escitalopram

Overspannen/burn-out (14 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychische klachten (0 meningen)

Escitalopram bij depressie

Kenth Triesscheijn (22-08-2018)

16-11-2020 | Vrouw | 26
escitalopram (10mg)
Ik heb 2 jaar last gehad van panienaanvallen, angstaanvallen & depressie. Daarnaast hevige dwang. Dit medicijn heeft me echt terug helder doen denken. Terug gemotiveerd en eindelijk vooruitgang na 1jaar te worstelen en geen medicijn te willen nemen.

11-11-2020 | Vrouw | 23
escitalopram (15mg)
Begin dit jaar begonnen met 5mg, omdat ik niet meer naar buiten durfde en constant verwikkeld zat in mijn negatieve gedachten. Ik zit nu op 15mg en moet zeggen dat het mij echt heeft geholpen. Nadeel is dat ik onwijs veel ben aangekomen door de eetbuien die ik nu heb en de angst is er natuurlijk nog wel, maar op de achtergrond. Ik durf nu wel weer mijn deur uit, dus ik ben[lees meer...] helemaal gelukkig!

04-11-2020 | Vrouw | 33
escitalopram (10mg)
Let op: voor mensen die last hebben van tinnitus: dit medicijn kan het juist erger maken! Ik had voorheen nooit last van oorsuizen en door dit medicijn is dit bij mij ontstaan en moest ik helaas stoppen. Verder verwaarloosbare bijwerkingen. Bij mij helaas geen effect, vanwege de oorsuizen

21-10-2020 | Man | 47
escitalopram (10mg)
Ik neem dit nu reeds 4 jaar. Na enkele weken waarbij je denkt je nog slechter te voelen, begint het alsmaar beter te gaan. Ik kan hier heel duidelijk in zijn. Het werkt voor minstens 90% tegen angststoornis en minstens 50% tegen depressie. Ik had enorm last van beide dus kan het weten. Nu wat de bijwerkingen betreft. Je droomt wat intensiever. Je hebt wat minder zin in se[lees meer...]x en wat meer zin in het verorberen van koolhydraten. Deze bijwerkingen vind ik niet zo erg in verhouding met wat je er voor in de plaats krijgt. Nu heb ik wel de laatste maanden een stevige bijwerking na langdurig gebruik zijnde zeer talrijke extrasystolen, voornamelijk tijdens het neerliggen. Ze weten het nog niet zeker maar de kans is groot dat het komt door het gebruik van de escitaloprám. Deze vermoedelijke bijwerking is onvoorstelbaar vervelend. Ik zeg "vermoedelijk" want ik blijf voorzichtig en tot het tegendeel bewezen is geef ik het geneesmiddel het voordeel van de twijfel. Ik hoop nu alleen maar dat deze hartritmestoornis een andere oorzaak hebben maar gezien ik sportief ben, cardiovasculaire activiteiten doe en geen andere geneesmiddelen neem, lijkt alles hier naar te wijzen. Ik moet nu proberen met bètablokkers om de hartproblemen te doen stoppen en anders moet ik volledig overschakelen naar een niet-ssri en dat zie ik totaal niet zitten. Spijtig, want het geneesmiddel werkt goed in functie waarvoor het zou moeten dienen.

23-09-2020 | Vrouw | 30
escitalopram (15mg)
I.v.m. Angstklachten begonnen met deze medicatie. Een keer therapie gehad met succes. Maar na het overlijden van een van mijn ouders bleef ik terugvallen van angstklachten houden. Dit trok dan wel vanzelf iedere keer weer bij, maar het bleef nooit stabiel. Dan ging het een paar maanden goed en ervaarde ik weinig klachten, en dan had ik ineens weer een flinke terugval en wa[lees meer...]s het vrij pittig. Ik kon sinds een jaar mij ook wat neerslachtig voelen wat ook vrij nieuw voor mij was. Na dat ik na therapie afgesloten te hebben opnieuw weer een terugval had heb ik, in de hoop wat stabiliteit te krijgen, gekozen voor antidepresiva. Begonnen met 5 mg. Eerste dag was ik extreem moe. Maar aangezien dit op een vrije dag viel was dit allemaal niet zo erg. Verder wel in de eerste twee weken mij snachts een enkele keer wat paniekerig gevoelt. 1x een oor suis gehad van een paar seconden en af en toe een wat droge mond gehad. Al deze bijwerkingen zijn in de tussentijd verdwenen. Wel merkte ik weinig van de 5 mg dus rustig opgebouwd naar uiteindelijk 15 mg. Dit lijkt een prettige dosis voor mij te zijn. Ik voel mij niet afgevlakt. Ik kan nog gewoon hard in de lach schieten om van alles en nog wat en voel mij gewoon nog steeds vrolijk. Angst en stemming klachten zijn milder geworden. Nu afwachten of de voor mij bekende terug vallen ook uit blijven. Enigste bijwerking die ik nu trouwens wel ervaar is intens dromen. Maar dit ervaar ik tot nu toe niet als erg vervelend. Iedere ochtend weer een grappig verhaal om te vertellen aan mijn partner :) Al met al dus best tevreden en vielen de bijwerkingen achteraf enorm mee. Wel is het naar mijn idee belangrijk om de dosis rustig op te bouwen. Ik heb zelfs tussen de dosering van 5 en 10 een aantal dagen 7,5 geslikt omdat ik het wat spannend vond om op te bouwen. Op deze manier ging alles goed.

