Venlafaxine

venlafaxine

Bij  DepressieX

Postnatale depressie (6 meningen)
Overgang (2 meningen)
Dysthymie (2 meningen)
Zenuwpijn (1 mening)

Antidepressivum Venlafaxine

Arjen Walstra (26-04-2013)

19-05-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Zonder dit medicijn was ik er niet meer geweest . Na een zelfmoordpoging dit medicijn voorgeschreven gekregen . Daarvoor sertraline en prozac gebruikt zonder effect. Ik slik inmiddels 225 Mg per dag , ik merk wel dat het emoties afvlakt maar het leven is leefbaar . Het helpt tevens ook bij een paniek stoornis.
15-05-2019

Depressief

In 2000 heb ik een depressie gehad. Begonnen met Zoloft en later Venlafaxine. In 2017 ben ik begonnen met afbouwen. Ik was inmiddels met pensioen, rust in mijn leven en dacht de pil niet meer nodig te hebben. Ik heb 1 jaar afgebouwd. Wel veel ontwenningsverschijnselen maar te doen. Definitief gestopt in januari 2018. In maart 2019 helaas hele vervelende dingen meegemaakt w[lees meer...]aardoor het "nare" gevoel weer terug was. Ik dacht dat de depressie terug kwam en van de huisarts kreeg ik Venlafaxine 75mg. Helaas ging dat niet goed, derde dag zoveel bijwerkingen die niet te doen waren. Ergste was de maag onvoorstelbaar. Op de 3e dag 's nachts naar de EH omdat ik zo beroerd was. Op advies gestopt. Na 4 dagen helaas weer "naar"gevoel in hele lichaam. Weer gevoel dat de depressie terug was. Van huisarts nu Citalopram 10 mg. Helaas heeft mij dat tot nu 6 weken verder ook veel bijwerkingen opgeleverd. Ik weet het nu niet meer. Pas over 1 week afspraak bij GGZ en hopelijk krijg ik daar wel goede medicatie begeleiding.
29-04-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Ik loop al jaren met een trauma van kleins af aan. Maar buiten dat heb ik altijd een druk leven gehad waarbij werken op de eerste plaats staat. Ook durfde ik wel nee te zeggen maar deed ik dit liever niet en kwam het zorgzame elke keer naar boven. Mijn huisarts schreef eerst 75mg Venlafaxine (Sandos) voor. Ik nam de pil in voor het slapengaan. De volgende dag was ik ee[lees meer...]n Duracellkonijn. Het leek alsof ik aan de speed zat. Ik was rusteloos en moest iets om handen hebben (poetsen, wandelen,...) verder had ik een droge mond, verminderde eetlust, diarree. Na contact met de dokter kreeg ik 37,5mg Venlafaxine (Sandoz) voorgeschreven. Hierbij gaven ze aan dat ze dit vooral bij bejaarden gebruiken. Maar dat wil niks zeggen natuurlijk. Een hogere dosering is niet altijd beter voor een gewone volwassene. Ik gebruik 1-3 capsules per week. Wanneer ik denk dat ik het nodig heb. Als ik merk dat ik emotioneel ben en even de controle verlies, uitgeput ben, moe ben, gewoon even overal genoeg van heb. Dan pak ik een capsule. Met de 37,5mg heb ik tot nu toe alleen een beetje een droge mond gehad. Verder geen rare bijwerkingen. Ze kunnen me niet overtuigen hoeveel ik moet gaan innemen. Ik luister naar mijn lichaam en ik bepaal wat er in komt of niet. Luister vooral naar je lichaam en voel wat voor jou het beste is ! Niemand anders kan dat voelen als jij zelf. Niet je dokter, niet je psychiater en zeker niet je omgeving. Als je het een paar keer of een keer per week pakt, krijg je lichaam de gewenning niet en kun je gewoon stoppen.
07-04-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Al jaren leed ik aan dysthymie, een chronische vorm van depressie. Via psychologe doorverwezen naar psychiater. Deze schreef me eerst sertraline voor. Maar daardoor had ik heel veel spierpijn in mijn armen en benen, alsof ik flink gesport had. Daarna kreeg ik Venlafaxine voorgeschreven. Het had eerst een paar weken nodig om goed te werken, en eerst dacht ik dat het niet hi[lees meer...]elp. Maar volgens mijn psychiater was dat normaal na een maand of twee merkte ik pas het effect. Ik voelde me beter, zelfverzekerder, en kon mijn zorgen en angsten makkelijker loslaten. Ik ben er nog steeds heel tevreden over en ook al gaat het nu een stuk beter met me, ik durf er nog niet mee te stoppen.
02-04-2019

