Dysthymie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor dysthymie

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: dysthymie

16-04-2024 | Man | 37
Dysthymie

verstoorde slaap verminderd libido vermoeidheid

Mijn klachten horen bij dysthymie (tegenwoordig chronisch persisterende depressie genoemd). Gevoelens van zinloosheid, stuurloosheid, eenzaamheid, angst, fatalistisch denken. Enigszins beinvloedbaar door therapie maar recidiverend helaas. Tot op het punt dat ik het afgelopen winter niet meer zag zitten en naar de huisarts ben gegaan. Voor het proberen van medicatie en wede[lees meer...]rom wat therapie (groep dit keer) om aan doelen/ patronen te werken. Ik slik dit medicijn nu omgeveer 4,5 maand. In het begin wat moeite met doorslapen. Een paar keer heel even wazig zien. De bijwerkingen die ik nu ervaar is dat ik veel in de droomslaap zit en ik denk daardoor niet in diepe slaap. Energie is wat afgenomen. Het scherpe en alerte is er wat af. Ik ben minder angstig, maak me minder druk. Voel me wel wat leeghoofdig en vergeetachtig. Het vlakt een beetje af, maar kan nog wel lachen en huilen. Ik maak me wat minder druk, kan me wat beter berusten in dingen en beter naar mijn patronen kijken. Wel heb ik het gevoel dat het me wat passief maakt. Libido is er nog wel maar duidelijk verminderd qua behoefte en gevoel wat enigszins hinderlijk is als relatief jonge man. Ik had altijd moeite om van tabak af te blijven maar sinds de start met fluoxetine was dat in 1 klap over. Dat is wel fijn. Het duurde bij mij een aantal weken voordat het begon te werken. Vanaf een week of 8 steeds meer en ik denk het meest optimale effect na 3 a 4 maanden. Maar mogelijk volgt dat nog. Moeilijk te zeggen. Aankomende week heb ik een medicatieconsult bij de psychiater om te evalueren. Mogelijk kan ik weer zonder proberen of iets anders. Ik wil graag wat energie terug om weer meer te kunnen sporten en volledig te werken.

Cymbalta

21-11-2023 | Man | 45
duloxetine
Dysthymie
Jarenlang gebruikt maar eigenlijk zonder effect. Ik ga nu switchen naar citalopram. Hopelijk gaat dat werken voor mij.

13-08-2022 | Vrouw | 61
Dysthymie
Slik nu al 3 maanden 20 mg. Letterlijk vanaf de 1e dag voelde ik me beter. Het heeft mijn leven gered. Geen bijwerkingen , ook niet na het ophogen tot 20 mg (na 2 weken). Ik voel me na zeker 10 jaar ellende weer normaal: een neutrale "basis-stemming" en snap nu eindelijk hoe andere mensen zich voelen! Het is alsof ik uit de hel ben teruggekeerd! Ik zou het iedereen die me[lees meer...]t depressie of dysthymie kampt aanraden, schroom en wacht niet te lang; de bijwerkingen hoeven er dus niet te zijn en de kwaliteit van je leven gaat er zó op vooruit! DIt middel blijf ik mijn hele leven slikken, nooit meer wil ik er van af.

04-08-2021 | Vrouw | 50
Dysthymie
De kwaliteit van leven is 100% verbeterd sinds ik citalopram slik. Slik sinds 2010 dit medicijn en dank god op mijn blote knieën. Het leven doet geen pijn meer, ik ben stabieler, gooi niet meer iedere paar jaar mijn hele leven overhoop, zak niet steeds weg in een onmetelijk pijnlijk zwart gat, ook wel de hel genoemd. Als ik het eenvoudig wil uitleggen zeg ik: mijn licha[lees meer...]am kan niet zelf de balans vasthouden tussen stofjes die de stemming reguleren. Met het medicijn wel. Net als een diabetespatiënt, die heeft ook externe hulp nodig om zn glucose te reguleren. Zo simpel ligt het voor mij persoonlijk.

