Ervaringen met Pravastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Hoog cholesterol (88 meningen)
Hartinfarct (11 meningen)
Diabetes type 2 (6 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)
Angina pectoris (3 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

15-10-2018 | Vrouw | 82
Geen klachten

24-03-2016 | Man | 79
Hartinfarct
Kreeg 7 jaar geleden lichte Tia en o.a. simvastatine voorgeschreven. Na 9 maanden gestopt wegens bijwerkingen. 1 jaar geleden een licht hartinfarct, waarna procollair atorvastatine 40 mg voorgeschreven. Na 4 weken geleidelijke toename dezelfde bijwerkingen. Na 4 maanden i.o.m. huisarts dosering gehalveerd en weer 4 maanden later i.o.m. huisarts gestopt waarna klachten bij[lees meer...]werkingen verdwenen. Januari '16 controle bij andere cardioloog, die pravastatine 1 daags 20 mg adviseerde. Na 1 maand weer gestopt i.o.m. cardioloog wegens weer toenemende en zelfde bijwerkingen. Conclusie: absoluut intolerant voor statines.

13-04-2014 | Man | 76
Hartinfarct
Patient is eind december en begin januari 2014 gedotterd. Nu extreem droge huid. Heeft geen te hoge cholestorol gehalte. Huid is erg rimpelig overal op het lichaam, behalve gezicht. Advies: insmeren met Neutral bodylotion, olie. Zalf heeft niet geholpen. Patient is mager en is 76 jaar. Geen onderhuids vetweefsel meer. Huid schilfert overal, buik, rug, benen en armen, a[lees meer...]f. Kun je pravastatine stoppen zonder problemen, nu twee dagen gestopt en patient voelt zich al beter. Heeft honger, blijft toch lang op bed liggen. Morgen (13 -4 2014) probeer ik de cardioloog te vragen.

12-07-2022 | Man | 74
Hoog cholesterol
Wakker worden door ernstige spierkrampen in de kuiten is geen pretje!

23-06-2020 | Vrouw | 74
Hoog cholesterol
5 dagen deze medicatie geslikt. Niet meer kunnen functioneren, slapen overdag, 's nachts niet kunnen slapen van de krampen, heel erg vermoeid. Spierpijn in voeten, benen, liezen, linkerarm, vingers linkerhand, nek. Op eigen initiatief gestopt, want gevoel 'dan kun zit ik achter de geraniums' Week geleden pillen aten staan, maar nog weinig verbetering. Paar jaar terug oo[lees meer...]k statine voorgeschreven gekregen, ook daarbij vervelende bijwerkingen. Geen statines meer, voor mij lijf is het vergif.

22-11-2017 | Man | 74
Hoog cholesterol
Gebruik van statines had sterke invloed op mijn dagelijks gedrag. Ik werd beweging vermijdend.

02-07-2017 | Man | 74
Hoog cholesterol
Ben gestopt. Het was niet om uit te houden. De hele dag en nacht duizelig en hoofdpijn. Kon zelfs niet meer autorijden. Ga terug naar de specialist.

17-02-2015 | Man | 74
Hartinfarct
Omdat ik nierproblemen hebt zit er in mijn bloed te veel zuur,volgens de Nefroloog grotere kans op een hartinfarct.En vaak jicht. Gebruik daarvoor colchicine,maar samen met Pravastatine geeft dat mij ontzettend veel spierpijn en hoofdpijn. Op haar advies overgestapt naar Ezetrol 10 mg en dit geeft weer heel veel darm problemen verstopping en pijn.

13-05-2019 | Man | 73
Angina pectoris

01-04-2019 | Vrouw | 73
Hoog cholesterol
Na 1 jaar Simvastatine 20117 over op Pravastatine 2018 Al vrij snel kramp op de kuiten Na inname Q10 verbeterde dat. Na 2 maanden last van handen voornamelijk de vingers( stijfheid en triggervingers en duim, na 3/4 jaar bovenarm spierpijn, weer iets later schouder en behoorlijke nek klachten, tevens onderrug klachten. Dit gaat dus niet goed zo. Ik stop nu accuut en ga we[lees meer...]er overleggen met de huisarts. De dosering van 10 mg halveerde ik nog naar 5 mg. Desondanks deze klachten.

