Ervaringen met Simvastatine

simvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Bij  HartinfarctX

Hoog cholesterol (744 meningen)
Diabetes type 2 (53 meningen)
Diabetes type 1 (15 meningen)
Diabetes type 3 (1 mening)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

28-09-2015 | Vrouw | 51
Hartinfarct
In september 2014 hartinfarct gehad. Tijdens dotteren bloedpropje weggeprikt. Geen stents gekregen. Hiervoor medicijnen gekregen waaronder ook Simvastine 40 mg. Voelde me eerst prima,tijdens hartrevalidatie nergens last van,geen spierpijn. Maar de laatste maanden krijg ik steeds meer last van stijve gewrichten,spierpijn in armen en benen,minder energie,rugpijn in onde[lees meer...]rrug,zere handen en vingers.Zere nek. Las gisteren (27-9-2015) het artikel over de bijwerkingen van medicijn voor verlaging cholesterol op NU. Er word me ineens heel veel duidelijk.Nu weet ik waar dat door komt. Weg met die Simvastine!!

13-09-2015 | Man | 64
Hartinfarct
Ruim 4 jaar dit medicijn gebruikt, ben ermee gestopt na allerlei bijwerkingen en nadat ik las dat je je cholesterolgehalte ook naar beneden kunt krijgen met rode rijst tabletten. Hiernaast gebruik ik ook dagelijks een Q10 tablet. Kreeg jeuk, haaruitval, spierpijnen en weet ik veel wat nog meer. Mijn huisarts was het er niet mee eens dat ik met simvastatine stopte, maar wis[lees meer...]t ook niks over de rode rijst tabletten, huh? De meeste huisartsen zijn vazallen van de grote medicijnfabrikanten en volgen wat deze op de markt brengen, ze reageren op wat patienten aangeven qua klachten en schrijven bij onvrede dan het volgende chemische goedje voor met vaak dezelfde bijwerkingen. Bovendien schijnt Simvastatine voor spierafbraak te zorgen. Ik vind dat dit middel veel te makkelijk en te vaak wordt voorgeschreven. Mijn cholesterol gehalte is na gestopt te zijn met Symvastatine licht verhoogd, maar zeker nog binnen aanvaardbare grenzen gebleven. Ik wil geen pleidooi houden voor het wel of niet gebruiken van Simvastatine, maar wil slechts mijn ervaringen delen, iedereen moet maar met zijn of haar huisarts bespreken wat het beste voor hem/haar is.

30-07-2015 | Man | 73
simvastatine (20mg)
Hartinfarct
Na omschreven incident op voorschrift van specialist simvastatine gaan gebruiken. Na een week of twee gebruikt te hebben ontstonden er diverse ongemakken zoals pijn in de wervelkolom, de schouders en voeten. Algehele malaise en zweten. De klachten kwamen overeen met reumatische klachten en algehele verstijving van spieren. Toen ik het verband legde tussen het simvastatine[lees meer...] gebruik en de klachten ben ik gestopt met het gebruik en namen de klachten en verschijnselen langzaam af. Ik voel me als herboren!

28-07-2015 | Man | 50
Hartinfarct
Op 10 februari 2015 in ziekenhuis opgenomen wegens hartinfarct. Verder was vorig jaar november Diabetes 2 geconstateerd. Ik rookte niet, mijn leefwijze kon nog wel wat gezonder. Erfelijk belast. Sinds 10 februari slik ik o.a. simvastatine. Bij mij zeer effectief in het terugbrengen van mijn LDL naar 1.4. Daar was mijn cardioloog erg tevreden over. En ik natuurlijk ook. Maa[lees meer...]r langzaam maar zeker begonnen mijn klachten toe te nemen. Geen spierpijn oid, nauwelijks tot geen last daarvan. Maar aanvallen van onhoudbare maagpijn. De eerste keer naar de eerste hulp. Overnacht in het ziekenhuis vanwege mijn recente achtergrond van het hartinfarct. Constatering: te hoge leverwaardes, die overigens bij de 2e meting enkele uren later wel daalden. Daarna naar huis, echo + doorverwijzing naar internist, voor de leverwaardes. Ze meldde me dat er weinig aan de hand was en via de huisarts kon vervolgen. Hierna snel toenemende klachten van enorme buikpijn, bijna om de dag. Ik ben zelf gestopt met de simvastatine en snel daarna knapte ik op. Toch nog één flinke aanval van maagpijn, vlak na het stoppen met de simvastatine. Via de huisarts opnieuw mijn leverwaardes laten controleren. Veel te hoog, met name de GGT. Terug naar de internist, icm een CT scan. Niets te zien (goed nieuws). Wederom de leverwaardes gemeten, deze zijn dalend (GGT) en goed (ALAT en ASAT). Ik ben overtuigd van een overbelaste lever. Ze is het eens met het stoppen met de simvastatine, noemt het 'berucht'. Ze adviseert me eerst rustig op vakantie te gaan en daarna een ander middel te nemen voor het laag houden van de chlorestorol. Voor mij nooit meer een statine. Voordat ik begin met een nieuw middel laat ik eerst weer de leverwaardes meten, als 0-meting. Dat adviseer ik iedere gebruiker: laat je leverwaardes meten, voordat je begint of doorgaat met een medicijn. Ik zal dit regelmatig blijven doen. En intussen voel ik me herboren! Van groot belang is dat je ZELF regie houdt over je behandeling en medicatie. Specialisten letten naar mijn idee toch teveel op het effect op hun 'eigen' terrein. Als patiënt MOET je zelf het totaaloverzicht hebben. Ik houd alles bij een in soort dagboekje met alle data, gebeurtenissen en gemeten (bloed/lever) waardes. Intussen ben ik een gezondheidsfreak, let op mijn voeding, ben flink afgevallen BMI 'gezond' en sport veel. Ik voel me perfect.

