Ervaringen met Prednison tabletten

prednison

Spierreuma (20 meningen)
Astma (9 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
COPD (7 meningen)
Longontsteking (6 meningen)
Sarcoïdose (6 meningen)
Gewrichtsontsteking (3 meningen)
Longkanker (1 mening)
Bronchitis (1 mening)
Netelroos (1 mening)
Peesontsteking been (1 mening)

Prednison

Bojan Nikolik (05-07-2015)

12-02-2020 | Man | 58
Eczeem
Na 10 tallen prednisonkuren en ook lage periodes dagelijks 20 mg, ben ik blij dat ik van dat paardenmiddel af ben.

25-09-2019 | Vrouw | 56
prednison (5mg)
hallo .. ik ben begonnen bij de huisarts met pijn in mijn rug en heupen en schouder .. kon s nachts niet goed slapen van de pijn in mijn heup .. kon dr niet op liggen .. steeds weer draaien en verliggen en zo .. en overdag kon ik nog niet eens 500 meter polen zonder het heeel erg in mijn rug te krijgen .. een heeel moe en vervelend gevoel .. mijn arm kon ik maar weinig[lees meer...] bewegen .. enz enz .. toen heeft de huisarts mij verschillende middelen voor geschreven om de pijn minder te maken .. maar niets hielp .. echt waar niet .. tot dat ik pretnison kreeg van m .. 30 miligram was dat per dag .. dat was in begin februari dit jaar .. en na ongeveer een dag of 2 a 3 merkte ik al verschil .. en werkte erg goed … heeeeeel erg goed .. van al mijn klachten af .. echt waar .. niet te geloven .. toen moest ik afbouwen met de pretnison .. gewoon gedaan .. maar bij 15 miligram .. hielp het niet meer afdoende .. alles kwam weer terug .. weer terug naar de huisarts .. die zei dat ik maar weer op 25 miligram moest gaan zitten .. en dat hij een afspraak voor mij maakte bij de reumatoloog .. omdat ik zooo goed reageerde op de pretnison .. dacht hij dat ik iets met mijn spieren had en heb .. nu koop ik dus bij de reumatoloog .. en moet nu weer de pretnison minderen .. zit nu dus weer op 15 miligram per dag .. en merk dat dit weer niet afdoende is voor mijn pijn .. .. wel heb ik erg veel bij werkingen er van .. dik gezicht .. toename van mijn gewicht , minimaal 10 kilo .. opgezet gevoel .. dikke buik . this net of ik 7 maanden zwanger ben .. harde buik .. kortademingheid .. zere keel veel schrapen van mijn mijn keel en dat gaat maar niet echt weg .. klieren in mijn nek zijn opgezet aan de rechter kant .. heesheid .. soms dikke voeten .. mijn zien wordt toch echt wel minder weer .. heb een staar operatie gehad ongeveer anderhalf jaar geleden .. maar wordt nu weer steeds minder .. enz enz .. vindt dit allemaal nog al wat .. en erg veel .. ga morgen afspraak maken met de huisarts en weer met de reumatoloog .. want in een keer stoppen met de pretnison is niet aan te bevelen zeggen ze .. ik zou dan van de reumatoloog medicijnen krijgen tegen de pijn en die het zelde werken al de pretnison .. maar ja dat afbouwen .. pfffffffff .. wil dr van af .. van die rommel pretnison .. wat me toch weer heel er g goed heeft geholpen .. lekker tegenstrijdig allemaal ditte .. ben wel een beetje bang aan t worden hoor nu .. en doe ik t allemaal wel goed ?? .. zo veel bijwerkingen pffffffff .. graag hoor ik wat hier over .. vriendelijke groet

