mirtazapine

Postnatale depressie (1 mening)
Obsessieve-compulsieve stoornis (1 mening)

Bojan Nikolik (14-04-2015)

03-11-2021 | Vrouw | 46
mirtazapine (3mg)
Ik las veel positieve verhalen over mirtazapine in lage dosering waardoor het als antihistaminicum werkt en daardoor slaapbevorderend is. Ik heb al 10 jaar een ernstig slaapprobleem en veel benzo's gebruikt. Maar ik bouw overal een tolerantie voor op. Dit is overigens normaal en gebeurt bij iedereen. Mensen die jaar in jaar uit op dezelfde dosering benzo's of antihistamine[lees meer...] kunnen slapen, daar is sprake van een placebo effect! Wat ook prima is, als het maar werkt:-) Helaas werkt placebo niet bij mij.... Zo ook met mirtazapine. De 1e week was inregelen, 2e week werkte het goed, ik maakte een aantal nachten van 10 uur slaap. Maar na 3 weken werkte het helemaal niet meer om te slapen. Verschillende doseringen geprobeerd tussen 2.4 mg en 3.6mg, hoger wordt het een antidepressivum, maar bij geen enkele dosering slaap ik erop. Ik voel me er wel rustiger onder en ben ook wat aangekomen gelukkig. Door de vele wakkere uren lag mijn verbruik veel te hoog voor wat ik kon eten en dus was ik veel te mager. Nu ben ik wat beter op gewicht. Ik ben dus niet gestopt met mirtazapine. Maar om te slapen ga ik nu 2 weken benzo's en daarna 2 weken antihistamine proberen om en om, waarmee ik hoop te voorkomen dat er gewenning optreedt voor beiden. De pilletjes zijn 15 mg dus dosering van 3 mg is nog een hele kunst. Ik heb een micro weegschaal gekocht op bol.com, dat werkt perfect, het weegt tot 0.001gram precies.

22-10-2021 | Vrouw | 49
mirtazapine (15mg)
Ik slik het dan weer een paar avonden maar kom ontzettend aan vandaar dat ik er maar weer mee stop, dit voelt niet goed!

18-10-2021 | Vrouw | 32
mirtazapine (15mg)
Nog nooit zo goed geslapen. Geen last van bijwerkingen. Zeer tevreden.

12-10-2021 | Vrouw | 38
mirtazapine (15mg)
zware middel. bij 1 pil heb ik 3 dagen nodig om bij te komen zo vermoeid en slap ben ik. Na inname tablet binnen een uur heb ik slikproblemen, een verdovende keel, kan niet drinken of slikken. bij mij helpt het niet geen effect, is voorgeschreven voor slapeloosheid maar kan hierdoor niet inslapen, veel uren wachten voordat ik kan slapen. troep en veel bijwerkingen.

08-10-2021 | Vrouw | 23
mirtazapine (15mg)
Ik slik nu sinds 2/3 weken mirtazapine en ik heb sinds 2 jaar niet zo goed geslapen en dit vind ik heel erg fijn. Ik leidde aan zeer ernstige slapeloosheid, waarbij ik werkelijks nauwelijks sliep. Echter merkte ik met de week dat mijn buik opzette en dat ik me dikker voelde. Ik krijg het idee dat ik erg veel vocht vasthoud. Ik sport 4 keer in de week en let erg op mijn voe[lees meer...]ding. Ik ben in 3 weken tijd 5 kilo aangekomen en mijn middelomtrek is veel dikker en zeer ernstig. Ik kan wel janken, omdat ik zo'n sportfanaat ben en ik me hier zo onzeker door voel en niks lijkt er tegen te helpen. Ik ga maandag naar de dokter en ik hoop dat ze mij een alternatief kunnen bieden.

27-09-2021 | Vrouw | 54
mirtazapine (15mg)
Ik was zeer sceptisch, al mijn hele leven in- en doorslaaproblemen, van alles geprobeerd. Dus dit kon er ook nog wel bij. Kwart pil innemen direct voor het slapen gaan. Nu slaap ik als een roos. Binnen max een half uur vertrokken. In het begin wat brak wakker worden, maar was na een week over. Innemen, slapen, uitgerust en wákker wakker worden, het bestaat dus toch!

22-07-2021 | Man | 40
mirtazapine (7.5mg)
Ik neem geen 15mg, maar de helft. Had een tijd last van slapeloosheid tijdens burnout en kreeg deze voorgeschreven. Heeft me goed geholpen, want alles begint bij goed (beter) slapen! Ook prettig dat je hier niet verslaafd aan raakt zoals bij temazepam etc. Gebruik het nu nog af en toe, als ik bijvoorbeeld tijdens een periode van veel stress slecht slaap.