17-06-2020 | Vrouw | 35
Dysthymie
Ik gebruik dit medicijn nu ruim een half jaar. Ik had last van angstaanvallen, spanningsklachten, vermoeidheid (nergens toe kunnen zetten) en concentratie problemen. De concentratie problemen en spanning verdween direct bij de opbouw (5mg) van het medicijn. Energieker ben ik er absoluut niet van geworden eerder nog vermoeider. De bijwerkingen hebben bij mij ruim 4 weke[lees meer...]n geduurd. Met name de vermoeidheid en darmklachten en zweten. Droge mond is gebleven daarnaast wilde ik constant eten. Dat resulteerde in gewichtstoename daardoor ben ik maar weer gaan minderen met het medicijn

Imipramine

19-12-2019 | Vrouw | 52
imipramine
Dysthymie
Na 18 jaar overleven met lexapro en escitalopram en veel GGZ therapie die meestal niet hielpen, wilde mijn vrijgevestigde psychiater mij wel helpen met andere medicatie. Gelukkig is hij mijn behandelaar sinds november 2016 Volgens de GGZ zouden er geen andere middelen zijn die mij konden helpen. Ik moest er maar mee leren.leven. zo erg! Nog steeds geen energie om een k[lees meer...]lacht in te dienen of gesprek aan te vragen met de GGZ arts can Heerhugowaard en van de.kliniek in hoorn. Zowel de Nortrilen als de imipramine zorgen ervoor dat ik niet meer heel erg depressief ben en vaak suïcide gedachten heb. De bijwerkingen zijn wel erg. Vreselijke obstipatie, heel erg droge.mond, zonder waterflesje wil ik de deur niet uit. Nu zuig ik op Ricola of soortgelijke snoepjes. Dat zorgt voor wat meer speeksel. Duizeligheid, slaperigheid, het is niet fijn. Helaas durf ik niet te stoppen want ik ben veel te bang dat ik weer terug val in depressiviteit en heftige huilbuien vanwege trauma's en vermoedelijk erfelijke belasting van vaders kant.

14-08-2019 | Vrouw | 24
Dysthymie
Ik gebruik al 5 jaar venlafaxine. Ik begon met 37,5 mg, bouwde op naar 75 mg, toen naar 112,5 mg, verder omhoog naar 150 en uiteindelijk helemaal naar de 225 mg. Hier 2 jaar stabiel op gezeten, uit huis gegaan en begonnen met afbouwen, ik was immers niet meer depressief of angstig. Eenmaal op 75 mg kwam alles terug. 3 maanden aan huis gekluisterd gezeten tot ik besloot wee[lees meer...]r naar de huisarts te gaan. Toen hebben we de dosering weer verhoogd naar 150 mg en daar ben ik nu al weer 2 jaar gelukkig mee zonder dat ik ooit nog wil afbouwen. De bijwerkingen zijn vervelend maar ik kan er mee leven. Ik ben 40 kilo aangekomen in +-4 jaar en zweet bijzonder veel in mijn gezicht. Ik kan absoluut geen dosering missen, dan word ik doodziek van de lichamelijke afkickverschijnselen.

Nortrilen

11-07-2019 | Man | 27
nortriptyline
Dysthymie
Eerste medicijn dat ik gebruik en het lijkt direct een schot in de roos. Al meerdere maanden geen suicale gedachten meer en de diepe dalen zijn een stuk minder diep geworden. In het begin heel vlak maar dat trok snel weg.

30-06-2019 | Man | 29
Dysthymie
Gestart met medicatie bij huisarts na lang (jaren) aanhoudende stemmingsklachten voortkomend uit persoonlijkheidsproblematiek en andere lichamelijke beperkingen. Bij start erg veel bijwerkingen: slapeloosheid, vermoeidheid, gapen, zweet handen, opgejaagd gevoel, tremors, slikproblemen, tandenknarsen, hyperactiviteit, suicidiale gedachten, extreem versterkt gevoel van le[lees meer...]egte en verminderd libido. Al deze bijwerkingen zijn na 1-2 weken weggetrokken. Aanvankelijk leek het de eerste 1-2 maanden beter te gaan, maar toch zijn de laatste 2 symptomen weer keihard terug gekomen. Daarmee zou netto het effect als minimaal beschrijven voor mij.

16-06-2018 | Vrouw | 53
Dysthymie
Ik heb vanaf mijn jeugd periodes waarin ik mij meer of minder depressief voel. Jaren geleden de diagnose dysthyme stoornis gehad. Sinds ik Citalopram gebruik (ongeveer twee jaar) heb ik er nog zelden last van. Natuurlijk blijven er ups en downs, maar op een 'normale' manier, niet meer zo uitzichtsloos en machteloos. Ik ben zo blij dat ik dit middel gebruik. Ik heb geen las[lees meer...]t van bijwerkingen gehad (ik ben daar in het algemeen niet zo gevoelig voor).