20-07-2020 | Man | 42
escitalopram (15mg)
Ik slik dit medicijn nu al jaren , als ik 20 mg neem dan is alles helemaal relaxed en maak ik me nergens meer druk om.Echter kan ik mijn sexleven ook wel vaarwel zeggen omdat het gevoel rond mijn genitalien helemaal weg is en ik geen orgasme kan krijgen. Ook merk ik als ik 20 mg neem dat ik mezelf niet kan binden , emotioneel aan een persoon in een relatie , het doet me g[lees meer...]ewoon niets wat ik zeer vervelend vind omdat ik vrijgezel ben en al wat dates heb gehad maar ik loop nu tegen deze problemen aan. Nu ben ik zelf met Ketamine gaan experimenteren en neem dat nu dus 2 keer per week een heel klein beetje , daarmee houd ik het vol om 10 mg te nemen waardoor ik dus wel een sexleven kan hebben en het leven weer voel en geen last heb van deressie en angst. Ik snap dat dit niet the way to go is maar op een gegeven moment dan heb ik ook geen zin meer om telkens bij de dokter aan te moeten kloppen.

19-07-2020 | Man | 31
escitalopram (15mg)
Dit medicijn begonnen na aanraden van psychiater nadat ik heel erg angst had ontwikkeld om buiten de deur te komen. Dat was absoluut geen leven meer. Ik lul niet als ik zeg dat deze pil mij binnen letterlijk binnen 1 en 2 dagen een erg groot verschil gaven. Langzaam opgebouwd naar de huidige dosering en angst verdween als sneeuw voor de zon. Ik ondernam weer dingen en kon[lees meer...] al snel van die kleine overwinningen halen. Bijvoorbeeld auto rijden op snelweg , op een druk plein komen etc. Ook vond ik dit medicijn kinderspel kwa bijwerkingen van bijvoorbeeld de reeks antidepressiva die ik heb genomen toen ik rond de 20 zat. Moet toen wel zeggen dat antidepressiva toen altijd de klachten eerst dusdanig versterkten dat ik actief weleens aan zelfdoding dacht. Denk dat het bij jongeren altijd oppassen is met deze medicijnen. Al mijn pammetjes af kunnen bouwen door dit middel. Helaas kwam naar 2 jaar een einde aan de werkzaamheid door dit middel. Na de Corona crisis, overlijden moeder en een weedje wat erg slecht viel kon ik niet meer slapen en schommelt mijn stemming continu heen en weer. En er schiet een depressie doorheen. Misschien ben ik wel 2 jaar in een manische periode geweest, dit is lastig te beoordelen. Moet wel zeggen dat ik waarschijnlijk onderliggende klachten heb (bipolaire stoornis, bpd) waardoor mijn stemming alle kanten op vliegt. Dus nu begonnen met quatiapine voor de nacht in de hoop de onrust in mijn hoofd weg te nemen. Angsten zijn helaas weer terug.

