Ervaringen met Efexor

venlafaxine

depressief zweten moeite met slapen

Chronische depressie (21 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (8 meningen)
Sociale fobie (4 meningen)
Zenuwpijn (1 mening)
Overgang (1 mening)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

01-11-2019 | Vrouw | 53
Depressiviteit
Ook nachtmerries en overmatig zweten

17-05-2015 | Man | 53
venlafaxine (225mg)
reeds na 3 weken problemen met potentie, die later totaal werd, lees totale impotentie, de nacht-dag angstmerrie 's zijn wel weg, maar de neveneffecten zijn ook niet mis.

26-05-2020 | Vrouw | 54
Depressiviteit
Ik neem nu week 3 ...2x 75 mg mijn klachten zijn gewoon erger geworden....hoop dat het betert

03-11-2018 | Vrouw | 54
venlafaxine (75mg)
In begin van inname enige tijd deze bijwerkingen, naarmate lichaam deze medicatie aanvaard heeft verdwijnen bijwerkingen , wandelen is ook goed vd depressie indien mogelijk, ik wandel ook , in de mate vh mogelijke, want artsen en psygologen zeggen gemakkelijk om te wandelen maar de mensen met depressie moeten kunne , ik heb depressie n.a.v mijn echtgenoot zijn overlijden 3[lees meer...]j geleden, maar het voel nog aan alsof het gisteren was , rouwproces vraagt veeeel tijd en moed, eerste 2j hield ik me sterk , maar vorig jaar kreeg ik een terugbots door depressie, vroeger had ik vaak depressie maar raakte er vlug uit, depressie door overlijden vraagt tijd , herstel duurt langer naarmate men ouder is , meld arts, een lastige iets is een depressie , bij psygoloog ga ik niet meer die 50 euro vragen om 1 uur te praten , ziekenkas komt maar 10 euro tussen in de eerste 6 sessies , dus verliest patient 40 euro per sessie x 6 sessie's, is 240 euro verlies om gewoon te praten , en ik voel niet dat het iets uithaalde , beterschap aan iedereen .

16-02-2015 | Vrouw | 56
venlafaxine (150mg)
slik 10 jaar efexor de laatste maanden 2x daags lorazepam en het helpt nog niet echt slik per dag 375 mg kreeg serotonine erbij kon ik niet tegen dus er weer af ben benieuwd wat de volgende stap is

06-09-2016 | Man | 57
venlafaxine (75mg)
Je word rustiger, evenwichtiger, positiever en minder periodes depressief.

12-04-2015 | Man | 57
venlafaxine (150mg)
Ben auteur - produceerde weinig meer - werd dik en pafferig - ben cold turkey gestopt (weg met die troep!) - ging samen met mijn gezin door een explosieve periode heen - voel me nu geweldig - werk hard aan mijn vierde roman - ben sedert oktober 21 (!) kilo afgevallen - nooit meer efexor of andere pretpillen!

04-12-2022 | Vrouw | 58
Chronische depressie
22 jaar Efexor geslikt. Sinds september 2021 volledig medicatie vrij. Geheel op eigen kracht afgebouwd. Het gaat heel goed met mij en ik ben superblij dat ik van de Efexor af ben. Veel te veel bijwerkingen waar ik helemaal klaar mee was. Helemaal als je in de overgang komt is het een drama. Plus 30 kilo :-( Ben er inmiddels weer 25 kwijt!

11-08-2020 | Vrouw | 58

04-08-2020 | Vrouw | 58
venlafaxine (150mg)
In 2016 startte ik met Sipralexa omwille van een depressie. Sipralexa hielp me er weer bovenop en ik nam het daarom verder: dagelijks 10 mg en indien nodig een hogere dosis tot 20 mg. Ik wou immers absoluut een nieuwe depressie voorkomen en slikte Sipralexa dus preventief. In het voorjaar van 2020 voelde ik me echter opnieuw afglijden in een zware depressie maar de hoog[lees meer...]ste dosis Sipralexa (20 mg) leek niet meer te helpen. Omdat ik steeds wanhopiger werd en steeds dieper zonk, schreef de huisarts Efexor voor: eerst 1 week 37,5 mg, dan 1 maand 75 mg en daarna 150 mg. Ik heb amper last (gehad) van bijwerkingen: in het begin was ik soms een beetje misselijk maar dat ging snel over. Pas met een dosis van 150 mg begon mijn depressie op te klaren en voelde ik me weer mezelf worden. Die negatieve gedachtenmolen in mijn hoofd stopte stilaan met draaien en ik kon eindelijk uit dat donkere dal klimmen. Het heeft dus 5 à 6 weken geduurd vóór ik baat had van Efexor maar nu kan ik weer van het leven genieten en zonder moeite 1001 dingen ondernemen. Héérlijk! Voor de volledigheid moet ik wel nog deze bijwerking vermelden: ik droom heel levendige dromen die ik me 's ochtends meestal glashelder kan herinneren. Persoonlijk vind ik dit niet negatief: het zijn absoluut geen nachtmerries, enkel absurde dromen waarover ik me 's anderendaags verbaas en waarmee ik vaak moet lachen. Ondertussen raadpleegde ik ook een psychiater en die bevestigde de keuze van de huisarts voor Efexor. Volgens de psychiater blijf ik Efexor best levenslang innemen omdat ik de 50 al ben gepasseerd. So what? Efexor heeft me mijn leven teruggegeven!