Wellbutrin XR

09-03-2018 | Vrouw | 25
bupropion
Dysthymie
Ik ben in het verleden gediagnostiseerd met een dysthyme stoornis. Ik voelde me altijd vlak en somber. Op goede dagen voelde ik me neutraal, maar ik voelde nooit kleine geluksmomentjes. Ik had veel moeite om plezier aan dingen te beleven. Ik sloot me af van de buitenwereld en sociale contacten. Het favoriete moment van de dag was als ik naar bed mocht. Ik heb vanaf mn 17 t[lees meer...]ot mn 24ste verschillende soorten antidepressiva's geprobeerd. Ze hielpen allemaal om de scherpe kantjes eraf te halen, maar gaven me geen plezierige gevoelens. Sinds een paar maanden ben ik begonnen met het gebruik van Welbutrin 150mg. M'n leven is weer tot bloei gekomen! Ik voel me zo fijn, ik heb eindelijk weer zin om met mijn vriendinnen af te spreken. Mijn omgeving merkt dat ik veel alerter en vrolijker overkom. Ik kan weer lachen en ook weer ontroerd worden door mooie muziek. Ik heb m'n levenslust weer terug. Als ik eerlijk moet zijn ben ik liever gelukkig met een pilletje dan ongelukkig zonder. Ik ben geen dokter en heb geen idee hoe schadelijk of onschadelijk dit medicijn is, maar m'n kwaliteit van leven is voor mij uiteindelijk het belangrijkst. Meditatie, mindfullness, voedingssupplementen en hardlopen hebben niet geholpen helaas. Ik ben blij dat dit medicijn bestaat. Bijwerkingen: moeilijker in slaap vallen en in jet begin soms een opgejaagd gevoel. Groetjes, Manon (natuur diëtiste).

07-02-2018 | Vrouw | 29
Dysthymie
Waarschijnlijk heb ik een genetische aanleg voor depressie en angstklachten. Als kind al veel last van angsten en altijd een onrustige slaper geweest. Sinds 6 jaar toename van depressieve klachten en angstklachten. Ondanks meerdere therapieen en het veranderen van mijn leefstijl (regelmatig sporten, minder alcohol/drugsgebruik, goed netwerk van vrienden/familie, leuke ba[lees meer...]an, nieuwe studie begonnen) bleven mijn klachten aanhouden. Slecht slapen, angstklachten kwamen bij tijd en wijle en somberheid kwam zonder aanleiding de kop op steken. Veel concentratieproblemen, snel afgeleid, geirriteerd zijn, onrust. Super frustrerend als je weet dat je veel dingen hebt aangepakt, maar het gevoel daarin niet mee wilde gaan. Ik was behoorlijk moedeloos. Uiteindelijk via de huisarts een consult bij een psychiater ingepland en na een kort traject citalopram gestart. Allereerst 10 mg. Hier reageerde ik heftig op (tollend hoofd, misselijkheid, buikpijn). Dit hield een aantal (2-3) nachten aan en toen opgehoogd met 20 mg. Toen weer kort een toename van bijwerkingen, maar ik wist dat ik hier door heen moest. Het schijnt dat als je heftig reageert dat dit mogelijk iets zegt over de werkzaamheid bij die persoon (dat het medicijn dus geschikt is). Sinds ik gestart ben heb ik eigenlijk direct een afname van angstklachten. Ik kan weer zonder duizeligheid en angsten intensief sporten en heb weer plezier in de dagelijkse dingen. De somberheid verdween na 6-8 weken. Zo nu en dan nog een slechte dag, maar dat heeft iedereen en ik raak er niet meer zo van in de put. Ik wil uiteindelijk ooit gaan afbouwen, maar wellicht moet ik gaan accepteren dat ik schijnbaar een tekort aan iets heb wat ik mbv Citalopram moet aanvullen.