18-07-2020 | Man | 27
escitalopram (10mg)
Slik Escitalopram ondertussen alweer 7 jaar, en het werkt goed. Gebruik het tegen chronische depressie, en om mijn angst/ paniekstoornis te verminderen. De angst/ paniekstoornis verdwijnen er niet door, maar muren worden drempels en het maakt het makkelijker om iets te ondernemen. De depressie is wel weg met de medicatie. Zodra ik het probeer af te bouwen komt de depressi[lees meer...]e echter weer terug, dus zal ze moeten blijven slikken. Ben over het algemeen erg tevreden over het medicijn, het doet wat het moet doen. Een van de nadelen diet ik ondervind aan de medicatie is gewichtstoename. Ben in de afgelopen 7 jaar ongeveer 35 kilo aangekomen, ben van maat 34 naar maat 40 gegaan. Stoppen met een medicijn dat werkt ten behoeve van het gewicht vind ik het niet waard. Dan maar wat spekkig. Een ander nadeel is dat het niet alleen de uithalen in de stemming omlaag weghaalt (depressie), maar ook die omhoog (vrolijkheid, euforie). Het is niet zo dat je niks meer voelt of ervaart, of vrolijkheid niet meer 'herkent', maar de invloed ervan op de stemming is minder intens.

28-06-2020 | Vrouw | 66
escitalopram (5mg)
Vrouw 66 jaar Ik gebruik nu bijna 3 weken dit medicijn 5mg. Ik ben wel wat rustiger geworden. Wel droge mond, snel heel warm, bijna de gehele dag misselijk en dan niet kunnen eten of drinken. Waardoor je je ook echt ziek voelt. Buik en keel pijn. In de avond als je naar bed gaat voel je je wat beter. Ook de nachten zijn rusteloos. Al met al geen feestje. Gebruik[lees meer...] er nog oxazepam bij. iemand ervaring hoe lang dit nog gaat duren. Moet ik doorzetten??

23-06-2020 | Vrouw | 24
escitalopram (15mg)
Na 3 jaar wekelijks hulp/therapie gehad te hebben, waren mijn klachten nog niet verminderd, misschien zelfs wel verergerd. Na 3 jaar angst en paniek eindelijk Anti Depressiva voorgeschreven gekregen, escitalopram. De eerste 6 weken kunnen aardig pittig zijn, na 4 weken namen mijn klachten af en na 2 maanden voelde ik mijn beter dan voordat ik het medicijn nam. Ik starte[lees meer...] met 5 gram, na 2 weken 10 gram en na 6 weken 15 gram. Ik gebruik nu bijna 3 jaar escitalopram dosering 15 gram. Ik ben erg tevreden. Geen constante angst en paniek, alleen af en toe nog op stressvolle momenten. Maar dit is lang niet zo heftig als voorheen. Minder snel emotioneel. Meer energie. Kan alles beter op een rijtje zetten. Rustiger. Minder hoge pieke en lage dalen. Socialer.

02-06-2020 | Man | 31
escitalopram (10mg)
Ik slik nu bijna een maand deze medicijnen. Ik ben direct begonnen met 10mg. De eerste week had ik veel last van onrust, angstig zijn en slecht slapen. Dat nam in de 2e week al af en nu heb ik daar helemaal geen last meer van. Ik moet zeggen dat ik mij al iets beter begon te voelen toen ik begon aan deze tabletten maar dat had meer te maken met mijzelf dan met de medicijne[lees meer...]n denk ik. Voor mij is het dus lastig inschatten wat deze medicijnen precies voor mij doen. Ik ben in afwachting van de psycholoog dus tot die tijd blijf ik het sowieso maar gebruiken en overleg ik straks met de arts/psycholoog wat ik hier mee moet.

05-03-2020 | Vrouw | 24
escitalopram (20mg)
Ik had een zware depressie en heb nog steeds meerdere angststoornissen. Van de depressie ben ik aardig afgekomen na 4 jaar al dit medicijn te slikken. Op sommige dipjes na dat ik me minder voel. Wel blijven mijn angstaanvallen regelmatig aanwezig, benauwd zijn, extreem moe of zulke zaken. Helaas heb ik ook veel last van bijwerkingen met dit medicijn, zoals veel dorst in h[lees meer...]et algemeen, haar uitval, altijd een loopneus, periodes van niet slapen afgewisseld met extreem moe en alleen maar slapen in m’n vrije tijd. En erg afgevlakt in de positieve gevoelens soms. Maar boven dit alles kan ik alsnog niet zonder deze pillen. Zonder zou ik niet kunnen werken zoals nu, zounik niet slapen en alleen maar aan het lopen zijn en het huilen en denken dat ik dood ga, hele dag in hoge paniek zitten. Dus ondanks dit ben ik dankbaar dat de medicijnen bestaan, al hoop ik wel dat er ooit een medicijn komt die nog beter werkt met iets minder heftige bijwerkingen!