01-06-2015 | Man | 65
Hartinfarct
Na een hartstilstand slik ik sinds februari 2014 Simvastatine, omdat ook mijn cholesterol erg hoog was( 6.6). Binnen een aantal weken daalde het cholestorol inderdaad tot aanvaardbare waarden van 2.1, al wil de cardioloog het nog lager naar 1.8. Maar nu verdenk ik deze pil van een aantal bijwerkingen en ik word hierin gesteund na het lezen van ervaringen van mede medicijn[lees meer...]gebruikers. Wat mij al een aantal keren na het innemen van de pillen overkomt, is dat een uur na inname mijn bovenlip doof wordt en daarna begint te zwellen, ben voor onderzoek naar het ziekenhuis geweest en daar geeft men aan een allergie, maar niet van de medicijnen, want het moet dan onmiddellijk optreden en hier zit even tijd tussen, echter gisteravond overkwam het me weer, een uurtje na het innemen van het medicijn weer een dikke lip. Ik gebruik dan een anti allergie pil en dan slinkt het weer ( duurt wel een uur of 8). Dus ik deel de mening van de deskundigen niet helaas. De laatste tijd kan ik bijna niet meer overeind komen en lopen, ik ben wel rugpatiënt, maar zo hevig als nu heb ik het nog nooit meegemaakt, nu ik reacties lees over erge spierpijn door het gebruik van dit medicijn twijfel ik echt en zou het liefst direct stoppen, ik maak direct een afspraak met mijn huisarts om e.e.a. te bespreken. Het is niet zo dat ik geen vertrouwen heb in de specialisten, maar praktijkgevallen geven vaak meer zekerheid dan de wijsheid uit het boekje. Ik ben benieuwd of er meer gebruikers zijn met deze klacht, ik lees uw ervaring graag.

19-05-2015 | Man | 61
Hartinfarct
Na verloop, schouderklachten, slijmbeurs, afvallen, concentratieverlies, kramp in handen, voeten en scheenbeen, heb het z'huis gebeld en moest gelijk stoppen, as sept afspraak met de cardioloog we zullen zien.

14-03-2015 | Man | 61
Hartinfarct
De specialist ziet het liefst dat het cholesterol gehalte zo laag mogelijk is, helaas is het zo dat niet alleen het slechte maar ook het goede cholesterol verlaagd word. Ik had voor het hartinfarct nooit geen last van spierpijn of tintelingen, ik heb dit bij controle door de cardioloog ook meerdere malen aangegeven en hem gevraagd om een vervangend middel maar kreeg als an[lees meer...]twoord ze werken allemaal het zelfde, ook bij de huisarts kwam ik niet verder want deze durft de medicatie van de cardioloog niet te wijzigen. Dus ook dat schiet niet op, het komt er op neer dat ze allemaal de bijwerkingen negeren want zo erg kan het niet zijn, maar dat is het dus wel . Standaard is ook de vraag krijgt u wel voldoende beweging en doet u aan sport, ja dat zou ik wel willen maar het lukt niet vanwege de spierpijn en vermoeidheid. 1 dag sporten betekend 3 dagen bijkomen. Je bent echt op je eigen aangewezen om te proberen het goede medicijn te vinden. M.vr.gr. Das.

04-03-2015 | Vrouw | 52
simvastatine (60mg)