30-07-2017 | Man | 29
Dysthymie
Kom uit familie met stemmingsstoornissen. Afgelopen jaren voelde ik me altijd prima in mijn vel tijdens studententijd. Sinds 1,5 jaar in meer of mindere mate forse somberheid, gespannenheid, sociale onzekerheid, continue piekeren en daardoor erg vermoeid. Leven werd steeds beperkter. Relaties / vriendschappen steeds moeizamer, voelde me steeds meer minderwaardig en gevoel [lees meer...]er niet meer toe te doen. Na langdurige psychotherapie, leefregels (sporten, rust, goed slapen) onvoldoende effect. Moedeloos na zoveelste acute depressie zonder enige aanleiding. Wilde nooit aan medicatie vanwege angst voor bijwerkingen, maar uiteindelijk wel ingezien dat het me wellicht kan helpen en er aan begonnen. Door psychiater voorgeschreven met goede voorlichting. Eerste week 10mg merkte ik niets van (geen werking maar ook geen bijwerking). Daarna omhoog naar 20mg en week lang erg gespannen, somber, vlak en heel vroeg in slaap vallen en gek / levendig dromen. Heb veel mensen in mijn omgeving op de hoogte gesteld en fijn om bij hun terecht te kunnen als ik me niet goed voelde. Nu sinds 3 dagen krijgt alles weer glans, negatieve gedachten zijn ver te zoeken en het voelt alsof mijn hele lichaam / geest eindelijk eens kan ontspannen na zeer lange tijd. Voel me juist nu veel meer (mijn oude) zelf dan tijdens de depressies. Ik ben verbaasd dat het al zo snel lijkt te werken, maar als dit het is, helpt het medicijn mij enorm. Komende weken zal blijken of dit zo blijft. Overigens blijf ik psychotherapie volgen en juist veel sporten, want ook dat helpt mij absoluut.

Efexor

24-07-2017 | Man | 45
Dysthymie
Ik ben begonnen met Efexor 150mg per dag, ik wist niet wat ik meemaakte, ik kon voor het eerst ergens naar staren zonder aan iets anders te denken.. Maargoed ik heb ook ADHD, ik hang aan dit middel en kan echt niet zonder meer. Circa 8 jaar aan de Efexor gezeten en toen had ik opeens Venlafaxine (is hetzelfde werd er gezegd) en de klachten kwamen langzaam weer terug.. dus[lees meer...] opnieuw een afspraak gemaakt met de specialist en jawel, de Venlafax kon nog wat omhoog, om kort te gaan zit ik nu al wat jaartjes op de 300mg per dag maar ik kan nou niet zeggen dat het een beter product is dan de Efexor, die had echt effect.

25-01-2017 | Vrouw | 31
Dysthymie
De eerste week was een ramp. Nachtzweten, hartkloppingen, duizelig, misselijk, droge mond. Maar na een aantal dagen verdwenen deze bijwerkingen. Inmiddels merk ik duidelijk dat de scherpe randjes van mijn depressie zijn. Sombere dagen heb ik soms nog steeds, maar zo diep als vroeger zink ik gelukkig niet meer. Ik ben niet aangekomen sinds gebruik, nog steeds netjes o[lees meer...]p gewicht. Mijn libido was in het begin wat lager maar komt inmiddels weer langzaam terug. Ik ben wel wat sneller vermoeid maar dit is niet ernstig genoeg dat het m'n dagelijks functioneren beïnvloed. Kortom, voor mij is dit medicijn, vooral in combinatie met therapie, een uitkomst. Het geeft me net dat beetje ondersteuning om door te gaan.

Fluvoxamine

03-09-2016 | Man | 50
fluvoxamine
Dysthymie
Mijn hele leven voel ik me al vlak, weinig plezier, weinig emoties. Daardoor ook een matige depressie gekregen. Fluvoxamine is het eerste medicijn dat ik in mijn leven slik. Na 2 weken merk ik dat ik inert op de bank naar de muur zit te staren. Ik ben totaal niet suf maar heb ineens nergens meer zin in. Op mijn werk kan ik geen informatie meer opnemen. Omdat het niet als b[lees meer...]ijwerking genoemd staat ben ik in overleg met de psychiater acuut gestopt.

