Ervaringen met Pravastatine

pravastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Hoog cholesterol (88 meningen)
Hartinfarct (11 meningen)
Diabetes type 2 (6 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)
Angina pectoris (3 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

29-11-2023 | Vrouw | 62
Hoog cholesterol
Veel last van korte termijn geheugen en vreselijke krampen in handen en benen

10-03-2023 | Vrouw | 56
Hoog cholesterol
Eerst een paar maanden simvastine geslikt met vervelende bijwerkingen, voornamelijk uitgeput. Toen pravastatine voorgeschreven gekregen omdat die minder bijwerkingen zou hebben. Nou....dat was helemaal niet te doen. Ik ben er doodziek van geworden. Hartkloppingen, hoge hartstag, vreselijke maag en darmkrampen, obstipatie, geen eetlust, niet slapen, spierzwakte, korta[lees meer...]demig. Ik was helemaal uitgeput en kon alleen nog maar op de bank liggen met een doosje tramadol naast me voor de pijn. Ik kon niet meer. Woog nog maar 49 kilo. Na 2 maanden gestopt. Ik val liever morgen dood neer door een hartaanval, dan dat ik pravastine blijf slikken. Ben nu anderhalve week geleden gestopt en het gaat elke dag iets beter met me. Op een of andere manier reageer ik heel sterk op statines. Voor mij echt nooit meer. Mijn cholesterol was wel gehalveerd.

12-07-2022 | Man | 74
Hoog cholesterol
Wakker worden door ernstige spierkrampen in de kuiten is geen pretje!

17-01-2022 | Vrouw | 65
Hartinfarct
Zijn er mensen die ervaringen hebben met het stoppen met statines. Dus bij wie de oorspronkelijke klachten weg zijn (gebleven), terug zijn gekomen of verergert zijn na het stoppen met statines

05-10-2021 | Vrouw | 48
Hoog cholesterol
Jarenlang gewrichtspijn gehad met reuma medicatie om de pijn tegen te gaan. Na stoppen met simvastatine verdwenen de klachten in ca. half jaar tijd en bleek het medicijn de oorzaak te zijn geweest. Nu pravastatine, maar na aantal maanden gebruik komen dezelfde klachten terug. Ernstige spier- en gewrichtspijn, alsof ik zware griep heb. Niet te doen, ik lijk niet tegen stat[lees meer...]ines te kunnen en heb besloten een gewone cholesterolverlager te vragen, zonder statine.

29-06-2021 | Man | 63
Hoog cholesterol
Nachtmerries met uit bed vallen

23-06-2020 | Vrouw | 74
Hoog cholesterol
5 dagen deze medicatie geslikt. Niet meer kunnen functioneren, slapen overdag, 's nachts niet kunnen slapen van de krampen, heel erg vermoeid. Spierpijn in voeten, benen, liezen, linkerarm, vingers linkerhand, nek. Op eigen initiatief gestopt, want gevoel 'dan kun zit ik achter de geraniums' Week geleden pillen aten staan, maar nog weinig verbetering. Paar jaar terug oo[lees meer...]k statine voorgeschreven gekregen, ook daarbij vervelende bijwerkingen. Geen statines meer, voor mij lijf is het vergif.

10-02-2020 | Man | 72
Cholesterol
EERST PRAVASTATNE, NA VEEL OVERLAST, KREEG IK ROSUVASTATINE VOOR GESCHREVEN. NU NA JAREN NOG STEEDS VEEL LAST VAN HEUPEN, BENEN EN VOORAL VOETEN

15-01-2020 | Man | 65
Aderverkalking
Op voorschrift van cardioloog 1 dosis 20 mg per dag Vanaf tweede ochtend ernstige gevrichtpijn in die mate dat ik als niet zonder pijn kon stappen Later op de dag was het wel beter doch de pijn was nooit helemaal weg Later ook last van hoofdpijn en wazig zicht Na 6 dosissen medikatie gestaakt wegen niet meer kunnen functioneren

01-12-2019 | Man | 66
Hoog cholesterol
Ik heb zeer slechte ervaringen met Simvastatine, Atorvastatine en vooral Pravastatine. Maakte me zieker dan zonder deze tabletten. Vele bijwerkingen waarvan o.a. pijnlijke gewrichten en moeheid die me bijna mijn baan hebben gekost. De werking van deze medicijnen is niet aangetoond. Zie hiervoor uitzending van Radar over cholesterol. Nooit meer statines voor mij. Nu aan de [lees meer...]Ezetemibe. Klachten van Pravastatine langzaam aan het afnemen.

01-09-2019 | Vrouw | 63
pravastatine (40mg)
ik ben van een energiek iemand in een ander persoon geworden

06-02-2019 | Man | 63
Hoog cholesterol
Ik wil maar een ding zeggen. Kijk eens via google naar , De Cholesterol Leugen". Dan vraag je je af, wat is de waarheid?? Ook review over alle Statines zijn nou niet erg positief.

12-08-2018 | Vrouw | 63
Angina pectoris
Gigantische spierpijn in combinatie met Dilthiazem. Op eigen gelegenheid gestopt na diagnose Polymialgia Reumatica. De klachten werden vrij snel veel minder en ik had geen Polymialgia meer. Voelde mij altijd oke, maar toen een wrak.

12-03-2018 | Man | 52
Hoog cholesterol
Compleet lusteloos, totaal geen energie meer. Ik had op een gegeven moment het idee dat als ik het nog een paar dagen gebruiken zou ze mij konden begraven. Nadat ik op eigen initiatief gestopt ben ging ik met sprongen vooruit. Zelfde probleem had ik ook met de andere statine's.

25-02-2018 | Vrouw | 68
Cholesterol
Ben 10kg verzwaart van het innemen van de Pravastatine 40mg

02-07-2017 | Man | 74
Hoog cholesterol
Ben gestopt. Het was niet om uit te houden. De hele dag en nacht duizelig en hoofdpijn. Kon zelfs niet meer autorijden. Ga terug naar de specialist.