Escitalopram

escitalopram

Overspannen/burn-out (13 meningen)
Bipolaire stoornis (1 mening)
Sociale fobie (1 mening)
Psychische klachten (0 meningen)

Escitalopram bij depressie

Kenth Triesscheijn (22-08-2018)

17-07-2019

Escitalopram (escitalopram)

Door zenuwinzinking angst en paniekaanvallen gekregen die de hele dag doorgingen, het middel is in de eerste 3 a 4 weken echt niet prettig (zacht uitgedrukt) dat is iets waar je doorheen moet en daarna merk je langzaam verschil als het goed aanslaat, en het is raadzaam om met een kleine dosis te beginnen en langzaam op te bouwen.
14-07-2019

08-07-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik heb dit middel gebruikt voor een paniekstoornis, maar daartegen helpt het vrijwel niet. Het middel zelf geeft GEEN bijwerkingen, maar bij het afbouwen kwam ik allerlei vreemde ontwenningsverschijnselen tegen. Vooral de 'brainzaps', maag- en darmklachten en duizeligheid zijn zeer vervelend. Nu voor de vierde keer aan het afbouwen, maar zeer geleidelijk. Ik bouw ongevee[lees meer...]r een milligram per een aantal dagen af, in de hoop er nu volledig vanaf te kunnen komen.
25-06-2019

Escitalopram (escitalopram)

Na eerst jaren Seroxat gebruikt te hebben, had dit middel geen effect meer. Dus was ik overgestapt op Escitalopram. In het begin had ik het idee dat deze medicatie wel werkte, maar na enkele maanden was dit alweer voorbij. Na een bloedonderzoek bleek dat de medicijnspiegel veel te laag was, en aangezien ik de maximale dosering van 20mg nam, was ophogen niet meer mogelijk. [lees meer...] Dus ben ik nu overgestapt op Venlafaxine (wat tot nu toe ook geen effect heeft). Ondanks dat het medicijn niet goed hielp met mijn angsten en paniekaanvallen, vond ik het wel een prettig medicijn om te gebruiken vanwege het gebrek aan bijwerkingen. Op deze medicatie had ik geen last van een afgevlakt gevoel, erectiestoornis, anorgasmie, gewichtstoename, of vermoeidheid. Bijwerkingen die ik wel ervaren had op Seroxat en nu ook weer op Venlafaxine. Het enige wat ik wel merkte is dat ik me vaak afwezig voelde ook wel "brainfog" genoemd.
07-06-2019

Escitalopram (escitalopram)

Eerste maanden drama daar voelde ik me beter.Heb nog wel is een aanval maar niet zo erg als voor medicatie gebruik.
14-05-2019

Escitalopram (escitalopram)

Vanaf half januari heel veel paniekaanvallen zo uit het niets soms wel 30 per dag/ nacht. Afgelopen maanden al heel veel geprobeerd van fysio tot overgangsconsulente maar het mag allemaal niet baten. Sinds 25-4-19 escitalopram 5 Mg nou dat heb ik geweten ik werd helemaal gek dus gebeld naar de psychiater en ik moest rustig opbouwen met 1 druppel Mg beginnen tot 5 Mg . Vand[lees meer...]aag weer gaan opbouwen naar 10 Mg dus om de dag er 1 druppel Mg bij. Ik ben nu bijna 3 weken bezig heb ook alprazolam 0,25 Mg mag Max 2 per dag en die heb ik ook echt nodig.wanneer ga ik ook echt wat positiefs merken want ik voel me nog steeds zwaar klote help 😓😓
08-05-2019

Escitalopram (escitalopram)

Al jaren op en af last van angst en paniekaanvallen, gepaard met depressieve gedachten. Tot het november 2018 uit de hand liep en ik in een diepe dal terecht ben gekomen. Enorme last van derealisatie en depersonalisatie. Bij de huisarts gevraagd om citalopram, zij raadde escitalopram aan. Eerste week begonnen met 5mg, de enige bijwerkingen die ik ervaarde waren vermoeidh[lees meer...]eid ongeveer een uur na inname. Dit was erg lekker want slapen ging lastig ivm het piekeren. Na 4 weken merkte ik dat ik weer alleen thuis kon zijn (bijna een maand bij mijn ouders gelogeerd) en na 6 weken kon ik weer (lekker) de stad in. Wat een verademing! Ik heb ervaring met sertraline, daar werd ik enorm vlak van. Bij escitalopram merk ik alleen positieve veranderingen. Ik ben weer opgewekt, kan genieten van de lente, maak weer muziek en spreek meer over mijn emoties en reis ik verder dan voorheen. Natuurlijk zijn antidepressiva persoonlijk en moet je net die ene vinden die bij jou past, maar ik ben dankbaar dat ik met escitalopram ben begonnen. Ik voel mij meer mezelf dan ik in jaren heb gevoeld!
01-05-2019