Fluvoxamine

03-08-2016 | Vrouw | 36
fluvoxamine
Dysthymie
Ik gebruik al 13 jaar fluvoxamine voor een dysthyme stoornis en ben er over het algemeen tevreden over. De eerste paar weken had ik duidelijke bijwerkingen: kokhalzen (vooral tijdens het tandenpoetsen) en slapeloosheid. Dat laatste was snel opgelost door het medicijn 's ochtends in te nemen i.p.v. 's avonds. Nu - na 13 jaar - ben ik er nog steeds tevreden over. Ik heb bepa[lees meer...]alde klachten die een bijwerking zouden kunnen zijn van de fluvoxamine (overmatig zweten, slaperigheid, vermoeidheid), maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit ook gewoon een kwestie van aanleg kan zijn. Qua werking kan ik zeggen dat ik me met fluvoxamine beter voel dan zonder. Mijn depressieve dalen zijn duidelijk minder lang en minder diep, al blijft de dysthymie bestaan. De scherpe kantjes zijn er gelukkig wel af, dus ik heb geen plannen om met de fluvoxamine te stoppen.

Sertraline

04-04-2016 | Vrouw | 41
sertraline
Dysthymie
Ik ben flink geschrokken van de bijwerkingen. Eén avond was ik mijn 'ik-gevoel' kwijt en kon alleen maar huilen. De bijwerkingen waren veel erger dan mijn klachten. M.n. de depressieve en angstgevoelens. Maar na drie weken waren de slaapproblemen over en kon ik eindelijk lekker inslapen en had zeer goede nachten. Dat had ik al zeker 7 jaar niet meer meegemaakt. Ik heb weke[lees meer...]lijks opgebouwd met een halve milliliter en na vijf weken begon ik het idee te krijgen dat het medicijn ook qua stemming in mijn voordeel ging werken. Dat is nu net een weekje. Ik voel me sterker, vrolijker en liefdevoller. Nu realiseer ik me hoe ik de afgelopen járen heb geworsteld. Alles uit de kast heb gehaald om overeind te blijven. Nu kan ik op adem komen. Dat is wel heel fijn.

Trazolan

03-02-2016 | Vrouw | 45
trazodon
Dysthymie
De trazolan heeft mijn angstgevoelens drastisch verminderd. In de ongeveer 4 of 5 jaar dat ik het nam, dempte het paniekgevoelens. Van kind af aan heb ik angstgevoelens en ga altijd ervan uit dat bijna iedereen mij negatief bekijkt en in het ergste geval sla ik in paniek, omdat ik denk dat er een 3e wereldoorlog uitbreekt. Basisvertrouwen in mezelf en de wereld ontbrak. De[lees meer...] trazolan nam die angst voor een groot deel weg, waardoor ik het gevoel had dat ik meer mezelf kon zijn. Niet echt vrolijker, maar wel stabieler. Na zoveel jaar geschommeld te hebben tussen 100 en 200 mg (bij 200 mg sliep ik rechtop), merkte ik dat ik me vroege levenservaringen (zowel positief als negatief) steeds slechter kon herinneren. Het korte termijngeheugen was altijd al slecht, maar overkomelijk, van het lange termijngeheugen schrok ik. Daarop heb ik afgebouwd. Ook om te kijken hoe het nu zonder medicijnen zou gaan. Na het stoppen zijn mijn angsten nooit meer teruggekomen zoals voorheen. Echter na 2 tot 3 jaar werd ik wel weer argwanend en op mijn hoede en vertrouwde mensen weer niet. Daardoor belandde ik weer in de negatieve gedachtenspiralen. Inmiddels slik alweer 2 jaar 300 mg Wellbutrin en 50 mg Trazolan. Mijn kwaliteit van leven is sindsdien weer toegenomen. Mijn bedoeling is om in de toekomst de Trazolan te stoppen ivm de bijwerkingen.

Wellbutrin XR

03-02-2016 | Vrouw | 45
bupropion
Dysthymie
Mijn leven bestaat uit golven van depressies, enthousiast ergens aan beginnen, na een aantal maanden gaat de golf hoog (mede door werkdruk), geef ik het op en houd zo het gevoel van falen in stand (door andere ad is dit in de loop van de tijd al wat afgenomen, vooral de paniekaanvallen en angst). Met de Wellbutrin ben ik in het algemeen vrolijker en heb wat meer zelfvertro[lees meer...]uwen, omdat dingen die me normaal hard raken iets minder hard binnenkomen. Het geeft me net dat steuntje in de rug dat ik nodig heb om de wereld iets positiever te bekijken. Het vlakt de toppen en dalen wat af. Hiermee ben ik in staat geweest om een aantal moeilijke keuzes te maken en milder naar mezelf gaan kijken. De sombere periodes met negatieve denkspiralen zijn niet weg, maar hebben wat minder impact op mijn leven. Het verschil met ad die op de serotonine werken (deze werkt op de dopamine) is dat ik minder suf/sloom ben. Eerder alerter.

