Ervaringen met Parnate

tranylcypromine

Chronische depressie (21 meningen)

Tracydal (37 meningen)
Moclobemide (19 meningen)
Nardil (14 meningen)
Aurorix (12 meningen)
Nardelzine (2 meningen)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

27-05-2013 | Vrouw | 34

19-05-2013 | Man | 41
tranylcypromine
Ben al bij vele zogenaamde hulpverleners geweest en het helpt niets. Bij GGZ-Drenthe,Psyq te Groningen,Umcg,indeBres en niemand die kan helpen.Het iz zeer droevig gesteld met de hulpverlening in Nederland.Heb al vele medicaties gehad en nu al ongeveer tien weken Parnate 60 mg,helpt ook geen donder.Kan net zo goed vitaminepillen nemen.Het valt me wel op dat UMCG en dan de[lees meer...] afdeling psychiaterie erg slecht is. Ze kwalificeren zichzelf als specialist op gebied van psychiaterie maar het is gewoon een wassen neus. Luisteren doen ze niet en zijn zeer arrogant. Diagnose wat gesteld is depressie en toch geloof ik daar niet in.Al bijna 4 jaar bij verschillende psychiaters en psychologen geweest zonder resultaat.WAARDELOOS is parnate

13-05-2013 | Vrouw | 66
tranylcypromine
ook bij mij zelfde verhaal, tot tegenwerking toe om dit middel een kans te geven. Veel geleerd hoe onsystematisch verschillende middelen werden voorgeschreven(meestal ook nog min of meer identiek naar bleek) en met psychologische behandelingen aangemodderd werd zonder resultaat. Een specialist die een verzoek voor doorverwijzing naar academisch ziekenhuis boycotte. En noo[lees meer...]it werd een MAO remmer overwogen. Mijn man vond Parnate op internet en ondervond alleen maar niet onderbouwde tegenwerking om te starten. Steeds het verhaal van de zware dieet eisen en grote bloedrukrisico's. Eenmaal gestart in paar weken helemaal weer gelukkig. Toen vond de specialist dat er wel afgebouwd kon worden naar nul. Dat was een grote blunder. Toen bij toeval een specialist gevonden die ervaring met Parnate heeft en sindsdien slik ik al 10 jaar 2 pilletjes per dag. En de bijwerkingen? Nooit iets van gemerkt, niet in begin en niet daarna. Wij hebben sterk de indruk dat de specialisten zich er niet in verdiepen, niet er over lezen (er geen congresjes, etc voor aangeboden krijgen). Er zit al lang geen patent meer op en ooit is er wat fout gegaan omdat het tyramine risico onbekend/onderschat is geweest. Zoek een specialist met Parnate ervaring! Die kan ook de volgens ons overtrokken waarschuwingen beter adresseren. Daleco pharma moet zo'n lijst met namen hebben? Geloof dat Prof. Nolen UMCG Groningen de autoriteit is in NL voor MAO remmers. Zonde dat dit middel zo weinig kansen krijgt.

12-04-2013 | Vrouw | 60
tranylcypromine
Ik heb het hele Nederlandse medicatieprotocol tegen depressie doorlopen en het was shocktherapie of Parnate. Parnate heb ik gekozen en het heeft mij eindelijk van mijn depressie afgeholpen. Het dieet vind ik geen enkel probleem. Je mag nog zoveel wel eten. Nu ik het langer gebruik ervaar ik dat klachten waarmee ik naar de huisarts ga en waarvan onderzoek geen resultaat opl[lees meer...]evert afgedaan worden als bijwerkingen. Nu som ik wat klachten op in de hoop dat anderen deze herkennen en het daadwerkelijk bijwerkingen zijn: gewrichtpijn in alle gewrichten, ook de wervelkolom, zomaar iets laten vallen, krachtverlies in handen, 's nachts hevig transpireren, tintelingen in ledematen gezicht en tong, het erg koud hebben bij kamertemperatuur van 26 graden, koude rillingen, verergerend geheugen- en concentratie probleem , op kussentjes lopen met je voetzolen. verlies van smaak, afbrokkelende nagels, spierpijn. Bij warm weer vochtvasthouden in benen en voeten. Ik ben al onderzocht op vervroegde dementie, reuma en B12 tekort, maar dat is het niet. Ondanks alles wil ik niet stoppen met Parnate. Met de bijwerkingen heb ík te maken en daar weet niemand vanaf. Als ik zou stoppen en depressief wordt, krijgen mijn kinderen weer de zorgrol. Na lange tijd ben ik weer "moeder" dat wil ik ze niet meer afnemen. Ik ben blij dat het gebruiken van Parnate mij die kans geeft!

