Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (110 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

28-05-2014 | Man | 47
Hoog cholesterol
Hoog cholesterol zit in onze familie. Op mijn 25ste was mijn totaal cholesterol 13. Jaren lang statines geslikt (eerst Selektine, later Lipitor) maar het gehalte kwam niet lager dan 7,5. Ik moet er wel bij zeggen dat ik ontzetten nalatig was met het laten meten. In april dit jaar kreeg van de internist Ezetrol voorgeschreven, naast de Lipitor. Mijn totaal cholesterol zakte[lees meer...] binnen een maand naar 5,4. Enige bijwerking in het begin waren winderigheid en zachte ontlasting maar dat is nu nagenoeg over. De Ezetrol is voor mij dus hèt middel.

15-12-2013 | Man | 74
ezetimibe (10mg)
Ik kreeg in oktober 2013 een tip van een echtpaar uit Canada. beide hadden last van veel te hoog cholesterol. Ze gebruikten al een paar jaar kikkererwten. 's avonds 15 kikkererwten in water laten opwellen en de volgende morgen rauw op eten. Bij Mevrouw was het cholesterol gezakt van 11 naar 8 en later naar 5. Ze gebruikt deze erwten nu nog naast haar medicijnen, maar wil v[lees meer...]an de medicijnen af. (vanwege de vele bijwerkingen.) Haar man was ook gezakt in waarden, maar daar weet ik de getallen niet meer van. Kikkererwten koop je (ik) bij de reformafdeling van Jumbo. plm. 1.50 pakje. Ik gebruik nu Ezetrol - Crestor - vitamine D (kruitvat) en 15 kikkererwten per dag. En wacht op resultaat. Want ik wil ook van die tabletten af.

01-09-2013 | Vrouw | 58
ezetimibe
alle statestine al gehad nu weer ezetrol ben ten einde raad zoveel spierpijn in de benen en onder in de rug kan haast de trap niet meer opkomen ik heb familiaire cholesterol dus kan niet zonder medicatie

11-08-2013 | Man | 64
Hoog cholesterol
ik heb onderzoeken gehad in het ziekenhuis omdat ik steeds zo,n pijn had aan mijn linkerkant van mijn heup maar er werd niets gevonden toen kreeg ik te horen van de arts dat ik vitamine d moest gebruiken nu doe ik s,avonds 2x bio-vitamine D3 en sinds ik dit combineer met ezetrol heb ik nergens last meer van

13-06-2013 | Man | 47
Hoog cholesterol
Na slechte ervaringen met Simvastatine heb ik Ezetrol voorgeschreven gekregen. In het begin weinig bijwerkingen maar na een paar weken steeds meer spierpijn in mijn rug, heupen en duimen. Na 6 weken slikken kon ik van de pijn in mijn rug 's-morgens niet in bed blijven liggen en kon ik na het douchen niet bij mijn voeten komen om deze af te drogen. Na een bloedonderzoek wer[lees meer...]d ernstige spierafbraak vastgesteld waarna ik acuut moest stoppen. Na 6 weken niets slikken zo goed als hersteld van de bijwerkingen. Heb nu Crestor voorgeschreven gekregen.

11-06-2013 | Vrouw | 46
Hoog cholesterol
Alle andere cholesterol verlagende middelen geprobeerd, telkens zware klachten m.b.t. misselijkheid, duizeligheid. Ezetrol als laatste redmiddel. Na 3 dagen gebruik een overdosis aan energie en absurd slaapgebrek. Ben 42 uur aan een stuk wakker geweest (klaarwakker én actief/opgejaagd) en ben meteen gestopt met innemen. Daarna nog 2 dagen nasleep met slaapgebrek en hypera[lees meer...]ctiviteit.

05-06-2013 | Vrouw | 63
Hoog cholesterol
ALLE andere middelen geprobeerd om de cholesterol te verlagen, maar steeds bijwerkingen. Slik sinds augustus 2012 Ezetrol. Ernstige buikklachten, misselijkheid. Spierkrampen en spierzwakte. Rugpijn. Vanaf dit weekend gestopt, NERGENS meer last van!!!! Wat nu? Cholesterol moet toch op de een of andere manier omlaag.

27-05-2013 | Vrouw | 64
Cholesterol
Het medicijn Ezetrol gebruik ik nu een aantal maanden voor mijn Cholesterol, alle andere middelen geprobeerd met veel klachten .Nu dus dit als laatste redmiddel ,veel buikklachten ,tandvleesontstekingen ,oorpijn ,spierpijn en gewrichtsklachten en .........haaruitval ,wat ik heel erg vind ,dat dat doet je denken aan gif !!!!!! mijn man gebruikt dit middel ook sinds enige ti[lees meer...]jd,en ook bij hem veel haaruitval. Zijn er meer mensen die hier ook last van hebben ?????

19-04-2013 | Vrouw | 66
Cholesterol
zins ik ezotrol gebruik geen last meer van spierpijn,ben dus zeer tevreden.

