Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (84 meningen)
Diabetes type 2 (6 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

11-09-2011 | Vrouw | 59
Te hoog cholestorol
Krijg van pravastatine erg veel jeuk op vooral armen maar ook een zonneallergie, kon niet eens meer in de zon zitten, het branden heel erg op mijn huid. Mocht nu 4 weken stoppen en de jeuk en allergie zijn helemaal weg, denk dan ik niet meer pravastatine ga slikken, zoek wel andere alternatieven.

07-08-2011 | Vrouw | 54
CHOLESTOROL
Na een ooginfarct in oktober 2009 door de medische molen gegaan en o.a. simvastatine voorgeschreven gekregen. Had veel last van spier en gewrichtspijnen, extreme vermoeidheid , concentratie problemen. Gestopt en na een tijdje waren deze klachten vrdwenen maar het choletorolgehalt was weer gestegen dus toen aan de pravastatine. Binnen de kortste keren weer de zelfde klachte[lees meer...]n als bij de somvastatine. Choletorol was keurig. Toch vanwege de ernst van de bijwerkingen (kan niet normaal functioneren)sinds plm 2 weken weer gestopt. Bijwerkingen zijn nog niet weg, ik hoop snel verbetering te voelen.

25-07-2011 | Vrouw | 43
Hoog cholesterol
Ik kreeg na het gebruik en bijwerkingen van symvastatine, pravastatine voor geschreven. Na gebruik van 14 dagen kreeg ik uitslag in mijn gezicht. Op aanraden van de cardioloog mag ik nu 2 maanden stoppen. Bij de volgende controle (2maanden) gaan we het evalueren.

23-04-2011 | Vrouw | 58
Hoog cholosterol
gebruikte het al eerder en ebn toen gestopt omdat ik zoveel pijn in mijn benen heb.Eet heel gezond maar toch een iets te hoog cholosterol dus op advies van mijn diabetusverpleegkundige weer begonnen met pravastatine.Helaas na al een korte periode van inname weer gigantische pijn in mijn benen. Zwaar en gespannen...is er een ander middel dat wel werkt maar dat dit niet ver[lees meer...]oorzaakt.

11-03-2011 | Vrouw | 51

29-06-2021 | Man | 63
pravastatine (10mg)
Hoog cholesterol
Nachtmerries met uit bed vallen

07-06-2021 | Man | 69

10-02-2020 | Man | 72
Cholesterol
EERST PRAVASTATNE, NA VEEL OVERLAST, KREEG IK ROSUVASTATINE VOOR GESCHREVEN. NU NA JAREN NOG STEEDS VEEL LAST VAN HEUPEN, BENEN EN VOORAL VOETEN

15-01-2020 | Man | 65
Aderverkalking
Op voorschrift van cardioloog 1 dosis 20 mg per dag Vanaf tweede ochtend ernstige gevrichtpijn in die mate dat ik als niet zonder pijn kon stappen Later op de dag was het wel beter doch de pijn was nooit helemaal weg Later ook last van hoofdpijn en wazig zicht Na 6 dosissen medikatie gestaakt wegen niet meer kunnen functioneren

01-12-2019 | Man | 66
Hoog cholesterol
Ik heb zeer slechte ervaringen met Simvastatine, Atorvastatine en vooral Pravastatine. Maakte me zieker dan zonder deze tabletten. Vele bijwerkingen waarvan o.a. pijnlijke gewrichten en moeheid die me bijna mijn baan hebben gekost. De werking van deze medicijnen is niet aangetoond. Zie hiervoor uitzending van Radar over cholesterol. Nooit meer statines voor mij. Nu aan de [lees meer...]Ezetemibe. Klachten van Pravastatine langzaam aan het afnemen.

13-05-2019 | Man | 73
Angina pectoris

06-02-2019 | Man | 63
Hoog cholesterol
Ik wil maar een ding zeggen. Kijk eens via google naar , De Cholesterol Leugen". Dan vraag je je af, wat is de waarheid?? Ook review over alle Statines zijn nou niet erg positief.

12-03-2018 | Man | 52
Hoog cholesterol
Compleet lusteloos, totaal geen energie meer. Ik had op een gegeven moment het idee dat als ik het nog een paar dagen gebruiken zou ze mij konden begraven. Nadat ik op eigen initiatief gestopt ben ging ik met sprongen vooruit. Zelfde probleem had ik ook met de andere statine's.

24-02-2018 | Man | 63
Cholesterol
Ik ben met dit medicijn begonnen nadat ik via de internist mij had laten onderzoeken op al vervelende en vermoedende bijwerkingen van in dit geval ezetrol ook een cholesterolverlager, daar ik de laatste tijd steeds vaker spierpijn had. Er werd eerst gedacht aan spierreuma maar dit bleek niet het geval, maar toch bleef steeds ondanks dat ik ruim 2 maanden was gestopt me[lees meer...]t ezetrol de waarde in het ck gehalte ( spieren ) steeds aan de hoge kant te zijn, en nu eigenlijk nog steeds, maar omdat de internist het toch belangrijk vond dat ik moest voorkomen dat mijn cholesterol de verkeerde kant op zou schieten heeft ze voor de verandering dit medicijn voorgeschreven. Het mooiste is dat ik in het verleden al eens simvastatine en atorvastatine had gehad met dezelfde vervelende bijwerkingen, maar werd mij verteld door de apotheek dat deze dus de minste bijwerkingen zou geven. Nou mooi dus niet, want nu sinds dat ik nu dus bijna 3 weken dit medicijn gebruik beginnen de spierpijnen zich steeds meer uit te breiden, nu ook al in mijn nek en bovenkant schouders. Dus voor mij wederom een reden om er mee te stoppen en het weer voor te leggen aan de huisarts. Het vreemde was overigens ook nog eens dat de internist vond dat ik de bijwerkingen maar voor lief moest nemen mocht dit weer het geval zijn, want de kans op een hartinfarct door te hoog cholesterol daar moest ik nu ook niet weer aan denken. Lekker zoiets, wat moet je daar nu mee.

25-01-2018 | Man | 66
Hoog cholesterol
Sinds een aantal weken heb ik last van kuitpijnen en lichte lusteloosheid. Maar wat mij het meest opviel dat ik steeds moeilijker ging urineren, vooral s'ochtends lukte dat steeds moeilijker, omdat ik eerder een ander, sterker middel had tegen mijn hoge cholesterol gehalte ( de naam van het middel ben ik helaas vergeten) en daar veel last van kreeg, beslloot ik een paar d[lees meer...]agen te stoppen met dìt middel. Inmiddels is het plas probleem nagenoeg verdwenen, ik zal dus op korte termijn in overleg gaan met mijn arts.

16-01-2018 | Man | 62
Hoog cholesterol
teveel spierpijnen bij inspanning ,,,, maar dat heb ik met bijna alle statines

Thyrax Duotab (862) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (573) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (526) - Antibiotica - penicillines breedspectrum