Ervaringen met Parnate

tranylcypromine

Chronische depressie (21 meningen)

Tracydal (37 meningen)
Moclobemide (19 meningen)
Nardil (14 meningen)
Aurorix (12 meningen)
Nardelzine (2 meningen)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

10-04-2015 | Vrouw | 48
Chronische depressie
Ik heb had alle bijwerkinge die je maar kan bedenken, mijn man moest zelfs 5 weken thuis blijven omdat ik niets kon doen, maar het aller ergste was in de tussentijd een zelfmoordpoging. ik heb nu na bijna 3 maanden nog heel erge hardkloppingen en moet daardoor de parnate s'avonds innemen om overdag te functioneren, maar daardoor heb ik ook ernstige slaapproblemen door de p[lees meer...]arnate die houden mij wakker en neem dus ook slaaptabletten erbij. Mijn psychiater zei dat het een heel goed middel is voor mijn depressie, maar als ik nu zou kunnen kiezen, zou ik het nooit en never meer nemen. Ik raad iedereen hier van af. Wat ik nu doe, moet ik over nadenken, omdat wij zoveel meegemaakt hebben, durf ik het ook niet af te zetten.

28-03-2015 | Vrouw | 60
Chronische depressie
Sinds de jaren 90 ben ik al aan t zoeken naar de juiste medicijnen en/of alternatieven om mijn m.n in de wintermaanden steeds terugkerende depressie minder erg te maken. Heb van alles geprobeerd en was de laatste jaren redelijk tevreden met lithium. Hoorde van dit medicijn (parnate) en heb met mijn psychiater de stap gewaagd . Je moet hier speciale toestemming voor hebbe[lees meer...]n. Langzaam gewend aan 60 Mg parnate en ik voel me een stuk stabieler qua stemming en het heeft een voor mij aangename bijwerking dat mijn last van migraine (vaak minimaal 11 dagen last van hoofdpijn per maand) voor een groot deel verdwenen is (nu hoogstens drie keer per maand ). Je moet wel een tyramine beperkt dieet volgen, omdat je bloeddruk anders veel te hoog kan worden en ernstige problemen kan geven. Ongeveer een uur na inname krijg ik last van transpireren en hartkloppingen. Je wordt daar wel moe van, maar gelukkig heb ik de tijd aan mezelf en kan ik s middags even slapen, als ik wil. Voor mij lijkt t dus een prima oplossing, alhoewel ik altijd wat langere tijd afwacht voor ik kan zeggen of het definitief zo goed blijft gaan. Tot nu toe ben ik echter erg enthousiast.

15-02-2015 | Vrouw | 54
Depressiviteit
IK ben na jaren van andere medicijn gebruik nu eindelijk van mijn ernstige depressie af, ik ben nog steeds depressief maar heb het nu onder controle.

18-12-2014 | Vrouw | 32
Chronische depressie
Ik vond de Parnate opzich wel goed werken. Heb het in totaal 5 maanden gebruikt. Het werkte goed tegen de somberte, maar door de bijwerkingen heb ik moeten stoppen. Ik heb wel van alles geprobeerd; medicijnen op verschillende tijdstippen, s' ochtends, 's middags en 's avonds. Ik kon het niet 's ochtends nemen omdat ik dan om 13.00 uur moest slapen. Opzich prima om het dan [lees meer...]'s avonds te nemen. Maar ik moest het ophogen en toen kwamen de bijwerkingen waardoor ik moest stoppen: restless legs. Ik werd om half 2 stipt wakker en kon pas rond half 4 weer gaan slapen. Opzich was ik dan overdag niet heel moe, maar ik ging steeds minder slapen. Ik sliept uiteindelijk 2-4 uur per nacht, en dat breekt dan op. Wat jammer is, omdat het middel opzich wel goed werkte. Ik vond het dieet erbij in het begin niet lastig, maar omdat ik 1 keer in het ziekenhuis ben beland met een knallende hoofdpijn was ik heel angstig geworden. Het was waarschijnlijk een overgevoeligheidsreactie, maar één zo heftig dat ik niets meer durfde waar ik ook maar enigszins over twijfelde. En verder reageerde ik ook op koffie, frisdrank met prik, coffeïne in de paracetamol, tandartsverdoving....als ik dat dronk/deed dan sliep ik niet. Het werkte ook op mijn libido..maar dan postitief! Ik vind het ergens jammer dat ik moest stoppen, omdat het wel op de depressie werkte, maar ergens geeft het mij ook rust dat ik niet meer bang hoef te zijn dat ik in het ziekenhuis beland. Ik zou het anderen wel aanraden, mits ze goed van te voren bedenken waar ze aan beginnen (qua dieet).

