Escitalopram

escitalopram

Overspannen/burn-out (13 meningen)
Bipolaire stoornis (1 mening)
Sociale fobie (1 mening)
Psychische klachten (0 meningen)

Escitalopram bij depressie

Kenth Triesscheijn (22-08-2018)

16-09-2019

Chronische depressie

Doet zijn werk, de eerste twee weken veel last van bijwerkingen, later trokken die allemaal weg. Ik heb er nu nog voornamelijk last van als ik ze vergeet. Verwacht geen gigantisch verschil, maar wanneer ik kijk in het grote plaatje, is mijn gevoel wel heel erg verbeterd sinds het begin van de medicatie. Lichtelijk afgevlakt, maar niet heel erg.
31-08-2019

Chronische depressie

Sinds ongeveer 15 jaar ben ik aan de slag met chronische depressie klachten. Verschillende alternatieve behandelingen hebben wel wat geholpen maar altijd weer terugval. Serotonine heb ik 5 maanden gebruikt, minder piekeren (fijn) en ook minder diepte in mijn gevoel (niet per se fijn), maar hielp niet blijvend (weer flinke terugval). Venlafaxine 10 weken, hielp wel, maar ik[lees meer...] kreeg flinke slaapproblemen en ik kreeg diagnose bipolair II, contraindicatie. Van de escitalopram merkte ik eigenlijk weinig. Wel een soort verandering in smaak, steeds een vieze smaak in mijn mond, en eetlust (geen). Ook ben ik 4 a 5 kg aangekomen, weet niet of dat door de e kwam of door het lusteloze bankhangen door de terugval in combi met hitte en zomervakantie van de kinderen = gebrek aan structuur. Ook sliep ik de 2e helft van de nacht heel licht, vaak wakker om 5u, 6u, 7u, soms begon die estafette al eerder. De laatste weken heb ik de dubbele dosering genomen, nog steeds geen werking. Nu ruim een week gestopt, geen noemenswaardige onttrekkingsverschijnselen. Wel hoofdpijn, misselijk, heel moe vanaf na de middag, hoewel mijn stemming wat is verbeterd door start school deze week, dat lucht op (ik krijg nu onderzoek naar onderliggende persoonlijkheidstrekken en mogelijk autisme, op eigen aangeven, ik ben een vrouw bij vrouwen is autisme ondergediagnosticeerd). Ook ervaar ik weer meer emoties (flinke huilbui en ruzie hoort daar ook bij maar vind ik minder erg dan lusteloze "niets") en begin ik weer te dromen, voelt ook als goed, verwerken en voelen van emoties in plaats van onder een putdeksel. Gisteren lag ik rond 17.00 voor pampus op de bank, te wachten tot de dag voorbij was, ik mocht eten koken en naar bed, toen ik een soort kramp in mijn hartstreek voelde. Toch mijn bloeddruk maar eens gemeten: 180/100. Wel echt te hoog. Vanmorgen vroeg weer gemeten: zelfde. Geen idee of er samenhang met het medicijn is (probeer Internet en deze ervaringen daarop te doorzoeken, maar nog niet gelukt), maandag toch maar met de huisarts bellen. Bij beide kinderen heb ik pre eclampsie gehad, zwangerschapsvergiftiging, gaat ook met hoge bloeddruk gepaard. Heeft iemand anders ervaringen met veranderde bloeddruk en (stoppen met) dit medicijn? Reageer ajb, dan krijg ik bericht. Dank =)
02-10-2018

Chronische depressie

Van Citalopram overgestapt naar Escitalopram. Dit kan zonder af-/opbouw, daarom geen bijwerkingen gehad. Ik voelde me beter en energieker met Escitalopram. Om redenen overgestapt op een ander anti-depressivum.
11-07-2018

