Ervaringen met Crestor

rosuvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Hoog cholesterol (266 meningen)
Hartinfarct (34 meningen)
Angina pectoris (9 meningen)
Hartklachten (4 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

30-09-2018 | Vrouw | 58
Hoog cholesterol
Heb Crestor gebruikt maar krijg het niet meer van de apotheek. Het is te duur.... Toen een goedkoper alternatief Rosuvastatine geprobeerd van Teva; veel bijwerkingen zoals duizeligheid, vermoeidheid en hallucinaties en nachtmerries 's nachts. De internist schreef toen weer Crestor voor maar de apotheek weigert het en wilde weer een goedkoop alternatief geven maar dat he[lees meer...]b ík geweigerd. Op mijn vraag waarom ik de Crestor niet krijg zeiden ze dat de intrnist "graag" op het recept had geschreven en dat was volgens de apotheker een verzoek en geen medische noodzaak!! Kennelijk moet men met de koevoet werken! Een grote schande dat de patient hieraan is overgeleverd. Voorlasnog gebruik ik dus niks.

10-09-2018 | Vrouw | 57
rosuvastatine (5mg)
preventief gekregen. sinds april 2018 ben ik gestopt en zie wel wat mijn cholestorol doet. ik heb geen te hoog cholestorol.

27-06-2018 | Vrouw | 49

20-06-2018 | Vrouw | 54
Cholesterol
crestor is voor mij het juiste medicijn doordat deze weinig bijwerkingen geeft. De goedkopere soorten waar ik meerdere van heb gehad , geven allemaal veel bijwerkingen in de vorm van spierpijn en verlies van energie

18-04-2018 | Vrouw | 79
Hoog cholesterol
Door het gebruik van Crestor is mijn hoog cholesterol helemaal normaal.

26-03-2018 | Vrouw | 60
Hoog cholesterol
Eindelijk een goed medicijn tegen te hoog cholesterolgehalte. (Dacht ik) In het begin nog geen bijwerkingen, na 1 week aften op mijn tong die ook steeds roder werd. Na 4 weken op de HAP geweest ivm gezwollen zeer pijnlijke rode tong. Bij onderzoek in mijn mond bleek ook mijn mondslijmvlies behoorlijk geïrriteerd te zijn. Eten was ook een probleem omdat mijn tong zo pijnlij[lees meer...]k en dik was. In volgend overleg weer nieuwe medicijnen zoeken.

05-03-2018 | Vrouw | 42
Aderverkalking
Ik heb een Fh gen geerfd mijn calciumscore was 16.6 nu na 2 jaar verminderd naar 16.0 door de crestor

07-02-2018 | Vrouw | 44
Angina pectoris
Geen bijwerkingen. In het begin veel spierkrampen. Ik neem nu elke dag een Q10 capsule 30 Mg. erbij (handverkoop) en dan heb ik nergens last van. Toen ik dat laatst een paar weken niet deed, (zijn duur dus ik vond het de moeite waard te proberen zonder) kreeg ik mijn onwijze spierkrampen weer terug. Voor mij het bewijs dat dit supplement voor mij een voorwaarde is om Crest[lees meer...]or te kunnen gebruiken. Ik loop nu 3x per week 25 km, probleemloos!

28-01-2018 | Vrouw | 59
Aderverkalking
Wat een gruwel dit medicijn. Spierkrampen in linker been zo erg, dat lopen nog maar 200 meter is i.p.v. 5 kilometer of meer. Daarnaast gevoelloze rechter arm. Kortom: kwaliteit van leven nul!

28-01-2018 | Vrouw | 66
Cholesterol
Vanwege 3 herseninfarcten, lang geleden, iets te hoog cholestorol en diabetes2, 7 jaar geleden voorgeschreven: 20 mg. Een paar keer gestopt vanwege ongemakken. Uiteindelijk teruggebracht naar 5 mg. Wat heb ik toch, dacht ik... Zou ik een spierziekte hebben? Op zoek naar een rollator... Moeite met slikken, verslikken, onhoudbare hoestbuien, psoreasis explosies, ove[lees meer...]ral jeuk, met moeite kunnen voortbewegen vanwege stijve, tintelende ledematen, heftige spierpijnen, zenuwpijnen. Van actief, veel bewegende (ik rook niet, drink geen alcohol, eet gezond, weinig tot geen vetten) vrouw veranderd naar wrak. Op eigen initiatief eind juli 2017 gestopt met crestor en waande me een paar weken later in de hemel. Wat een fantastische ervaring om weer zonder pijnen en ongemakken te kunnen/mogen leven! Voelde me herboren! Dit euforisch gevoel heeft 5 mnd geduurd. (Totlaal Cholestorolwaarde was 2,6) Tot huisarts mij een ander middel voorschreef om het 15 dagen uit te proberen. Atorvastatine. Ellende weer begonnen.

