Ervaringen met Pravastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Hoog cholesterol (88 meningen)
Hartinfarct (11 meningen)
Diabetes type 2 (6 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)
Angina pectoris (3 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

25-01-2012 | Man | 65
Cholesterol
na gebruik van simvastatine gestopt.... reden... hele erge darmkrampen 1 jaar geprobeerd zelf mee gestopt daarna dokter gewaarschuwd.moest van de dokter een paar weken stoppen.darm krampen waren na een dag over. kreeg na een paar weken pravastatine na 2 dagen zelfde probleem.De onlasting word je lichaam uitgedrukt 2tot3 keer.... daarna hele erge krampen. probeer het nog o[lees meer...]m gelijk met eten in te nemen,als dit niet helpt stop ik hier ook mee.je kan niet eens normaal naar buiten bang dat je naar het toilet moet.... nee dank je wel zo wil ik geen medicijnen in nemen.

25-01-2012 | Man | 65
Cholesterol
na een paar dagen weer veel last van darmkrampen had ik met simvastatine 40 mg.ben er mee gestopt met simvastatine omdat ik een normaal leven wil leiden .Heb het een jaar geprobeerd was genoeg voor mij. Met pravastatine 20 mg zelfde klachten darm klachten.kijk het nog een paar dagen aan,verbeterd het niet stop ik hier ook mee.het is net of na een paar dagen je darmen hel[lees meer...]emaal leeggeperst worden,als ik geweest ben en sta op moet ik even daarna weer dat 3 tot 4 keer het word.....de ontlasting word er gewoon uitgeperst vreselijk.daarna heel erge krampen.

19-11-2011 | Man | 65
Cholestorol verlaging
de dokters hebben me 4 jaar aan het lijntje gehouden.Mijn klachten zijn vooral gevoelloosheid , in de zelfde maten, in beide onderbenen en voeten .Vanaf het begin van mijn behandelingen sprak men reeds over het product " statine" ,doch ik werd altijd in het ongewisse gelaten.Na bezoek aan een osteopaat , raadde deze me aan "visolie " en "coQ10" te gebruiken. Na drie weke[lees meer...]n is het resultaat enorm , de voet en beenklachten zijn vermindert en zelfs mijn cholesterolwaarden zijn ook vermindert.

02-10-2011 | Vrouw | 38
Te hoog cholesterol
Wat een goedkope troep zeg, obstipatie, misselijk heel de dag door, veel spierpijn wekenlang op bed gelegen

11-09-2011 | Vrouw | 59
Te hoog cholestorol
Krijg van pravastatine erg veel jeuk op vooral armen maar ook een zonneallergie, kon niet eens meer in de zon zitten, het branden heel erg op mijn huid. Mocht nu 4 weken stoppen en de jeuk en allergie zijn helemaal weg, denk dan ik niet meer pravastatine ga slikken, zoek wel andere alternatieven.

07-08-2011 | Vrouw | 54
CHOLESTOROL
Na een ooginfarct in oktober 2009 door de medische molen gegaan en o.a. simvastatine voorgeschreven gekregen. Had veel last van spier en gewrichtspijnen, extreme vermoeidheid , concentratie problemen. Gestopt en na een tijdje waren deze klachten vrdwenen maar het choletorolgehalt was weer gestegen dus toen aan de pravastatine. Binnen de kortste keren weer de zelfde klachte[lees meer...]n als bij de somvastatine. Choletorol was keurig. Toch vanwege de ernst van de bijwerkingen (kan niet normaal functioneren)sinds plm 2 weken weer gestopt. Bijwerkingen zijn nog niet weg, ik hoop snel verbetering te voelen.

05-08-2011 | Man | 73
Cholesterol
Ik wandel graag en veel. Maar na het gebruik van dit product had ik steeds pijn in de kuiten. Dom van mij om het door te nemen, want aan de kuit zit de achillespees en die doet momenteel erg pijn. Wandelen kan voorlopig niet meer en nu afwachten of de pijn over gaat.

09-11-2019 | Vrouw | 69
haaruitval

20-08-2019 | Vrouw | 53
Angina pectoris
Ondanks een laag cholesterol gehalte in het bloed moest ik toch een statine slikken. ( Agina Pectoris) Ben begonnen met atorvastatine 40 mg, daarna simvastatine 40 mg en rosuvastatine 40 mg. Bij alle 3 behoorlijke bijwerkingen zoals hoofdpijn, maag/ darmklachten en erg duizelig. Nu aan de pravastatine, begonnen met 40 mg . Weer dezelfde bijwerkingen, de dosis is nu verlaag[lees meer...]d ( recent) naar 10 mg per dag. Bijwerkingen zijn minder, maar het is nog steeds geen favoriet middel . Wordt vervolgd...