28-03-2016 | Vrouw | 73
Hoog cholesterol
Ik heb nu bijna alle statines gehad voor mijn te hoog LDL. Alle medicijnen gaven vervelende tot ernstige bijwerkingen waardoor ik niet normaal kon functioneren. De huisarts heeft mij doorverwezen naar de internist, omdat zij geen raad meer wist. De internist schreef eerst Atorvastatine 10 mg voor. Na 1 week vanwege de bijwerkingen, drukgevoel in de buik, voelde het hart kl[lees meer...]oppen in de oren, vocht vasthouden, moe en spierpijn. Toen kreeg ik Ezetrol voorgeschreven. Dit medicijn heb ik 10 dagen gebruikt. Ook gestopt vanwege gewichtstoename, slechter zien, stijve handen en vingers, dode vingers, tintelingen in benen en voeten, veel hoesten. 18 maart een gesprek gehad met de internist. Er zijn nog 2 medicijnen. Om te beginnen kreeg ik Pravastatine 10 mg voorgeschreven. Dit medicijn slik ik nu 10 dagen. De bijwerkingen zijn er weer. Toch wil ik nog even volhouden omdat de specialist mij op 13 april terugbelt om te vragen hoe het gaat. Nu heb ik veel last van prikkelingen en tintelingen van de huid, overal. Veel oncontroleerbare winderigheid. Moe en slecht inslapen. Pijn in bovenbenen, heup en onderrug. Nu ik dit zo noteer weet ik nog niet zeker of ik nog doorga met slikken tot 13 april. Toen ik met de Ezetrol ben gestopt heeft het ca. 3 weken geduurd voordat alles weer normaal was.

05-08-2011 | Man | 73
Cholesterol
Ik wandel graag en veel. Maar na het gebruik van dit product had ik steeds pijn in de kuiten. Dom van mij om het door te nemen, want aan de kuit zit de achillespees en die doet momenteel erg pijn. Wandelen kan voorlopig niet meer en nu afwachten of de pijn over gaat.

10-02-2020 | Man | 72
Cholesterol
EERST PRAVASTATNE, NA VEEL OVERLAST, KREEG IK ROSUVASTATINE VOOR GESCHREVEN. NU NA JAREN NOG STEEDS VEEL LAST VAN HEUPEN, BENEN EN VOORAL VOETEN

08-10-2014 | Man | 72
Cholesterol
In 2000, na een hartaanval begonnen met pravastatine. Heb sinds die tijd last van vermoeidheids verschijnselen, niet direct gemerkt mede door nierproblemen. in 2009 een niertransplantatie ondergaan maar eigenlijk knapte ik niet op. Nu, na steeds meer klachten o.m. neuropathie en spierpijnklachten, ben ik na schooorvoetende toestemming huisarts voor 2 maanden gestopt e[lees meer...]n half december gaan we het cholesterol gehalte bekijken en verder beslissen. Ik zal hierover verslag doen. Cees

26-09-2016 | Man | 71
Hartinfarct
Na informatie van lotgenoten over pravastatinenatrium(negatieve) ben ik sinds drie dagen gestopt met dat medicijn.(tijdelijk?). Ben nu veel minder benauwd. (RED: voor een vermindering van een dosis is het altijd verstandig om dit in overleg met de behandelend arts te doen. Hij /zij kan beoordelen of het verstandig is om eventuele een andere weg in te slaan, iets vervange[lees meer...]nde te zoeken.)

06-07-2017 | Man | 70
Hoog cholesterol
Totaal cholesterol verlaagd van 267 naar 188 , = effectief gewerkt, maar de vele bijwerkingen moet je er maar bijnemen , volgens dokter , maar na starten met Q 10 100 mg één per dag zijn bijwerkingen wel verminderd , en draaglijk , zal nog één kuur volgen van 3 maand en dan zien na meting van cholesterol gehalte , waarom dokters het voorschrijven zonder er ook Q10 niet bi[lees meer...]j te geven van in het begin , lijkt mij één raadsel , als ze op voorhand weten dat statines zoveel bijwerkingen geven .