06-01-2018 | Vrouw | 76
rosuvastatine (10mg)
Mijn cholesterol is familiaal te hoog. Ik heb jaren Lipitor 20 mg gebruikt zonder bijwerkingen. Moest overgaan op ander medicijn: werd niet meer geleverd. Van de internist 10 mg Crestor en 10 mg Ezetrol gekregen sinds 2017. Bevalt goed nauwelijks bijwerkingen net zoals mijn zussen zij gebruiken hetzelfde en hebben ook nauwelijks bijwerkingen. Mijn cholesterol was bij de ee[lees meer...]rste meting 5,3. Zonder pillen 10.5. Dus dit werkt voor mij.

30-12-2017 | Vrouw | 58
rosuvastatine (20mg)
Hoog cholesterol
Hoog cholesterol en na 2 hartinfarcten plus 3 stents.ontwikkelde ik na vier jaar crestor gebruik diabetes typ 2.na moeilijk in te stellen te zijn uiteindelijk na 2 soorten tabletten aan de lantus insuline.bloedsuiker bleef hoog.nu sinds 2mnd gestopt met crestor op eigen initiatief.nu mijn ervaring na het stoppen.mijn bloedsuikers zijn nu goed,aan de lage kant zelfs.over 2 [lees meer...]weken weer controlle van mn bloedsuikers.ben benieuwd wat diabetes verpleegkundige hier van vind.voor mij geen crestor meer,dan maar hoog cholesterol.

17-12-2017 | Vrouw | 60
Hoog cholesterol
Elke spier en gewricht deed pijn , zal nooit meer pillen slikken van welk soort ook

02-12-2017 | Vrouw | 60
Diabetes type 2
Op mijn 3 maandelijkse controle bij de diabetesgeneeskundige was mijn cholesterol iets te hoog en wilde zij mij simvastine laten slikken, zelf had ik daar al problemen mee gehad zodoende crestor. Vandaag heb ik voor het laatst crestor ingenomen, ik stop per vandaag. Ik ga wel uitzoeken wat cholesterol verlagende voeding is, want nu voel ik mij echt niet goed in mijn vel, g[lees meer...]ewoon mijzelf niet. Spierpijn, slecht slapen, maagpijn, warrig, moe, geen eetlust etc. Ik ben echt blij dat ik deze site heb bezocht!

30-11-2017 | Vrouw | 66
Hoog cholesterol
Ik ben een vrouw van 66 jaar Ben erfelijk belast... Slik vanaf mijn 16 de al statines.. Begonnen met zocor 20,:0 en later 80 Mg Werkte afdoende... Later crestor 20...toch weer verhoogd Slik nu 40 Mg crestor... Ik heb geen andere keuze.... Klachten.....ja veel....spieren,slapeloosheid....en moe!!!!

18-11-2017 | Vrouw | 58
Hoog cholesterol
Na verdenking van hartinfarct bleek mijn LDL 4,7 te zijn en totaal cholesterol veel te hoog. In verband met erfelijkheid van twee kanten grote kans op hersen- of hartinfarct, ik was 48 jaar. Dan maar statines slikken, omdat die de kans erg doen afnemen. Mijn man is ook erfelijk belast en had 5 jaar eerder twee infarcten en uiteindelijk 4 omleidingen gehad. De dreiging was [lees meer...]te groot. Met Crestor zakte mijn LDL uiteindelijk naar 1,7, prachtig. Door de flinke spierpijn en kramp, moeite met trappen lopen of het strand opgaan ben ik in overleg met de huisarts een half jaar gestopt, na nog een paar weken een ander statine geslikt te hebben, waarvan de naam mij ontgaan is. Klachten bleven, dus toch gestopt. Normaal gezond gegeten, niet overmatig zwaar. Na dit half jaar is mijn cholesterol geprikt en ik ben erg geschrokken. Mijn LDL is 5.0, de gevarenzone. Dus nu weer aan de Crestor 5mg. Mijn spieren zijn redelijk rustig maar nu, na ongeveer 4 weken heb ik nog steeds geregeld hoofdpijn, ben af en toe licht in mijn hoofd en heb last van maag en darmen. Toch liever dat dan een infarct en hopen dat er een ander medicijn op de markt komt dat de bijwerkingen niet heeft en dat volgens mij al een tijd geleden in Amerika ontwikkeld is, maar nog veel te duur en misschien onvoldoende getest. Ik heb het dus bijna tien jaar geslikt, ben gestopt en weer met hetzelfde medicijn gestart.