13-05-2019 | Man | 73
pravastatine (40mg)
Angina pectoris

09-03-2019 | Vrouw | 66
pravastatine (10mg)
sinds vorig jaar november 2018 voorgeschreven Sympastatine 40mg,na maand zelf gestopt,pfff wat een stijve spiermassa,krakende hals gewrichten, niet links of rechts om kunnen draaien. Huisarts schreef: Pravastatine 10mg voor, na 1 maand het gevoel te hebben, oke daar kan ik mee overweg, helaas na nieuw doosjes begonnen, 1 jan.2019 ,sinds 2 weken zelf gestopt, ik slik die z[lees meer...]ooi niet. Wat een ellende onderrug,hals,geen puf, zou goed een hele dag op de bank kunnen zitten.

24-02-2018 | Man | 63
Cholesterol
Ik ben met dit medicijn begonnen nadat ik via de internist mij had laten onderzoeken op al vervelende en vermoedende bijwerkingen van in dit geval ezetrol ook een cholesterolverlager, daar ik de laatste tijd steeds vaker spierpijn had. Er werd eerst gedacht aan spierreuma maar dit bleek niet het geval, maar toch bleef steeds ondanks dat ik ruim 2 maanden was gestopt me[lees meer...]t ezetrol de waarde in het ck gehalte ( spieren ) steeds aan de hoge kant te zijn, en nu eigenlijk nog steeds, maar omdat de internist het toch belangrijk vond dat ik moest voorkomen dat mijn cholesterol de verkeerde kant op zou schieten heeft ze voor de verandering dit medicijn voorgeschreven. Het mooiste is dat ik in het verleden al eens simvastatine en atorvastatine had gehad met dezelfde vervelende bijwerkingen, maar werd mij verteld door de apotheek dat deze dus de minste bijwerkingen zou geven. Nou mooi dus niet, want nu sinds dat ik nu dus bijna 3 weken dit medicijn gebruik beginnen de spierpijnen zich steeds meer uit te breiden, nu ook al in mijn nek en bovenkant schouders. Dus voor mij wederom een reden om er mee te stoppen en het weer voor te leggen aan de huisarts. Het vreemde was overigens ook nog eens dat de internist vond dat ik de bijwerkingen maar voor lief moest nemen mocht dit weer het geval zijn, want de kans op een hartinfarct door te hoog cholesterol daar moest ik nu ook niet weer aan denken. Lekker zoiets, wat moet je daar nu mee.

25-01-2018 | Man | 66
Hoog cholesterol
Sinds een aantal weken heb ik last van kuitpijnen en lichte lusteloosheid. Maar wat mij het meest opviel dat ik steeds moeilijker ging urineren, vooral s'ochtends lukte dat steeds moeilijker, omdat ik eerder een ander, sterker middel had tegen mijn hoge cholesterol gehalte ( de naam van het middel ben ik helaas vergeten) en daar veel last van kreeg, beslloot ik een paar d[lees meer...]agen te stoppen met dìt middel. Inmiddels is het plas probleem nagenoeg verdwenen, ik zal dus op korte termijn in overleg gaan met mijn arts.

16-01-2018 | Man | 62
Hoog cholesterol
teveel spierpijnen bij inspanning ,,,, maar dat heb ik met bijna alle statines

22-11-2017 | Man | 74
Hoog cholesterol
Gebruik van statines had sterke invloed op mijn dagelijks gedrag. Ik werd beweging vermijdend.

28-03-2016 | Vrouw | 73
Hoog cholesterol
Ik heb nu bijna alle statines gehad voor mijn te hoog LDL. Alle medicijnen gaven vervelende tot ernstige bijwerkingen waardoor ik niet normaal kon functioneren. De huisarts heeft mij doorverwezen naar de internist, omdat zij geen raad meer wist. De internist schreef eerst Atorvastatine 10 mg voor. Na 1 week vanwege de bijwerkingen, drukgevoel in de buik, voelde het hart kl[lees meer...]oppen in de oren, vocht vasthouden, moe en spierpijn. Toen kreeg ik Ezetrol voorgeschreven. Dit medicijn heb ik 10 dagen gebruikt. Ook gestopt vanwege gewichtstoename, slechter zien, stijve handen en vingers, dode vingers, tintelingen in benen en voeten, veel hoesten. 18 maart een gesprek gehad met de internist. Er zijn nog 2 medicijnen. Om te beginnen kreeg ik Pravastatine 10 mg voorgeschreven. Dit medicijn slik ik nu 10 dagen. De bijwerkingen zijn er weer. Toch wil ik nog even volhouden omdat de specialist mij op 13 april terugbelt om te vragen hoe het gaat. Nu heb ik veel last van prikkelingen en tintelingen van de huid, overal. Veel oncontroleerbare winderigheid. Moe en slecht inslapen. Pijn in bovenbenen, heup en onderrug. Nu ik dit zo noteer weet ik nog niet zeker of ik nog doorga met slikken tot 13 april. Toen ik met de Ezetrol ben gestopt heeft het ca. 3 weken geduurd voordat alles weer normaal was.