Ervaringen met Prednison tabletten

prednison

drang om te huilen moeite met slapen depressief spierpijn misselijkheid opgezwollen gezicht abnormale huid

Spierreuma (21 meningen)
Astma (9 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
COPD (7 meningen)
Longontsteking (6 meningen)
Sarcoïdose (6 meningen)
Gewrichtsontsteking (3 meningen)
Longkanker (1 mening)
Bronchitis (1 mening)
Netelroos (1 mening)
Peesontsteking been (1 mening)

Prednison

Bojan Nikolik (05-07-2015)

16-12-2012 | Vrouw | 39
Longontsteking
Hallo, ik heb zo'n 4-5 keer per jaar longontsteking een dan krijg ik eesrt een ammoxi kuur met prednison en dat helpt dan niet dan ( meer want de ontstekingen worden steeds erger naar mate ik ouder word, en ik ben nog niet eens 40) dan krijg krijg ik een sterkere antibioticakuur met prednison en meestal is dat voldoende en ben ik weer beter. Alleen deze keer niet, ik blijf[lees meer...] maar ziek ( al maanden), dus heb ik een afbouw schema gekregen van de arts paar dagen 6 tabletten, dan paar dagen 5 etc..ik heb nog niet het gevoel dat het helpt, en ondanks de slaappillen die ik gebruik seroquel en temazepam( ipv 1 neem ik er nu wel 5 anders slaap ik helemaal niet) zit ik om 5 uur s'nachts te koekeloeren. :(...ook heb ik een een vreselijke drang naar zout, ik lik gewoon aromat poeder op...en zout...ik moet zout, net een vampier :) die bloed moet, moet ik zout..ik heb al zoveel jaren die kuren met prednison erbij dat ik bang ben dat ik er ooit helemaal aankom te zitten, en als ik dan lees wat de mensen voor bijwerkingen hebben vind ik dat toch best eng..bot ontkalking enzo, tja een dikke kop, dat heb ik er wel voor over maar meer pijn..maar zonder kom ik niet v/d longontstekingen af..bah..

17-01-2012 | Man | 72
Reumatoïde artritis
slik het middel prednison nu 5 jaren tegen spierreuma. Al een paar keer afgebouwd van 15 mg naar 0 maar de spierreuma kwam weer terug. Slik op dit moment 2,5 mg per dag en op woensdag en zondag niets dus zit nu op een daggemiddelde van 1,8 mg. Moet zeggen dat de werking absoluut verbluffend is. In 2 dagen volledig pijnvrij na begin medicatie en dan zelfs lening en soepel m[lees meer...]et mijn 72 jaren nadat het was alsof mijn knie-en heupgewrichten op slot zaten. Slik wel Omeprazol als maagbescherming. Probeer uiteraard van de medicatie af te komen.

03-01-2012 | Vrouw | 62
Reumatoïde artritis
veel blijven bewegen eventueel met pijnstillers panadon.

12-12-2011 | Vrouw | 59
prednison
vreetbuien echt onder drukken, opgeblazen gezicht. eerst vijand nu vriend. want maakt mijn leven leefbaar.

26-10-2011 | Vrouw | 70
Ernstige astmatische klachten
werkt perfect. wordt alleen in geval van nood kortdurend gebruikt.

15-09-2011 | Man | 67
Symptomen tgv. copd/hart funktie
reeds drie keer een stootkuur in 3maanden tijd. zeer effectief, met geen bijwerkingen, snel resultaat mbt. de symptomen, ze verdwijnen snel.

06-05-2011 | Man | 67
Vermoeden van sarcoiose
n.a.v. alle symptomen, is een vermoeden ontstaan, nog niet met alle zekerheid vastgesteld, dat het gaat om sarcoiose. Vandaar eerst een stoot kuur met prednison, om te zien wat het resultaat gaat worden. Daarna zal bekeken worden welke on- derzoeken er moeten gaan gebeuren en of er mis- schien een onderhoudsdosis ingesteld moet worden.Tot nu toe zijn in ieder geval de re[lees meer...]sultaten zeer bemoedigend.

