Ervaringen met Pravastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Hoog cholesterol (88 meningen)
Hartinfarct (11 meningen)
Diabetes type 2 (6 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)
Angina pectoris (3 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

21-09-2014 | Vrouw | 70
Diabetes type 2
heel erg moe slecht slapen hevige kramp in beide benen last van mijn tintelende voeten erge pijn in mijn botten er is ook artrose geconstateerd via foto's. Afgelopen donderdag gestopt met pravastatine op aanraden van mijn huisarts daar moet ik woensdag weer heen voor de uitslag van mijn bloed hoop dat het toch wat beter gaat en dat ik van die vermoeidheid af kom[lees meer...] ik hoop dat ik de volgende keer 'n positiever verhaal kan schrijven gr Corrie.

02-09-2014 | Man | 67
Nierinsufficiëntie
Na Crestor en Simvastatine ben ik dit medicijn gaan slikken. Wat een ramp. Ik kreeg steeds meer spierpijn. Zo erg dat ik een paar keer per nacht mijn bed uit moest. Mijn tenen stonden krom en ik kreeg het gevoel dat mijn spieren afscheurden. De druppel die bij mij de emmer deed overlopen was een geweldige rugpijn en pijn aan mijn heup. Daarvoor moest ik voor behandeld w[lees meer...]orden door een fysiotherapeut. Tijdens zijn behandeling ben ik gestopt met de pravastatine. Door deze ellende ben ik gestopt met mijn moestuin en kon ik niet meer werken. Nu een paar weken verder is alle pijn weg. Nooit meer kramp. Ik train met een personalcoache bij een fitnesscentrum. Ben weer aan het werk. En ben weer vrolijk. Ik lever wel een paar jaar in voor kwaliteit. Deze rommel slik ik nooit meer.

18-08-2014 | Vrouw | 54
Diabetes type 1
Na jaren vanwege diabetes 1 simvastatine te hebben geslikt over gegaan op Pravastatine. De klachten gingen niet over. Veel spierpijn in de benen, heupen en schouders. Nu een frozen sholder. Ben gestopt met deze schadelijke medicijnen. Hoe nu verder?

02-03-2014 | Man | 50
pravastatine (40mg)
Hoog cholesterol
Na overleg met arts ..... kan je het ook op een andere manier aanpakken?? lees artikel hieronder http://www.gezondbeterworden.nl/digitaal-tijdschrift/de-cholesterol-leugen.html

07-10-2013 | Vrouw | 57
pravastatine (40mg)
Diabetes type 2
heb 3 maanden simvastatine geslikt, kreeg er spierpijn in mijn benen van, dus kreeg ik pravastatine voorgeschreven. Na 4 dagen kreeg ik erg veel pijn in mijn knokken van de vingers, wat ging uitbreiden naar polsen en pezen in de elllebogen. Ben na 3 weken gestopt, ben nu bijna 1 week verder en heb nog erg veel pijn, kan bijna niet functioneren op mijn werk, alleen met dicl[lees meer...]ofinac. Wie kan mij zeggen hoe lang deze rotmiddelen nog invloed op mijn spieren/gewrichten kan hebben?

27-07-2013 | Man | 64
Hoog cholesterol
Na circa 1 maand inname van Pravastatine begon ik spierpijn te krijgen. Dat werd steeds heviger, zo erg dat ik 's-nachts niet door kon slapen maar regelmatig wakker werd met pijn. Sporten overdag was niet meer mogelijk vanwege de spierpijnen. (hardlopen). Ik ben gestopt met het medicijn en daarna zijn de klachten volledig verdwenen. Ik let nu extra op mijn voeding v.w[lees meer...].b. de verzadigde vetten. Die mijd ik nu zoveel mogelijk. Ik eet voldoende groenten en fruit. Het middel was voor mij erger dan de kwaal...........