24-03-2013 | Vrouw | 41
tranylcypromine
20 Jaar heb ik van alles geprobeerd tegen zware depressies; het hele scala aan medicijnen, verschillende therapieën, opnames, ECT (die afschúwelijke elektroshocks!!!). Niets hielp. En toen kreeg ik een psychiater die mij Parnate voorschreef en dat was een klein wondermiddeltje. Het gaat nu echt veel beter met me. Heb nog wel depressieve periodes, maar kom daar relatief s[lees meer...]nel weer uit en ze zijn minder heftig. Door de Parnate sloeg psychotherapie ook aan (voor het eerst). Door de de Parnate lukte het me nu eindelijk wel om open te staan voor therapie, die me ook verder helpt. En wat het dieet betreft: in het begin is het even wennen, maar na een tijd gaat dat vanzelf. Zelfs als het eten is wat je vroeger zalig vond en nu niet meer mag; dan weet ik waar ik het voor doe en denk dan altijd maar: me beter voelen is me zoveel meer waard dan iets lekkers eten. Ben door de Parnate ook veel actiever en niet meer zo suf en slaperig als door andere medicatie die ik voorheen altijd slikte.

24-03-2013 | Vrouw | 57
Depressiviteit
Mijn hele leven al depressies, steeds vaker, steeds langduriger. In 2000 voor het eerst medicijnen daarvoor: seroxat. Een nieuwe wereld ging voor me open, heb me nog nooit zo goed gevoeld. Helaas nam de werking van seroxat langzaam af en na verplicht te hebben moeten overschakelen naar generieke paroxetine werkte het helemaal niet meer. Psychiater heeft in de laatste 3 ja[lees meer...]ar 11 verschillende middelen voorgeschreven die allemaal niet werkten. Parnate leek nog de enige oplossing om ECT te voorkomen. Moest daarvoor 3 weken naar het Paaz om ingesteld te worden.(aug. 2013) Werd meteen na de eerste dosis elke ochtend vreselijk duizelig en ben zelfs een paar keer flauwgevallen. Duizelingen verdwenen zo rond het middaguur. Bloeddruk absurd laag: 75/50. Eenmaal thuis begon een andere nare bijwerking: volkomen slapeloosheid. Heb inmiddels alweer 6 verschillende slaapmiddelen achter de rug die ik allemaal na een paar weken moest stoppen vanwege niet meer werken of nare bijwerkingen (nachtmerries). Neem momenteel mijn volledige dosis parnate (60mg) 's morgens vroeg in en het slapen gaat al beter. Heb 4 verschillende slaapmiddelen tegelijk gekregen van de psychiater met de bedoeling om om de dag een slaapmiddel te nemen, steeds een andere. Dit werkt heel goed. Met het dieet heb ik geen moeite. Merk wel dat het bij mij geen weken maar maanden duurde voordat het effect van parnate zichtbaar werd. Heb de bijwerkingen ervoor over omdat ik me tegenwoordig weer redelijk goed voel.Ben zelfs vaak heel druk en merk dat mijn taalgebruik agressiever wordt maar dat is gewoon een kwestie van jezelf tot kalmte manen en even nadenken voor je je mond opendoet. In mei ga ik kijken wat er gebeurt als ik geen 60 maar 50mg inneem. Al met al tevreden met parnate. Wel elke maand een heel gedoe om het bij de apotheek te moeten bestellen, soms komt het pas na een week binnen.

19-01-2013 | Vrouw | 52
Depressiviteit
Het is een middel dat bij mij heel nauw luistert iets er bij of eraf en ik ben helemaal in de war Ben nu bij een dokter die er verstand van heeft en dat is erg belangrijk.

