Ervaringen met Prednison tabletten

Spierreuma (20 meningen)
Astma (9 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
COPD (7 meningen)
Longontsteking (6 meningen)
Sarcoïdose (6 meningen)
Gewrichtsontsteking (3 meningen)
Longkanker (1 mening)
Bronchitis (1 mening)
Netelroos (1 mening)
Peesontsteking been (1 mening)

Prednison

Bojan Nikolik (05-07-2015)

08-06-2015 | Vrouw | 19
Ziekte van Crohn
Ik heb het medicijn gehad omdat ik last heb van mijn darmen en die vol zitten met ontstekingen, het probleem is dat het de boel onderdrukt, dus nu wanneer ik zonder zit, krijg ik uitslag in mijn gezicht en heb ik weer buikpijn. hopelijk mag ik naar iets net als prednison wat helpt.

05-07-2012 | Vrouw | 20
Ziekte van Crohn
Eerst slikte ik Entocort maar helaas bleek dit niet voldoende. Ik heb weer een opvlamming gekregen en moest daardoor Prednison gaan slikken. Ik had veel bijwerkingen: last van mijn gewrichten, gewichtstoename, vochtopname, bolle buik, duizelig, misselijk en vooral erg moe. Dit schrijf ik echter niet allemaal toe aan de Prednison, het kon namelijk ook veroorzaakt worden d[lees meer...]oor de opvlamming. Ik ben blij dat ik het nu niet meer slik, maar toch elke keer weer als ik er niet goed aan toe ben helpt dit medicijn mij erbovenop.

15-06-2017 | Vrouw | 21
prednison (30mg)
Ik kwam laatst in het ziekenhuis terecht voor een heftige allergische reactie en heb een Prednisolon kuur van 5 dagen gekregen. Het heeft tegen de allergie op zich wel aanzienlijk geholpen maar de bijwerkingen vind ik toch wel echt heel vervelend, al zijn ze niet echt gevaarlijk: Een zwaar drukkend gevoel op mijn hoofd, Geen eetlust/ moeite met eten, Last van erge buikk[lees meer...]rampen na het eten, Afgrijselijk chagrijnig en lichtgeraakt de hele dag door, Af en aan benauwd gevoel/ minder energie.

02-07-2016 | Vrouw | 21
Gehoorverlies
Mijn klachten waarvoor ik het kreeg verdwenen, maar kreeg er wel een algemene malaise van.

11-08-2022 | Man | 22
prednison (20mg)
Colitis ulcerosa
Hallo allemaal, Er is helaas bij mij Colitis Ulcerosa geconstateerd (6e week nu). Jammer genoeg heb ik het gevoel dat de artsen van het Dijklander ziekenhuis in Hoorn het niet echt serieus nemen. Toen ik was opgenomen was mijn onstekingswaarde 900. Afgelopen vrijdag was deze 3x verdubbeld naar 2712. Waarop de arts heel luchtig reageerde en pas een afspraak op 23 aug[lees meer...]ustus heeft gemaakt voor mij. Ik zit aan wat medicijnen maar dat wilt niet echt werken vind ik zelf. Graag kom ik in contact met iemand die deze ziekte ook heb om ervaring en tips uit te wisselen. Ik hoor graag van jullie!

16-08-2015 | Vrouw | 23
Bacteriële infectie
Het heeft mij goed geholpen. Alleen de bijwerking moeheid ervan gekregen.