15-03-2019 | Vrouw | 59
Depressiviteit
Het middel kreeg ik voorgeschreven na suicidale gevoelens. Heb het nooit een prettig middel gevonden, vermoedde invloed op adrenaline aanmaak.

09-02-2019 | Man | 59
venlafaxine (150mg)
Bij mijn eerste depressie die op 3 maanden opklaarde, werd Efexor ingesteld aan 150mg als onderhoudsdosis gedurende 14 jaar. Gestopt in januari 2015 en begin maart 2015 gecrascht.

09-02-2017 | Vrouw | 59
venlafaxine (150mg)
Het heeft mijn leven op zijn kop gezet. Heb al 8 jaar een depressie (neem seroxat ) daar voor. Ik ben van de ene dag op de andere terug depressief geworden, ook al nam ik sexosat 20 mg. Ik werd zo depressief omdat ik dacht darmkanker te hebben. Ik was zo in paniek dat mijn huisdokter me zij dat het beter zou zijn dat ik een ander middel zou nemen dat krachtiger is , du[lees meer...]s kreeg ik efexor voor geschreven. Ook bleef ik seoxat nemen samen met efexor (samen 180 mg). Zij me dat ik na een tijdje seroxat moest afbouwen (wat ik niet goed begreep). Ben gestart met efexor de eerste dagen gingen goed tot de bijwerkingen begonnen, ben nog nooit zo bang en ongelukkig geweest, huilen, nergens meer zin, niet meer willen eten. En dan kwam de buikpijn er bij geen krampen gewoon buikpijn, vond het zo verschikkelijk, waren voor drie dagen in disney, het was een hel. Huilen, angst, buikpijn pffff niet te doen. Ben er na een maand mee gestopt ik kon niet meer, dan kwamen de ontweningsbijwerkingen, diarree en buikpijn, heb nog steeds met momenten buikpijn. Is hier iemand die er zoveel last van heeft, ik hoop het van wel dan zou ik maar pas gerust zijn ( nu kan ik weer niet naar het toilet net of alles stil ligt. Grtjs viviane

12-03-2016 | Vrouw | 59
venlafaxine (75mg)
Al jaren slik ik dit medicijn, 37,5 mg, als onderhoudsdosis, met heel erg goed resultaat. Helaas moet ik nu een trapje hoger, na 75 Mgr na te grote spanning en kwamen de bijwerkingen weer terug. Houdt moed, vooral de eerste 3 dagen zijn deze heftig maar echt, het gaat over, even doorzetten, niet stoppen, het verdwijnt! Hoe ik het deed: Voel je je somber, gaat dat niet weg,[lees meer...] voel je je "naast de werkelijkheid staan", of je alles vanaf de zijlijn beleefd, heb je regelmatig huilbuien en duurt dit al een tijd, ga dan naar je huisarts en vertel wat je voelt.. Licht alleen de mensen over jouw gevoelens in, die dicht naast je staan. Alleen aan diegenen die belangrijk voor jou zijn en waarvan je weet dat jouw gevoelens bij hen blijft.. Zoek een psychotherapeut, je kan zelf kiezen voor een man of vrouw, oud of jong, je mag je voorkeur daarin aangeven. Wat goed voor jou voelt... Verlies de moed niet, suïcidale gedachtes kunnen bij het beeld horen. Denk eraan dat mensen die zeggen: hoe kan dat nou, de zon schijnt toch, ga naar buiten, zoek afleiding etc etc., gezegd worden door mensen die deze gevoelens nog nooit gehad hebben, ze dus niet onderkennen. Zij, die dit zeggen, hebben wel het beste met je voor, hopen met hun adviezen dat jij er wat aan hebt (geen bal dus...). Schrijf gevoelens van je af als je een schrijver bent. Probeer, ik zeg probeer, naar buiten te gaan, lopen, half uurtje, als je gaat kan je daarna zeggen dat je dat toch maar gedaan hebt! Daarna kan je iets gaan doen wat iedereen zegt wat je niet moet doen: van mij mag je even lekker je bed in, als je daar de gelegenheid toe hebt...Als je maar de gordijnen openhoud en licht houd in je slaapkamer... Ga niet slapen, want dan slaap je 's nachts niet. Ga op tijd naar bed en kom er op tijd uit, of schuif rond 09.00 uur in ieder geval de gordijnen weer open. Eet goed en regelmatig, ook al denk je: hoepel op met je eten... zodat je bloedsuikerspiegel niet teveel schommelt.. Praat met je therapeut, hij of zij is er voor jou. Jij bent er niet voor diegene, dus vraag niet aan haar of hem hoe het met hen gaat, daar zit je daar niet voor en verwacht geen enkele therapeut van je. (Anders gauw een ander zoeken, want een therapie staat of valt met "het klikken van jou en je behandelaar"!). Ik zit er weer middenin, maar spreek mezelf moed in dat het weer goed komt. Dit is mijn 3e depressie. Ik ben er dus duidelijk gevoelig voor. Zullen we er samen voor gaan? Komop, het moet ons toch lukken! Probeer de Efexor, geef het wel een kans, het duurt toch zo'n 2 tot 4 weken voor je iets van resultaat kan verwachten.