03-04-2013 | Vrouw | 54
Hoog cholesterol
Ik ben 54 jaar. Heb sinds de overgang, 48 jaar, last van een te hoog cholesterol gehalte(6.1) Ik heb het altijd in de hand kunnen houden tot vorig jaar. Ineens 9.3. Achteraf slikt mijn vader al medicijnen ervoor vanaf zijn 40ste. Mijn moeder vanaf haar 50ste. Mijn BMI is perfect. Ben slank. Eet mager. Zit dus in de genen, Heb Simvastatine gekregen. Verschrikkelijke Bijwer[lees meer...]kingen. Kon niet meer lopen en bewegen van de spierpijn. Nu Ezetrol. Geweldig!!! Nergens last van!!!!

25-03-2013 | Vrouw | 43
Hoog cholesterol
Erfelijke versie van Hypercholesteromie. Sinds 1996 gebruik ik Lipitor, later vervangen door Crestor (40mg per dag) en later daarbij Ezetrol (10mg per dag). Mijn cholesterol is aanzienlijk gedaald - van 13+ naar beneden 3,5 - en ik heb nagenoeg geen bijwerkingen, die echt te relateren zijn aan de medicijnen. Ik heb meegedaan aan het klinische onderzoek naar Ezetrol en d[lees meer...]oe nu weer mee aan een klinisch onderzoek voor een ander medicijn. De combinatiemedicijnen hebben mij alleen maar voordelen gebracht.

11-03-2013 | Man | 57
Hart
Had gelijk pijn achter in mijn rug, dus Google. Blijkt de nieren te zijn,en even later bloed plassen.

10-03-2013 | Man | 63
Hoog cholesterol
In het verleden Crestor en daarna Lipitor gebruikt om het cholesterol te verlagen. Beide medicijnen veroorzaakten vrijwel direct en in toenemende mate spierpijn over het hele lichaam. Na stoppen met beide medicijnen verdwenen de spierklachten weer snel. Nu sindskort Ezetrol 10 mg dat geen enkele bijwerking veroorzaakt. De vraag is of het inderdaad het cholesterolgehalte v[lees meer...]erlaagt. Binnen 2 weken zou het optimaal zijn werk doen en op dat moment zal ik me weer melden met de uitslag..

28-12-2012 | Vrouw | 55
ezetimibe
Ik weet niet hoelang ik ezetrol gebruik. Aangezien ik al vaker van middelen ben veranderds omdat ze weer bijwerkingen geven. Het staat geregistreerd bij de apotheek waar ik niet tegen kan, wat zeer belangrijk is, voor het geval men het tovh weer voorschrijft hetzij onder een andere naam. Ik heb altijd al vee last van jeuk gehad, ben naar de allergiekliniek in Arnhem gewee[lees meer...]st en zelfs op al mijn medicatie getest.Niets eruit gekomen. In juni heb ik een operatie onder gaan betreffende het hart ( kreeg een neurostimulatoer) maar dat ging allemaal mis, hele vette ontsteking gehad, bijna er niet meer geweest, maar dus heel veel antibiotica toegediend gekregen vooral via infuus. Dit speciaal voor de huid omdat een eigen huid bacterie deze ontsteking heeft veroorzaakt. Vermoed dat het hierdoor is gekomen dat het ineens een tijd met de jeuk heel goed ging. Wondjes bijna helemaal weg. Tot in augustus. we waren op valkantie, en ineens begon het weer. Heel heftig, op het moment dat ik de plekken aanraakte ( hoefde dan niet eens te krabben alleen aanraken) deed het ook heel erg pijn. Als de jeuk weer gezakt was, was de pijn ook weg. Ik heb ook fybromalagie dus ben wel kwetsbaar wat dat betreft. Nu op advies van de huisarts 2 weken geleden gestopt en het gaat goed. Ik lees ook bij iemend van kon bijna niet meer lopen. Hé ik heb steeds zo'n pijn aan mijn benen, en nu ook niet meer !!!!!!! Wat een rare troep. Alleen mijn grote vraag is wel, ben ik nu ik het gebruit heb kwetsbaarder om toch een te hoog cholesterol te krijgen ????? Ik heb dit dus nog niet gehad bij mijn weten ( het is zo verradelijk, je hebt het niet in de gaten). En..de vraag is ook wanneer gaat men er wat aan doen aan alle medicatie om de bijwerking jeuk eraf te halen. Misschien als eerste eens stoppen met lactose toe te voegen wat heelllllveeellll gebeurd.

10-12-2012 | Man | 65
Cholesterol
Sinds ik ben geopereerd aan mij hart in 2007 neem ik ezetrol in maar heb al vijf jaar lang last van jeuk over mijn hele lichaam benen rug armen alles

26-11-2012 | Vrouw | 75
Hoog cholesterol
Ik heb Lipidor+/- 2 jaar gebruikt. Kon bijna niet meer lopen. Toevallig gehoord van dezelfde bijverschijnselen bij anderen. Ben onmiddelijk gestopt. Na twee maanden waren alle klachten verdwenen. Toen kreeg ik Crestor. Weer naar korte tijd dezelfde klachten. Toen kreeg ik van de internist EZETROL 10mg. Dat gebruik ik al weer jaren en heb helemaal geen klachten.