Prednison tabletten

prednison

Spierreuma (18 meningen)
Reuma (11 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
Astma (7 meningen)
Sarcoïdose (6 meningen)
COPD (5 meningen)
Longontsteking (5 meningen)
Gewrichtsontsteking (2 meningen)
Longkanker (1 mening)
Netelroos (1 mening)
Peesontsteking been (1 mening)
Bronchitis (0 meningen)

Prednison

Bojan Nikolik (05-07-2015)

17-07-2013

Ziekte van Addison

Ik slik al bijna 20 jaar afwisseld maar voornamelijk hydrocortsion, maar ook prednison, prednisolon enz. Maar ik reageer t beste op de hydrocortsion . Ik heb dit nl nodig omdat door de hypofyse-uitval mijn bijnieren niet meer functioneren en ik dus zelf geen corticosteroïden aan maak. Maar hoeveel ik ook slik, de vermoeidheid blijft altijd! Verder heb ik ook n dunne huid, [lees meer...]botontkalking en snel blauwe plekken. Gewichtstoename heb ik gelukkig geen last van.
24-01-2012

Prednison tabletten (prednison)

Sinds 7 weken aan de prednison. Begonnen met 20mg. p.d. nu 17.5mg, maar nog steeds klachten. Verdeel het over de dag omdat ik met 1 name de dag niet door kom. Vervelende bijwerkingen: flushes, slecht slapen, temperatuurwisselingen. Heeft iemand advies voor mij?
07-11-2011

Reuma

ben aan 't afbouwen, beviel niet -> had geen haren op armen, nu wel, haren groeien had. dik gezicht, pijn niet afgenomen.
23-09-2010
Man

Autoimuunziekte Colitus Ulserosa

Ik gebruiik het medicijn al meer dan 4 jaar. Ik ben constant aan het afbouwen met 2 1/2mg per 3 of 6 weken. Het wil niet lukken ik word onder de 20mg weer ziek. en dan moet de dosis weer omhoog. Ik ben sinds gebruik 12 kilo aangekomen en mijn gewicht schommeld heel erg. Ik heb veel striea een dunne huid en botontkalking. Ik gebruik medicijn natuurlijk langer dan de gemidde[lees meer...]lde gebruiker. Ondanks dat het goed werkt tegen de darmonstekingen, heb ik veel last van de bijwerkingen.
26-07-2010

Longfibrose

Nadat 40 mg/dag en 60 mg/dag geen kalmerend effect op de ontstekingen in mijn longblaasjes hadden, ben ik langzaam gaan afbouwen. Op zich niet zoveel last van gewichtstoename (max. 2 kg) of andere bijwerkingen, maar wel raakte ik sluipend in enkele maanden in een psychotische situatie (nooit eerder gehad) met de-realisatieverschijnselen. Neurologisch onderzoek leverde niet[lees meer...]s op. De dag erna door vriendin bij GGD binnengebracht, waar psychiater prednison als boosdoener identificeerde. In overleg met longarts versneld afgebouwd, waarna klachten snel verdwenen. Onzekerheid bleef wel een jaar hangen! Ik slik nu 20 mg prednisolon om de dag en 150 mg azathioprine, wat tot stabilisering van de ontstekingen en verdere fibrotisering van mijn longen heeft geleid. Mogelijk moet ik dit mijn verdere leven blijven gebruiken.
10-06-2010

SLE

Prednison werkt prima, opvlammingen van de SLE zijn goed te onderdrukken. Maar het blijft een verschrikkelijk middel. Dikke kop, dikke buik, vocht vasthouden, aankomen, alleen maar honger hebben, hyper, druk, in de war en je komt er nauwelijks vanaf. Ik vind het vreselijk dat ik het al zo lang slik en dat ik er voorlopig niet mee mag stoppen. En als het wel mag, dan wordt [lees meer...]dat ook een gevecht. Afbouwen is echt geen pretje.
11-05-2010

Dermatomyocitus

Ik heb prednison op 9/10 jarige leeftijd gebruikt om de ontsteking te bestrijden aan mijn spieren en huid (dermatomyocitus) Ondanks de normale bijwerkingen, bol gezicht, meer beharing enz. is mijn botdichtheid verminderd, waardoor ik op 15 jarige leeftijd enkele ingezakte rugwervels had.
06-05-2010

Takayasu

Voor mijn aandoening heeft prednison nauwelijks geholpen. In plaats daarvan heb ik ontzettend veel bijwerkingen gehad. Misschien is het moeilijk voor andere mensen te begrijpen, maar ik was door prednison mezelf niet meer. Ik kreeg een hoofd als een pompoen, en mensen...dat is geen vocht dat is gewoon vet. Prednison zorgt ervoor dat je lichaam op allerlei plaatsen vet gaat[lees meer...] vasthouden. Voor mij was dat heel moeilijk omdat ik altijd erg slank ben geweest. Ik heb het aankomen kunnen beperken tot 12 kilogram dankzij een dieetiste. Vaak een opgejaagt gevoel door verhoogde bloeddruk. Soms hyper en soms heel neerslachtig. Verder heb ik op mijn benen striae gekregen, het lijken wel zebra benen nu. En dit gaat dus nooit meer weg! Dat vind ik de ergste bijwerking, omdat het dus niet meer verdwijnt. Echt waar, vraag nadrukkelijk aan je arts of er geen andere mogelijkheden zijn, want prednison is gewoon een rotmiddel.
22-04-2010

22-04-2010
Man

Sarcoidose

Na een jaar enorm veel moeite om af te bouwen. Je lichaam wordt sterk afhankelijk van het medicijn. Een zo laag mogelijke dosering heeft minder bijwerkingen.
21-05-2020

