Ervaringen met Ezetrol

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Hoog cholesterol (113 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

03-02-2015 | Man | 67
Hartinfarct
nog te kort

31-01-2015 | Man | 58
Diabetes type 1
Ezetrol beviel mij goed. slec hts 1 tablet per dag. uiteindelijk ging toch mijn cholestorol omhoog en spierpijn was niet helemaal weg

05-10-2014 | Man | 66
Cholesterol
Piet 66 jaar 05-10-2014 Ik heb zes jaar ezetrol gebruikt het laatste maand kreeg veel rugpijn en nekpijn en spierpijn ik ben er mee gestopt en naar een natuurwinkel gegaan en kreeg roderijst capsules en vitamine k2 180 mcg en twee maanden gebruikt en toen bloed laten prikken en de uitslag was prima van 7,9 naar 4,1 het werkt prima en geen pijn meer

01-10-2014 | Man | 62
Cholesterol
Ook van deze medicijn krijg ik de bijwerking spierafbraak, gauw moe val veel in slaap.

28-05-2014 | Man | 47
Hoog cholesterol
Hoog cholesterol zit in onze familie. Op mijn 25ste was mijn totaal cholesterol 13. Jaren lang statines geslikt (eerst Selektine, later Lipitor) maar het gehalte kwam niet lager dan 7,5. Ik moet er wel bij zeggen dat ik ontzetten nalatig was met het laten meten. In april dit jaar kreeg van de internist Ezetrol voorgeschreven, naast de Lipitor. Mijn totaal cholesterol zakte[lees meer...] binnen een maand naar 5,4. Enige bijwerking in het begin waren winderigheid en zachte ontlasting maar dat is nu nagenoeg over. De Ezetrol is voor mij dus hèt middel.

15-12-2013 | Man | 74
ezetimibe (10mg)
Ik kreeg in oktober 2013 een tip van een echtpaar uit Canada. beide hadden last van veel te hoog cholesterol. Ze gebruikten al een paar jaar kikkererwten. 's avonds 15 kikkererwten in water laten opwellen en de volgende morgen rauw op eten. Bij Mevrouw was het cholesterol gezakt van 11 naar 8 en later naar 5. Ze gebruikt deze erwten nu nog naast haar medicijnen, maar wil v[lees meer...]an de medicijnen af. (vanwege de vele bijwerkingen.) Haar man was ook gezakt in waarden, maar daar weet ik de getallen niet meer van. Kikkererwten koop je (ik) bij de reformafdeling van Jumbo. plm. 1.50 pakje. Ik gebruik nu Ezetrol - Crestor - vitamine D (kruitvat) en 15 kikkererwten per dag. En wacht op resultaat. Want ik wil ook van die tabletten af.

11-08-2013 | Man | 64
Hoog cholesterol
ik heb onderzoeken gehad in het ziekenhuis omdat ik steeds zo,n pijn had aan mijn linkerkant van mijn heup maar er werd niets gevonden toen kreeg ik te horen van de arts dat ik vitamine d moest gebruiken nu doe ik s,avonds 2x bio-vitamine D3 en sinds ik dit combineer met ezetrol heb ik nergens last meer van

13-06-2013 | Man | 47
Hoog cholesterol
Na slechte ervaringen met Simvastatine heb ik Ezetrol voorgeschreven gekregen. In het begin weinig bijwerkingen maar na een paar weken steeds meer spierpijn in mijn rug, heupen en duimen. Na 6 weken slikken kon ik van de pijn in mijn rug 's-morgens niet in bed blijven liggen en kon ik na het douchen niet bij mijn voeten komen om deze af te drogen. Na een bloedonderzoek wer[lees meer...]d ernstige spierafbraak vastgesteld waarna ik acuut moest stoppen. Na 6 weken niets slikken zo goed als hersteld van de bijwerkingen. Heb nu Crestor voorgeschreven gekregen.

11-03-2013 | Man | 57
Hart
Had gelijk pijn achter in mijn rug, dus Google. Blijkt de nieren te zijn,en even later bloed plassen.

10-03-2013 | Man | 63
Hoog cholesterol
In het verleden Crestor en daarna Lipitor gebruikt om het cholesterol te verlagen. Beide medicijnen veroorzaakten vrijwel direct en in toenemende mate spierpijn over het hele lichaam. Na stoppen met beide medicijnen verdwenen de spierklachten weer snel. Nu sindskort Ezetrol 10 mg dat geen enkele bijwerking veroorzaakt. De vraag is of het inderdaad het cholesterolgehalte v[lees meer...]erlaagt. Binnen 2 weken zou het optimaal zijn werk doen en op dat moment zal ik me weer melden met de uitslag..

10-12-2012 | Man | 65
Cholesterol
Sinds ik ben geopereerd aan mij hart in 2007 neem ik ezetrol in maar heb al vijf jaar lang last van jeuk over mijn hele lichaam benen rug armen alles

28-10-2012 | Man | 59
Cholesterol
Veel spierpijn en vermoeidheid, met name borstspier en knieen. Met sporten veel te hoge hartslag tot > 200 normaal met sporten ca 120-130. In rust normaal ca 50 nu met Ezetrol rond 130. Na 3 pillen gestopt en binnen 36 uur alles, behalve spierpijn weer redelijk normaal. Kortom een waardeloos product met e veel te veel bijwerkingen, tot zelfs hartritmestoornissen[lees meer...], op zich achteraf logisch als spieren beinvloed worden.

