Ervaringen met Escitalopram

escitalopram

Bij  DepressieX

Overspannen/burn-out (31 meningen)
Chronische depressie (18 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (8 meningen)
Bipolaire stoornis (5 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)
Sociale fobie (4 meningen)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

25-02-2024 | Vrouw | 33
escitalopram (10mg)
Mijn leven is 100% veranderd. Waar ik eerst nergens meer het nut van inzag, nergens van kon genieten en alles heel veel moeite koste.. loop ik nu lachend rond en geniet ik van iedere kleine zonnestraal en heerlijk rustig een boekje lezen op de bank. Ik voelde al effect na 2 weken en inmiddels 5 maanden later gaat het nog steeds iedere week beter. Voor mij is het ECHT ee[lees meer...]n wondermiddel. Twijfel je nog? Geef dit een kans!!

10-10-2023 | Vrouw | 52
escitalopram (15mg)
Mensen , hoe lastig ook probeer door te zetten met dit medicijn. Het gaat werken. Tenminste zo was het bij mij. En vraag bij het opstarten om druppels , zodat je met 1 mg kunt opbouwen om de bijwerkingen te beperken. Forse depressie en angst en paniekklachten met ook veel lichamelijke klachten ( Slecht slapen, hartkloppingen, globusgevoel keel, 6 kg afvallen in paar weke[lees meer...]n tijd, Hyperventilatie) Met Escitolopram begonnen in 2 stappen van 5 mg naar 10 mg gegaan maar dat deed naar 8 weken niet veel. Ook veel last van de bijwerkingen door de grote stappen van met 5 mg opbouwen. Toen op advies van bevriende psychiater bij de huisarts om druppels gevraagd om met kleinere stappen naar 15 mg op te bouwen. Dat ging veel beter! Achteraf spijt dat ik niet direct om druppels heb gevraagd. En al na paar dagen op 15 mg merkte ik verbetering (mijn omgeving al eerder) Sliep weer goed, eet weer goed, weer zin in eten en activiteiten, geen paniek , grote angsten en hyperventilatie meer. Kortom mezelf weer terug. Blijf dit ook wel een tijd door slikken en kijk of ik na een jaar ofzo af kan bouwen ook weer in hele kleine stapjes. Dus nogmaals , probeer door te zetten ondanks de bijwerkingen en vraag desnoods om druppels om in kleine stapjes op te bouwen.

20-09-2023 | Vrouw | 50
escitalopram (10mg)
Sinds een week neem ik escitalopram , 4 dagen flink hoofdpijn gehad, rommelende darmen, meer onrust. Nu nog wazig zien en droge mond. Is dit herkenbaar? Heb het merk accord, heeft iemand ervaring met het wisselen van merk? Of is het gewoon doorzetten. Over effectieve tijd kan ik nog weinig zeggen na 1 week.

14-09-2023 | Vrouw | 27
escitalopram (20mg/ml)
Na een aantal jaar therapie ook deze medicatie gaan gebruiken. Geeft een stuk meer ruimte in m’n hoofd en minder heftige doemgedachten of angstklachten. Drooeg enorm bij aan de effectiviteit van de therapie.

07-07-2023 | Vrouw | 29
escitalopram (10mg)
Nadat een andere antidepressiva te veel vervelende bijwerkingen gaf ben ik overgestapt op escitalopram, omdat de kans op bijwerkingen hierbij kleiner zou moeten zijn. In mijn geval bleek dit helaas niet waar. Tijdens de overstap had ik last van de gebruikelijke bijwerkingen tijdens het opbouwen van een antidepressiva; hoofdpijn en misselijkheid. Nadat ik gewend was aan dez[lees meer...]e antidepressiva verdwenen deze bijwerkingen. Wel bleef ik last houden van maagklachten snel na het innemen van de antidepressiva. Ik ben deze daarom voor het slapen gaan innemen om minder te merken van deze bijwerking. Naast de maagklachten heb ik veel last gehad van onrustige ledematen. Dit heeft uiteindelijk de doorslag gegeven om te stoppen met antidepressiva (5 maanden na einde behandeling in sGGZ) De positieve werking van dit medicijn is verder gewoon oké.

29-06-2023 | Vrouw | 57
escitalopram (10mg)
Ik ben gestart met escitalopram 10 mg vanwege een depressie. Dit is overigens niet mijn eerste depressie, de derde gedurende mijn leven. In het verleden heb ik oa kortdurend Prozac uitgeprobeerd en Citalopram. Beiden ben ik voortijdig gestopt omdat ik eigenlijk geen medicatie wilde. De eerste week Escitalopram kreeg ik maag/darmklachten en een droge mond. Tevens werd mijn [lees meer...]slaap nog meer onderbroken dan die al was. De misselijkheid en diarree trokken weg na een week, echter de onderbroken nachten en heftige dromen bleven aanwezig en ik kreeg na enkel weken gewrichtspijnen in mijn handen en spierpijnen door mijn hele lijf. Tevens was ik erg vermoeid. Nou is het lastig om deze kenmerken alleen toe te schrijven aan dit middel omdat ik ook Post Covid heb met de nodige symptomen. Ja, ik had al geen energie meer, sliep slecht en heb pijn in mijn hele lichaam. Maar goed. Het feit dat deze dingen verergerd zijn, wijt ik wel aan de Escitalopram. In overleg met mijn behandelaren heb ik er wel voor gekozen om een ruime tijd, dat wil zeggen 8 weken door te gaan met slikken. Ik wilde het middel een kans geven ook omdat het wel ingezet wordt bij Post Covid waardoor mijn energieniveau en cognitieve klachten mogelijk zouden verbeteren. Na 8 weken gekozen om af te bouwen. Ik heb tijdelijk een slaapmiddel erbij genomen om in ieder geval beter te slapen echter dit had geen effect. Ik zit nu in de afbouw en ben gestart met Amitryptiline in de hoop dat dit gunstig werkt op mijn stemming, slaap en pijnklachten.