16-02-2011 | Vrouw | 76
Ontsteking vd handen
Heel tevreden, snel resultaten

23-01-2011 | Vrouw | 70
Spierreuma en artrose
Begonnen met 30 mg. Sinds een week 15mg en het werkt goed. 'sMorgens ben ik af en toe wat bibberig

22-09-2010 | Vrouw
Sarcoidose

16-11-2022 | Man | 76
prednison (5mg)
Spierreuma
spier reuma gekregen het begon met pijn en kromme vingers bij slapen in rechterhand twee maanden erna pijn in beide bovenbenen kon ze niet meer optillen een week erna veel pijn in beide schouders en nek kon deze niet meer draaien slapen was een ramp begonnen met prednison 15 mg de tweede dag was ik van de pijn af en kon mij redelijk weer goed bewegen nu gaat het weer pri[lees meer...]ma met mij het is nu afwachten voorlopig 3maanden prednison en dan zien we verder bijwerkingen nog geen last van. altijd gezond geleefd en nooit gerookt heb een goede conditie dus daar lag het niet aan we wachten af.

31-01-2022 | Man | 66
prednison (15)
Prednison gaf onvoldoende effect

06-04-2021 | Man | 57
prednison (25mg)
Gewrichtsontsteking
Ben na 3 gelijk gestopt met pretnisolon 25 mg Ná 5 dagen kreeg ik klachten scheel kijken duizelig Maagpijn van mijn keel na mijn maag slokdarm gevoelig buik deed zeer benauwdheid aanvallen Spierpijn was niet normaal ik na 1e hulp op zondag kon bijna niet meer staan slapen ook niet ivm benauwdheid aanvallen onderzocht longen goed Verder niiet appart gevonden hebbe[lees meer...]n nu 10 mg meegeven afbouwen had ik moeten doen dag later alleen nog beetje benauwd en goed geslapen wat een troep zeg

04-04-2020 | Vrouw | 48
prednison (20mg)
Spierreuma
Al drie jaar gebruok ik prednison van 60 tot 5 gekomen.Door doe ziekten dermamiositys mijn longen waren ook minder.Laste tijd na afbuiwing mtx ging niet goed daroom moet ik weer op 20 prednison. Alweer ben ik heel erg moe .Alles wat ik doe kost me zo veel energie.

