escitalopram

Overspannen/burn-out (18 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychische klachten (1 mening)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

16-05-2022 | Vrouw | 30
escitalopram (10mg)
Ik gebruik het al 6 jaar ik de begin heb ik geen matige bijwerkingen gehad en ben ik gestopt een tijdje dat ik zwanger was ging prima na mijn bevalling heb ik een postnatale depressie gehad ben ik weer begonnen maar nu heb ik heel veel trillingen en beven als ik wakker word vooral in me hoofd dat is nieuw dat had ik voor mijn bevalling niet nou ben ik benieuwd of het door[lees meer...] de medicatie komt ik gebruik nu 10 ml ben benieuwd of jullie dat ook herkennen??

25-02-2022 | Vrouw | 52
escitalopram (15mg)
hevige angst en paniek, therapie alleen werkte niet. Het opstarten van deze medicatie is heel eng, je klachten verergeren eerst. Houd daar rekening mee. Ik heb daarom tijdens de opstart ok quïtipine geslikt. Toen ging het wel. Maar het heeft zeker 8 weken geduurd voor ik weer rustiger werd. Het was een heftige tijd. Ik heb nul bijwerkingen. Ik ben ook niet aangekomen, mij[lees meer...]n gewicht is stabieler dan ooit. In het begin mss minder libido maar ook dat normaliseerde. Mijn trauma's zijn niet weg, ik weet dat. Ik gebruik het nu al jaren en ben beslist nooit van plan te stoppen, Ik voel me een stabieler mens en geniet van het leven. Waar ik vooral bang voor was, dat ik niet creatief meer zou zijn is ook niet waar. Ik ben nog net zo creatief als voorheen en ook kan ik nog steeds ontroerd raken door kunst en muziek

21-01-2022 | Vrouw | 45
escitalopram (10mg)
Ik had last van een angst en paniekstoornis. 2 Burn-outs gehad. Na mijn 2e burn-out en therapie toch aan de medicijnen gegaan. Wat een rust in mijn hoofd heb ik ervaren zeg. Wat was dat een verademing. Na deze medicijnen ben ik me ook gaan richten op meditatie, in het nu zijn en een ademcoach. Ik heb totaal geen klachten meer. Ik ben nu aan het afbouwen. Merk daar ook niet[lees meer...]s van. Ik heb de volle vertrouwen er in. Ik ben blij dat ik dit heb gedaan. Het voelde eerst als falen (perfectionist) maar als ik er nu op terug kijk had ik veel eerder aan de medicijnen moeten gaan. Wat een rust in mijn hoofd heeft het gegeven. Ik ben wel van mening dat je naast de medicijnen ook aan jezelf aan de bak mag. Zoals zelfliefde, grenzen aan geven, niets meer moeten van jezelf, meditatie, etc.

26-12-2021 | Vrouw | 48
escitalopram (20mg)
Ik heb deze medicatie denk 8 jaar gebruikt en in juni zelf gestopt omdat ik dacht dat ik zonder kon. Veel ontwenningsverschijnselen gehad. Veel angst weer gekregen ook door alles wat er gebeurt in de wereld met corona. Zo angstig en paniek weer en erge depressieve klachten weer dus besloten om weer deze medicatie te gaan nemen iom psychiater. Maandag begonnen met 1 druppel[lees meer...] en volgende dag met 2. Nu sinds gister last van bijwerkingen heel erg moe en voel soms ineens zoveel onrust in me lichaam en gaat me hart snel kloppen. Lijkt op soort ontwenningsverschijnselen herkent iemand dat?Neem nu sinds vandaag oxacepam even erbij om onrust in me lichaam kwijt te raken. Ik weet dat meestal week of 2 duurd en dat het in begin erger kan worden moet erdoor heen . Straks zal ik me beter gaan voelen en me angst en paniek net s voorheen weer bijna helemaal weg zijn en depressie ook stuk minder zijn.Horlang hadden jullie last van bijwerkinegn