09-07-2021 | Vrouw | 52
mirtazapine (15mg)
Ik kreeg mirtazapine om beter te kunnen slapen en tegen dpressie / angstklachten. Kreeg 15 mg en moest een halve nemen voor het slapen. Ik neem maar een kwart en zelfs dat helpt bij mij super! Ik slaap veel beter en heb veel minder angstklachten en pieker veel minder. Ook ik ben wel al bijna 2 kleding maten aangekomen. Daar ben ik iets minder blij mee. Ga prob[lees meer...]eren door sporten het te verminderen. Want eten doe ik gewoon gezond en niet veel.

07-05-2021 | Vrouw | 68
mirtazapine (15mg)
Na maanden gesukkeld te hebben met Oxazepam en proberen te minderen van 10 - 7.5 - 5 - naar 2.5 mg. Met de laatste hoeveelheid lukte het me niet om ermee te slapen. Heel onrustige nachten met paniekaanvallen en slechts enkele uren slaap. Nu slaap ik prima met Mirtazapine sinds 2 maanden. Ook mediteer ik elke avond voor het slapengaan. Ook rond 22 uur neem ik een Valdisp[lees meer...]ert en houd me serieus aan slaap hygiëne.

12-02-2021 | Man | 61
mirtazapine (45mg)
Ik neem dagelijks 3 tabletten (mirzapine) van 45mg en na een half uur slaap ik in. Word 2 x per nacht wakker dus het medicijn werkt niet.

31-12-2020 | Vrouw | 30
mirtazapine (15mg)
Ben begonnen met 7,5 mg, tegen slapeloosheid. Dit deed helaas niks. Toen opgehoogd naar 15 mg. Dit werkte binnen 2 nachten al. Heb in jaren niet zo goed geslapen. Maakte eindelijk weer nachten van 10-12 uur. Alleen het eten werd een probleem. Ik merkte niet wanneer ik vol zat en had constant een honger gevoel. Ik voelde alleen dat ik teveel gegeten had door enorme maagpi[lees meer...]jn. In een maand tijd zat er al 5 kilo aan. Dus helaas, weer aan het afbouwen.

28-12-2020 | Man | 51
mirtazapine (15mg)
9 jaar geleden gekregen toen ik op de PAAZ verbleef. Ik kon niet slapen en kreeg dit medicijn. 15 mg. Sliep als een roos en het medicijn heeft al die jaren goed voor mij gewerkt. Ben er wel 15 kilo door aangekomen. Dit komt deels ook dat na inname het hongergevoel heel sterk is. Geen verzadiging. Ik blijf door eten. Met huisarts overlegd dat ik wilde afbouwen. Ook omdat i[lees meer...]k zwaarder was geworden en doordat ik EMDR wilde gaan doen en dan is het wel handig dat je bij je gevoel kan. Voel mij door dit medicijn wel afgevlakt in mijn gevoel. Ik ben begonnen met afbouwen d.m.v. de Mirtazapine drank. Na wat moeilijk doen door de zorgverzekering ben ik begonnen en heb het kunnen afbouwen tot 7,5 mg. Het gekke is: ik sliep nog beter dan met 15 mg! Doordat de drank al een tijdje niet leverbaar is breek ik 1 tablet doormidden. Dat ging ook een tijdje goed maar de laatste weken slaap ik zeer slecht. Probeer soms weer met een hele tablet maar dat lukt ook niet meer. Denk dat ik maar verder ga met afbouwen. Heb wel Lorazepam en daar slaap ik heel goed op maar dat is zo verslavend. Ben wel weer ruim 10 kilo lichter gelukkig.

09-12-2020 | Man | 37
mirtazapine (15mg)
Ik val slecht in slaap i.v.m. piekeren. Ook 's nachts na bijv. toiletbezoek lastig weer in slaap kunnen komen. N.a.v. slaaponderzoek op advies van neuroloog begonnen met dagelijks gebruik Mirtazapine 7,5 mg. Werkt fantastisch. Met 7,5 mg echter erg suf. Daarom naar 3,75 mg gegaan. Nu zelfs om de dag. Werkt bij mij echt uitstekend tegen de slapeloosheid. Vervelende bijwerki[lees meer...]ng is gewichtstoename. Dit ondanks het feit dat ik niet meer ben gaan eten en dagelijks sport.

