegens hartritmestoornissen en heb een icd. Ook mijn eetlust keert weer terug wat met pradaxa echt verherend was. Ik ben weer geheel gelukkig en kan me weer bewegen en wandelen dus de beweging zit er weer in en dat is toch altijd gezonder als die dodelijke pradaxa die mij tot de waanzin brengt en daarna de ongewilde dood. Het is toch niet de bedoeling dat mijn hele leven aan een tablet moet hangen waarvan ik nog slechter wordt als voorheen. Ik ga nu weer lekker genieten van het leven dat ik nog heb en laat gewoon regelmatig mijn bloed controleren bij de huisarts die ook zwaar tegen pradaxa is en slechte ervaringen heeft met dit middel. Vaak wordt er aan een medicijn erg veel verdiend wat ook het geval is bij pradaxa en daarom erg vlug verschreven wordt maar in principe helemaal niet nodig is. Asprocardio is een goede en veilige vervanging en al doeltreffend sind meer al een eeuw.

24-02-2017 | Man | 79

27-12-2016 | Man | 69
Hartritmestoornissen
Heel slechte ervaring door deze bijwerking: Alsof mijn hoofd een lucifer was ,niet normaal zo rood. En daardoor paniek aanval.

27-10-2016 | Man | 50
Trombose
I.v.m. diep veneuze trombose levenslang op anti-stolling. Nu Pradaxa. Vrijwel direct na overstappen van acenocoumarol op pradaxa, bijwerking: slapeloosheid. hele nachten alleen korte slaap en geen diepe slaap meer steeds wakker. Hierdoor overdag extreem vermoeid. Concentratie-problemen/ vergeetachtigheid. Bijwerking: vrijwel direct na overstappen: extreme haaruitval [lees meer...] gehele hoofd. Groei fase verstoord. i.v.m. de bijwerkingen was dit niet meer te doen in het arbeidsproces, nu gestopt met pradaxa.

30-09-2016 | Man | 67
Hartinfarct
Na 2 jaar geleden heeft mijn man een hartinfarct gehad, in januari een controle bleek er een bloedstolsel in zijn hart te zitten hiervoor pradaxa voorgeschreven gekregen. Volgens de specialist wel een duur middel, maar gebruiksvriendelijker dan de trombosedienst al dat geprik is dan niet meer nodig, resultaat was wel na verloop van tijd bloedstolsel weg. Maar kwaliteit [lees meer...]van leven vliegt achteruit, verschrikkelijke pijnen in armen en benen, futloos, nergens meer interesse in hebben en dan te bedenken dat hij tot voor de pradaxa zeer actief was ondanks zijn beperking. Gaan nu in gesprek met specialist. Hopend op betere medicatie en tijden.

05-09-2016 | Man | 66
Hartritmestoornissen
Veel bijwerkingen vooral conditie en vermoeidheid problemen, psychisch minder vrolijk en minder ondernemend, zicht minder, ruis in oren. Nieuwe constateringen: dunne ontlasting en ik ben zeker dat deze komt door het omhulsel van de capsule. Behoorlijk stukjes hiervan zijn terug te vinden in de ontlasting, ook zonnegeel is iets wat klachten kan geven. Tevens de ernstige haa[lees meer...]rgroei van bestaande haren. Ik probeer het nog 2 maanden en hoop op verbetering.

25-08-2016 | Man | 71
Atriumfibrilleren
Goed voor de omzet in winst van de fabriek Boehringen Ingelheim, maar niet geschikt voor gebruik. Diarree die steeds erger werd (ik zat alleen nog op het toilet), moe, zombie, hoofdpijn, geheugen verlies.

13-08-2016 | Man | 67
Aangeboren hartafwijking
Bij inname, fractie drukverhoging in het hoofd. Na halve minuut weer weg. Bij voorlichting niet gesproken over kosten.

04-08-2016 | Man | 64
Atriumfibrilleren
Algehele dodelijke vermoeidheid, donkere vlekken op armen net een soort elandjes waar bloed door naar buiten wilde, niet meer kunnen concentreren en denken, niet meer kunnen lopen dan 100 meter, hele handen die gingen schilveren de vellen hingen erbij, harde buik en stoelgang heel moeizaam en ontregeld. De kwaliteit van leven nam in ernstige mate af en voelde mij een zombi[lees meer...].

04-07-2016 | Man | 67
dabigatran etexilaat (150)
Hartritmestoornissen
..veel maagklachten en de slokdarm nu met ontsteking aan de maag klep. :(