Depressief

Begonnen met Venlafaxine 75 mg, was goed te verdragen, eerste dagen wat obstipatie en minder eetlust, daarna ging het beter. Aan psychiater voorgesteld de dosering te verhogen. Nu 150 mg gehad, en had zoiets van ik wacht het even af. Een maand verder zoals jullie al konden lezen had ik weer een afspraak, maar ondertussen geen erectie meer kunnen krijgen dus ook geen orgasm[lees meer...]e, wat me best stoort ondanks ik vrijgezel ben en weinig aan seks doe. Ik merk verder niet dat het mijn stemming verbetert, alleen de eerste 4 dagen na starten en ophogen meer zin en motivatie om dingen te doen. Maar na die 4 dagen verdwijnt het positieve en wilde ik niet meer naar school en alleen maar slapen en niks meer eten. Dat voelde als een verplichting. Nu weer terug naar 75 mg gegaan. Ik weet nu dus niet goed of m’n negatieve stemming me nu dwars zit of dat die stemming komt omdat mn seksleven op een heel laag pitje staat door de medicatie. Ik hoop dat alle anderen op dit forum me een goed advies hierover kunnen geven of de 150 inderdaad te hoog was of dat dit gewoon niet mijn middel niet is. Alvast bedankt voor de reacties!
26-01-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Eerste nacht verliep redelijk, wel vaak wakker en moeilijk weer in slaap te komen. De volgende dag erg opgefokt, volgens mensen om mij heen keek ik anders uit mijn ogen. Tweede nacht werd ik wakker en heb niet meer kunnen slapen. Ik had hartkloppingen, paniekaanvallen, erg rusteloos, kon mijn handen en benen niet stil houden. Hele nacht misselijk en overgeven en consta[lees meer...]nt een droge mond. Ik keek in de spiegel en mijn pupillen waren erg groot. Het heeft tot de volgende dag 14:00 uur geduurd tot ik weer rustig was, na 5 stuks oxazepam vanaf 01:00 ‘snachts (op advies van de specialist) Ben gestopt met innemen maar 2 dagen erna nog steeds niet helemaal lekker.
18-11-2018

Venlafaxine (venlafaxine)

Vrouwelijke autist, vele depressieve periodes, pas na lange tijd autisme, asperger, gediagnosticeerd bij 50+ leeftijd. Klachten al vanaf jong, suïcidaal vanaf adolescentie. FEVARINE hielp lange tijd goed. Toen dit in 2015 niet meer hielp diagnose en overschakeling op ander medicijn venlafaxine.
17-11-2018

Venlafaxine (venlafaxine)

Na veel schroom door alle negatieve berichten in 2009 begonnen met venlafaxine. Had ik dat maar jaren eerder gedaan. Het helpt geweldig, geen bijwerkingen en ik ben niet vlak. Volgens mijn man kinderen en vrienden ben ik nog dezelfde persoon maar niet meer zo zwaar op de hand of somber. Het heeft mijn leven gered want vóór de antidepressiva wilde ik niet meer leven.
13-11-2018

Venlafaxine (venlafaxine)