02-01-2013 | Vrouw | 19
Depressiviteit
mijn dochter krijgt as maandag ook parnate ze is aps 19 n we zijn nu bezig met tensiemetingen voor een week kan iemand mij vertellen wat voor effect alcohol hierop heeft omdat ze soms wel eens wil gaan stappen

19-12-2012 | Vrouw | 46
Depressiviteit
Ik heb vanaf 2003 veel medicatie geprobeerd om van mijn depressies af te komen. Ik heb ook zelfs ECT gehad en in het begin leken sommige medicijnente werken, maar na verloop van tijd werd ik toch weer depressief. Ik gebruik het nu bijna twee jaar en in het begin was het erg aftasten om de juiste dosering te krijgen. Ik viel door dit gebruik niet in slaap en kreeg daarvoor [lees meer...]2 x 25 mg seroquel voorgeschreven en kon daarop slapen, maar dit moest weer na verloop van tijd worden verhoogd en door die verhoging kreeg ik onrustige benen. Zo was het wel lastig om tot een juiste combinatie te komen. In februari dit jaar was de dosering van parnaten iets verlaagd, maar ik werd weer snel depressief. Ik dacht als ik flink mijn best doe gaat het wel weer over, maar ik gleed alsmaar meer af en heb het in overleg met mijn arts weer veroogd naar 40 mg en de depressie verdween vrij snel. Ik ga nu niet meer zo snel verlaen, want ik heb tot nu te geen beer medicijn voor mijn depressies gehad.

16-09-2012 | Vrouw | 62
tranylcypromine
Ik gebruik sinds maart 2010 Parnate, na 15 jaar(!!!) ellende, want wel had ik al tien soorten antidepressiva gehad, maar niet de juiste. Door een vriendin van mijn moeder kwam ik erachter dat het bestond, en ik heb ontzettend mijn best moeten doen om het te krijgen. Ik denk dat men bang is dat je je niet aan het bijbehorende dieet houdt. Ik dacht dat het kwam, omdat het [lees meer...]duur is, maar ja, wat kosten injecties tegen diabetes, en wat kost een dag op de PAAZ? Ik krijg 2 x vier dragees van 10 mg. per dag. Deze neem ik om 8 en 12 uur in en slaap dan nog slecht.. Tegen de de te lage bloeddruk waar je duizelig en erg koud van wordt,bleek , na een jaar gebruik,( ik kreeg en ander psychiater), dat er toch een medicijn was, n.l. 1 mg Florinef per dag Het helpt tegen de duizeligheid, maar niet zo goed tegen het koud voelen, dat later op de dag begint., Als ik vergeten ben de tweede portie Parnate op tijd in te nemen, slaap ik aardig goed op 1/2 mg Lorazepam, dat bij mij in combinatie met de Parnate sterk werkt. Maar ik neem het niet elke dag want ik ben er snel aan gewend, en dan helpt het bij mij niet meer. Ik ben erg blij met Parnate(In 1997 had ik al beter kunnen zijn, gebruikte toen 75 mg Anafranil, knapte maar niet op en na vier maanden ging ik maar afbouwen op eigen houtje, toen ik om de dag nog 25 mg. nam voelde ik me geweldig, nog beter dan nu,de huisarts zei toen dat ik er wel mee kon stoppen. Na een dikke week ging alles weer mis. Profesor Kahn, dé medicijnman van Nederland, in Utrecht waar ik later kwam, zei dat ik mijn leven lang op dat beetje goed had kunnen zijn. Maar Anafranil wilde nooit meer helpen, dat gebeurt vaker, zei men bij de apotheek, dat een bepaald merk niet voor de tweede keer helpt. En ook had ik al in het begin beter kunnen worden van Prozac, maar de huisarts had mij er in het begin een kalmerings middel bij moeten geven, en aangezien ik er eerst veel downer en angstiger van werd hield ik het maar twee dagen vol. En zit ik dus met een medcijn, met nogal veel bijwerkingen en een dieet. Maar toch ben ik ontzettend blij dat het er is

28-08-2012 | Vrouw | 34
tranylcypromine
Ik ben al jaren depressief en kamp met angsstoornissen, o.a. sociale angsstoornis , durfde niks meer, de straat niet op, Niet naar feestjes, mensen onder ogen komen,etc, helemaal niks, leefde als een kluizenaar en propte me vol met oxazepam om de dag door te komen. Dan ging het wel, Heb ook alles al geprobeerd qua anti depressivia, zelfs al 2 x opgenomen geweest vanwege cr[lees meer...]isis, maar nu heb ik dan eindelijk sinds 3 maanden Parnate, 40 mg, 2x per dag ( dus 80 mg in total) Hiervoor moest ik worden opgenomen, om het medicijn goed in te stellen op mijn lichaam. In het begin was ik hardstikke ziek, misselijk, hoofdpijn, moe, maar na enige tijd ging dit weg en nu ben ik alleen nog duizelig wanneer ik te snel opsta of de trap oploop. Ik ben erg blij met dit medicijn, het helpt me, ik voel me total anders en ik slik voor de nacht Seroquel, 100 mg, ook dit is prima te doen, alhoewel ik van de Seroquel wel 'sochtends heel erg duf ben, maar dit ebt tegen de ochtend langzaam weg. Wel jammer dat de pillen niet doormidden gebroken Mogen worden, dus ik moet altijd de 50 mg nemen en kan niet 25 mg nemen als ik iets minder wil hebben. Al met al heb ik heel veel aan deze medicijnen. Ik heb nog wel angst af en toe en durf nog steeds niet alles, maar ben wel een stukje zelfverzekerder geworden en durf al steeds meer.