10-10-2021 | Vrouw | 52

03-10-2021 | Vrouw | 28
escitalopram (10mg)
Ik heb dit medicijn 2x een tijd lang gebruikt. De eerste keer heb ik het 3 jaar lang gebruikt. Het werkte zeer effectief tegen mijn paniek en angst klachten. De tweede keer werkte het wel wat tegen mijn klachten, maar ik bleef wel vaak paniekaanvallen houden. Omdat mijn stemming wel goed was, was hier wel mee te leven. Na 2 jaar werd mijn stemming plots steeds somberder to[lees meer...]t ik in een depressie kwam. Na een paar maanden besloten om over te stappen op sertraline. Ik heb de switch net gemaakt dus kan nog niks zeggen over de effectiviteit hiervan.

07-09-2021 | Vrouw | 28
escitalopram (15mg)
Aug 2020 gediagnosticeerd met paniekstoornis en burnout. Cognitieve gedragstherapie gehad, maar in dec 2020 nog steeds veel angsten, snel van slag, kwetsbaar. Toen begonnen met 10 mg. Deed na een week al wonderen. Ik had geen paniekaanvallen meer en voelde me stukken rustiger. In feb 2021 naar 15 mg gegaan om helemaal geen angst meer te hebben. Sindsdien tot heden geen pan[lees meer...]iek en angst meer. Ook veel stabieler qua emoties. Lijk de wereld meer aan te kunnen. Kan ook weer fulltime werken en mijn leven leiden. Bijwerkingen: ‘s nachts veel zweten, lager libido.i Ik voel me heel fijn nu!

29-04-2021 | Vrouw | 29
escitalopram (10mg)
Nu ongeveer 8 weken bezig met dit medicijn na ernstige angstaanvallen en paniekaanvallen waardoor ook op de SEH beland. Niks meer kunnen, alleen maar huilen en bang om dood te gaan, hartkloppingen, duizeligheid etc. Ziek gemeld op mn werk. Na starten medicatie werden klachten erger, kon niet naar buiten of alleen zijn, voelde "zwart" in mn hoofd, maar toch doorgezet met ve[lees meer...]el steun van omgeving. Nu gaat het beter, medicatie werkt goed. Nauwelijks angst of paniekklachten en indien wel zijn ze kort en heel licht. Voel me zoveel beter. Kan weer alles doen. Heel tevreden. Bijwerkingen vallen in het niets tegenover wat het medicijn mij gebracht en geholpen heeft.

25-04-2021 | Man | 40
Gaat over hoor, doorzetten

28-03-2021 | Vrouw | 33
escitalopram (20mg)
5 maanden geleden begonnen na jaren bezoekjes bij een psycholoog en maar niet tot de kern van het probleem kunnen komen. Ik had de hele dag door stress, angst en zeer negatieve gedachten die door mijn hoofd gingen. Ik was al heel lang mezelf niet meer. Ik wist eigenlijk niet meer hoe ik voordat ik me zo voelde was als persoon. Toch toen besloten in de Corona tijd AD te nem[lees meer...]en. Was altijd heel anti medicatie maar ik zag dit als enige uitweg. Nu na 5 maanden voel ik me weer precies zoals ik me voelde toen ik jonger was, zonder alle problemen. Ik heb amper negatieve gedachten, en als ze er zijn, zijn ze veel minder aanwezig en vrijwel meteen weer weg. Ik slaap eindelijk weer goed. Dat heb ik zo lang niet gekund. Ik heel positief en veel vrienden en collega’s merken dat ik een stuk vrolijker ben. Al met al zeer tevreden! Wel tijdje zoeken naar juiste dosering en de eerst 3!!! Maanden waren voor mij geen pretje. Eerste maand opbouwen werden de klachten echt alleen maar erger. Maar heb volgehouden en uiteindelijk zeer blij dat ik dat gedaan heb. Dus mensen, geef het tijd!! Het heeft echt 8 weken geduurd voordat ik eindelijk dacht, het doet wat!

