pravastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (85 meningen)
Diabetes type 2 (6 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

05-10-2021 | Vrouw | 48
Hoog cholesterol
Jarenlang gewrichtspijn gehad met reuma medicatie om de pijn tegen te gaan. Na stoppen met simvastatine verdwenen de klachten in ca. half jaar tijd en bleek het medicijn de oorzaak te zijn geweest. Nu pravastatine, maar na aantal maanden gebruik komen dezelfde klachten terug. Ernstige spier- en gewrichtspijn, alsof ik zware griep heb. Niet te doen, ik lijk niet tegen stat[lees meer...]ines te kunnen en heb besloten een gewone cholesterolverlager te vragen, zonder statine.

23-06-2020 | Vrouw | 74
Hoog cholesterol
5 dagen deze medicatie geslikt. Niet meer kunnen functioneren, slapen overdag, 's nachts niet kunnen slapen van de krampen, heel erg vermoeid. Spierpijn in voeten, benen, liezen, linkerarm, vingers linkerhand, nek. Op eigen initiatief gestopt, want gevoel 'dan kun zit ik achter de geraniums' Week geleden pillen aten staan, maar nog weinig verbetering. Paar jaar terug oo[lees meer...]k statine voorgeschreven gekregen, ook daarbij vervelende bijwerkingen. Geen statines meer, voor mij lijf is het vergif.

09-11-2019 | Vrouw | 69
haaruitval

01-09-2019 | Vrouw | 63
pravastatine (40mg)
ik ben van een energiek iemand in een ander persoon geworden

20-08-2019 | Vrouw | 53
Angina pectoris
Ondanks een laag cholesterol gehalte in het bloed moest ik toch een statine slikken. ( Agina Pectoris) Ben begonnen met atorvastatine 40 mg, daarna simvastatine 40 mg en rosuvastatine 40 mg. Bij alle 3 behoorlijke bijwerkingen zoals hoofdpijn, maag/ darmklachten en erg duizelig. Nu aan de pravastatine, begonnen met 40 mg . Weer dezelfde bijwerkingen, de dosis is nu verlaag[lees meer...]d ( recent) naar 10 mg per dag. Bijwerkingen zijn minder, maar het is nog steeds geen favoriet middel . Wordt vervolgd...

01-04-2019 | Vrouw | 73
Hoog cholesterol
Na 1 jaar Simvastatine 20117 over op Pravastatine 2018 Al vrij snel kramp op de kuiten Na inname Q10 verbeterde dat. Na 2 maanden last van handen voornamelijk de vingers( stijfheid en triggervingers en duim, na 3/4 jaar bovenarm spierpijn, weer iets later schouder en behoorlijke nek klachten, tevens onderrug klachten. Dit gaat dus niet goed zo. Ik stop nu accuut en ga we[lees meer...]er overleggen met de huisarts. De dosering van 10 mg halveerde ik nog naar 5 mg. Desondanks deze klachten.

09-03-2019 | Vrouw | 66
pravastatine (10mg)
sinds vorig jaar november 2018 voorgeschreven Sympastatine 40mg,na maand zelf gestopt,pfff wat een stijve spiermassa,krakende hals gewrichten, niet links of rechts om kunnen draaien. Huisarts schreef: Pravastatine 10mg voor, na 1 maand het gevoel te hebben, oke daar kan ik mee overweg, helaas na nieuw doosjes begonnen, 1 jan.2019 ,sinds 2 weken zelf gestopt, ik slik die z[lees meer...]ooi niet. Wat een ellende onderrug,hals,geen puf, zou goed een hele dag op de bank kunnen zitten.

15-10-2018 | Vrouw | 82
Hartinfarct
Geen klachten

12-08-2018 | Vrouw | 63
Angina pectoris
Gigantische spierpijn in combinatie met Dilthiazem. Op eigen gelegenheid gestopt na diagnose Polymialgia Reumatica. De klachten werden vrij snel veel minder en ik had geen Polymialgia meer. Voelde mij altijd oke, maar toen een wrak.

08-05-2018 | Vrouw | 58
Diabetes type 2
voor cholesterol en ivm suiker ziekte. heb nergens geen last van. en het helpt goed

25-02-2018 | Vrouw | 68
Cholesterol
Ben 10kg verzwaart van het innemen van de Pravastatine 40mg

06-06-2017 | Vrouw | 59
Hoog cholesterol
Eerst Simvastatine gekregen daar buikpijn van en erg misselijk en ook licht in het hoofd en spierpijn in armen en onderrug. Van de Pravastatine erg misselijk en licht in het hoofd en wat last van de onderrug.

26-04-2017 | Vrouw | 64
Hoog cholesterol
vanwege een veel te hoog cholesterol voorgeschreven. Bij andere middelen kreeg ik uitslag, vandaar dat ze mij dit middel hebben voorgeschreven. Bij deze kreeg ik ondraaglijke spierpijnen, met name in mijn kuiten en benen. Ik houd ook vocht vast en heb hartkloppingen. De spierpijnen zijn t allerergst. Ik stop met dit middel, nooit meer!

06-04-2017 | Vrouw | 60
Hoog cholesterol
Regelmatig rode bultjes die fel jeuken, Vermoeidheid en spierpijnen. Nachtmerries had ik daarvoor nooit, nu wel.

08-02-2017 | Vrouw | 66
Aangeboren hartafwijking
Ik slik dit medicijn al 10 jaar, het is 10 jaar ellende. Heel veel spierpijn. Ben er nu mee gestopt, kan niet meer normaal functioneren. Ben moe, krampen in armen, gewrichten heel veel pijn.

12-10-2016 | Vrouw | 21
Hoog cholesterol
Van alle statines erg veel last: slapeloosheid, ernstige pijn, stemmingswisselingen etc. Dit zou de zwakste statine zijn en dan ook nog maar 10mg (normaal kreeg ik meteen de hoogste dosering), maar statines zijn echt troep. Besloten dat ik liever het risico neem op korter leven dan een slecht leven, ook omdat ik al aandoeningen heb aan o.a. spieren. Statines breken je spie[lees meer...]ren af. Dit was de eerste waarbij ik niet kon plassen.