Astma

12-02-2020

Eczeem

Na 10 tallen prednisonkuren en ook lage periodes dagelijks 20 mg, ben ik blij dat ik van dat paardenmiddel af ben.
25-09-2019

Prednison tabletten (prednison)

hallo .. ik ben begonnen bij de huisarts met pijn in mijn rug en heupen en schouder .. kon s nachts niet goed slapen van de pijn in mijn heup .. kon dr niet op liggen .. steeds weer draaien en verliggen en zo .. en overdag kon ik nog niet eens 500 meter polen zonder het heeel erg in mijn rug te krijgen .. een heeel moe en vervelend gevoel .. mijn arm kon ik maar weinig[lees meer...] bewegen .. enz enz .. toen heeft de huisarts mij verschillende middelen voor geschreven om de pijn minder te maken .. maar niets hielp .. echt waar niet .. tot dat ik pretnison kreeg van m .. 30 miligram was dat per dag .. dat was in begin februari dit jaar .. en na ongeveer een dag of 2 a 3 merkte ik al verschil .. en werkte erg goed … heeeeeel erg goed .. van al mijn klachten af .. echt waar .. niet te geloven .. toen moest ik afbouwen met de pretnison .. gewoon gedaan .. maar bij 15 miligram .. hielp het niet meer afdoende .. alles kwam weer terug .. weer terug naar de huisarts .. die zei dat ik maar weer op 25 miligram moest gaan zitten .. en dat hij een afspraak voor mij maakte bij de reumatoloog .. omdat ik zooo goed reageerde op de pretnison .. dacht hij dat ik iets met mijn spieren had en heb .. nu koop ik dus bij de reumatoloog .. en moet nu weer de pretnison minderen .. zit nu dus weer op 15 miligram per dag .. en merk dat dit weer niet afdoende is voor mijn pijn .. .. wel heb ik erg veel bij werkingen er van .. dik gezicht .. toename van mijn gewicht , minimaal 10 kilo .. opgezet gevoel .. dikke buik . this net of ik 7 maanden zwanger ben .. harde buik .. kortademingheid .. zere keel veel schrapen van mijn mijn keel en dat gaat maar niet echt weg .. klieren in mijn nek zijn opgezet aan de rechter kant .. heesheid .. soms dikke voeten .. mijn zien wordt toch echt wel minder weer .. heb een staar operatie gehad ongeveer anderhalf jaar geleden .. maar wordt nu weer steeds minder .. enz enz .. vindt dit allemaal nog al wat .. en erg veel .. ga morgen afspraak maken met de huisarts en weer met de reumatoloog .. want in een keer stoppen met de pretnison is niet aan te bevelen zeggen ze .. ik zou dan van de reumatoloog medicijnen krijgen tegen de pijn en die het zelde werken al de pretnison .. maar ja dat afbouwen .. pfffffffff .. wil dr van af .. van die rommel pretnison .. wat me toch weer heel er g goed heeft geholpen .. lekker tegenstrijdig allemaal ditte .. ben wel een beetje bang aan t worden hoor nu .. en doe ik t allemaal wel goed ?? .. zo veel bijwerkingen pffffffff .. graag hoor ik wat hier over .. vriendelijke groet
27-06-2019

Arthritis

Na 2 weken erge spierpijn was de diagnose spierreuma. Na 4 weken 20 mg prednison per dag was ik klachtenvrij. Tijdens de volgende 4 weken een dosis van 15 mg/dag, daarbij hoofdpijn en zwaar hoofd, werd steeds erger, ook pijn bij kauwen. Nieuwe diagnose: artritis temporalis, een ontsteking van de halsslagader. Dosis verhoogd naar 60 mg/dag, 4 weken, dat hielp enorm, geen kl[lees meer...]achten. Gedurende enkele maanden is de dosis verlaagd via 40, 30, 25, 20 mg/dag tot de huidige 15 mg/dag. Gedurende deze maanden werden de bijwerkingen van de predison steeds erger. Extreme vermoeidheid, trillende benen, duizelend hoofd, hijgend na iedere inspanning: na het aantrekken van een broek even uitrusten. Halverwege de trap even zitten. Er ontstaan spontaan wondjes, vooral op de benen, genezing duurt heel lang. Meerdere schimmelinfecties, overal blauwe plekken. Ondanks de gestage afbouw van de prednison dosis wordt het steeds erger. Ik hoop van de prednison af te zijn voordat ik overlijd.
13-08-2018

Prednison tabletten (prednison)

onverdraaglijke pijn in het hoofd welke door het innemen van een hoge dosis (80mg) "als sneeuw voor de zon" verdween. Langzame afbouw (met behulp van Methotrexaat. Nu al sinds enige helaas een onderhoudsdosis nodig.
08-03-2018

Spierreuma

Sinds enkele weken terug is bij mij een vorm van spier reuma ontdekt. Waarschijnlijk Polymyalgia rheumatica. In het begin van de behandeling merkte ik nauwelijks iets ervan. Pas na een dag of 5 begon de prednison zijn werk te doen. De waarde in mijn bloed zijn weliswaar goed gezakt, echter het is een wisselwerking. De ene dag voel ik mij heel goed, en bv 2 dagen heb ik een[lees meer...] flinke terugval. Normaal merk ik dit goed aan de heupen en handen. Als ik al weet dat ik voor het naar bed ga in de heupen wat meer pijn is, dan is de volgende dag prijs. De reumatoloog had er geen verklaring voor. Is dit herkenbaar voor sommige?

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (540) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (497) - Antibiotica - penicillines breedspectrum