escitalopram

Overspannen/burn-out (20 meningen)
Bipolaire stoornis (5 meningen)
Psychische klachten (2 meningen)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

01-02-2023 | Vrouw | 70
escitalopram (10mg)
Zeer hevige hitte aanvallen en brandende pijn over heel lichaam. Voel me echt ziek. Ben 7 dagen bezig aan 5 mg. Ik overweeg om te stoppen. Hoelang duurde het bij jullie voor het beter werd?? En nog iemand deze bijwerkingen aub?? Ik ben ten einde raad en denk eraan om te stoppen zo ziek.

31-01-2023 | Man | 45
escitalopram (10mg)
enkele maanden 5 mg escitalopram vanwege wat burn out klachten en daaruit voortkomende angst en paniekaanvallen. Heel lastig om stabiel te worden en paniek en angst aanvallen blijven gedurende de week terugkomen, ook veel last van darmklachten. Wel in overleg besloten om door te gaan en te verhogen naar 10 mg. Heeft iemand ervaring dat de bijwerkingen echt na een aantal we[lees meer...]ken afnemen? Ik heb de laatste maanden teveel geschommeld tussen wel of niet gebruik maar wil nu eigenlijk een paar weken doorzetten of het werkt. Hoor het graag

26-01-2023 | Vrouw | 70
escitalopram (10mg)
Heeft er iemand als bijwerking heel erge warmteopwellingen en branderig gevoel?

29-12-2022 | Vrouw | 49
escitalopram (10mg)
Ik heb jaren last gehad van wat ze zeiden: hypochondrie Om de haverklap zat ik bij de huisarts en ik werd steeds angstiger. Ook voor vliegen, in een lift gaan, alleen op straat lopen, mijn mening geven, vertrouwen op mezelf en anderen, steken in mn hoofd, duizelingen, hartkloppingen, het ene na het andere lichamelijke onderzoek nav vage klachten. Het was op een gegeven m[lees meer...]oment genoeg. En toen ik na vier weken gebruik van Escitalopram al lichte veranderingen opmerkte kreeg ik weer hoop. Hoop op een normaal leven. Nu tien jaar later kan ik zeggen dat het een wondermiddel is en ik wil echt niet meer zonder. Afbouwen hoeft voor mij niet. Ik heb geen bijwerkingen en voel me er erg goed bij.

18-12-2022 | Man | 26
escitalopram (5mg)
Dag 4 ik ben begonnen met 5 mg heb enorm veel last van de bijwerkingen ik voel mij angstiger, onrust, misselijkheid, hoop dat bijwerkingen snel verdwijnen.

02-12-2022 | Man | 35
escitalopram (10mg)
Eerste drie weken enorme bijwerkingen, schrik daar niet van. Neemt daarna af en geeft het leven terug

23-11-2022 | Vrouw | 63

23-11-2022 | Vrouw | 52
escitalopram (15mg)
Ik gebruik escitolapram 15 mg. Maar wel van de fabrikant Teva. Een switch naar een ander merk zorgde dat ik terug bij af was. Helaas vergoedt de ziektekosten verzekering dit niet. Ik moet dit merk dus zelf betalen...Maar dat heb ik er voor over. Toen ik het 2 jaar geleden ging gebruiken had ik ook een depressie en een burn out en angsten en paniek!. De start was de eerste [lees meer...]weken zeer pittig! Ik snap het als mensen hierdoor afhaken. Ik ben blij dat ik heb doorgezet want ik heb mijn leven weer terug. En de bijwerkingen die ik nog heb neem ik voor lief.

12-11-2022 | Man | 44
escitalopram (5mg)
Na burnout en daardoor heb ik intrusive gedachtes ontwikkeld, geprobeerd dit vooral zelf op te lossen. Mindfullness, Bij een therapeut geweest, sint janskruid 5-htp valleriaan. Minder werken, maar werd niet beter. Nu toch naar de huisarts, via de huisarts bij een psycholoog gekomen. Daar nu een aantal behandelingen gedaan en ging al wat beter. Op advies toch aan de A[lees meer...]D begonnen, zit nu op dag negen, slik elke dag 5 mg. Maar voel me zoveel slechter dan een week geleden, vooral de angsten zijn echt heel erg. De eerste paar dagen vooral wat lichamelijke klachten zoals misselijk, droge mond, kokhalsen en wazig hoofd. Maar vooral de ochtenden zijn verschrikkelijk, wordt rond 4 uur wakker en dan nemen de angsten erg toe, krijg paniek aanvallen. Druf nu eigelijk niks, loop een rondje buiten., sport elke dag. Kan niet eens de kinderen naar school brengen Had van de huisarts ook oxzazepan gekregen, de laatste dagen toch maar wat gaan gebruiken. Had vannacht 0.5 genomen en in de loop van de ochtend nog een keer 0.5. Met oxa is het te doen, maar wil er niet teveel van gebruiken. Ik hoop toch echt dat de medicijnen gaan werken, dit ga ik niet nog weken trekken. Elke dag denk ik weer overna om te stoppen met ad.