30-07-2019 | Man | 60
venlafaxine (225mg)
Ik heb tot drie keer toe venlafaxine voorgeschreven gekregen. Ik kan niet zeggen dat ik door de venlafaxine beter werd. In totaal ben ik bijna 40 kilo aangekomen, mijn zicht is zo veel slechter geworden om maar eens een paar bijwerkingen te noemen. Op één na, hebben alle psychiaters die mij ooit hebben behandeld, geen echte aandacht aan mij besteed. Sinds drie jaar heb ik [lees meer...]de diagnose ASS gekregen. Niet dat de psychiaters nu beter zijn gaan nadenken of ik wel of niet door moet gaan met slikken of dat ik andersoortige behandelingen moest krijgen. Vorig jaar heb ik een psychiater gevraagd (na 8 maanden wachttijd) mij mee te helpen met stoppen. Ze wilde het aanvaankelijk niet aan, maar ik wil eigenlijk die pillen niet meer gebruiken. Ik weet dat mijn verhaal alleen op mij slaat en op niemand anders, dus ik raad niemand wat aan. Voor mij geldt dit: wees sterk, geloof niet in 90% van de behandelaars want ze geven geen haar om jezelf bent je beste behandelaar. Makkelijker zal het nooit worden. Maak er het beste van. Maak je zelf niet afhankelijk van GGZ-mensen die eigenlijk geen interesse in je hebben. Ik ben halverwege de afbouw. Soms is het niet gemakkelijk, maar ik zet het door. Het voelt goed om voor mijzelf te vechten. Het kan niet kloppen dat je jarenlang medicijnen gebruikt zonder dat artsen zich afvragen of je die nog steeds nodig hebt. Als patiënt moet je de artsen aansturen. Dat is misschien wat ze willen zodat ze geen verantwoordelijheid hoeven te nemen. Het is schandalig.

10-01-2017 | Man | 60
venlafaxine (150mg)
Ik heb dit middel 18 jaar gebruikt. In 2003 werd de diagnose bipolaire stoornis gesteld. Hiervoor krijg ik priadel(lithium) en lamotrigine. Dit had verder geen invloed op de voorgeschreven hoeveelheid efexor. Na enkele jaren kreeg ik slaapapneu. 4 a 5 uur slaap per dag. 3 jaar geleden kreeg ik de diagnose polyneuropathie. In concreto: benen die me pijn deden bij lopen of [lees meer...]staan. Deed mijn vrouw de boodschappen ging ik in de koffiecorner zitten. De laatste jaren had ik evenwichtsproblemen: fietsen door het brandgangetje eindigde steevast tegen een schuurtje. Dit middel veroorzaakt ook nog concentratieproblemen, apathie, afvlakking van emoties en gevoelens, nooit echt lachen of huilen. Sinds mei 2016 heb ik de efexor helemaal afgebouwd. Geen slaapapneu, geen polyneuropathie, geen evenwichtsstoringen. De concentratie wordt langzaam maar zeker beter. Ik word nu heel snel emotioneel.