10-11-2015 | Vrouw | 25
Dysthymie
Werkte voor geen meter, eerste periode alleen maar in een diep donker dal gehangen. Dat is bekend bij dit medicijn, maar om daar tegenop te boxen? misschien komt het ook wel door een te lage dosering, maar mijn zorgverlener durfde het nu niet aan dit medicijn op te hogen, omdat er bijna dagelijks suïcidale gedachten opkwamen... Nu, naast de escitalopram, ook seroquel gekr[lees meer...]egen en man man man, wat ben ik daarvan opgeruimd zeg! minder diepe dalen, paranoïde gevoelens zijn vele malen minder en niet meer storend en de wervelstorm aan angsten/paniek en gespannenheid is nihil.

Seroquel

10-11-2015 | Vrouw | 25
quetiapine
Dysthymie
Alle negatieve reacties hier heb ik persoonlijk niet meegemaakt, ik slik ook maar een lage dosering van dit medicijn i.c.m. escitalopram 5 mg. Ontzettend fijn medicijn (en goede combinatie?) was voorheen ontzettend paranoïde, slecht slapen, erg in paniek, ontzettend down en depressief. Stemmingswisselingen om moe van te worden. Met seroquel is dit echt verminderd. eerste 2[lees meer...] weken wel wat duffig, minder geconcentreerd, maar ik ben nu zoveel "opgeruimder" in m'n hoofd! Helaas geen echte geluksgevoelens meer, maargoed, een kalm hoofdje is ge-wel-dig!

19-10-2015 | Vrouw | 48
Dysthymie
goede medicijnen, wel in het begin wat sufheid en verminderde sexuele gevoelens..deze kwamen later wel normaal terug en ook de sufheid verdween na een aantal weken gebruiken...

Cipramil

07-07-2015 | Vrouw | 39
Dysthymie
Sluimerende continue depressie getackeld met 10 mg, is vijf druppels, cipramil. Opbouw van een druppel per week. Nauwelijks bijwerkingen gehad. Eigenlijk begrijp ik niet waarom het ook in pilvorm wordt voorgeschreven waarbij je direct al aan de hogere dosering met dito bijwerkingen wordt voorgeschreven. Inmiddels ben ik aan het afbouwen en dat gaatniet zonder slag of stoot[lees meer...] helaas. Ben moe, geagiteerd en licht angstig maar dat is even uitzitten. Tip:doe het heeeel rustig aan

Prozac

23-03-2015 | Vrouw | 22
Dysthymie
Ik slik de prozac al een aantal jaar, heb ook andere soorten geprobeerd maar die werkten niet. Heb niet echt last van de bijwerkingen, en ze zijn gemakkelijk in te nemen.

