Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (85 meningen)
Diabetes type 2 (6 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

20-12-2015 | Man | 61
Hartinfarct
Ik kreeg pravastatine, protocolair, voorgeschreven na een groot hartinfarct. Mijn cholesterol was voor het infarct laag. (gemeten door "Life Line"). Na een 10 maanden gebruik kreeg ik, na intensiefe lichamelijke inspanning, hevige spierpijn. Deze pijn was anders dan de pijn door verzuring van de spieren die ik ken na intensief sporten. In overleg met mijn cardioloog heb [lees meer...]ik de pravastatine nu al 3 weken gestopt, maar de pijn is nog niet weg. Wel is de pijn al verminderd. Binnenkort laat ik het cholesterolgehalte in mijn bloed controleren. Dan ga ik in overleg met mijn cardioloog. Ik wil weten wat mijn risico's zijn. Als het aan mij ligt ga ik dit medicijn niet weer gebruiken.

09-01-2012 | Man | 61
Hartinfarct
eerst andere cholesterol verlagers geprobeerd, deze gaven teveel bijwerkingen.

27-10-2011 | Vrouw | 61
Cholesterol.
gebruik het pas kort, maar tot nu toe bevalt het prima

06-04-2017 | Vrouw | 60
Hoog cholesterol
Regelmatig rode bultjes die fel jeuken, Vermoeidheid en spierpijnen. Nachtmerries had ik daarvoor nooit, nu wel.

13-01-2012 | Vrouw | 60
Hoog cholesterol
Ik heb een aantal maanden simvastatiine gebruikt en de bijwerkingen hebben een enorme inpackt op mijn functioneren tot hevige depresieviteiit. Nu op advies pravastatine is dit niet het zelfde als simvastatiine. Op de bijsluiter staan nog meer bijwerkingen en ook dat dit medicijn niet samen kan met Diltiazem mag worden gebruikt,hier word volgens mij niet eens opgelet. Oo[lees meer...]k niet op de signalen die er op wijzen dat je zo wie zo een alergie hebt voor bepaalde stoffen die deze medicijnen goedkopere medicijnen zitten dan de duurderer merken waar de bijwerkingen een stuk minder zijn.Eerst maar erg veel last krijgen en ziek worden van de bijwerkingendan veelvuldig bezoeken aan de huisarts en specialisten voordat er gekeken word naar de werkelijke problemen. De ziekte kosten kunnen een stuk minder zijn als daar eens wat meer aandacht aan besteed wordt. Ik weet niet of ik dit middel ga inmnemen ik denk het niet het.

06-06-2017 | Vrouw | 59
Hoog cholesterol
Eerst Simvastatine gekregen daar buikpijn van en erg misselijk en ook licht in het hoofd en spierpijn in armen en onderrug. Van de Pravastatine erg misselijk en licht in het hoofd en wat last van de onderrug.

17-11-2011 | Man | 59
pravastatine
Na enkele weken blackouts, erge spierstijfheid. Door neuroloog onderzocht, niets afwijkends gevonden. Na 5 maanden gebruik weer blackouts, geheugenverlies. Zeer veel stijfheid van spieren, van benen tot (vooral) in de nek. Na stoppen met gebruik wordt de spierstijfheid iedere dag minder. Ook simvastatine gaf veel bijwerkingen. Ga zelf streng dieet volgen, en kijken of dat [lees meer...]helpt, want pravastatine hielp toch niet genoeg tegen hoog cholesterol.

11-09-2011 | Vrouw | 59
Te hoog cholestorol
Heb eerst lipitor en simvastatine gehad maar daar kreeg ik erg veel hoofdpijn van. Nu pravastatine maar daar kreeg ik erg veel jeuk van op vooral mijn armen en kreeg een zonneallergie, waardoor ik niet eens meer in de zon kon zitten, dat branden heel erg. Niet leuk vooral niet s'zomers. Mocht 4 weken stoppen en de jeuk en allergie is helemaal weg. Ik denk dat ik ze niet[lees meer...] meer ga slikken. (REd; wij adviseren altijd om het stoppen met medicijnen in overleg te doen met uw behandelend arts en/ of apotheker)

11-09-2011 | Vrouw | 59
Te hoog cholestorol
Krijg van pravastatine erg veel jeuk op vooral armen maar ook een zonneallergie, kon niet eens meer in de zon zitten, het branden heel erg op mijn huid. Mocht nu 4 weken stoppen en de jeuk en allergie zijn helemaal weg, denk dan ik niet meer pravastatine ga slikken, zoek wel andere alternatieven.