29-07-2019 | Vrouw | 25
prednison (20mg)
Colitis ulcerosa
25 jarige vrouw. Laatste 60 cm van de dikke darm ontstoken. Start 40 mg voor 2 weken, daarna 30 mg 2 weken en daarna 20 mg voor 42 dagen. Daarna afbouwen met 5 mg per 2 weken. Ik zit momenteel in de 2e week van de 20 mg, dus ik ben nu bijna anderhalve maand met de kuur bezig. Achtergrond informatie: 2,5 jaar rondgelopen te hebben met colitus ulcerosa, zonder te weten wa[lees meer...]t het was (dokter stuurde me naar huis met een zalfje tegen aambeien), heb ik een half jaar geleden eindelijk de diagnose gekregen. Laatste 60 cm van mijn darm is ontstoken. Achteraf logisch, omdat het ook in de familie voorkomt. Begonnen met pentasa granulaat en klysma, hielp even maar na een paar maanden overgegaan naar Cortiment en Beclometason klysma's. Uiteindelijk was de laatste 30 cm "genezen" en besloot de arts dat ik een stootkuur prednison nodig had voor het gedeelte van 30 tot 60 cm. Daarbij heeft de arts azathioprine gestart als onderhoudsmedicijn. Ik ben een jonge meid van 25 en ik was heel bang voor prednison vanwege de uiterlijke bijwerkingen. Ik heb bij een dichtbijstaand familielid gezien hoe de cushing eruit zag en dit wilde ik écht niet. Heel de dokterskamer bij elkaar gehuild toen ik hoorde van de prednison, om het even zo te zeggen. Dit familielid zat echter een langere tijd aan de prednison, ongeveer een jaar. Ik heb toen veel gegoogeld over prednison en ook deze site gelezen. Ik vond het fijn om te lezen over ervaringen van anderen, daarom deel ik nu mijn ervaring met degene die het wil lezen. Globaal: moment van inname tussen 9 en 12 uur in de ochtend. Dan rond 17/18/19 uur de piek van de prednison die zich uit in energie zijn, melig zijn, en rond 21 een dipmoment wat zich uit in prikkelbaarheid, moeheid. Hierbij mijn ervaring: de start op 40 mg merkte ik zeker! Veel energie en ik werd er zelfs best "wappie" van. Eerste dagen veel in bed gelegen, even wennen aan het medicijn denk ik. Verder soort van melig, beetje wazig in mijn hoofd, rode wangen, sexueel actief. Ik heb een bijbaan genomen naast mijn studie, had het gevoel dat ik alles weer aankon. Op de "piek" dachten mensen wel eens dat ik dronken was omdat ik zo lacherig was. Mijn ontlasting werd ook steeds gezonder. De drop naar de 30 mg was pittig. Ik voelde het verschil zeker. Ik dacht dat ik ongesteld moest worden want ik had het gevoel te kunnen huilen maar ik had geen reden. Moe ook. Hoe krom het ook klinkt, iets in me wilde weer naar de 40 mg. Dat terwijl ik alles deed om zo snel mogelijk van de prednison af te zijn. Maar als je van een 4 opeens naar een 10 gaat, en dan teruggaat naar een 6, dan voelt dat als een groot verschil. Ik keek in de spiegel en zag dat mijn gezicht boller was en mijn buik. Bijbaan weer opgezegd, weer bloed bij ontlasting. Volgens de arts geen reden om terug naar de 40 te gaan, waar ik achteraf heel blij mee ben. Drop naar de 20 zelfde verhaal. Ik zit nu 11 dagen op 20 mg en voel me eindelijk weer een beetje mezelf. Afgelopen anderhalve week depressieve gevoelens, een gevoel van walging van mezelf, prikkelbaarheid, moeheid, huilen. Mijn vriend zegt dat ik directer ben. Maar de 20 mg is prettig omdat ik geen wazig gevoel in mijn hoofd heb. Ook heb ik het idee dat het opgeblazen effect afneemt. Als je nogsteeds mijn verhaal aan het lezen bent, dan bedankt daarvoor, en als je zelf ook aan de prednison moet dan wil ik je graag het volgende meegeven. De bijwerkingen, die woorden als "vollemaansgezicht" en "depressieve gevoelens" vond ik zelf heel heftig om te lezen (en geloof me ik heb me - misschien te veel - goed ingelezen) maar als je er eenmaal inzit dan is het te doen. Onthoud waar je het voor doet: beter worden en een langere periode klachtenvrij zijn. Prednison is geen pretje, maar als dit de manier is om klachtenvrij te zijn dan is het t waard. Ik voel me nu zoveel beter dan voordat ik met de kuur begon. Het werkt echt! Mijn tips: ik ben, zo ijdel als ik ben, flink gaan sporten toen ik hoorde dat ik aan de prednison ging. Dit kan ik iedereen aanraden! Ik ben met een hardloopschema begonnen. Let ook goed op je eten, vezelrijke maaltijden zorgen er echt voor dat ik me beter voel! Probeer niet teveel toe te geven aan een craving maar gun jezelf ook iets. Bijvoorbeeld een boterham met iets lekkers of een keer een ijsje (solero exotic bevat minder dan 100 calorieën en is echt lekker haha). Wat wel is: hoe meer vet je binnenkrijgt, hoe meer het naar het gezicht, buik en rug kan gaan dus ik probeer het zo min mogelijk te eten. Alcohol is een grote trigger voor mijn colitus ulcerosa. Bij 1 slok krijg ik al pijn in mijn buik en bloed bij de ontlasting. Ik drink vanaf mijn 15e alcohol en dit was erg verweven in mijn sociale bezigheden/imago. Ik ben nu aan het experimenteren met wietolie. Hier word ik prettig ontspannen van, maar lijkt niet het wondermiddel om mee te kunnen viben met anderen die wel alcohol drinken. Het gevoel van uitzichtloosheid ken ik. En dat mag er ook zijn. Colitis ulcerosa is, voor mij in ieder geval, ook een heel emotionele ziekte. Het gevoel van dingen opkroppen en "niet kunnen verteren". Laat alle gevoelens die voorbij komen er ook zijn. Ik hoop dat mijn lange verhaal je op welke manier dan ook je iets geholpen heeft. Voel je vrij om te reageren, ik kom graag in contact met lotgenoten. Dan kunnen we er misschien samen over praten.