05-07-2012 | Man | 65
Depressiviteit
als kind was ik dikwijls sterk in mijzelf getrokken. had het gevoel iets te missen.voelde mij anders dan anderen.was erg geremd. en dronk in mijn pubertijd veel alcohol om mijzelf het gevoel te geven er toch bij te horen.heb van allerlei middelen geslikt.het heeft mij ook niet meegezeten . mijn eerste vriendin liet mij na 5jaar alleen.ben toen getrouwd ,waarna mijn vrouw [lees meer...]naar 4jaar overleed. en ik met 2kinderen van 3 en 1 achterbleef.het was dus eigenlijk springen van de hoge duikplank.zonder te kunnen zwemmen parnate heeft mij goed geholpen.alleen heb ik mijn kinderen opgevoed .zonder deze medicatie denk ik niet dat ik zover gekomen was.nu ik 65 ben denk ik alleen wel eens zou ik ooit nog van deze parnate afkomen. hoe gek het ook klinkt maar het verlangen naar mijn hele zuivere zelf (ik)komt af en toe naar boven

13-10-2011 | Man | 69
Depressiviteit
2e ervaring op uw site; aanvulling: gebruik geen Seroquel meer; alles meer dan o.k.

02-10-2011 | Vrouw | 45

04-06-2011 | Vrouw | 30
Zware Depressie
In 2008 kreeg ik, na 9 jaar vanalles te hebben geprobeerd (van allerlei soorten anti-depressieva, Electro Colvulsie Therapie, Lithium tot zelfs bèta-blokkers) de MAO-remmer "Parnate" voorgeschreven. Binnen 4 weken voelde ik me een compleet ander mens. Ik voelde überhaubt weer iets. Ik voelde me (achteraf) als kind al depressief, op mijn 19e (1999) werd ik voor het eers[lees meer...]t opgemonem, de depressie werd met de tijd steeds erger en in 2006 en 2007 heb ik het grootste gedeelte van het jaar (7 en 9 maanden) doorgebracht op gesloten afdelingen. Sinds het gebruik van de Parnate, ben ik niet meer opgenomen geweest (inmiddels dus al bijna 3 jaar). Ik ben weer gaan studeren en zit nu in het laatste jaar van mijn opleiding. Wel moet ik medicijnen slikken tegen de bijwerkingen zoals Furesemide (plaspillen ivm vocht vasthouden), Magnesiumoxide (ivm heftige spierkrampen) en Trazolan ivm slaapproblemen. Een prettige bijeenkomstigheid is dat mijn Migraine aanvallen sinds het gebruik van Parnate meer dan gehalveerd zijn, maar dit kan toeval zijn...

11-05-2011 | Man | 69
Depressies
Sinds mijn 18e levensjaar bijna elk een depressie ondergaan van ongeveer 3 maanden. Ruim 40 jaar "Lithium" gebruikt samen met antidepressiva (zeker alle soorten gebruikt). Einde 2010 heeft mijn psychiater aangegeven dat er nog 2 mogelijkheden om te benutten; het medicijn "Parnate" of elecbtroshock.Mijn keuze viel op " Parnate" en na 3 weken instellen op de PAAZ van het AZ[lees meer...]M in Maastricht huiswaarts. Ik ben toen 2 weken heel erg ziek geweest (slecht lopen en bijna niet kunnen praten); er werd gestopt met "Lithium" en na ruim 2 weken geschiedde het "wonder"; het was net of de hemel voor mij open ging. Weg alle depressieve gevoelens en ik stroomde vol met energie. Ik moest na enige tijd kalmeren door "Seroquel" 50 te gebruiken; ik was verbaal agressief geworden.Ik gebruik nu naast "Parnate" 40 mg. nog de "Seroquel" 25. Het gaat nu gelukkig erg goed als ik even nadenk voor ik mijn mond open om iets te zeggen. Ik hoop dat het zo nog lang blijft en ik een mooie "ouwe dag" mag b eleven. Nu gebruik ik "Seroquel "wonder"';