08-05-2018 | Vrouw | 58
Diabetes type 2
voor cholesterol en ivm suiker ziekte. heb nergens geen last van. en het helpt goed

27-01-2014 | Man | 58
Hoog cholesterol
pravastatine maakt me ziek , omdat ik ook met andere cholesterolverlagers spierpijnen had , schreef de specialist pravastatine 20 mg voor ... Bijwerkingen , diaree;; winderigheid ,, duizelig en misselijk, plezant is anders .

07-08-2012 | Man | 58
Diabetes type 1
Na de start van het gebruik heb ik vreselijk last van niet in slaap komen. Heeft iemand ervaring hiermee? Ik weet ook niet of het door het gebruik van Pravastanine komt, maar het is wel opmerkelijk dat ik veel slechter slaap!

23-06-2012 | Man | 58
Hartinfarct
Ik heb op 22-8-2011 een hartinfarct gehad en krijg sindsdien medicijnen. Dit is de 4e soort statine die ik krijg. Van de andere soorten (rosuvastatine, simvastatine, ezitimibe icm simvastatine) kreeg ik na enkele weken erge spierpijnen en gewrichtspijnen in mijn benen en rug. Als ik stopte waren de klachten vrijwel gelijk verdwenen. Pravastatine slik ik nu 2 dagen en het [lees meer...]is alweer mis. Ik stop nu helemaal met statines. Ik ga liever dood dan in een rolstoel terecht te komen. (Red; we adviseren het stoppen met medicatie wel altijd in overleg te doen met uw behandelend arts en/of apotheker).

23-04-2011 | Vrouw | 58
Hoog cholosterol
gebruikte het al eerder en ebn toen gestopt omdat ik zoveel pijn in mijn benen heb.Eet heel gezond maar toch een iets te hoog cholosterol dus op advies van mijn diabetusverpleegkundige weer begonnen met pravastatine.Helaas na al een korte periode van inname weer gigantische pijn in mijn benen. Zwaar en gespannen...is er een ander middel dat wel werkt maar dat dit niet ver[lees meer...]oorzaakt.

25-03-2015 | Vrouw | 57
pravastatine (20mg)
Cholesterol
Na eerst Simvastatine gebruikt te hebben slik ik nu een week of zes pravastatine. Ik moet zeggen dat deze bijwerkingen met pravastatine tot aan nu reuze meevallen, dat was ook de reden dat ik overgestapt ben naar pravastatine. Het begon wel met spierpijn, maar dit was na 2 weken nagenoeg verdwenen, wel bleven de pijnlijke gewrichten bij belasting en soms stekende gewrich[lees meer...]ten bij ontspanning. Je leest veel negatieve meldingen met name over heftige bijwerkingen van dit medicijn, dit was voor mij de reden om toch ook eens iets positiefs te melden van pravastatine.

02-02-2015 | Vrouw | 57
pravastatine (20mg)
Nieraandoening
Vanaf 31 December slikte Ik simvastatine , voorgeschreven door min nefroloog. Mijn cholesterol is verhoogd, 6.4, om mijn nieren te ontlasten (deze werken nog voor 60%) heb ik deze medicijnen gekregen. Ik had gelezen wat de bijwerkingen konden zijn, maar ........dat gebeurd niet bij mij. Omdat ik ivm overgangsklachten al vrij veel last heb van spieren en gewrichten heb ik [lees meer...]de eerste signalen niet herkent. Schreef het juist aan deze klachten. Na 3 weken dacht ik, niet zeuren maar nog even doorzetten, dan gaat dit vast wel over, moet gewoon wennen. Totdat ik op dit forum terecht kwam. Wat een herkenbaarheid. Ik herkende de spierklachten, de vreselijke pijn in mijn gewrichten, de ontzettende moeheid , je opgebrand voelen, alleen maar kunnen slapen etc. Vandaag contact gehad met mijn huisarts en ga over 2 weken beginnen met pravastatine, ik moet eerst "weer clean" worden. Ik heb ook de reacties gelezen van dit medicijn, word ik ook niet vrolijk van, maar ga ermee starten. Als dit niet lukt schijnen er nog legio mogelijkheden te zijn. Naast deze gebruik ik al 5 jaar hydrochloorthiazide 12.5 Mg voor hoge bloeddruk. Deze is nu goed onder controle.