Na eerdere depressieklachten herkende ik het ditmaal sneller en heb daarom de huisarts geconsulteerd. Deze schreef in overleg met mij Venlafaxine voor. Vooralsnog weet ik geen beter middel na veel zoeken naar alternatieven enkele jaren geleden, toen onder begeleiding van psychiater. Erg jammer van Venlafaxine vind ik het effect op libido en potentie. Ejaculatie lukt nog [lees meer...]één soms twee keer in de week. Ik las in de krant over blijvend effect op potentie en dat gaf herkenning. Het is na de vorige periode bij mij ook nooit meer als voorheen geworden. Verder geeft het me een draaierig gevoel, een gevoel van onwerkelijkheid. Ook heb ik minder energie. Een flinke lijst vervelende bijwerkingen. Positief is dat ik ook de werking ervaar van het leven minder zwaar te nemen. Voordat ik met de inname begon was ik in staat tot het ergste. Die gedachten zijn nu weg. Ik kan ook weer functioneren in mijn werk. Dat lukte voordat ik met de Venlafaxine begon ook steeds minder. Redenen er toch bij gebrek aan beter mee door te gaan.
12-10-2018

Venlafaxine (venlafaxine)

Ik ben dit medicijn in 2013 gaan gebruik naar aanleiding van angstaanvallen t.g.v. stress en depressies met name door langdurige hoofdpijn en migraine en de gevolgen daarvan op lange termijn. Ik leed al jaren aan hevige (spannings)hoofdpijn en migraine, met als gevolg een aanzienlijk gebruik van allerlei pijnstillers en lichamelijke problemen hierdoor. Ook leed mijn social[lees meer...]e leven, werk etc. onder de hoofdpijn en alles wat daarbij hoort. Ik was vermoeid en raakte steeds verder in de put en werd moedeloos en wanhopig van de vele dagen hoofdpijn. Therapeuten en psychologen hielpen mondjesmaat en wisselend. Op een gegeven moment kwamen er ook angst- en paniekaanvallen bij en was ik het echt zat. Ik ben na veel twijfels toen toch met de lichtste dosis Venlafaxine begonnen en merkte al heel snel resultaat, de eerste week al. Ik had wat meer energie en lust om dingen te doen en mijn emoties bleven meer ‘in the middle of the road’ zeg maar i.p.v. hoog naar laag, stukken beter wat mij betreft, verder was ik ook vrij snel van de dagelijkse angstaanvallen verlost. Soms heb ik het nog wel, maar dat betreft een paar keer per jaar i.p.v. dagelijks. Ik ben wel in het begin overgestapt naar het slikken van de medicatie in de ochtend omdat de Venlafaxine invloed had op mijn slaap toen ik het bij de avondmaaltijd slikte. In combinatie met wat vitamines (magnesium, ijzer en visolie) en botox in mijn nek en voorhoofd tegen de spanningshoofdpijn is mijn leven veel en veeeeel beter geworden en ben ik zelfs vader geworden van 2 kinderen, dit had ik daarvoor nooit gedacht en aangedurfd. Ik kan alleen maar positief zijn over de Venlafaxine en de bijwerkingen vind ik echt een peuleschil t.o.v. de klachten die ik voorheen had.
08-10-2018

Venlafaxine (venlafaxine)

Ik was afgevlakt door mijn vitale, majeure depressie maar de medicatie deed er nog een schepje bovenop. Ik heb nooit het gevoel gehad dat het hielp, integendeel zelfs, het maakte me nog depressiever. Ik begon met een dosis van 75mg (een dosis van 37,5 zou helemaal niet effectief zijn volgens mijn psychiater) en eindigde op 300 mg, eigenlijk omdat het niet hielp en men van [lees meer...]daaruit dus ging verhogen. Ik ben bovendien van de ene dag op de andere gestopt zonder bijwerkingen (ik weet dat dat niet aan te raden is) en ik begon binnen de twee weken na stoppen terug te voelen en creatief te worden. Ik had mezelf na jaren eindelijk terug. Ondertussen meer dan 8 jaar verder zonder medicatie, terwijl me gezegd werd dat ik het mijn hele leven moest nemen. Nog steeds geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt het ooit terug te nemen. Dan heb ik liever kans op depressie
22-09-2018