Chronische depressie

Ik voel me zó anders tegenwoordig, ben er nog steeds verbaasd over. Niet depressief meer, en niet manisch door teveel antidepressiva (Ad), maar de laatste maanden ben ik vrolijk en optimistisch. Dat voelt bijzonder, heel bevrijdend en ook een beetje beangstigend, want wie weet is het morgen weer voorbij. Even op een rij: Vanaf mijn 25e was ik depressief en dat hield i[lees meer...]k vol zonder medicijnen totdat ik op mijn 39 (in 1995) instortte en in de ZW belandde. Toen begon ik met Ad (3 jaar Prozac met tussenstop, bij 2e keer Prozac werd ik licht manisch en kwam ik opnieuw in de ZW. Nieuwe Ad (Citalopram) ging goed, totdat ik ermee stopte en opnieuw -> ZW. Ad -> stoppen -> ZW, Ad -> stoppen -> ZW, dit gebeurde 5 x totdat ik na 10 jaar (onder druk van UWV) inzag dat stoppen met antidepressiva geen zin had. Een jaar later (2006) kreeg ik diagnose borstkanker, waarbij bleek dat ik ernstig depressief werd door de combinatie Citalopram en diverse soorten hormoontherapie. Na 6,5 jaar kankerbehandelingen ‘normaliseerde’ de ernstige depressie in een normale depressie. En nu sinds begin 2018, omdat ik de laatste jaren steeds somberder werd, en in een laatste poging de huisarts om een ander middel vroeg, ...nu heb ik ineens een Ad- soort dat wél werkt, een pil die écht mijn depressie onderdrukt. Ik kan het bijna niet geloven dat ik ineens in een wereld beland ben waar ik het naar mijn zin heb. Ongelooflijk dat ik dit nog mag meemaken op mijn 62-e. Ik ben zo blij met escitalopram! ❤️❤️❤️
27-04-2018

Chronische depressie

Ik gebruik nu sinds 2002 medicatie voor de depressie en de angsten. ik heb in die periode al van alles geslikt. sinds een aantal jaren heb ik, tegen de depressie, als hoofdmiddel escitalopram i.c.m. wellbutrin. escitalopram bevalt tot nu toe goed. behalve het tandenknarsen, en de bijwerkingen die ik in het begin heb gehad, werkt het redelijk goed.
25-04-2018

Chronische depressie

Heeft geen effect bij mij helaas. Begonnen met 10 mg en na een maand verhoogd naar 15 mg. Nu weer een maand verder helaas geen effect, alleen erg vervelende bijwerkingen, en ga nu in overleg met mijn psychiater waarschijnlijk Nortrilen proberen.
22-04-2018

22-04-2018

05-07-2017

Chronische depressie

Medicijnen slaan totaal niet aan, ben nu ruim 5 weken verder, jammer, had gehoopt dat het enigszins zou werken. Vrees dat ik een resistentie heb opgebouwd in het verleden omdat ik veel verschillende medicijnen heb geprobeerd, alleen Seroxat sloeg geweldig aan, maar daar ben ik te snel mee gestopt. Later nogmaals geprobeerd maar werkte toen niet meer.
08-11-2016

Chronische depressie

Het middel werkt aardig, alleen krijg ik van 10mg aanhoudend diarree. Ik gebruik daarom 5mg en dan is het nog niet ideaal. Verder verlaagt het mijn libido en daarom neem ik er bupropion (Wellbutrin 150mg) bij.
08-11-2016

Chronische depressie

This medicine works well, however 10 mg. gives me continuous diarrhoea. Therefore I use only 5 mg which is not ideal. It also results in libido loss, which is why I use it in combination with bupropion (Wellbutrin 150mg).
29-09-2015

Chronische depressie

Ik ben ooit begonnen met Mirtazapine tegen mijn depressie. Hier werd ik heel erg moe van, kon wel 16u aan een stuk slapen en ik kwam 10 kilo aan (niet erg met mijn gewicht). Nu sinds een jaar overgestapt op Escitalopram. Opzich vallen de bijwerkingen me heel erg mee. Ben alleen wat misselijk geweest en ik hoop nu ik er voor de 2e keer weer aan begin ook van deze medicatie [lees meer...]aan te komen. Ook mijn heftige depressies en zelfmoordneigingen zijn weg. Ik ben alleen een keer uit mezelf met de medicatie gestopt en daar heb ik toen best wel wat ontwenningsverschijnselen van gehad.. alsof ik iedere keer schokken/flitsen in mijn hoofd kreeg.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (512) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (482) - Antibiotica - penicillines breedspectrum