Ervaringen met Hydrochloorthiazide

hoesten

Hoge bloeddruk (179 meningen)
Oedeem (8 meningen)

Bojan Nikolik (25-07-2015)

09-06-2013 | Man | 26
Hypertensie
Gestart vanwege een te hoge bloeddruk met 12.5 mg tabletten. na enige tijd steeds last van "mieren" in het gezicht. Na veel gezoek en overleg met de huisarts besloten om te stoppen en over te stappen op amlodipine.

02-02-2015 | Vrouw | 32
hydrochloorthiazide (0,5mg/ml)
Hoge bloeddruk
ik heb nergens geen last van :-) ik mag in mijn handjes klappen als ik zo eens de andere reviews lees over dit medicijn.

04-03-2021 | Vrouw | 34
Hoge bloeddruk
Ik kreeg deze medicatie van de huisarts vanwege een hoge bloeddruk (140/ 100). In het begin voelde ik helemaal niks en dacht, appeltje eitje, totdat ik verder in de week kwam... De bijwerkingen begonnen met minder eetlust, deze kon ik nog makkelijk behappen. Op de 5e dag kreeg ik behoorlijk last van beven, rillingen, koude ledenmaten, hartkloppingen, een brok in mijn[lees meer...] keel, hese stem, bloeddruk steeg naar 150/121 en ik had een verhoogd hartslag. Kortom 1 en al ellende. Huisartsenpost gebeld en die vertelde mij dat dit normaal was en dat ik maar moet stoppen met het innemen van deze pillen. Positieve kant van het verhaal is dat ondanks alles. Het wel mijn bloeddruk omlaag bracht naar 125 / 80.

04-06-2013 | Man | 35
Test

01-06-2015 | Vrouw | 37
hydrochloorthiazide (25mg)
Hielp goed om extra vocht door chemo af te voeren.

14-01-2019 | Man | 39
Hoge bloeddruk
Voor de behandeling van hoge bloeddruk. Het gaf mij naar verloop van tijd kramp in de benen en een enorme vermoeidheid. Test gemaakt met mijn huisarts en twee weken gestopt. Binnen enkele dagen had ik meer energie en de kramp ging weg.

11-09-2013 | Man | 39
hydrochloorthiazide
IVM een Hartinfarct een paar jaar geleden heb ik diverse medicatie gekregen waaronder ook hydrochloortiazide. Op een gegeven moment mocht ik stoppen met een aantal medicijnen maar door wederom een verhoogde bloeddruk ben ik inmiddels weer gestart met de hydrochloortiazide. Enige echte nadeel van dit middel vind ik dat je veelvuldig moet plassen. Bij mij is het dan ook [lees meer...]dat als ik moet ik ook echt moet!

27-05-2015 | Man | 41
Hersenbloeding
Na hersenbloeding 2 soorten bloeddrukverlagers voorgeschreven gekregen en hydrochloortiazide. Bloeddruk is prachtig laag en heb werkelijk nergens last van, slaap als een os, voel me fit. Geen jeuk, geen diarree of brei in ontlasting, geen uitslag, niets. Ik moet wel vaak plassen maar hee, dat is de bedoeling van een plaspil. Dik tevreden derhalve!

05-10-2018 | Man | 42
Hypertensie
Ik gebruik Hydrochloorthiazide icm Enalapril maleaat tegen een hoge bloeddruk, sinds 2011. Het werkt uitstekend. Ik ga er wel meer van plassen, maar ja, het is dan ook een 'plaspil'. Bijgevolg heb ik wel altijd dorst.

06-12-2017 | Man | 42
Hoge bloeddruk
Na een aantal maanden dit medicijn gebruikt te hebben heb ik erectieproblemen. Met de dokter afgesproken de dosis te halveren en anders er mee te stoppen om te gaan kijken naar een ander middel.

12-02-2018 | Vrouw | 43
hydrochloorthiazide (0,5mg/ml)
Hoge bloeddruk
Geen effect en ben toen toch maar even op dit forum gaan kijken en ben best verbaasd door artikel op internet. (Mijn medicijn : url verwijderen)

06-01-2015 | Man | 44
Hoge bloeddruk
Bijwerkingen : Pijn in de linker lies, is wel vervelend. Soms hoofdpijn, een asperine helpt dan goed. Verder gaat met dit medicijn de bloeddruk goed omlaag. Ik had gemiddeld 180 over 112, en dat is nu gemiddeld na 14 dagen in gebruik 130 over 93.

09-01-2016 | Man | 45
Hoge bloeddruk
Ik had een hoge bloeddruk van 180 - 110. Hiervoor heb ik 2 pillen gekregen: 30mg nifedipine en 20mg Fosinoprilnatrium. De bloeddruk was gezakt naar gemiddeld 140-90. De bloeddruk was nog steeds iets te hoog. Ik kreeg hydrochloorthiazide 12,5mg voorgeschreven. De bloeddruk was na 6 weken nog steeds 140-90. De pillen zijn nu verzwaard naar 25mg, na 5 weken zit de bloeddru[lees meer...]k nog steeds op 140-90. Verder heb ik geen bijwerkingen van de plaspillen. Wacht nu af of ik door moet gaan of dat ik nieuwe pillen krijg van de specialist (nog 1 week doorgaan).

02-04-2015 | Man | 45
Hoge bloeddruk
Dit medicijn enkele jaren geleden geslikt en sinds ongeveer twee weken weer mee begonnen. Effect op de bloeddruk is goed, bijna direct tot 30 punten lager. Moet er een paar keer van plassen dus rekening houden met het tijdstip van inname. Eigenlijk maar last van één bijwerking, die ik in het verleden ook had: mijn ademhaling stokt. Volgens de huisarts kan je ademhaling nie[lees meer...]t stokken. Maar toch, lig ik 's avonds op bed, stopt de ademhaling er vanzelf mee tot ik ineens naar lucht snak. Het is geen slaapapneu, daar word ik voor behandeld met CPAB, maar zelfs met CPAB stokt nu de ademhaling. Slaap dus heel erg slecht. Overdag in iets mindere mate er last van. alsof je geen lucht krijgt, door een nauwe pijp ademt...

11-04-2019 | Vrouw | 46

19-10-2023 | Man | 47
Hoge bloeddruk
Ooit overgestapt op hydrochloorthiazide vanwege hoge bloeddruk en direct na inname benauwd gevoel na anderhalve week compleet gestopt hiermee vanwege deze bijwerking. Toen ik onlangs oude voorraad lisoprinil pillen vond die ik altijd slik tegen de hoge bloeddruk (en deze werken perfect) was ik vergeten dat in die oude voorraad ook 12,5 mg hydrochloorthiazide zat in één p[lees meer...]il. Na een week benauwd te zijn geweest kwam ik hier pas achter en nu vandaag weer accuut gestopt en al die voorraad pillen weg gegooid. Kortom bij mij heeft hydrochloorthiazide een extreme benauwdheid als bijwerking.