04-10-2012 | Man | 62
Hoog cholesterol
Ondanks dat ik mijn internist dit artikel liet lezen, moets ik het blijven slikken. Nu, in oktober 2012 schrijft hij het opnieuw voor, en weer weiger ik het te slikken. >>>> Uit de NRC van 24 – 05 – 2008, p 37: "Veel dokters die het nieuwe cholesterolverlagende middel ezetimide voorschreven, zullen de afgelopen maand een ongemakkelijk gevoel hebben gekregen. Ezetimide wer[lees meer...]kt namelijk niet. Het ongenoegen daarover klonk op 30 maart jongstleden op het congres van de American Academy of Cardiology. Meteen nadat daar de Nederlandse hoogleraar John Kastelein de uitkomst van een vergelijkend onderzoek tussen cholesterolverlager simvastatine en de combinatie ezetimide plus simvastatine had gepresenteerd (uitkomst: geen duidelijk verschil), kreeg Harlan Krumholz het woord. Hij is hoogleraar epidemiologie en volksgezondheid aan Yale University. Hij zei: U heeft zojuist kennisgenomen van de negatieve uitkomsten van een onderzoek die de medische praktijk moet veranderen, vooral door de manier waarop we in dit land ezetimide hebben voorgeschreven. Krumholz uitspraak stond deze week in een nieuwsbericht in het Journal of the American Medical Association. Krumholz schreef de populariteit van ezetimide toe aan agressieve marketingtechnieken. Die kennelijk slaagden, want 15% van de mensen met hypercholesteremie slikken ezetimide in de VS, ondanks de afwezigheid van onderzoeken die het nut van de stof aantoonden.Het cholesterolverlagende middel ezetimide (merknaam Ezetrol, van MSD) kwam in 2003 ook op de Nederlandse markt en kende een stormachtige omzetontwikkeling. De databank van de Nederlandse verzekeraars (GIP) telde 2770 patiënten die in 2003 ezetimide gebruikten, om in groeistappen van ruim 10.000 per jaar op 46.000 in 2006 uit te komen. Cijfers voor 2007 zijn er nog niet. Internationaal maakt vooral een combinatiepil furore: Inegy is de merknaam in Nederland. In de VS is het Vytorin. Er zit een ezetimide en simvastatine in. Simvastatine is een traditionele cholesterolverlager die inmiddels uit patent en goedkoop is. De combinatiepil is weer een duur patentmedicijn. Ezetrol en Inegy/Vytorin zijn op de markt toegelaten, omdat de ezetimidebevattende medicijnen het slechte LDL-cholesterol verder verlagen dan de statines alleen. Onbekend was op moment van registratie of de nieuwe medicatie ook hartaanvallen en hartdoden voorkomt. Het onderzoek waarvan Kastelein de eerste auteur was (gepubliceerd in The New England Journal of Medicine van 3 april) was het eerste onderzoek met een biologisch eindpunt: de aderverkalking in de halsslagader. Daarin was geen verschil te zien tussen ezetimide plus simvastatine en simvastatine alleen. Het onderzoek naar aantallen hartaanvallen en hartdoden is bezig en duurt tot 2012. Op het medicatieschema van dat onderzoek is intussen veel kritiek. De vraag waar artsen in de praktijk mee zitten is wat ze moeten doen bij patiënten die onvoldoende op een gewone dosis statinen reageren. De traditionele statinen zijn effectieve, veilige en levensreddende medicijnen. Als het effect onvoldoende is, kan de dokter dan beter de dosis van statinen verhogen? Of is het verstandiger ezetimide met een statine te combineren? In het onderzoek dat bezig is wordt echter een matig hoge dosis van 40 milligram simvastatine vergeleken met de combinatie van 40 milligram plus 10 milligram ezetimide. Harvardmedicus Jerry Avorn zegt deze week in de JAMA dat die opzet de vraag uit de praktijk niet beantwoord. Hij vindt het een bespottelijke situatie dat er pas acht jaar na de markttoelating, en nadat miljoenen mensen ezetimide kregen en er miljarden dollars aan zijn uitgegeven, enige informatie komt over de werking van die pil."

12-09-2012 | Man | 56

03-05-2012 | Man | 66

09-03-2012 | Man | 68
Diabetes type 2
Om een hoger cholesterolwaarde te voorkomen kreeg ik eerst Lipitor voorgeschreven. Maar in verband met prostaatklachten kreeg ik begin 2010 Alfuzosine. Enkele weken later veel gewrichts- en spierpijn. Kon nauwelijks evenwicht bewaren. Ben toen gestopt met Alfuzosine, en pijn ging langzaam minder worden maar verdween niet. Overgegaan op Ezetrol in april 2010. Alfuzosine nie[lees meer...]t meer gebruikt. De pijn verdween geheel. Totdat ik eind vorig jaar weer last kreeg van de prostaat. Sinds januari 2012 weer Alfuzosine gebruikt en prompt weer die verschijnselen van gewrichts- en spierpijn. Nu gestopt met Ezetrol en klachten zijn vrijwel verdwenen. Heeft de reactie wellicht te maken met statines die conficteren met een stof in Alfuzosine?