27-06-2019 | Man | 82
prednison (10mg)
Artritis
Na 2 weken erge spierpijn was de diagnose spierreuma. Na 4 weken 20 mg prednison per dag was ik klachtenvrij. Tijdens de volgende 4 weken een dosis van 15 mg/dag, daarbij hoofdpijn en zwaar hoofd, werd steeds erger, ook pijn bij kauwen. Nieuwe diagnose: artritis temporalis, een ontsteking van de halsslagader. Dosis verhoogd naar 60 mg/dag, 4 weken, dat hielp enorm, geen kl[lees meer...]achten. Gedurende enkele maanden is de dosis verlaagd via 40, 30, 25, 20 mg/dag tot de huidige 15 mg/dag. Gedurende deze maanden werden de bijwerkingen van de predison steeds erger. Extreme vermoeidheid, trillende benen, duizelend hoofd, hijgend na iedere inspanning: na het aantrekken van een broek even uitrusten. Halverwege de trap even zitten. Er ontstaan spontaan wondjes, vooral op de benen, genezing duurt heel lang. Meerdere schimmelinfecties, overal blauwe plekken. Ondanks de gestage afbouw van de prednison dosis wordt het steeds erger. Ik hoop van de prednison af te zijn voordat ik overlijd.

13-08-2018 | Vrouw | 63
prednison (5mg)
onverdraaglijke pijn in het hoofd welke door het innemen van een hoge dosis (80mg) "als sneeuw voor de zon" verdween. Langzame afbouw (met behulp van Methotrexaat. Nu al sinds enige helaas een onderhoudsdosis nodig.

08-03-2018 | Man | 56
prednison (20)
Spierreuma
Sinds enkele weken terug is bij mij een vorm van spier reuma ontdekt. Waarschijnlijk Polymyalgia rheumatica. In het begin van de behandeling merkte ik nauwelijks iets ervan. Pas na een dag of 5 begon de prednison zijn werk te doen. De waarde in mijn bloed zijn weliswaar goed gezakt, echter het is een wisselwerking. De ene dag voel ik mij heel goed, en bv 2 dagen heb ik een[lees meer...] flinke terugval. Normaal merk ik dit goed aan de heupen en handen. Als ik al weet dat ik voor het naar bed ga in de heupen wat meer pijn is, dan is de volgende dag prijs. De reumatoloog had er geen verklaring voor. Is dit herkenbaar voor sommige?

09-12-2017 | Man | 43
prednison (20mg)
Myasthenia gravis
Ik heb 60mg Prednisolon voorgeschrven gekregen omdat de standaard medicijnen niet voldoende werkten en de MG in een crisis fase kwam. Nadeel is dat je de eerste 10 dagen nog slechter hebt dan waarvoor je al in het zieknhuis ligt. Bijwerkingen vooral moodswings, Diabetis, huid uitslag en de kilo's. Maar het werkte voor mij. Ik doe veel Fysio en sport om de spieren en bott[lees meer...]en op peil te houden. Daardoor was ik binnen 3 maanden weer volledig hersteld voor werk. Nu zit ik op 30mg en moet nog een paar maanden afbouwen. Ook gestart met azathioprine. Weet niet eigen wat nu werkt maar ik voel me ok op moeie benen na.

24-10-2017 | Vrouw | 51

07-04-2017 | Vrouw | 19
prednison (2mg)
Colitis ulcerosa
Prednison stootkuur hielp om mijn ontsteking onder controle te krijgen maar na een langere tijd een lagere dosis te slikken kreeg ik vervelende bijwerkingen zoals brandend maagzuur, en vocht vasthouden. Tijdens het afbouwen en het stoppen kreeg ik erge stemmingswisselingen. Het ene moment was ik dolgelukkig en had ik het gevoel alles aan te kunnen en dat alles mee zat, en [lees meer...]het andere moment lag ik depressief op bed of had een een woede aanval. Als ik het middel zou moeten gebruiken zou ik het weer doen, maar liever niet.

16-09-2016 | Man | 63
Colitis ulcerosa
Na totale uitputting van actieve collitus ulcerosa-aanval, hoge koorts, 150 keer of vaker per dag naar toilet rennen krijg ik een ‘stootkuur’ van Prednison, eerst per infuus dagenlang 80 mg per dag en daarna oraal afbouwschema dat 13 weken gaat duren. Colitis-klachten verbeterden snel maar of de ontsteking ook daadwerkelijk verdwijnt zal nog moeten blijken. Vanwege de Pre[lees meer...]dnison veel klachten; hartkloppingen, veel te narrig qua stemming, maagzuur/ slikklachten, dikke voeten, pijnlijke onderbenen, vaak wakker / slecht slapen (ook vanwege hartkloppingen) maar vooral suikerbloedwaarden die torenhoog zijn en met zowel lang- als kortwerkende insuline niet te beteugelen zijn. De pest is dat alternatieve medicatie als Azothiaprine en aanverwanten bij mij zeer hoge koorts opleveren en dus niet veilig kunnen worden aangewend, met name vanwege het hart. De MDL-arts wil mij permanent aan de Prednison hebben, maar dat gaat niet gebeuren wat mij betreft….. veel te gevaarlijk op lange termijn.

