Escitalopram

escitalopram

Overspannen/burn-out (14 meningen)
Bipolaire stoornis (1 mening)
Sociale fobie (1 mening)
Psychische klachten (0 meningen)

Escitalopram bij depressie

Kenth Triesscheijn (22-08-2018)

28-09-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik gebruik dit middel al 15 jaar en sinds juli heb ik weer klachten. Angst is teruggekomen kan door drukte komen weet niet waarom. Ik gebruikte al die jaren 15 Mg citralopram en heeft prima geholpen. Nu sinds 5 weken neem ik 20 Mg in en heb nog steeds bijwerkingen zoals slapeloosheid word midden in de nacht rond 04.00 wakker met angst en zweetaanval en trillen.
04-09-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik gebruik nu al 1,5 jaar escitalopram vanwege angst en paniekstoornis en ik ben erg tevreden. Het helpt ontzettend goed. Het enige nadeel is dat ik krachtverlies heb gekregen. Qua bijwerkingen was ik de eerste 3 weken zo high als een kanarie maar verder niks ernstigs.
23-08-2019

Escitalopram (escitalopram)

Sinds mei 2019 ben ik aan het opbouwen met deze AD voor mijn angst en paniekstoornis die in maart 2019 plots is op komen zetten. (Nooit eerder klachten van angst/depressie). In juni van 5mg naar 10mg wat resulteerde in een ziekenhuisopname, ik was totaal van de wereld. Vanaf juli zit ik op 10mg. Ik had al gedeeltelijk last van depersonalisatie en derealisatie en lijkt door[lees meer...] de medicatie erger geworden te zijn. Ook heb ik veel suïcidale gedachten erbij gekregen wat nu resulteert in een opname. Ik wachtte met een recensie in de hoop het beter zou worden, helaas niet.
14-08-2019

Escitalopram (escitalopram)

Enorm dankbaar voor dit medicijn. Het heeft ervoor gezorgd dat mijn behandeling voor een paniekstoornis met agorafobie me net iets soepeler afgaat. Het maakt de drempel lager om mijn huis uit te gaan en ook door de dag heen voel ik me kalmer. Naast paniek heb ik ADHD en ik heb het idee dat de medicijnen hier indirect ook positief effect op hebben. Ik ben veel minder snel o[lees meer...]verprikkeld. Ik neem ze nu ongeveer een jaar en heb geen bijwerkingen. Alleen toen ik ermee begon had ik de eerste twee weken last van mijn maag en darmen en extra paniek. Maar dat nam gelukkig snel af. Ik was erg bang om te beginnen met medicijnen, maar ben heel blij dat ik de stap destijds toch heb gezet!
09-08-2019

Escitalopram (escitalopram)

Geweldig! Terwijl het nog moest inwerken voelde ik me na een paar dagen een ander mens. Zag het licht weer en alle beren op de weg lijken verdwenen. Angsten weg, depressieve gevoelens weg! Ik wil weer leven, durf de toekomst weer in te gaan. Heb véél meer energie, al heb ik mijn time-outs nog wel hard nodig. (Heb o.a. adhd en Asperger) Bijwerkingen had ik meer verw[lees meer...]acht. Meer zweten, maar kan ook door overgang of diabetes2 komen. Echt, dit middel had ik jaren eerder moeten hebben!
04-08-2019

Escitalopram (escitalopram)

Gebruik 5 mg tegen angst en paniek. Stop er nu mee na 12 dagen: het is niet te doen. Hevige angsten, trillen spierpijnen, stijve kaak, zweten. Ik wist niet dat het zo erg kon zijn.
17-07-2019

Escitalopram (escitalopram)

Door zenuwinzinking angst en paniekaanvallen gekregen die de hele dag doorgingen, het middel is in de eerste 3 a 4 weken echt niet prettig (zacht uitgedrukt) dat is iets waar je doorheen moet en daarna merk je langzaam verschil als het goed aanslaat, en het is raadzaam om met een kleine dosis te beginnen en langzaam op te bouwen.
14-07-2019