14-03-2021 | Man | 33
escitalopram (10mg)
Het heeft mij ook veel geholpen om alle reviews te lezen daarom wil ik ook graag mijn ervaringen delen. Ik gebruik dit medicijn nu 3 weken en ik ben er heel erg blij mee omdat ik geen spanningen meer in mijn lichaam ervaar. Dingen interesseren me minder en ik heb veel meer rust in mijn hoofd omdat ik mij veel beter kan concentreren en mijn gedachten niet alle kanten o[lees meer...]p gaan. Ik slaap er ook beter op Bijwerkingen heb ik niet op 1 na en dat is voor een man van 33 wel een hele nare. Klaarkomen is bijna onmogelijk. Gelukkig geen probleem met het krijgen van een erectie maar op het laatste niveau komen voor een orgasme is niet te doen. Het is een bekende bijwerking toch lees ik er hier weinig over. Op internet heb ik er geen oplossing voor kunnen vinden behalve stoppen met het medicijn. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en een oplossing heeft kunnen vinden ? Want ik vind het medicijn echt super alleen als deze bijwerking niet weggaat en dat gaat het vaak niet zal ik er toch mee moeten stoppen. Ik hoop dat ik hier iemand mee heb kunnen helpen en mocht je hetzelfde ervaren maak het bespreekbaar met je arts.

27-02-2021 | Vrouw | 30
escitalopram (15mg)
Ik ben 2 jaar geleden aan deze medicatie begonnen ivm angst- en paniekklachten icm PTSS. Ik functioneerde niet goed meer. Hele dag gierde de stress en spanning door m'n lijf, alsof ik moest vluchten voor heel groot gevaar. Tijdens opbouwen van de medicatie werd dat de eerste 2 weken erger, maar stabiliseerde zich daarna. Ook was ik mega wazig in m'n hoofd, alsof m'n hoofd [lees meer...]vol met watten zat. Later toch van 10 mg naar 15 mg gegaan. Was voor mij de goede dosis. Met behulp van de juiste therapeuten ben ik aan de slag gegaan met m'n trauma('s). Sinds 2 weken medicatie aan het afbouwen, dat valt me flink tegen. Merk dat ik weer door al die bijwerkingen heen moet en dat ze zelfs heftiger zijn dan bij de opbouw, maar ik weet dat ze over gaan dus daar houd ik me aan vast. Ondanks het taboe op AD en dat ik er zelf ook liever niet aan wilde uit angst voor bijwerkingen, ben ik blij dat ik ermee gestart ben. Het heeft mij geholpen om ook m'n therapie aan te kunnen. Nu wil ik niets liever dan er vanaf

29-01-2021 | Man | 41
nvt

13-01-2021 | Vrouw | 54
escitalopram (20mg)
Jarenlang had ik angst en paniek aanvallen veroorzaakt door hsp en trauma. Met alleen psychologische hulp kwam ik er niet en kreeg toen citalopram voorgeschreven, opgebouwd met druppels. Geen bijwerkingen in de eerste weken, die kwamen er later beetje bij beetje bij. Veel gewichtstoename, moeilijk afvallen, vermoeidheid, verlaagde libido. Daar tegenover staat wel dat ik[lees meer...] weer naar buiten ga, en de snelweg weer oprij! Wil voorlopig niet meer zonder!

11-01-2021 | Man | 51
escitalopram (10mg)
Ik slik dit medicijn nu ongeveer 10 jaar. Altijd 10 mg. Het helpt goed tegen angst en paniek maar doet weinig voor depressie. Dit beaamde mijn huisarts ook. Heb het destijds gekregen voor angst en paniek en daar werkt het goed voor. Bijwerkingen zijn aankomen in gewicht en de hele dag duf en weinig energie. Libido ook wat minder. Heb al geprobeerd een keer af te bouwen maa[lees meer...]r is niet gelukt. Ik slik het nog een tijdje door.

25-12-2020 | Vrouw | 75
escitalopram (10mg)
Ik neem 10mg sinds september maar zie nog geen merkelijk verschil. Loop soms hypernerveus rond. Inslapen gaat niet altijd goed

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (587) - Anticonceptie - eenfase