06-08-2016 | Vrouw | 51
Longontsteking
Steriele ontsteking long. Na een aantal antibiotica kuren die niet aansloegen schreef longarts prednison voor. De koorts was met 1 dag verdwenen. Het hoesten nam ook snel af. Met een dag of 5 nauwelijks meer hoesten. Gestart met 40 mg, daarna 30 mg en nu 15 mg. Dit wordt afgebouwd in 3 maand. De bijwerkingen vind ik fors. heftige opvliegers en nachtzweten, hartkloppingen[lees meer...], nervositeit, minder goed slapen, bol gezicht, af en toe misselijk. Ook meer blauwe plekken.

02-07-2016 | Vrouw | 21
prednison (30mg)
Gehoorverlies
Mijn klachten waarvoor ik het kreeg verdwenen, maar kreeg er wel een algemene malaise van.

22-12-2015 | Man | 60
prednison (20mg)
Spierreuma
Na toenemend krachtsverlies, vermoeidheid en onwillige spieren via de neuroloog bij de reumatoloog beland. Uit geen enkele uitgevoerde test, spier en bloedtesten, kwam hard bewijs van de aanwezigheid van spierreuma. Echter de symptomen wezen, volgens de reumatoloog wel heel sterk naar spierreuma. Na 2 weken proefbehandeling trad er een verbetering op van ca. 50%, met een v[lees meer...]erlenging van 3 weken tot gevolg. Er treedt nu amper verbetering op en mijn lichaam reageert maar heel langzaam op de Prednison. De 31e december terug naar de reumatoloog en verder kijken.

26-06-2015 | Man | 37
Netelroos
Helaas gaat de netelroos niet weg maar met 10 mg prednison is het goed uit te houden. Het onderdrukt de hevige jeuk en branderigheid. Helaas vanwege de vele vervelende bijwerkingen mag ik niet meer dan 10 mg per dag innemen.

25-03-2015 | Vrouw | 47
prednison (40mg)
Ziekte van Crohn
Helaas kan ik 'standaard'medicijnen tegen Crohn niet verdragen, dus is het Prednison of niets. Dit betekent slikken bij een opvlamming en afbouwen wanneer het kan. Gelukkig ben ik 16 jaar (!) zonder opvlammingen geweest. Helaas had ik eind februari een totale darmafsluiting en moest dus weer aan de Prednison. In de eerdere 10 jaar dat ik af en aan Prednison slikte, had ik [lees meer...]vooral last van blaren in mijn mond, haaruitval, bolle toet, vasthouden vocht, gewichtstoename en slapeloosheid. Bij deze kuur (nu een maand bezig) zijn er naast de gebruikelijke bekende bijwerkingen ook ineens hartkloppingen, behoorlijke kortademigheid, gevoelige ogen voor contactlenzen en overmatige gezichtsbeharing.

28-02-2015 | Vrouw | 46
Crohn
Prednison heb ik 9 jaar geslikt, ik werd er hyper van, dik, kreeg een appelgezicht, kreeg opvliegers en depressie. Som werd er extra prednison bijgespoten in het ziekenhuis en stond ik 3 dagen te springen van de energie. Ik ben blij dat ik er vanaf ben en nu genoeg heb alleen aan azathioprine.

26-02-2015 | Vrouw | 12
prednison (2mg)
Taaislijmziekte
Dit medicijn is zeer effectief voor waar je het voor nodig hebt maar jammer genoeg heb je vele bijwerkingen die dit medicijn niet zo fijn maken. Maar het werkt gelukkig wel! Ik zelf heb dit medicijn meerdere keren gebruikt. -A