26-02-2020 | Man | 34
escitalopram (15mg)
Aantal jaar geleden paniekaanvallen,angst en zware depressie.Begonnen met 5 MG en daarna 10 MG. Eerste weken waren een ramp , depressie werd erger en erger maar opeens na een maand werd het rustig in me hoofd en kon ik zonder piekeren/angst goed slapen . Naderhand ben ik achter gekomen dat het in de familie zit en wij het stofje serotonine niet voldoende aanmaken en we[lees meer...] rest van ons leven dit middel moeten blijven gebruiken. Hier heb ik maar bij neergelegd, zonder dit middel is leven met paniek aanvallen en depressie. Nu paar jaar dit middel gebruikt en nog steeds gebruik geen enkele paniekaanval gehad . Wel ben ik sinds kort naar 15 mg moeten overstappen omdat ik merkte dat 10 MG per dag net niet voldoende was voor mij. Druk op de borst erg gespannen continue . De 15 mg is voor mij het ideale hoogte. Minpunten - het zwakt je gevoelens weg. Meer moe / slapen ( hoeft niet door dit middel te komen ). Algemene ervaring is goed ; neem wel de tijd om dit middel in je systeem op te nemen dit kost 1 a 2 maanden daarna ga je verschil echt merken! Afbouwen geen ervaring mee . Sterkte voor de mensen die aan dit middel gaan beginnen!

29-01-2020 | Vrouw | 43

08-01-2020 | Vrouw | 36
escitalopram (10mg)
Na 5 jaar 10 mg escitalopram gestopt. Langzaam afgebouwd van januari tot juli dit jaar. Het ging... even. Nu net weer 2 weken geleden begonnen. Weer even alle bijwerkingen. Daar moet ik doorheen. Angststoornis/piekeren/ADHD ik ben mama en vriendin. Met een pil leef ik mijn leven in rust en plezier. Ben ik een leukere mama. Ik heb het geprobeerd , het ging gewoo[lees meer...]n niet.

18-12-2019 | Vrouw | 37
escitalopram (10mg)
Burnout 2012, zwanger 2013, spoedkeizersnede 2014 en daardoor PTSS en depressie en angststoornis , Trigeminus Neuralgie in 2017, 2018 geopereerd hersenen, 2018 hersenvliesontsteking, 2019 scooterongeval met hersenletsel. Na diagnose trigeminus neuralgie ook met zware paniekaanvallen op de spoedeisende hulp psychiatrie beland. In september 2017 begonnen met 10 mg Escita[lees meer...]lopram en Oxazepam 10mg tegen de ergste aanvallen. Na een lange inwerktijd, 2 maanden, kreeg ik een beetje grip terug op mijn leven. Neerslachtige gevoelens en extreme aanvallen van paniek waren minder. In mei 2018 geopereerd aan mijn hersenen en blijven gebruiken, af en toe episodes van angstaanvallen. Escitalopram, GGZ en Oxazepam en behoorlijk wat doorzettingsvermogen en eigenwijsheid hebben we uiteindelijk 5 weken geleden doen stoppen omdat ik al 10 maanden klachtenvrij was. Ik dacht dat het kwam omdat ik alles op de rit had privé en het starten eigen bedrijf. Helaas was dit niet het geval. Afgelopen 5 weken waren een emotionele rollercoaster met veel agressie en boosheid jegens mijzelf en mijn partner en kinderen (3 en 5). Om elk wissewasje kon ik boos worden. Een pan die valt, water op mijn sok, beslagen brillenglazen. Uiteindelijk heb ik vanmiddag sinds 10 maanden een hevige aanval van de realisatie en paniek gehad. Ik ga weer beginnen. Het leven zonder een rollercoaster aan emoties, lees stabiliteit en soms ietswat passief (maar ach, is dat zo slecht? Wel lekker rustig) is toch een stuk aangenamer. Ik mis gewoon een beetje aanmaak van Seratonine. Runs in the family. Ik geef me er aan over. Ik moet alleen nog even af van het gevoel dat ik heb ‘gefaald’. Maar daar heb ik vertrouwen in. Ben benieuwd naar jullie ervaringen in het herstarten van dit middel en hoe lang het duurde dat het weer gewenst effect had. Please leave a note!

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (553) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (508) - Antibiotica - penicillines breedspectrum