06-06-2023 | Vrouw | 18
escitalopram (10mg)
Ik gebruik deze medicatie niet zo lang maar de eerste dag merkte ik al dat iets niet goed was. In nacht stond opeens me hele keel en kaak strak. Ik werd heel druk en trillde heel erg. Daarnaast heel misselijk en heel erge buik krampen die een hell waren. De nacht daarna ging ik ze niet gebruiken om te kijken of het dan nog was. Die nacht had ik toen niks. Van die ene na[lees meer...]cht schrok ik echt het voelde als of ik drugs gebruikte maar op een slechte manier. Ik lees hier ook slechte dingen over die medicatie ik denk dat ik er mee wil stoppen.

11-05-2023 | Vrouw | 42
escitalopram (5mg)
Ongeveer een maand gebruik ik nu Escitalopram. Het helpt me om beter door te slapen, maar overdag zou ik ook wel de hele dag kunnen slapen. Ik ben echt uitgeput. Vaak steken in mijn hoofd. Ik kan niks eten door een maagverlamming en darmfalen, maar ben toch 4 kilo aangekomen en daar ben ik helemaal niet blij mee. Dat is de reden waarom ik twijfel om te stoppen. Ik wil ni[lees meer...]et nog meer aankomen. Kan iemand advies geven? Alvast heel erg bedankt!

07-04-2023 | Vrouw | 29
escitalopram (20mg)

03-02-2023 | Vrouw | 19
escitalopram (10mg)
Ontzettend last van bijwerkingen, hoop dat deze snel verminderen. Kan nog niks zeggen over effectiviteit. Bij andere soorten antidepressiva nooit zoveel (ernstige) bijwerkingen gehad. Erg trillen/beven(voornamelijk handen en kaak), rillerig, stijve kaak, droge mond en ogen, heel misselijk, ontzettende hoofdpijn, erg suf/vermoeid, angst''aanvallen'', verstopping, moeilijker[lees meer...] plassen, zweet/hitte aanvallen, ander moment weer koud.

03-02-2023 | Vrouw | 19

29-01-2023 | Vrouw | 44
escitalopram (10mg)
Het werkt goed tegen depressieve gevoelens en mijn angsten. Maar nu na een half jaar gebruik overdag extreem moe. Steeds in slaap vallen overdag, bizarre dromen/nachtmerries die de hele dag in je hoofd blijven spoken. Moet me nu door de dag heen slepen. De bijwerkingen zijn erger dan de positieve werking. Echt jammer

15-12-2022 | Vrouw | 24
escitalopram (10mg)
Ik heb superveel last van bijwerkingen gehad. Deze waren de eerste 1,5 maand het ergst. Maar het was het nog steeds waard, want het heeft mijn stemming ook zo goed geholpen. Ik merkte dat ik er een stuk vrolijker van werd en het leven beter aan kon, en nu nog steeds aankan. Ik slik het medicijn ondertussen bijna een jaar.

09-11-2022 | Vrouw | 31
depressie + angststoornis

24-10-2022 | Vrouw | 63
escitalopram (10mg)
Ik ben in 1 week tijd na wisseling van Duloxetine naar ecitalopram zo depressief en angstig geworden dat ik nu niet meer weet wat ik ermee aan moet. Reden van gebruik. Depressief en angst

30-01-2024 | Man | 26
escitalopram (20mg)
Al een groot deel van mijn leven ben ik al depressief en ervaar ik angst in sociale settings. Door enkele heftige gebeurtenissen is mijn depressie/angst groter geworden waardoor ik zelfs fysieke klachten had. Langdurig verschillende zaken laten onderzoeken en telkens werd er niets vastgesteld. Uiteindelijk akkoord gegaan met de dokter om SSRI's te nemen. Ik was bang voor d[lees meer...]e bijwerkingen. De eerste twee weken had ik hevige bijwerkingen. Ik neem het ondertussen al een maand. Maar na de eerste 1-2 weken ben ik al een betere versie van mezelf geworden, het is geen wondermiddel maar nu kan ik de wereld iets beter aan. Ik ben socialer, geheugen is beter, rustiger, minder prikkelbaar, meer eten etc. Wat ik wel ervaar is zweten, moe zijn en zeer lang slapen, verward vooral 's ochtends, licht aangekomen, misselijk vooral bij stress. Vandaag mijn dosis verhoogd naar 20mg en de bijwerkingen zijn wat minder. Ik ga afwachten om 's ochtends na inname te zien of er positieve/negatieve verschillen zijn tussen 10 en 20mg. Maar algemeen heeft escilatopram mijn levenservaring verbeterd.