Escitalopram (escitalopram)

Al jaren last van enorme paniekaanvallen. Therapie gevolgd maar deed niet erg veel. Toen de huisarts mij vertelde dat dit medicijn mij misschien zou kunnen helpen was ik erg sceptisch. Ik wou niet starten omdat ik bang was voor de bijwerkingen. Uiteindelijk weer enorme paniekaanvallen gehad en besloten toch te starten. De eerste week merkte ik dat ik erg moe was. Kon de he[lees meer...]le dag alleen maar gapen. Ook voelde ik mij soms een beetje duizelig en had last van een droge mond. Met de gedachte dat deze bijwerkingen tijdelijk zijn toch doorgezet. Nu anderhalve week verder ben ik zo ontzettend blij dat ik heb doorgezet. De bijwerkingen zijn zo goed als verdwenen en de paniekklachten zijn weg. Ook is mijn humeur een stuk beter, kan veel meer hebben en ben er ook vrolijker door. Al met al dus erg blij met dit medicijn, ik raad het dan ook iedereen aan die kampt met een paniekstoornis!
29-04-2019

Escitalopram (escitalopram)

Mijn burn out/angst stoornis duurde ontzettend lang (een heel jaar). Ik werd erg bang voor de paniekaanvallen.. durfde niet in drukke ruimtes te zijn. Dan werd ik helemaal benauwd en gek van binnen. Ik kon niet tegen lawaai. Was elke dag, de hele dag door, licht in Mn hoofd. Alhoewel ik niet op gaf, en mezelf moed probeerde in te spreken.. zag ik echt het licht niet mee[lees meer...]r. De angst kwam echt van binnenuit. Ook tevergeefs geprobeerd te reintegreren ook werk. Wat een verschrikkelijk moeilijke periode was dat. De huisarts raadde me aan om eens medicatie te proberen. Om het ‘scherpe’ randje eraf te halen. Ik vond het heel erg eng. Toch maar begonnen. Met druppels eerst, om lichtjes op te bouwen. Daarna naar de eerste ‘pil’ van 10mg. WAT EEN VERADEMING! Ik had er veeeeel eerder aan moeten beginnen. Echt 0 bijwerkingen gehad. Uiteindelijk ietsjes verhoogd, naar 15mg toen ik weer aan het reintegreren was en ik voelde dat ik op het randje hing omdat er meer spanning op me kwam te staan. Met de 15mg is alles goed gegaan en is mijn re-integratie prima verlopen. Ik zit inmiddels alweer een half jaar op mijn oude uren (fulltime). Ik weet niet hoe het is om af te bouwen.. ik heb namelijk ook een kinderwens. Maar goed, ik zie het wel. Voor nu ben ik iig hartstikke blij dat ik niet meer in die diepe zwarte put zit. Dus voor mensen die het lezen en twijfelen: geef het een kans. Het is helemaal niet eng. Ik voel me gewoon weer de oude ik. :)
06-04-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik ben na een struggeling van 4 maanden met hevige angst en paniekaanvallen en depressiviteit op aanraden van mijn huisarts begonnen met escitalopram, ik had het middel sinds half januari al in huis maar ik durfde er niet aan te beginnen omdat ik bang was dat de bijwerkingen alles alleen nog maar erger zou maken. Na een goed gesprek met mn huisarts beginnen met een lage d[lees meer...]osis van 5 mg 1 week lang, ik had wel wat bijwerkingen maar niet dat het me hevig belemmerden in mijn dagelijkse doen zoals mn werk. Nu ben ik sinds afgelopen donderdag begonnen met 10 mg, ook hierbij zijn de bijwerkingen goed te doen. Ik neem als ik nu eeg zenuwachtig wordt een halve oxacepam en dan begin ik minn dag helemaal goed. Ik merkte na 2 dagen al een verschil namelijk: rustiger en relaxter en mijn angst en paniekaanvallen zijn nu al met de helft afgenomen en mijn depressieve gevoelen zijn sinds een week al helemaal weg. Ik vindt het ongelovelijk wat dit middel doet met je! Ik ben er heel positief over en raad het zeker aan!
01-04-2019

Escitalopram (escitalopram)