12-07-2013 | Vrouw | 57
Cholesterol
Ik kreeg dit pravastatine omdat ik veel klachten had met simvastatine, maar dit is met dit medicijn niet anders, misselijk, problemen met de stoelgang, pijn en krampen in mijn benen en handen, moe. Kortom geen succes! Ga overleggen met de huisarts voor iets anders

26-06-2013 | Vrouw | 45
Hoog cholesterol
Naast Thyrax (trage schildklier) Metformine (diabetes 2) nu ook sinds gister aan de Pravastatin (hoge cholesterol) ben er niet echt blij mee want het liefst slik ik helemaal niets (wie wel) maar goed, we gaan het maar aankijken en ik hoop dat de negatieve bijwerkingen mee zullen vallen. Maar ja, mensen die tevreden zijn over het medicijngebruik zijn minder snel "in de pen"[lees meer...] als mensen die wel bijwerkingen hebben en op internet naar oplossingen zoeken, we shall see.... het is pas de 2e dag.....

29-01-2013 | Vrouw | 67
Hart
In feb. 2012 ben ik gedotterd, 2 stents. Kransslagader was vrijwel geheel afgesloten. Moest Simvastatine gebruiken, kreeg daar zeer veel spierpijn van. In mei heb ik Crestor 20 gekregen. Ben toen geopereerd, heb een nieuwe schouder gekregen. Had zeer veel problemen met slapen. Weet dat aan de operatie. In okt dacht ik ineens, dit zou wel eens van de Crestor kunnen komen. D[lees meer...]ergelijke problemen had ik nog nooit gehad. Ben toen overgegaan naar Crestor 10. Inderdaad viel ik de eerste paar dagen daarna voor het eerst vanaf mei, zo in slaap. Maar al snel was het probleem weer even groot. Voelde me zo moe, dat ik wel kon huilen van moeheid. Ben begin jan helemaal met de Crestor gestopt. Nadat ik ze 10 dagen niet had ingenomen, voelde ik me herboren. Moest in overleg met de vaatpreventie Pravastatine 10 gebruiken, maar nu, na 4 dagen innemen, is het alweer precies hetzelfde als met de Crestor. Voel me ziek van de medicijnen. Probeer het nog een paar dagen en dan stop ik ermee. Wat als mijn cholestorol lager is, maar ik kan niets meer omdat ik me zo ziek voel Dan is naar mijn idee het middel erger als de kwaal.

17-01-2013 | Man | 64
Suikerziekte (type 2)
Het schijnt zo te zijn dat het een standaard is om suikerpatienten ook een medicijn tegen choresterol voor te schrijven. ook ik kreeg het voor geschreven, nadat mijn choresterol was gemeten en elke keer kreeg ik een ander soort als ik er een geprobeert had, want telkens voelde ik mij beroerd, duizelig, niet echt lekker, vermoeid enz. In de korte tijd (± 1 maand) dat ik[lees meer...] Pravastatine Ranbaxy gebruikte had ik het gevoel dat ik een oud mannetje ben geworden, Als ik me een beetje meer inspan dan gewoon lopen (ook nu nog ± 2 weken na het stoppen) dus iets sneller ga lopen, krijg ik een beklemde borst (spieren, en/of hart), waardoor ik al gauw een zeer rustig tempo aan ga houden. Bovendien had ik het gevoel dat ik een zombie was en mijn hoestprikkels gingen niet over, totdat k stopte met dit medicijn en helemaal niets meer gebuikte. wel heb ik een week na het stoppen nog last van mijn zere spieren, ook in de hartstreek, maar het schijnt dat zoiets na verloop van tijd weer over gaat (ik hoop het vanharte!!!!!!) Mocht het niet overgaan, dan heeft degene die het heeft voorgeschreven mijn leven beknot en dat hoop ik niet voor hem/haar.

