ezetimibe

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (109 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

25-10-2017 | Man | 61
Hoog cholesterol
Neuropathie, pijnlijke gewrichten en spieren, zwakke spieren, spierspasmen en doodmoe, ik sliep 16 uur per dag. Voor mij was het middel puur vergif, nadat ik gestopt ben wordt het langzaam beter. Ben niet zo moe meer en spierspasmen en pijn nemen af. Ik hoop dat het middel niet teveel schade heeft veroorzaakt. Ik had een MRI en MRA waar niets uit kwam en kwam zelf op het i[lees meer...]dee dat wel eens van de Ezetrol zou kunnen komen en ben gestopt. Na 2 dagen merkte ik al verbetering. Als je met dit soort klachten bij een arts komt dan ziet men de verbinding vaak niet tussen de klachten en de medicatie, dus denk zelf na.

09-10-2017 | Vrouw | 58
Angina pectoris
Ik gebruik sinds jaren het medicijn ezetrol. Bij controle kreeg ik pravastatine voorgeschreven ter vervanging, maar kon het niet verdragen, werd er ziek van. bv veel hoofdpijn, zeer slap op de benen en extreem moe. De reden zou zijn dat de ezetrol niets zou toevoegen, naar mijn idee was het een centenkwestie, maar goed, bij mijn laatste bezoek aangegeven dat ik dit echt ni[lees meer...]et meer ga slikken, ik vroeg dus weer om de ezetrol, maar kreeg hem niet meer voorgeschreven. Ik vraag me nu echt wel af of dit verstandig is, hij is toch niet voor niks voorgeschreven. Wat nu? Moet ik een second opinion doen?

05-10-2017 | Man | 70
Hoog cholesterol
Sinds december 2016 heb ik een andere cardioloog en die vond dat ik Ezetrol erbij in moest nemen omdat de cholesterol nog iets verder naar beneden moest. Dat is gelukt. Ik heb sinds die tijd wel last van spastische bewegingen rond mijn mond en van mijn tong. Ik weet niet zeker of dat een bijwerking is. Maar daar heb ik het met haar nog niet over gehad. Ik ga er slechts een[lees meer...] keer per jaar heen dus in december zal ik het er over hebben.

01-09-2017 | Man | 71
Hoog cholesterol
Statines geven bij mij veel bijwerkingen, alle soorten geprobeerd. Na een herseninfarct toch maar rode gistrijst geprobeerd met de ezetrol en de q10 ter voorkoming van kramp, dit gaf een goed resultaat. De internist was niet tevreden mijn cholesterol 5.1 moet lager dus toen aan de repatha, wat dit oplevert weet ik nog niet. Nu veel bijwerkingen.

14-08-2017 | Vrouw | 62
Hoog cholesterol
Van cardioloog voorgeschreven gekregen naast Crestor (5 mg verdraag ik goed, in tegenstelling tot simvastatine) om de cholesterol nog verder verlaagd te krijgen. Was 2,1 maar moest naar 1,8 of lager. Na ruim een week begon ik dagen en nachten hoofdpijn te krijgen en ben ik duizelig en sinds vannacht ook nog maagpijn en misselijk er bij. Ik heb besloten om met dit medicijn [lees meer...]te stoppen. Ik vind kwaliteit van leven erg belangrijk en je kunt niet ieder risico uitsluiten toch?

10-08-2017 | Man | 59
Hoog cholesterol
Ik kreeg dit pilletje als 'aanvulling' naast de Hoofd Cholesterol onderdrukker Zocor, dat later is omgezet naar Crestor. (zie mijn ervaringen aldaar). Werkt ongemerkt. Geen waarneembare bijwerkingen. Prima pilletje.

23-07-2017 | Man | 75
Cholesterol
Al veel statines geprobeerd allemaal veel bijwerkingen. Ezetrol vanaf begin geen bijwerkingen.

20-07-2017 | Man | 57
Hoog cholesterol
Eindelijk een link gelegd met ervaring van andere mensen op deze website. Heb de laatste tijd veel klachten aan de gewrichten in mijn handen en sinds kort last gewricht in mijn schouders, ook veel last van knakken van mijn enkels als ik opsta van de stoel of s'morgens van bed. Krachtverlies in mijn handen. Mijn Fysio kon geen link leggen ivm pijn in mijn schouders, echo [lees meer...]gemaakt en een beetje kalkafzetting gezien: geen aanleiding van mijn pijn in schouder. Toen mijn zwager op bezoek, hij had dezelfde klachten ivm cholesterol medicijnen, toen kwam ik op deze website terecht. Ik weet nu wel 100% zeker dat het aan Ezetrol ligt, ik ga er nu per direct mee stoppen om te kijken of ze minder worden die klachten, ga wel door met Crestor 20 Mg die ik ook erbij moet nemen ......ben benieuwd. Heb hiervoor andere cholesterol medicijnen gehad en daarbij ging het nog veel slechter .