12-11-2014 | Man | 51
Chronische depressie
Na alles uitgeprobeerd te hebben verwachte ik best veel van dit medicijn. Zeker nav een aantal goede reacties van mensen op forums enzo Heeft veel voeten in de aarde gehad om psychiater in Amsterdam te vinden die het aandurfde om het aan te gaan (ik heb ooit hartinfarct gehad). Afbouwen eerst van paroxetine (20 mg) toen paar weken clean. Vervolgens opbouwen Parnate. Heb[lees meer...] zowat alle bijwerkingen te pakken. Totaal geen energie meer, terwijl ik voorheen wel sportte. Apathisch. Veel te lage bloeddruk de hele tijd. Traag in mijn hoofd en het ergste: de stemming is er helemaal niet op voorruit gegaan. Heb opgebouwd tot 50 mg. Hoger was onverantwoord vanwege te lage bloeddruk en bonkend hart.

27-10-2014 | Vrouw | 36
tranylcypromine
Na al langere tijd depressief te zijn geweest en al heel wat medicatie te hebben geprobeerd (met geen of weinig effect), stelde mijn psychiater voor om Parnate te proberen. Als dat niet aan zou slaan zou ik doorgestuurd worden voor een second opinion. Opname in de kliniek volgde om op te bouwen, toen ik op 50 mg zat ging ik met ontslag, ik zou thuis nog met 10 mg verhog[lees meer...]en. Ik had eigenlijk weinig bijwerkingen tot dan toe, behalve wat meer last van een lage bloeddruk, vooral bij opstaan e.d. (maar hier had ik voor de parnate ook al enige last van soms). Het ophogen naar 60 mg was een rotervaring. Mijn bloeddruk schoot omhoog en ik ben een op bed gaan liggen, toen ik me beter voelde wilde ik naar beneden, maar was mijn bloeddruk zo laag dat ik de trap niet af kon. Ik durfde het niet aan omdat ik zo draaierig was en zelfs als ik zat alles zwart werd voor mijn ogen. Uiteindelijk trok dit wel weg, maar daarna hebben we besloten dat 50 mg (1x 2 tabletten en 1x 3 tabletten per dag) de maximale dosering was. En inmiddels slik ik die bijna 2 jaar. Het was na een paar weken al duidelijk dat het echt wat deed! En inmiddels kan ik zeggen dat het echt wel heel veel beter gaat. Zo goed dat ik eigenlijk zou willen proberen af te bouwen, maar wel in overleg met mijn psychiater. Want ik wil me echt niet meer zo rot voelen! Enige nadeel vind ik het dieet. Er zijn een aantal dingen die ik wel mis, maar het is niet onoverkomelijk. Alleen vind ik met uit eten gaan, het wel lastig dat je gewoon niet altijd helemaal weet wat er in het eten zit. En als je aangeeft iets niet te kunnen eten, je ook maar moet vertrouwen op degene die het klaarmaakt. Tot nu toe geen problemen mee gehad, maar dat vind ik wel het "lastige" aan de Parnate. Maar de voordelen wegen daar ruim tegenop voor mij. Dus mocht het afbouwen toch niet lukken dan is het ook geen ramp. Wat ik wel slecht vond was dat ik pas toe het opgebouwd was en ik bijna naar huis zou gaan, ik via de apotheek hoorde dat de verzekering een machtiging moest afgeven voor deze medicatie. En dat had ook weer wat voeten in aarde. Die machtiging is een jaar geldig, gelukkig was het weer de apotheek die me belde dat 'ie bijna afliep. Maar dat hadden ze er niet bij verteld van tevoren.

