simvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Bij  HartinfarctX

Hoog cholesterol (726 meningen)
Diabetes type 2 (52 meningen)
Diabetes type 1 (15 meningen)
Diabetes type 3 (1 mening)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

10-11-2020 | Vrouw | 63

06-02-2019 | Man | 72
Hartinfarct
Voor hartinfarct 20mg geslikt, daarna 40mg. Na verhoging moeilijk ademhalen en last van spieren.

07-09-2018 | Vrouw | 65
simvastatine (10mg)
Hartinfarct
Ik heb dit middel een poos door gebruikt tot ik echt zo veel pijn had dat ik er gewoon uit mijzelf mee gestopt ben. Gelukkig begreep de Cardioloog dit en toen kreeg ik rosuvastatine en sinds dien heb ik die pijn niet meer en heb ik een mooie lage cholesterol.

26-11-2017 | Man | 66
simvastatine (20)
Hartinfarct
In 1999 een hartinfarct gehad. Dat hartinfarct heeft ook mijn nieren en stembanden aangetast. Ik had ook hartfalen diverse pillen voorgeschreven gekregen waaronder Simvastatine. De Simvastatine. brak sinds het begin mijn spieren af. Andere pillen voorgeschreven gekregen, ook weer een aantal Simvastatine onder een andere naam ik gebruik nu al jaren Ezetrol en geen probleme[lees meer...]n meer

12-04-2017 | Man | 71
Hartinfarct
Ik krijg erg veel krampaanvallen van dit medicijn en daar ben ik pas door een ander op gewezen en nou ben ik gestopt met dit medicijn en de kramp aan vallen zijn minder geworden.

08-02-2017 | Man | 49
Hartinfarct
Tijdens mijn infarct in april 2012 had ik een cholesterolgehalte van 6,4 waarvan men zei dat dat veel te hoog was. Nu, 5 jaar later en trouw Simvastatine slikkend, schommelt mijn cholesterol rond de 3,6, ligt het LDL-gehalte tussen de 1,5 en 2, het HDL tegen de 1 en triglyceride tussen 2 en 2,5. Ik vraag me af of het nog wel nodig is om Simvastatine te blijven slikken of t[lees meer...]e verminderen. Wanneer is een cholesterol te laag?

19-09-2016 | Man | 56
Hartinfarct
Na een hartinfarct in 2011 voorgeschreven door cardioloog. In maart 2016 kreeg ik fors last van continue diarree. Simvastatine leek de veroorzaker van de diarree omdat de diarree uitsluitend s'ochtends optrad, ik slikte Simvastine voor het naar bed gaan. Daarom in overleg met huisarts gestopt met Simvastatine. Enkele weken na het stoppen viel het me op dat een aantal kwale[lees meer...]n waar ik al enkele jaren last van had, waaronder vergeetachtigheid, spierpijn, moe, lusteloosheid, hoofdpijn en kramp in de voeten, zich niet meer manifesteerde. Helaas ging het cholestrol-peil weer omhoog, reden voor de huisarts om mij op andere statine te zetten. Toen kwamen de genoemde kwalen binnen twee dagen weer terug. Voor mij geen statines meer.

31-05-2016 | Man | 61
Hartinfarct
Ervaringen zijn dat ik ca. 30 jaar artrose heb, het is alleen maar erger geworden, daarbij heb ik geregeld last van keelpijn en seksuele problemen.

23-04-2016 | Man | 74
Hartinfarct
Cholesterol is altijd prima geweest, halfjaarlijkse controle bij specialist. In febr. 2015 leek ik een infarct te hebben gehad. mijns inzien was dit zuurbranden. De cardioloog zei dat e.e.a. in een grijs gebied zat, maar dat hij het toch benoemde als een hartinfarct. Nooit medicijnen en in een keer 7 medicijnen w.o. dit. Geen uitleg verder. Voor mij onbegrijpelijk. Ga nu n[lees meer...]aar een academisch ziekenhuis (na 1,5 jaar) om daar onderzocht te worden. Verder nooit iets gemerkt, sport 2,3 per week, wandel veel. Ben benieuwd.

21-12-2015 | Man | 67
simvastatine (10mg)
Hartinfarct
kan een apotheek de simvastatine 10 mg veranderen als de cardioloog die op medisch noodzakelijk voorschrijft? Kan dit ze zeggen dan wel we hebben de simvastatine 20mg wel die anderen worden niet meer gemaakt. Wie kan mij daar een antwoord op geven? Dank je in voorbaat, verblijf ik met vriendelijke groeten.