Clomipramine

03-02-2015 | Vrouw | 40
clomipramine
Dysthymie
Na jaren te hebben aangemodderd en diverse therapieën te hebben gevolgd in het reguliere en alternatieve circuit, kwam ik wel wat verder, maar bleef matig functioneren en liep ik behoorlijk vast toen ik kinderen kreeg. Ik heb een traumatische jeugd gehad, maar de mate waarin ik daar last van had en bleek houden, was buitenproportioneel. Mijn jeugd had ik in iddels ook wel [lees meer...]wel uitgekauwd, dus wat zou het dan nog kunnen zijn. In de familie is vrij recent Asperger en ADD vastgesteld, ik zag bepaalde patronen bij hen ook bij mezelf en één van mijn kinderen, daarom ging ik bij mezelf ook meer richting een stoornis denken die invloed zou kunnen hebben op mijn stemmingen. Dit heeft dan meer te maken met een te weinig of een teveel van bepaalde stoffen zoals serotonine, noradrenaline, dopamine. Ik gebruikte al jaren 25 mg. met het idee mij sterker te maken in mijn verwerkingsproces, ooit geadviseerd door mijn huisarts, tijdens een ernstige depressie en heftige paniek (dat had een externe oorzaak, waar ik niet zal over uitwijden, daarbij was mijn reactie achteraf gezien toen al buitenproportioneel). De clomipramine sloeg destijds snel en goed aan, ik was toen behoorlijk uitgschakeld, maar kon toen toch langzaam reïntegreren in het arbeidsproces, ik had wel een Melkertbaan, parttime, meer uren en een reguliere baan, kon ik niet aan, daarbij liep ik steeds vast . Opbouwen naar 75 mg. zorgde bij mij voor veel slaperigheid, dus was voor mij toen geen optie, van afbouwen met hulp van de huisarts werd ik erg depressief en raakte ik in mezelf gekeerd, dus bleef ik steeds 25 mg. gebruiken met het idee het ooit eens weer af te bouwen als ik eindelijk klaar zou zijn met mijn jeugd en ik me eindelijk gezond, sterk en stabiel zou voelen. Maar dat gebeurde maar steeds niet. Vanwege de recente inzichten dat het een chronisch en aangeboren probleem zou kunnen zijn, heb ik een doorverwijzing gevraagd via de huisarts voor een psychiater voor een deskundig advies. Hij constateerde een dysthyme stoornis, dit kan voortkomen uit Asperger en/of ADD. Dat wilde ik niet laten testen, omdat ik zelf voldoende inzicht had in bepaalde patronen en ik m.n. mijn stemming wilde verbeteren. De psychiater vond 25 mg. wel erg weinig. Langzaam heb ik de dosering opgebouwd naar 75 mg. Dat gaf bijwerkingen die voorbij gingen zoals: spierpijn, hoofdpijn, verslechtererde stemming, onrust. Wat ik niet wist, was dat sommige mensen er actief van kunnen worden en anderen weer slaperig. Afhankelijk daarvan neem je de medicatie 's ochtends of 's avonds in. Nooit bij nagedacht toen ik het voor het eerst ging gebruiken. Ik ben het daarom 's avonds gaan innemen en dat beviel veel beter: 's avonds werd ik minder actief en sliep prima, dat was zelfs een verbetering. Mijn stemming verbeterde duidelijk: een stuk rustiger, meer plezier in het leven, meer een gevoel van overzicht in mijn hoofd, meer zelfvertrouwen, ik kon mijn gezin een stuk beter aan, relatieproblemen verbeterden, ik kreeg meer inzicht in het gedrag van één van mijn kinderen, dat niet verbeterde ondanks dat het bij mij wel verbeterde, zodat ik het meer buiten mezelf kon plaatsen i.p.v. het te zien als een gevolg van mijn negatieve stemming en ik kreeg meer energie en daadkracht voor huishouden, sporten, contacten. Het zou nog beter kunnen, maar het bood perspectief. Maar een aantal bijwerkingen, en misschien toch onvoldoende effect vanwege gewenning, gingen niet over en overheersten het positieve effect. Ik werd toch weer wat onrustiger, meer geagiteerd en mijn emoties raakten wat afgevlakt. En ik kreeg erg last van verstopping. Ik heb via de huisarts om diverse laxantia moeten vragen om de ontlasting kwijt te raken: 3 zakjes Macrogol, 1 tablet Bisacodyl 5 mg, en uiteindelijk 3 klysma's Microlax 5 ml. Dat hielp redelijk en was dus geen pretje. Verder was ik bij 25 mg. al zweteriger dan daarvoor, ook veel last van nachtzweten, dat werd erger, ook met nachtvorst kreeg ik behoorlijk last van nachtzweten, dus dat zou nog wat worden in de zomer bij 30 gr.. Volgens mijn man heeft dat een medicinale geur. Ook niet erg bevorderlijk voor het libido en je liefdesleven. Een hogere dosering zou misschien mijn stemming kunnen verbeteren, maar de bijwerkingen verergeren. In overleg met de psychiater ben ik daarom sinds afgelopen vrijdag begonnen met Duloxetine. Het af-/opbouwschema is: 1 week 25 mg. Clomipramine + 30 mg. Duloxetine, de week erna 2x 30 mg. Duloxetine. Hij verwachtte dat de obstipatie wel snel zou afnemen en dat is inderdaad het geval, ik heb nu al geen laxantia meer nodig. Hoe de Duloxetine zal bevallen is afwachten, dat zal ik ook melden.

Olanzapine

08-01-2015 | Vrouw | 17
olanzapine
Dysthymie
Ik ben nu 17 en gebruik dit medicijn nu al een aantal maanden. Het heeft me ook echt geholpen om dingen minder te overdenken en wat meer rust in mijn hoofd te creëren. In het begin slikte ik een hogere dosis, maar deze zorgde ervoor dat ik ontzettend duizelig werd. Toen ben ik terug gegaan naar 5mg.