10-06-2017 | Man | 50
Hoog cholesterol
Al na enkele dagen treedt er spierpijn op, de pijn in de gewrichten neemt toe met het gebruik, de gewrichten worden als het ware niet meer gesmeerd en beginnen te kraken of te knakken, zeer pijnlijke gewrichten (polsen, knieën, schouders, voeten, hierdoor niet kunnen werken) tot gevolg. Dokters aanvaarden dit niet en laten je allerlei onderzoeken ondergaan om hun gelijk te[lees meer...] bewijzen, hier komt natuurlijk niets uit. Stoppen met Ezetrol geeft langzaam terug verbetering in spierpijnen en gewrichten.

26-05-2017 | Man | 47
Angina pectoris
Had bij mij totaal geen werking op mijn cholesterol. Ik neem het niet meer in en heb totaal geen problemen meer van alle bijwerkingen (diarree, vermoeidheid, duizelig).

15-05-2017 | Vrouw | 60
Hoog cholesterol
Spierzwakte in armen (laat dingen uit mijn handen vallen bv) en benen. Gewrichten voelen pijnlijk aan bij bewegen ervan polsen, knieen, schouders. Ik word steeds lustelozer.. Grieperig gevoel.

07-05-2017 | Man | 61
Hoog cholesterol
Sinds ik ezetrol 1 tablet 10 mgr. slik heb ik zeer ernstig last van pijn in mijn beide armen. In mijn beide benen ervaar ik ook spierpijn, maar in mindere mate. In rust valt de pijn mee, bij inspanning variërend van het inschenken van een kop koffie tot het werken aan de computer neemt de pijn ernstige vormen aan. Ik kan mij goed voorstellen dat mijn hoge cholesterol waar[lees meer...]den naar beneden moeten worden gebracht, maar op deze wijze heb ik m.i. geen kwalitatief goed leven. Vraag mij oprecht af wat de drijfveren van een arts zijn om dit middel voor te schrijven. Zeker omdat ik positief reageer op Crestor. Natuurlijk in deze overleg gehad met mijn huisarts. Bloedwaarden opnieuw bepaald, leverfuncties ook niet in orde, zie bijwerkingen. Om welke reden wordt de Crestor niet verhoogd? Is er sprake van een financiële stimulans bij huisartsen?

28-04-2017 | Man | 57
Hoog cholesterol
Na ongeveer 3 weken te hebben ingenomen, enorme last van spier en gewrichtspijnen. De laatste nachten bijna niet geslapen van de pijn.Ik ben nu gestopt met deze te nemen, ik hoop dat de pijnen nu snel verdwijnen.

23-04-2017 | Man | 61
Hoog cholesterol
Complete vermoeidheid (lamgeslagen gevoel), hele lichaam deed zeer, maar omdat ik op vakantie was dacht ik dat het de 'rottigheid' was die er eindelijk uitkwam omdat ik rustte. Normaal gesproken ben ik ook redelijk actief op vakantie, maar had nu nog maar 10% energie van de 100% die ik anders heb. Was na mijn vakantie heel slecht gehumeurd vanwege de spierpijn en had nauwe[lees meer...]lijks puf om bijvoorbeeld het gras te maaien. Toen ik stopte had ik na 2-3 dagen mijn energie terug en was de pijn weg. De vermoeidheid bouwde langzaam op waardoor je het eigenlijk niet zo door hebt. Had op een gegeven moment zelfs de indruk dat het allemaal redelijk tot goed ging omdat ik niet zulke hevige gewrichtspijnen had als ik met Rosuvastatine had. Die gewrichtspijnen waren ook zeker minder, maar daar tegenover stond dat ik heel depri werd van de extreme vermoeidheid en de pijnlijke spieren.

19-04-2017 | Man | 71
Hoog cholesterol
Na het dotteren in 2005 werd door de cardioloog eerst lipitor en later simvastatine voorgeschreven. Ik kreeg daarvan vreselijke spierkrampen en pijnen, zodat ik daar na een paar jaar volledig mee ben gestopt. Ik heb 4 jaar geen cholesterolverlager meer willen gebruiken. Mijn LDL zonder medicijnen was 2,7. Mijn cardioloog schreef met nu Ezetrol 10mg voor om het eens te pro[lees meer...]beren. Na 3 maanden was mijn LDL 1,9. Alleen de 1e week had ik wat bijwerkingen i.v.m. mijn ontlasting. Het bevalt mij prima, ik heb nu geen enkele bijwerking kunnen ontdekken.

25-03-2017 | Man | 64
Hartklachten
Spierpijn. Eerder gebruikt en gestopt wegens spierpijn en verkrampen spieren. Weer deze week geprobeerd weer dezelfde klachten en gestopt. Alle statines hebben deze bijwerkingen wanneer er gevoelig voor bent

Thyrax Duotab (861) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (569) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (524) - Antibiotica - penicillines breedspectrum