08-07-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik heb dit middel gebruikt voor een paniekstoornis, maar daartegen helpt het vrijwel niet. Het middel zelf geeft GEEN bijwerkingen, maar bij het afbouwen kwam ik allerlei vreemde ontwenningsverschijnselen tegen. Vooral de 'brainzaps', maag- en darmklachten en duizeligheid zijn zeer vervelend. Nu voor de vierde keer aan het afbouwen, maar zeer geleidelijk. Ik bouw ongevee[lees meer...]r een milligram per een aantal dagen af, in de hoop er nu volledig vanaf te kunnen komen.
25-06-2019

Escitalopram (escitalopram)

Na eerst jaren Seroxat gebruikt te hebben, had dit middel geen effect meer. Dus was ik overgestapt op Escitalopram. In het begin had ik het idee dat deze medicatie wel werkte, maar na enkele maanden was dit alweer voorbij. Na een bloedonderzoek bleek dat de medicijnspiegel veel te laag was, en aangezien ik de maximale dosering van 20mg nam, was ophogen niet meer mogelijk. [lees meer...] Dus ben ik nu overgestapt op Venlafaxine (wat tot nu toe ook geen effect heeft). Ondanks dat het medicijn niet goed hielp met mijn angsten en paniekaanvallen, vond ik het wel een prettig medicijn om te gebruiken vanwege het gebrek aan bijwerkingen. Op deze medicatie had ik geen last van een afgevlakt gevoel, erectiestoornis, anorgasmie, gewichtstoename, of vermoeidheid. Bijwerkingen die ik wel ervaren had op Seroxat en nu ook weer op Venlafaxine. Het enige wat ik wel merkte is dat ik me vaak afwezig voelde ook wel "brainfog" genoemd.
07-06-2019

Escitalopram (escitalopram)

Eerste maanden drama daar voelde ik me beter.Heb nog wel is een aanval maar niet zo erg als voor medicatie gebruik.
14-05-2019

Escitalopram (escitalopram)

Vanaf half januari heel veel paniekaanvallen zo uit het niets soms wel 30 per dag/ nacht. Afgelopen maanden al heel veel geprobeerd van fysio tot overgangsconsulente maar het mag allemaal niet baten. Sinds 25-4-19 escitalopram 5 Mg nou dat heb ik geweten ik werd helemaal gek dus gebeld naar de psychiater en ik moest rustig opbouwen met 1 druppel Mg beginnen tot 5 Mg . Vand[lees meer...]aag weer gaan opbouwen naar 10 Mg dus om de dag er 1 druppel Mg bij. Ik ben nu bijna 3 weken bezig heb ook alprazolam 0,25 Mg mag Max 2 per dag en die heb ik ook echt nodig.wanneer ga ik ook echt wat positiefs merken want ik voel me nog steeds zwaar klote help 😓😓
08-05-2019

Escitalopram (escitalopram)

Al jaren op en af last van angst en paniekaanvallen, gepaard met depressieve gedachten. Tot het november 2018 uit de hand liep en ik in een diepe dal terecht ben gekomen. Enorme last van derealisatie en depersonalisatie. Bij de huisarts gevraagd om citalopram, zij raadde escitalopram aan. Eerste week begonnen met 5mg, de enige bijwerkingen die ik ervaarde waren vermoeidh[lees meer...]eid ongeveer een uur na inname. Dit was erg lekker want slapen ging lastig ivm het piekeren. Na 4 weken merkte ik dat ik weer alleen thuis kon zijn (bijna een maand bij mijn ouders gelogeerd) en na 6 weken kon ik weer (lekker) de stad in. Wat een verademing! Ik heb ervaring met sertraline, daar werd ik enorm vlak van. Bij escitalopram merk ik alleen positieve veranderingen. Ik ben weer opgewekt, kan genieten van de lente, maak weer muziek en spreek meer over mijn emoties en reis ik verder dan voorheen. Natuurlijk zijn antidepressiva persoonlijk en moet je net die ene vinden die bij jou past, maar ik ben dankbaar dat ik met escitalopram ben begonnen. Ik voel mij meer mezelf dan ik in jaren heb gevoeld!
01-05-2019

Escitalopram (escitalopram)