Venlafaxine (venlafaxine)

Begon met 1x daags 37,5 mg van Focus, dat ging eigenlijk best goed, weinig bijwerkingen en na een week al helemaal aan gewend. Voor de depressie was het niet voldoende en dus overgegaan naar 1x daags 75mg van Mylan. Na 3 weken continu duizelig en misselijk, terug naar die van Focus (2x daags 37,5mg) maar de bijwerkingen bleven, in overleg met arts naar 1x 37,5mg als de bij[lees meer...]werkingen niet afnemen dan stel ik voor om te stoppen. Ik kan door de bijwerkingen niet functioneren.
20-09-2018

Venlafaxine (venlafaxine)

Na 3 SSRI's geprobeerd te hebben (tijdens opname van bijna een jaar) die niet aansloegen ben ik zelf verder zoeken en lezen. Voorheen had ik jarenlang baat bij Seroxat en Zoloft maar na toen ik de medicatie weer wilde/moest hervatten na de geboorte van mijn kind, sloeg de Zoloft niet meer aan. Ook 3 andere SSRI's niet. De psychiaters dachten aan MAO-remmers of lithium maar[lees meer...] dat vond ik een brug te ver. Ik las vervolgens over de werking van SNRI's die niet alleen de (her)opname van serotonine remmen maar ook die van noradrenaline. Dit heb ik geopperd en ja na een jaar trok de dikke mist om mij heen op en kon ik er weer zijn voor mijn gezin.
16-09-2018

Venlafaxine (venlafaxine)

Heb al jaren last van terugkerende, niet seizoensgebonden, depressies. Wilde nooit aan de medicijnen, maar toch een aantal jaren met cytalopram begonnen. Omdat het daar vreselijk suf en nóg minder mens van werd, afgebouwd en gestopt. In het voorjaar liep het weer hoog op en er kwam ook angst en paniek bij. Dus medicijnen gevraagd aan de huisarts. Kreeg Venlafaxine, eerst [lees meer...]37,5 mg voor 3 maanden en toen 75 mg. Werd direct al misselijk, ook bij de lage dosering, en dat is de vervelendste bijwerking gebleven. Gebrek aan eetlust is groot en daardoor ben ik in die 5 maanden 6 kg afgevallen. Dat laatste kwam goed uit, maar als het eten niet smaakt, is dat voor mij geen kwaliteit van leven. Dit, samen met de andere bovengenoemde bijwerkingen, maakt mijn 'staat van zijn' niet prettig, heel zacht uitgedrukt. Voel me een halve zombie en als het leven zó moet zijn, teken ik daar niet voor. En dan zijn er nog bijwerkingen uit de bijsluiter die ik herken, maar die misschien met hormonen te maken hebben, zoals veel plassen en zweten. Maar ze kunnen net zo goed door de Venlafaxine komen. De huisarts wil graag dat ik het tot januari een kans geef en dat heb ik toegezegd, maar nu, nog 3 maanden te gaan, zie ik er vreselijk tegenop en ben ik van plan eerder te gaan afbouwen en stoppen.
07-09-2018

Venlafaxine (venlafaxine)

Al jaren slik ik venlafaxine, begonnen met 37,5mg en langzaam opgebouwd naar uiteindelijk 225mg. Daarvoor een periode seroxat geslikt, maar dit afgebouwd toen ik me goed voelde... foutje! De depressieve periodes kwamen terug en in veel hoger tempo. Nu maar geaccepteerd dat ik niet zonder kan, hoewel ik de laatste paar jaar wel het idee heb dat de werking is verminderd. Heb[lees meer...] weer veel vaker sombere tot depressieve buien.
22-08-2018

Venlafaxine (venlafaxine)

De eerste maanden verergerde de medicatie mijn klachten enorm. Enorm angstig en veel donkere extreem sombere gedachten en hallucinaties met nachtmerries en slaapproblemen

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (499) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (470) - Antibiotica - penicillines breedspectrum