21-02-2018 | Man | 27

15-02-2013 | Vrouw | 30
Ziekte van Crohn
Hallo, Ik zit regelmatig aan de prednison. En hoe goed het ook helpt slik ik het liever niet. Ten eerste kom ik altijd erg aan en krijg echt een plofkop, dat laatste verdwijnt gelukkig alweer binnen enkele weken nadat de prednison is gestopt. Dan komt daarbij dat ik vaak de eerste weken heel veel denk te moeten eten, gelukkig kan ik.dit onderdrukken of eet gezonde din[lees meer...]gen. Dan iets waar ik voor het eerst last van heb, hyperactief en slapeloosheid. En dat terwijl ik eigenlijk erg moe ben omdat de crohn mij vaak uitput. Kortom de combinatie geen.energie hebben maar de prednison waar je hyper van wordt en niet kunt slapen is zeer vervelend.

12-06-2014 | Man | 34
Reumatoïde artritis
Ben al ruim 2 weken met een stootkuur bezig, wat een wereldspul zeg!! Kon zowat niet meer lopen door het vocht in mijn knieën,paar keer een injectie gehad,maar dat werkte maar een week.Nu slik ik 60 mg in tabletvorm per dag en het vocht is en blijft ook weg. Wel een beetje last van een opgeblazen gezicht en af en toe opvliegers, maar dat is het zeker waard.

21-02-2017 | Man | 36
Astma
Ik ben kotsmisselijk, ik vind het rotzooi, gelukkig maar voor 7 dagen stootkuur tegen astma, paardenmiddel. Ik heb wel een hevige astma aanval gehad. Misschien is het toch wel nodig geweest.

01-07-2014 | Vrouw | 36
Astma
Al van kinds af aan krijg ik regelmatig een stootkuur prednison om mijn astma te onderdrukken. Ik ben nu met 50 mg aan het infuus begonnen en ben nu weer aan het afbouwen. Ik heb altijd erg veel last van de bijwerkingen. Mijn longen zijn nu weer rustig maar de bijwerkingen van de prednison zijn nog steeds heftig. Ik heb last van hartkloppingen, voel constant mijn hart in [lees meer...]mijn keel en dat is een super onrustig gevoel. Zonder slaapmedicatie slaap ik helemaal niet. Ik voel me constant heel gejaagd, onrustig en heb een kort lontje. Voor de mensen om mij heen is dit vaak heel onplezierig. Nu ik alle ervaringen van anderen lees besef ik dat ik zeker niet de enige ben. Ook heb ik steeds honger en een opgeblazen hoofd. Mijn bloedsuiker en bloeddruk zijn ook verhoogd. Het is fijn dat het er is maar ik vind de bijwerkingen altijd heel heftig.