10-12-2015 | Man | 40
Hartinfarct
Sinds 17 mei gebruik ik simvastatine en denk zo'n 2 weken na het infarct begonnen mijn slaapproblemen. Dan wijt je het nog aan het hartinfarct en de gevolgen, maar een maand verder ben ik naar de huisarts gegaan (de cardioloog zijn reactie was simpelweg: nee dat kan niet door de medicijnen komen). Huisarts keek me op zelfde manier aan en zei onomwonden dat ik wsl psychisch[lees meer...]e verwerkingsproblemen had etc. Enfin, diverse kuurtjes met slaappillen verder (en die hielpen me zelfs niet om in slaap te vallen) halverwege november na lezen van informatie op internet met het medicijn gaan proberen. Eerst eerder op de dag, geen effect. Vervolgens in de ochtend. Geen effect. Slapeloosheid bleef. Dik een week geleden uit wanhoop gestopt met het medicijn en de 4e nacht na het stoppen was mijn eerste normale nacht slapen sinds juni. En inmiddels ben ik een aantal probleemloze nachten verder al. Vandaag bij de huisarts geweest en nog steeds kijken ze je aan alsof ze het in keulen horen donderen. Bijwerkingen als slapeloosheid. Neeee, dat kan niet. Nou trust me, ik heb van andere cardiologen begrepen dat dit wel degelijk een probleem is en geen haar op mijn hoofd die er over peinst die rotzooi nog te gebruiken.

12-10-2015 | Man | 66
Hartinfarct
Na mijn hartstilstand in februari 2014 heb ik vanwege het te hoge cholestorol gehalte naast de vele andere medicijnen, Simvastatine voorgeschreven gekregen . Langzaam aan kreeg ik steeds meer spierpijn, zo erg dat ik bijna niet meer zelfstandig op kon staan. Bij het opkomen van de bank ,uit de auto of toilet moest ik me overal aan optrekken, als ik op mijn knieen ging zi[lees meer...]tten en weer overeind wilde voelde ik me hulpeloos. Ik ben weliswaar rug patient maar zo erg kende ik niet en zag mezelf al in de rolstoel zitten. Na het lezen o.a. op dit forum van vergelijkbare klachten die verdwenen waren na het stoppen met Simvastatine besloot ik in overleg te gaan met de Cardiologe. Ze stemde in om een maand lang de Simvastatine te laten staan, ik ben nu in de 2e week en het is niet te geloven. Ik merk elke dag dat het opstaan beter gaat en ik weer bijna met losse handen op kan staan. Wat er ook gaat gebeuren Simvastatine komt er bij mij niet meer in, nu is geen enkel medicijn bijwerkingen vrij, maar dit vind ik echt troep.

03-10-2015 | Man | 64
Hartinfarct
Vermoeid, spierpijn, stram. Voelde mij een oude man. Nu weer veel beter sinds ik gestopt ben.

28-09-2015 | Vrouw | 51
Hartinfarct
In september 2014 hartinfarct gehad. Tijdens dotteren bloedpropje weggeprikt. Geen stents gekregen. Hiervoor medicijnen gekregen waaronder ook Simvastine 40 mg. Voelde me eerst prima,tijdens hartrevalidatie nergens last van,geen spierpijn. Maar de laatste maanden krijg ik steeds meer last van stijve gewrichten,spierpijn in armen en benen,minder energie,rugpijn in onde[lees meer...]rrug,zere handen en vingers.Zere nek. Las gisteren (27-9-2015) het artikel over de bijwerkingen van medicijn voor verlaging cholesterol op NU. Er word me ineens heel veel duidelijk.Nu weet ik waar dat door komt. Weg met die Simvastine!!

13-09-2015 | Man | 64
Hartinfarct
Ruim 4 jaar dit medicijn gebruikt, ben ermee gestopt na allerlei bijwerkingen en nadat ik las dat je je cholesterolgehalte ook naar beneden kunt krijgen met rode rijst tabletten. Hiernaast gebruik ik ook dagelijks een Q10 tablet. Kreeg jeuk, haaruitval, spierpijnen en weet ik veel wat nog meer. Mijn huisarts was het er niet mee eens dat ik met simvastatine stopte, maar wis[lees meer...]t ook niks over de rode rijst tabletten, huh? De meeste huisartsen zijn vazallen van de grote medicijnfabrikanten en volgen wat deze op de markt brengen, ze reageren op wat patienten aangeven qua klachten en schrijven bij onvrede dan het volgende chemische goedje voor met vaak dezelfde bijwerkingen. Bovendien schijnt Simvastatine voor spierafbraak te zorgen. Ik vind dat dit middel veel te makkelijk en te vaak wordt voorgeschreven. Mijn cholesterol gehalte is na gestopt te zijn met Symvastatine licht verhoogd, maar zeker nog binnen aanvaardbare grenzen gebleven. Ik wil geen pleidooi houden voor het wel of niet gebruiken van Simvastatine, maar wil slechts mijn ervaringen delen, iedereen moet maar met zijn of haar huisarts bespreken wat het beste voor hem/haar is.

30-07-2015 | Man | 73
Hartinfarct
Na omschreven incident op voorschrift van specialist simvastatine gaan gebruiken. Na een week of twee gebruikt te hebben ontstonden er diverse ongemakken zoals pijn in de wervelkolom, de schouders en voeten. Algehele malaise en zweten. De klachten kwamen overeen met reumatische klachten en algehele verstijving van spieren. Toen ik het verband legde tussen het simvastatine[lees meer...] gebruik en de klachten ben ik gestopt met het gebruik en namen de klachten en verschijnselen langzaam af. Ik voel me als herboren!

Amoxicilline (551) - Antibiotica - penicillines breedspectrum