Al jaren last van enorme paniekaanvallen. Therapie gevolgd maar deed niet erg veel. Toen de huisarts mij vertelde dat dit medicijn mij misschien zou kunnen helpen was ik erg sceptisch. Ik wou niet starten omdat ik bang was voor de bijwerkingen. Uiteindelijk weer enorme paniekaanvallen gehad en besloten toch te starten. De eerste week merkte ik dat ik erg moe was. Kon de he[lees meer...]le dag alleen maar gapen. Ook voelde ik mij soms een beetje duizelig en had last van een droge mond. Met de gedachte dat deze bijwerkingen tijdelijk zijn toch doorgezet. Nu anderhalve week verder ben ik zo ontzettend blij dat ik heb doorgezet. De bijwerkingen zijn zo goed als verdwenen en de paniekklachten zijn weg. Ook is mijn humeur een stuk beter, kan veel meer hebben en ben er ook vrolijker door. Al met al dus erg blij met dit medicijn, ik raad het dan ook iedereen aan die kampt met een paniekstoornis!
29-04-2019

Escitalopram (escitalopram)

Mijn burn out/angst stoornis duurde ontzettend lang (een heel jaar). Ik werd erg bang voor de paniekaanvallen.. durfde niet in drukke ruimtes te zijn. Dan werd ik helemaal benauwd en gek van binnen. Ik kon niet tegen lawaai. Was elke dag, de hele dag door, licht in Mn hoofd. Alhoewel ik niet op gaf, en mezelf moed probeerde in te spreken.. zag ik echt het licht niet mee[lees meer...]r. De angst kwam echt van binnenuit. Ook tevergeefs geprobeerd te reintegreren ook werk. Wat een verschrikkelijk moeilijke periode was dat. De huisarts raadde me aan om eens medicatie te proberen. Om het ‘scherpe’ randje eraf te halen. Ik vond het heel erg eng. Toch maar begonnen. Met druppels eerst, om lichtjes op te bouwen. Daarna naar de eerste ‘pil’ van 10mg. WAT EEN VERADEMING! Ik had er veeeeel eerder aan moeten beginnen. Echt 0 bijwerkingen gehad. Uiteindelijk ietsjes verhoogd, naar 15mg toen ik weer aan het reintegreren was en ik voelde dat ik op het randje hing omdat er meer spanning op me kwam te staan. Met de 15mg is alles goed gegaan en is mijn re-integratie prima verlopen. Ik zit inmiddels alweer een half jaar op mijn oude uren (fulltime). Ik weet niet hoe het is om af te bouwen.. ik heb namelijk ook een kinderwens. Maar goed, ik zie het wel. Voor nu ben ik iig hartstikke blij dat ik niet meer in die diepe zwarte put zit. Dus voor mensen die het lezen en twijfelen: geef het een kans. Het is helemaal niet eng. Ik voel me gewoon weer de oude ik. :)
06-04-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik ben na een struggeling van 4 maanden met hevige angst en paniekaanvallen en depressiviteit op aanraden van mijn huisarts begonnen met escitalopram, ik had het middel sinds half januari al in huis maar ik durfde er niet aan te beginnen omdat ik bang was dat de bijwerkingen alles alleen nog maar erger zou maken. Na een goed gesprek met mn huisarts beginnen met een lage d[lees meer...]osis van 5 mg 1 week lang, ik had wel wat bijwerkingen maar niet dat het me hevig belemmerden in mijn dagelijkse doen zoals mn werk. Nu ben ik sinds afgelopen donderdag begonnen met 10 mg, ook hierbij zijn de bijwerkingen goed te doen. Ik neem als ik nu eeg zenuwachtig wordt een halve oxacepam en dan begin ik minn dag helemaal goed. Ik merkte na 2 dagen al een verschil namelijk: rustiger en relaxter en mijn angst en paniekaanvallen zijn nu al met de helft afgenomen en mijn depressieve gevoelen zijn sinds een week al helemaal weg. Ik vindt het ongelovelijk wat dit middel doet met je! Ik ben er heel positief over en raad het zeker aan!

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (516) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (483) - Antibiotica - penicillines breedspectrum