22-11-2012 | Man | 64
Cholesterol
zie mijn verhaal over Crestor (Red; hieronder uw tekst die bij Crestor is geschreven toegevoeg, ivm gebruiksgemak voor andere bezoekrs van de site. Mvg MijnMedicijn ) : Kreeg een maand nadat ik Crestor begon te slikken 2 pijnlijke bulten aan weerszijden van de hals. Dit bleken mijn speekselklieren te zijn, die zwaar en zeer pijnlijk opzwollen. De KNO-arts verwijderde met e[lees meer...]en soort injectiespuit pus en voorzag 2 noodzakelijke operaties. Ik legde zelf onmiddellijk verband met Crestor en weigerde dit verder. Langzamerhand verdwenen de zwellingen aan mijn speekselklieren . Ik ben er gelukkig niet aan geopereerd maar sta (het is nu 2012) nog steeds onder controle. Heb jaren geen cholesterolverlager gebruikt maar kreeg in 2012 een hartinfarct. Toen werd Pravastatine voorgeschreven, waar ik veel spierpijn en kramp van kreeg. Dit werd op mijn klagen veranderd in Symvastatine. Na enige maanden begonnen de krampen weer. Daarna zat ik ineens over mijn hele lichaam onder de uitslag- hevig jeukende bulten die de indruk gaven van plakjes cornedbeaf . De huisarts dacht eerst dat het psoriasis was, maar het bleek een reaktie op de statines te zijn. Ik moet nu 14 dagen geen symvastatine innemen en krijg dan een andere cholestorolverlager die als bijwerking heeft maag en darmklachten. Volgens de huisarts krijgt iedereen met te hoog cholesterol statines voorgeschreven omdat deze : 1) het meest effektief zijn 2) het goedkoopst zijn. Voor mij is het in ieder geval gif gebleken. Van de huisarts moet ik nu de statines niet meer innemen

06-11-2012 | Vrouw | 63
Cholesterol
heb alle cholesterol tabletten gebrobeerdt de laatste heet pravastatine atrium heb daar door hoesten en kortademig en geen stem meer ik ga nu stoppen woensdag naar de dokter maar afwachten maar begin er niet meer mee.

21-10-2012 | Vrouw | 65
Hoog cholesterol
heb sinds 10 jaar na een herseninfarct, allerlei soorten stanines gebruikt ivm met invalide makende bijwerkingen.niets heeft geholpen,nu alweer jaren pravastine .ben inmiddels radeloos vreselijke spier en gewrichtsklachten kan nog moeilijk lopen en niet slapen van de pijn in mijn benen.gebruik wel voor slapen gaan 1 capsule Q10 wat redelijk helpt.ga nu morgen naar de huisa[lees meer...]rts en wil absoluut stoppen dit is geen leven!!ben er helemaal klaar mee!

23-06-2012 | Man | 58
Hartinfarct
Ik heb op 22-8-2011 een hartinfarct gehad en krijg sindsdien medicijnen. Dit is de 4e soort statine die ik krijg. Van de andere soorten (rosuvastatine, simvastatine, ezitimibe icm simvastatine) kreeg ik na enkele weken erge spierpijnen en gewrichtspijnen in mijn benen en rug. Als ik stopte waren de klachten vrijwel gelijk verdwenen. Pravastatine slik ik nu 2 dagen en het [lees meer...]is alweer mis. Ik stop nu helemaal met statines. Ik ga liever dood dan in een rolstoel terecht te komen. (Red; we adviseren het stoppen met medicatie wel altijd in overleg te doen met uw behandelend arts en/of apotheker).

10-04-2012 | Vrouw | 40
Hartinfarct
Ik ben vandaag met pravastatine gestopt omdat het voor mij onmogelijk was nog te werken gezien dat de bijwerkingen invaliderend waren, trillingen, misselijk, vaak onmogelijk wat te eten, vaak naar de wc, buikkrampen, diarree, angsten, huilen... Het is pas gisteren dat ik gezocht heb naar de reden van deze nieuwe problemen toen ik op deze site terecht kwam en ik het snap[lees meer...]te. Mijn arts heeft me meteen laten stoppen.

16-02-2012 | Man | 63
Hoog cholesterol
Ben na jaren spierpijn er mee gestopt. Werd op een gegeven moment dermate erg dat zelfs lopen niet meer mogelijk was. Na 4 dagen stoppen verdwenen de klachten. Via de lipidenpoli alle mogelijke combinaties en statines geprobeerd echter het bleef een drama