26-06-2015 | Man | 37
Netelroos
Helaas gaat de netelroos niet weg maar met 10 mg prednison is het goed uit te houden. Het onderdrukt de hevige jeuk en branderigheid. Helaas vanwege de vele vervelende bijwerkingen mag ik niet meer dan 10 mg per dag innemen.

05-09-2016 | Vrouw | 38
prednison (60mg)
Nefrotisch syndroom
Vanwege minimal change disease aan de prednison 60 mg voor 4 weken, daarna 40 mg, nu sinds 2 dagen 30 mg. 1x per week antibotontkalking pil. De prednison doet heel goed zijn werk daar waar mijn waardes na 6 weken uitstekend zijn en het lek in de nieren dicht zit, echter die bijwerkingen pff. Met het hyper zijn slapeloosheid en spruw kan ik wel omgaan, ook het wat dikker wo[lees meer...]rden neem ik voor lief. Maar de continue pijn in me lijf. Eerst beide benen zwaar, nu alleen mijn linker been zwaar gevoel vooral het onderbeen, lijkt wel hevige continue spierpijn. Pijnlijke knie ook. Zo pijnlijk dat ik er vaak niet op kan staan en niet goed kan lopen. Soms ook tintelende voeten. Ook mijn lichaam rondom mijn zij (beide kanten) voelt pijnlijk en strak. Over de laatste klachten is weinig bekend bij de internist, ik ben benieuwd of andere dit wel herkennen.

26-06-2012 | Vrouw | 38
Colitis ulcerosa
Opvlamming, zeer ziek, en 3 uur na inname prednison geen diarree meer ipv 20 keer per dag :-). Ik heb stootkuur, 2 weken 20 mg, daarna per week met 5 mg afbouwen. Ik zit nu in 3e week op 15 mg. Bijwerkingen: benauwd (ventolin gekregen van dokter helpt goed), eten smaakt niet, 2 kg aangekomen, misselijk (eten lijkt vast te zitten in slokdarm), maagzuur, bedplassen (!!), uri[lees meer...]ne verliezen zonder controle. Ik heb al eerder een stootkuur gehad en toen werd ik erg gejaagd en opvliegend. Nu gelukkig geen last van.

16-12-2012 | Vrouw | 39
Longontsteking
Hallo, ik heb zo'n 4-5 keer per jaar longontsteking een dan krijg ik eesrt een ammoxi kuur met prednison en dat helpt dan niet dan ( meer want de ontstekingen worden steeds erger naar mate ik ouder word, en ik ben nog niet eens 40) dan krijg krijg ik een sterkere antibioticakuur met prednison en meestal is dat voldoende en ben ik weer beter. Alleen deze keer niet, ik blijf[lees meer...] maar ziek ( al maanden), dus heb ik een afbouw schema gekregen van de arts paar dagen 6 tabletten, dan paar dagen 5 etc..ik heb nog niet het gevoel dat het helpt, en ondanks de slaappillen die ik gebruik seroquel en temazepam( ipv 1 neem ik er nu wel 5 anders slaap ik helemaal niet) zit ik om 5 uur s'nachts te koekeloeren. :(...ook heb ik een een vreselijke drang naar zout, ik lik gewoon aromat poeder op...en zout...ik moet zout, net een vampier :) die bloed moet, moet ik zout..ik heb al zoveel jaren die kuren met prednison erbij dat ik bang ben dat ik er ooit helemaal aankom te zitten, en als ik dan lees wat de mensen voor bijwerkingen hebben vind ik dat toch best eng..bot ontkalking enzo, tja een dikke kop, dat heb ik er wel voor over maar meer pijn..maar zonder kom ik niet v/d longontstekingen af..bah..