Zoloft

07-01-2015 | Vrouw | 51
sertraline
Dysthymie
Heb Zoloft gebruikt sinds november 2011 wegens een depressieve periode bovenop mijn dysthymie. Heeft me enorm goed geholpen, maar na verloop van tijd werkte het toch minder goed en ging ik daarom van 50 naar 75 mg. Daarop stuiterde ik door het leven, maakte ik me nergens meer druk om (best lekker voor een tijdje), maar zakte mijn libido ook naar nul. Mijn omgeving vond mi[lees meer...]j megadruk en zelf vond ik het ook wel wat teveel van het goede. Plus het feit dat ik helemaal geen enkel sexgevoel meer heb. Ik ben nu dus aan het afbouwen (en dat is kwa bijwerkingen geen kattepis) en vanochtend begonnen met Wellbutrin.

29-10-2014 | Vrouw | 27
Dysthymie
Ik heb vooral vragen over het afbouwen van dit medicijn. Na een periode van veel nare bijwerkingen (moeheid, slechte concentratie, veel zweten, haaruitval enz.) heb ik in overleg met de arts het gebruik van Venlafaxine afgebouwd. De laatste capsules heb ik uiteindelijk zelf besloten niet meer te nemen, omdat de ontrekkingsverschijnselen die ik ervaar me erg in de weg zitte[lees meer...]n. Bij de laatste capsules was duidelijk te voelen dat het lichaam reageert op het voor het eerste weglaten van een dosis en deze een of enkele dagen later wel weer te nemen. (Zoals in een afbouwschema dat ik meekreeg voor het stoppen werd aangewezen). Vooral de overgang van eventjes een dosis naar weer een periode niets en allerlei reacties als duizeligheid, overgevoeligheid voor plotseling (hard) geluid of fel licht en een gevoel van constante bliksemschichten door mijn hoofd werd steeds moeilijker. Om niet van het één naar het ander geslingerd te worden, heb ik de laatste 2 capsules gelaten voor wat ze waren. Inmiddels ben ik een week verder en krijg ik echt moeite met die bijverschijnselen. Herkent iemand die blikseminslagen in je hoofd? Hoe gaan jullie ermee om; is dit op te vangen? Voor geen goud meer terug aan dit middel. Moet er niet aan denken om weer zo'n afbouwperiode aan te gaan. Iemand tips? Hoor het heel graag!

Mirtazapine

22-08-2014 | Man | 29
mirtazapine
Dysthymie
Ik wil graag even mijn ervaring delen, omdat ik over het algemeen negatieve berichten zie over dit middel. Het zijn ook vaak mensen die een negatieve ervaring hiermee hebben die daarover gaan schrijven op internet, en vaak blijven de goede ervaringen achter. Bij deze dan. Ik was erg huiverig om AD te slikken, vanwege de vele negatieve bijwerkingen die het zou kunnen heb[lees meer...]ben. Toch maar geprobeerd want de hele dag down zijn is ook niet alles. De eerste 2 dagen vlak na inname werd ik na een uur ontzettend moe. In principe heerlijk want viel als een blok in slaap helaas was ik de dag erna heel duf. Dit hield 3 dagen aan. Daarna opeens fit overdag, en wel goed slapen. Ik slik het nu 3 weken ik word er niet meer zo slaperig van als in het begin maar ik slaap er nogsteeds goed op en ben nu ook altijd fit. Alleen al vanwege het goede slapen werd mijn stemming al beter. Nu na 3 weken heb ik het gevoel dat het begint te werken naast het goede slapen. Ik ben fit energiek en scherp en vrolijk. Het voelt een beetje alsof ik een 2e kans heb gekregen. Na 29 jaar chronische depressief te zijn geweest. Ik weet nu hoe het leven er ook uit kan zien. Ik hoop uit de grond van mn hart dat dit gevoel stabiel blijft. Ik ben in ieder geval erg positief over dit medicijn en tot nu toe helpt het mij heel goed. Ik hoop dat ik bij deze wat twijfels weg kan nemen bij mensen. Uiteraard werkt elk middel bij iedereen anders, dus succes is niet gegarandeerd maar het proberen waard :) Zo dat wou ik ff kwijt :)