26-05-2014 | Vrouw | 50
tranylcypromine (10mg)
Kamp al 22 jaar met depressies, ondanks de bijwerkingen is dit het beste medicijn wat ik ooit heb gehad

10-02-2014 | Man | 66
Chronische depressie
Vanaf het begin 2005 was het vrij gauw duidelijk dat Parnate het enige zou zijn wat zou werken. Helaas moest toch het hele schema van antidepressie middelen worden afgewerkt. De opbouw was een crime, maar mijn nadeel, doorduwer, was ook mijn voordeel. na 6 mnd bij 80 mg eindelijk kwam de omslag. het was inmiddels 2007. Nog eenmaal geprobeerd of zonder ook zou lukken. Hela[lees meer...]as niet. Ook de reversibele MAO's nog geprobeerd. Ook dat werkte niet. Probleem is en blijft altijd uitkijken en blijven werken aan een goede algemene conditie om de bijwerkingen. Eerst altijd slaapstoornissen en dan de rest, moeheid, bloeddruk, angst en als laatste paniek en hartritme. Alleen rust brengt de balans langzaam weer in harmonie. Ik heb dat allemaal ondervonden en weet nu waar ik op moet letten. Gezond leven met alleen gezonde voeding. Klinkt simpel maar is en blijft lastig b.v. met uit eten gaan en al die lekkere dingen laten staan en ook vooral blijven sporten, met mate als je 66 bent als man. Maar ben echt blij dat Parnate er is kon niets en nu weer alles. Het leven is weer waard om geleefd te worden en genieten van de dingen die je ziet en doet, dat heb ik wel geleerd. Voordeel voor mij is dat ik ooit zowel chemie als techniek heb gestudeerd, hierdoor begrijp ik het en verder hou ik van bewegen en heb veel hobby's. Lang verhaal geworden. Maar voor iedereen die Parnate gebruikt zou ik zeggen: soms is het leven lastig, maar hou vol, dan komt de zon vaak weer terug. Groet Bram 66 jaar en dankzij Parnate weer overal actief.

04-12-2013 | Vrouw | 63
Chronische depressie
ik heb al jaren last van een depressie. jaren van overleven en allerlei ad's slikken mocht ik eindelijk Parnate gaan gebruiken. En wat ik niet verwachtte het hielp nog ook. Ik leef weer zij het wel met beperkingen maar toch. Ik kan weer genieten. Natuurlijk is het geen wondermiddel en het zal niet iedereen helpen. Maar wel de moeite waard om te proberen. Heb wel last van [lees meer...]maag-darm stoornissen. maar ja je moet wat toch.

02-12-2013 | Man | 63
Chronische depressie
Na veel andere anti-depressiva te hebben geprobeerd kan ik met Parnate weer (aangepast) werken voor 50 % na volledig afgekeurd te zijn geweest.