25-11-2020 | Vrouw | 42
mirtazapine (30mg)
Na 9 jaar Amitriptyline 30mg te hebben gebruikt, kreeg ik dit jaar uit het niets paniekaanvallen. Mijn vader is 11 jaar geleden onverwacht overleden toen ik 6 maanden in verwachting was, 2 jaar na zijn overlijden zijn de slaapproblemen begonnen. Destijds gaf de huisarts mij Amitriptyline 30mg en oxazepam 10mg om bij te tanken omdat ik 3 maanden amper geslapen had. N[lees meer...]a een half jaar gebruik van oxazepam was ik afgevlakt geraakt. Afgebouwd met de oxazepam, en zopiclon 7,5mg gekregen. Toen óók bloed na laten kijken, ik had een b11 en een b12 tekort. Ik was heel nerveus en wist niet waardoor, totdat mijn b11 en b12 weer op peil was. Langzaam voelde ik mij weer opknappen. Tot afgelopen januari opeens een paniekaanval. Ik wist eerst niet wat het was, een nare vlaag van nervositeit trok door heel mijn lijf, misselijk, mijn hart ging als een malle tekeer, ik kon zelfs niet meer slikken, alles in mijn lijf sprong op slot. Ik ademde via de buik om hyperventilatie te voorkomen. Soms duurden ze 5 minuten, maar ook weleens 2 uur, op en af. Ik werd er gek van, alhoewel ik gewoon nog de deur uit ging en mij niet liet belemmeren door paniekaanvallen. Uiteindelijk ten einde raad heb ik mijn huisarts gebeld en gevraagd of ze iets wist tegen rust en paniekaanvallen. Ze stelde Mirtazapine 30mg voor, opgebouwd van 15mg ipv Amitriptyline. Dus Amitriptyline weg, Mirtazapine genomen. In het begin, de eerste 3-4 weken had ik continu trek, de eerste 2 nachten sliep ik 8 uur aan één stuk, maar daarna niet meer. Ik neem nog steeds zopiclon erbij. Ik slik nu zo'n 4 maanden Mirtazapine, ik heb sindsdien geen paniekaanval meer gehad! Het maakt voor het slapen gaan wat meer rust in mijn hoofd.

23-08-2020 | Vrouw | 30
mirtazapine (15mg)
heb deze nieuwe medicatie gekregen van huisarts tegen slapeloosheid. dit zou een medicatie zijn zonder verslavingseffect terwijl ik niet eens verslaafd ben tegen welke medicatie op de markt. ik kan niet slapen tegen pestende buren en hun geluidsoverlast, daarom vroeg ik aan huisarts om een slaapmiddel. heb namelijk last van slapeloze nachten door buren die niet slapen en[lees meer...] expres met zware meubels bonken, gooien en etc. als ik niet slaap dan ben ik een wrak en kan door slappe kracht niet meer eten door slaapgebrek. uit nood huisarts gevraagd om slaapmiddel. ik kreeg eerst een andere rustgevende middel die alleen bij 2x per keer (2 tabletten per dag/keer) bij mij helpt. daar kreeg ik geen nare bijwerkingen van. kreeg voldoende slaap en kon de volgende dag wel functioneren. dus omdat geluidsoverlast al maanden duurt en ik die andere rustgevende medicatie paar keer kreeg, wilt huisarts mij dat spul niet meer geven wegens mogelijke verslavingsgevaar. had duidelijk bij vermeld dat ik daar geen last van heb en dit middel goed werkt en dat ik dit niet dagelijks gebruikt. bij huisarts gaat dit oor in en oor uit. er word niet geluisterd naar patiënt. dus ik zijn advies volgen met mirtazapine wegens geen verslavingsgevaar, maar nu voel ik me goed beroerd en kan niks meer. met mirtazapine kan ik ook niet goed inslapen of doorslapen, waardeloos medicijn. ben zwaar vermoeid en nogal suf de hele dag door. kan niet eens naar buiten, wankel nogal. ga dit troep niet meer gebruiken. hopelijk gaan de nare bijwerkingen voorbij.

13-08-2020 | Vrouw | 37
mirtazapine (15mg)
Ik sliep niet of weinig, kreeg paniekaanvallen en angst. Ik kreeg van de psychiater mirtazapine. Nu zijn we ongeveer een jaar verder en ik ben ineens superveel aangekomen. Iemand een idee of dat ook weggaat van zodra ik ermee stop? Wat is een goed afbouwplan?

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (577) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (423) - Antibiotica - penicillines breedspectrum