29-07-2019 | Vrouw | 25
prednison (20mg)
Colitis ulcerosa
25 jarige vrouw. Laatste 60 cm van de dikke darm ontstoken. Start 40 mg voor 2 weken, daarna 30 mg 2 weken en daarna 20 mg voor 42 dagen. Daarna afbouwen met 5 mg per 2 weken. Ik zit momenteel in de 2e week van de 20 mg, dus ik ben nu bijna anderhalve maand met de kuur bezig. Achtergrond informatie: 2,5 jaar rondgelopen te hebben met colitus ulcerosa, zonder te weten wa[lees meer...]t het was (dokter stuurde me naar huis met een zalfje tegen aambeien), heb ik een half jaar geleden eindelijk de diagnose gekregen. Laatste 60 cm van mijn darm is ontstoken. Achteraf logisch, omdat het ook in de familie voorkomt. Begonnen met pentasa granulaat en klysma, hielp even maar na een paar maanden overgegaan naar Cortiment en Beclometason klysma's. Uiteindelijk was de laatste 30 cm "genezen" en besloot de arts dat ik een stootkuur prednison nodig had voor het gedeelte van 30 tot 60 cm. Daarbij heeft de arts azathioprine gestart als onderhoudsmedicijn. Ik ben een jonge meid van 25 en ik was heel bang voor prednison vanwege de uiterlijke bijwerkingen. Ik heb bij een dichtbijstaand familielid gezien hoe de cushing eruit zag en dit wilde ik écht niet. Heel de dokterskamer bij elkaar gehuild toen ik hoorde van de prednison, om het even zo te zeggen. Dit familielid zat echter een langere tijd aan de prednison, ongeveer een jaar. Ik heb toen veel gegoogeld over prednison en ook deze site gelezen. Ik vond het fijn om te lezen over ervaringen van anderen, daarom deel ik nu mijn ervaring met degene die het wil lezen. Globaal: moment van inname tussen 9 en 12 uur in de ochtend. Dan rond 17/18/19 uur de piek van de prednison die zich uit in energie zijn, melig zijn, en rond 21 een dipmoment wat zich uit in prikkelbaarheid, moeheid. Hierbij mijn ervaring: de start op 40 mg merkte ik zeker! Veel energie en ik werd er zelfs best "wappie" van. Eerste dagen veel in bed gelegen, even wennen aan het medicijn denk ik. Verder soort van melig, beetje wazig in mijn hoofd, rode wangen, sexueel actief. Ik heb een bijbaan genomen naast mijn studie, had het gevoel dat ik alles weer aankon. Op de "piek" dachten mensen wel eens dat ik dronken was omdat ik zo lacherig was. Mijn ontlasting werd ook steeds gezonder. De drop naar de 30 mg was pittig. Ik voelde het verschil zeker. Ik dacht dat ik ongesteld moest worden want ik had het gevoel te kunnen huilen maar ik had geen reden. Moe ook. Hoe krom het ook klinkt, iets in me wilde weer naar de 40 mg. Dat terwijl ik alles deed om zo snel mogelijk van de prednison af te zijn. Maar als je van een 4 opeens naar een 10 gaat, en dan teruggaat naar een 6, dan voelt dat als een groot verschil. Ik keek in de spiegel en zag dat mijn gezicht boller was en mijn buik. Bijbaan weer opgezegd, weer bloed bij ontlasting. Volgens de arts geen reden om terug naar de 40 te gaan, waar ik achteraf heel blij mee ben. Drop naar de 20 zelfde verhaal. Ik zit nu 11 dagen op 20 mg en voel me eindelijk weer een beetje mezelf. Afgelopen anderhalve week depressieve gevoelens, een gevoel van walging van mezelf, prikkelbaarheid, moeheid, huilen. Mijn vriend zegt dat ik directer ben. Maar de 20 mg is prettig omdat ik geen wazig gevoel in mijn hoofd heb. Ook heb ik het idee dat het opgeblazen effect afneemt. Als je nogsteeds mijn verhaal aan het lezen bent, dan bedankt daarvoor, en als je zelf ook aan de prednison moet dan wil ik je graag het volgende meegeven. De bijwerkingen, die woorden als "vollemaansgezicht" en "depressieve gevoelens" vond ik zelf heel heftig om te lezen (en geloof me ik heb me - misschien te veel - goed ingelezen) maar als je er eenmaal inzit dan is het te doen. Onthoud waar je het voor doet: beter worden en een langere periode klachtenvrij zijn. Prednison is geen pretje, maar als dit de manier is om klachtenvrij te zijn dan is het t waard. Ik voel me nu zoveel beter dan voordat ik met de kuur begon. Het werkt echt! Mijn tips: ik ben, zo ijdel als ik ben, flink gaan sporten toen ik hoorde dat ik aan de prednison ging. Dit kan ik iedereen aanraden! Ik ben met een hardloopschema begonnen. Let ook goed op je eten, vezelrijke maaltijden zorgen er echt voor dat ik me beter voel! Probeer niet teveel toe te geven aan een craving maar gun jezelf ook iets. Bijvoorbeeld een boterham met iets lekkers of een keer een ijsje (solero exotic bevat minder dan 100 calorieën en is echt lekker haha). Wat wel is: hoe meer vet je binnenkrijgt, hoe meer het naar het gezicht, buik en rug kan gaan dus ik probeer het zo min mogelijk te eten. Alcohol is een grote trigger voor mijn colitus ulcerosa. Bij 1 slok krijg ik al pijn in mijn buik en bloed bij de ontlasting. Ik drink vanaf mijn 15e alcohol en dit was erg verweven in mijn sociale bezigheden/imago. Ik ben nu aan het experimenteren met wietolie. Hier word ik prettig ontspannen van, maar lijkt niet het wondermiddel om mee te kunnen viben met anderen die wel alcohol drinken. Het gevoel van uitzichtloosheid ken ik. En dat mag er ook zijn. Colitis ulcerosa is, voor mij in ieder geval, ook een heel emotionele ziekte. Het gevoel van dingen opkroppen en "niet kunnen verteren". Laat alle gevoelens die voorbij komen er ook zijn. Ik hoop dat mijn lange verhaal je op welke manier dan ook je iets geholpen heeft. Voel je vrij om te reageren, ik kom graag in contact met lotgenoten. Dan kunnen we er misschien samen over praten.

26-04-2019 | Man | 48
prednison (5mg)
Dermatomyositis
Dermatomyositis een rot ziekte, het begon met me huid, dan krijg je hormoonzalfjes, in Drachten konden ze niet bijzonders vinden, gelukkig kreeg ik een nieuwe Dermatologe die was net afgestudeerd aan het umcg die dacht aan lupus. Ik ben naar Groningen gestuurd, daar door 20 artsen bekeken, biopten genomen,huid, spier uit het been, toen werd de diagnose gesteld dermatomyo[lees meer...]sitis Ik slik dagelijks prednison, heb ook plaquenil geslikt maar daar ben ik mee gestopt ivm zwellingen in mijn been en voet. Prednison slik ik nu 9 jaar, voor onderhoud 15 Mg per dag, met een uitbraak 30 Mg per dag, en als het echt mis is dan heb ik pieken van 60 a 80 Mg per dag, Boven de 15 worden de bijwerkingen erger, boven de 30 Mg vreselijk sterker om over het humeur dan maar te zwijgen