08-11-2013 | Vrouw | 55
tranylcypromine
Ik wil even mijn ervaring met Parnate op papier zetten. Hiermee hoop ik iemand te kunnen helpen om van een depressie af te komen. Na 2 flinke depressies ( 1ste in 1986, 2de in 1992) met paniek aanvallen waarbij ik Prozac en Seroxat heb geslikt (deze medicaties hielpen toen goed) kreeg ik in 2003 mijn derde depressie. Omdat ik de medicatie van de eerderen depressies zelf [lees meer...]gestopt heb sloegen deze medicaties in 2003 NIET meer aan!.Met alle gevolgen van dien. Het is toen een zoektocht van 2 jaar geworden naar het juiste medicijn. In die 2 jaar heb ik 7 verschillende medicaties geprobeerd. Dit was een heftige periode met opbouwen van het medicijn en omdat het niets deed, weer afbouwen. Soms was je hier bijna 3 mnd zoet mee. Tot in 2003 ik doorverwezen werd naar een second opinion praktijk voor psychische klachten. Ik heb een zeer uitgebreid onderzoek gehad en een mondelinge vragen uurtje. Aan de hand van die onderzoeken kwamen de 2 psychiaters uit op Parnate. Deze werden in tijd van een paar weken opgebouwd. Ik heb in de begin periode op een max van 5 tabletten gezeten. Toen ik me eenmaal Super goed voelde is dit af gebouwd naar 2 per dag. Ik wist niet wat me overkwam. Ik hoorde de volgeltjes weer fluiten en kon weer voor mijn gezin zorgen. Na een jaar of 5 ben ik af gaan bouwen naar 1 tablet per dag. In 2011 ben ik samen met mijn psychiater nog verder af gaan bouwen tot ik in het voorjaar van 2012 helemaal zonder was. Maar na een halfjaar kwam ik met een echte griep in bed te liggen en kwam mijn depressie in alle hevigheid weer terug. Contact opgenomen met mijn psychiater en direct weer gestart met 1 tablet per dag. Gelukkig merkte ik na een week dat de Parnate weer aansloeg. Oh wat was ik bang dat ook deze mij niet meer zou helpen. Wat dan? Parnate was in 2003 mijn laatste red middel. Ik probeer nu ook een verklaring te krijgen zodat ik mijn levenlang Parnate moet gebruiken. De bijwerkingen zijn bij mij nihil. Het dieet is goed mee te leven. Soms ga ik per ongeluk de fout in. Als je uit eten gaat weet je niet altijd precies wat er in het gerecht zit. Dan krijg ik 's nachts een vreselijke hoofdpijn en dit duurt dan zo'n 6 á 8 uur en dan zakt het weer af. 1x ben ik met zo'n vreselijke hoofdpijn via de huisartenpost in het ziekenhuis beland. Daar had niemand ooit van Parnate gehoord. Dus alles moest opgezocht worden. Gelukkig heb ik altijd een bijsluiter in mijn portemonnee zitten en zo kwamen de heren medici direct een stap verder. De jonge artsen krijgen dit medicijn niet meer tijdens hun opleiding. Voordat de artsen een "behandelplan" hadden zakte mijn hoofdpijn en kon ik na een paar uurtjes weer naar huis. Dus wees wel op je hoede met het dieet. Ik stop dus nooit meer op eigen houtje en neem iedere morgen braaf mijn Parnate pilletje in.

23-10-2013 | Vrouw | 61
tranylcypromine
Ik heb al eerder een reactie op het gebruik van Parnate geschreven en mijn bijwerkingen ervan beschreven. Ik ben nu aan het afbouwen omdat de bijwerkingen inmiddels gediagnostiseerd zijn als het neuromusculair syndroom. Parnate afbouwen is de enige remedie hiertegen. De farmaceut in Engeland is op de hoogte gebracht, deze reageerde door te melden niet van de bijwerking o[lees meer...]p de hoogte te zijn. Het is echter al gemeld nadat deze bijwerkingen gediagnostiseerd waren. Voor mij is het afwachten hoe ik reageer zonder het medicijn dat voor mijn klachten ( CPTSS ) heel effectief was.