18-08-2022 | Man | 53

27-07-2022 | Vrouw | 44
escitalopram (20mg)
Na jaren van slecht slapen en leven met een enorme angst ging het afgelopen winter helemaal mis. Kreeg bij mijn angstgevoelens flinke paniek aanvallen. Van de dokter kreeg ik escitalopram 10 mg, was bang voor de eerste 2 weken omdat de klachten kunnen verergeren maar dat was niet het geval bij mij. Na een maand is de dosering naar 20 mg verhoogd, en ook dat ging goed. [lees meer...]De angst en paniek namen in rap tempo af, ben nu ruim een half jaar verder en voel me een heel ander mens. Kan weer genieten van het leven door de tabletten en therapie. Wel last van hevig dromen en transpireren, en soms wat licht in mijn hoofd maar dat is maar een klein ongemak. Ben zeer tevreden over de tabletten.

13-07-2022 | Vrouw | 36
escitalopram (10mg)
Na zwaar anti medicatie te zijn toch overstag gegaan omdat de situatie met zware angst aanvallen en sombere depressieve gedachten niet te houden was. Rustig aan druppels opgebouwd, begonnen met 1 druppel en in 10 dagen opgebouwd naar 10 druppels. De eerste twee weken werden de klachten veel zwaarder, het heeft echt inwerktijd nodig, dat was heel erg naar om mee te maken[lees meer...]. Gelukkig na een tijd begon ik het te merken, de angsten werden minder, ik kon beter relativeren, rustiger blijven, omdenken, positiever denken, weer dingen durven en doen, nare gedachtes en doom scenario’s minder heftig maken, meer zelfvertrouwen en meer genieten. Tuurlijk zijn er mindere dagen maar dat heeft iedereen en door de druppels blijf ik beter in balans en zijn de scherpe heftige randjes er af

02-07-2022 | Man | 38
escitalopram (10mg)
Dankjewel voor het neerschrijven van deze tekst. Vroeger altijd sipralexa in combinatie met lithium en serosuel genomen. Altijd stabiel geweest, maar omdat ik zelf de medicatie omlaag heb gedaan en sipralexa zelf heb gestopt, ben ik weer reeds 5 jaar mentaal op de dool. Het is een strijd die je niet kan winnen. Thanks Again!

16-05-2022 | Vrouw | 30
escitalopram (10mg)
Ik gebruik het al 6 jaar ik de begin heb ik geen matige bijwerkingen gehad en ben ik gestopt een tijdje dat ik zwanger was ging prima na mijn bevalling heb ik een postnatale depressie gehad ben ik weer begonnen maar nu heb ik heel veel trillingen en beven als ik wakker word vooral in me hoofd dat is nieuw dat had ik voor mijn bevalling niet nou ben ik benieuwd of het door[lees meer...] de medicatie komt ik gebruik nu 10 ml ben benieuwd of jullie dat ook herkennen??

25-02-2022 | Vrouw | 52
escitalopram (15mg)
hevige angst en paniek, therapie alleen werkte niet. Het opstarten van deze medicatie is heel eng, je klachten verergeren eerst. Houd daar rekening mee. Ik heb daarom tijdens de opstart ok quïtipine geslikt. Toen ging het wel. Maar het heeft zeker 8 weken geduurd voor ik weer rustiger werd. Het was een heftige tijd. Ik heb nul bijwerkingen. Ik ben ook niet aangekomen, mij[lees meer...]n gewicht is stabieler dan ooit. In het begin mss minder libido maar ook dat normaliseerde. Mijn trauma's zijn niet weg, ik weet dat. Ik gebruik het nu al jaren en ben beslist nooit van plan te stoppen, Ik voel me een stabieler mens en geniet van het leven. Waar ik vooral bang voor was, dat ik niet creatief meer zou zijn is ook niet waar. Ik ben nog net zo creatief als voorheen en ook kan ik nog steeds ontroerd raken door kunst en muziek

21-01-2022 | Vrouw | 45
escitalopram (10mg)
Ik had last van een angst en paniekstoornis. 2 Burn-outs gehad. Na mijn 2e burn-out en therapie toch aan de medicijnen gegaan. Wat een rust in mijn hoofd heb ik ervaren zeg. Wat was dat een verademing. Na deze medicijnen ben ik me ook gaan richten op meditatie, in het nu zijn en een ademcoach. Ik heb totaal geen klachten meer. Ik ben nu aan het afbouwen. Merk daar ook niet[lees meer...]s van. Ik heb de volle vertrouwen er in. Ik ben blij dat ik dit heb gedaan. Het voelde eerst als falen (perfectionist) maar als ik er nu op terug kijk had ik veel eerder aan de medicijnen moeten gaan. Wat een rust in mijn hoofd heeft het gegeven. Ik ben wel van mening dat je naast de medicijnen ook aan jezelf aan de bak mag. Zoals zelfliefde, grenzen aan geven, niets meer moeten van jezelf, meditatie, etc.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (597) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (567) - Antibiotica - penicillines breedspectrum