12-09-2013 | Vrouw | 57

16-08-2013 | Vrouw | 46
Chronische depressie
Tijdens een opname werd Parnate voorgeschreven en bij de hoeveelheid van 60 mg werden de bijwerkingen zo erg dat ik bijna niet meer kon functioneren. Smaakverlies, echt alles smaakte anders. Een hele droge mond, heel sloom en gewoon bijna niet meer de trap op kunnen komen doordat mijn bloeddruk alle kanten opging. Algehele slaapeloosheid, ik was zo ontzettend sloom. Het wa[lees meer...]s echt ellende. Hartkloppingen, druk op de borst. Ik geloof dat ik zo'n beetje alle bijwerkingen had die er zijn. Ze stelde voor om nog verder op te hogen, maar ik kon niet meer en ben af gaan bouwen. Meteen de dag nadat ik op 40 mg zat, merkte ik al dat ik helderder was. Maar nu ik verder aan het afbouwen ben is het wel lastig omdat de depressie er wel flink doorheen komt. Tot de 20 ging het wel. Nog steeds last van een veranderde smaak, chocola smaakt nog steeds niet b.v. en groenten ook niet. Het dieet geeft voor mij geen problemen en de bloeddruk nu ook niet meer. Lichamelijk ben ik fitter. Geen pijn op de borst geen hartkloppingen een half uur na inname. Zo zie je maar het is bij iedereen anders, en dat terwijl ik eigenlijk nooit last heb van bijwerkingen van medicatie.

12-08-2013 | Vrouw | 43
tranylcypromine
Ik heb 9 maanden lang een zware depressie gehad. Steeds actief gebleven, gefietst, gewandeld, gezwommen, vrijwilligerswerk gedaan, met vrienden afgesproken, therapie gehad......het ging maar niet over (overigens ben ik na de laatste ophoging van mijn toenmalige medicijn lithium afgegleden, dit zou toevallig kunnen zijn, maar het gebeurde wel vanaf dat tijdstip). Ik heb m[lees meer...]e weer op laten nemen en ben in overleg met de psychiater Parnate gaan gebruiken. Ik ben gevoelig voor depressiviteit en heb de afgelopen 20 jaar diverse anti-depressiva gebruikt. Na ongeveer 1,5 week merkte ik al een lichte verbetering. En na minder dan 4 weken ben ik ontzettend opgeknapt. Ik voel me eigenlijk als herboren! Ik heb weer zin in dingen, kan weer genieten, ben actief en verzorg mezelf en mijn huis weer. Twee bekenden van mij gebruiken het ook en ook bij hen is het goed aangeslagen. Ik vind Parnate absoluut een aanrader, helemaal als je al meerdere anti-depressiva geprobeerd hebt. Qua bijwerkingen heb ik last van een droge mond, ben een beetje moe en heb weleens last van transpiratieaanvallen. Dit is voor mij, in verhouding tot de fantastische werking van dit medicijn, absoluut geen probleem. Ik kan wel moeilijk inslapen, gebruik hiervoor 2 oxazepam, maar ga met de psychiater overleggen of ik hiervoor eventueel een natuurlijk slaapmiddel zou kunnen gebruiken.

26-06-2013 | Man | 51
Depressiviteit
Werkelijk alle andere cocktails van antie depresifa's gehad zonder effect.dit is het enigste wat mij een constante geeft (maximale hoeveelheid weliswaar maar toch).geen oplossing maar zeker ook geen verslechtering.in de gehele periode 3x een crises gehad ( reactie van of wisselwerking of eveel teramine binnen gekregen) Hoop het nooit meer te krijgen. vaak word aangegeven d[lees meer...]at er alleen een plotelinge bloeddruk verhoging( in mijn geval 240) plaatsvind maar je lichaam reageerd daarop en laat de bloeddruk ook weer abrubt te laag zakken ( 75)dit "spel " gaat een aantal uren door en kan levens gevaarlijk zijn. en word door huisartsen nog al eens onderschat.(neem een paracetmol en ga lekker slapen) terwijl er meerdere ernstige complicatie's voor kunnen komen( o.a hersen bloeding ,hartfaln etc ) zorg als je dit mee maakt dat iemand direct 112 belt( zeg maar gewoon een hart aanval) en je met ambulance af laat voeren om je aan de monitor in het ziekenhuis te krijgen.Staat trouwens ook in oudere bijsluiters.Voor de rest als je het "dieet"goed volgt zijn er niet veel bij werkingen soms wat duizelig ,ook nu nog na zoveel jaar gebruik, dus niet alleen d eerste week.