Sinds 3 maanden gestart met lexapro (escitalopram) ivm angst, paniek klachten, deze kwamen voort uit te lange overbelasting. Eerst therapie en alternatieven geprobeerd maar uiteindelijk toch besloten om met medicatie te starten. De angst om hier wellicht nooit meer vanaf te komen heeft me hier in eerste instantie van weerhouden. Daarnaast diverse lichamelijke klachten erva[lees meer...]ren door de spanning. Hiermee wil ik iedereen die twijfelt mijn goede ervaringen delen met dit medicijn, iets wat ik enkele maanden geleden niet had gedacht te schrijven. Ik ben gestart met 5 mg lexapro de eerste week, daarna 10 mg. Ik heb de eerste dag wat bijwerkingen gehad of verergering van klachten. Die ene dag zijn tot nu toe de enige bijwerkingen die ik heb ervaren. Ik voel me veel meer ontspannen, angst en paniek is weg en is meer een soort zenuwachtig gevoel geworden wat zeker te handelen is. Daarnaast slaap ik langzaam beter, wordt ik vrolijker wakker en kan zeker alle prikkels beter aan zoals muziek, gezelschap, televisie etc. Ik ben uiteindelijk nog opgehoogd naar 15 mg, hierbij ook geen bijwerkingen gehad. De angst om hier mee te beginnen was ongegrond. Ik leef gezond en medicatie paste daar niet bij, althans, zo dacht ik. Nu zie ik dat het mij echt helpt mijn normale leven weer op te pakken. Qua afvlakking van emoties voel ik niet echt verschil, wat je wel eens leest. Kortom, twijfel je om met deze medicatie te starten, heel begrijpelijk want dat deed ik ook. Ik zie nu echter wat het voor me doet en ben daar heel erg blij mee.
19-02-2019

Escitalopram (escitalopram)

Klachten begonnen doordat ik mijn lichaam niet meer kon vertrouwen. Ik had last van erge hartkloppingen, flauwvallen, continue duizelig etc. Ik was continue angstig vanwege de lichamelijke klachten. Ik durfde de deur niet meer uit en kon alleen maar huilen. Elke minuut was slopend. Ik wist niet meer hoe ik uit de dagelijkse nachtmerrie kon komen. Psycholoog vertelde alleen[lees meer...] maar wat ik kon doen tegen mijn paniekaanvallen maar dat hielp niets. Begonnen met escitalopram 10 Mg met daarbij oxazepam 5 Mg en quetapine (anti psychotechnisch) voor evt bijwerkingen. Mijn klachten werden eerst erger maar na 8 weken begon ik te merken dat mijn angst vele malen minder werd. Na 3 maanden opgehoogd naar 15 Mg omdat ik nog steeds flinke hartkloppingen had. Nu driekwartjaar verder ben ik een heel ander mens . Ik ben het medicijn zo dankbaar ! Ik durf ook haast niet te stoppen. Natuurlijk ervaar ik de bijwerkingen en die zijn soms vervelend maar ik weet van hoever ik kom. Ik heb liever de bijwerkingen dan een terugval. Een half jaar geleden is er iemand overleden die mij zeer dierbaar was maar dit medicijn verlichte erg de klap. Heb het gevoel bijna alles aan te kunnen.
23-01-2019

Escitalopram (escitalopram)

2 jaar geleden ben ik voor 2 maanden en 3 weken uitgevallen op het werk. de maanden ervoor sliep ik nauwelijks, had ik vaak paniekaanvallen, piekerde heel veel, had het gevoel dat ik nooit aan de verwachtingen voldeed. Daarbij werd ik ook depressiever met de dagen, tot op een zeker dag dat ik op het werk achter mijn PC zat en in tranen uitbarstte en zelf de simpelste hand[lees meer...]eling niet meer lukte. Ben toen op aanraden van de huisarts begonnen met 10 mg escitalopram en zo opgebouwd naar 20 mg. Heb er ook nog cognitieve gedragstherapie mee gecombineerd. De medicatie werkte super goed! rond week 7 sloeg het helemaal in en voelde ik mij zeer gelukkig. Ik merkte ook dat de piekergedachten verdwenen, alsook de angstklachten. Ben toen ook gaan afbouwen na 9 maanden en heb daar nooit last van gehad. Nu 2 jaar later zit ik in de zelfde situatie.wel in minder ergere vorm, omdat ik sneller heb gereageerd op mijn symptomen. Ik ben begonnen aan 1O MG en zal dat wss houden op deze dosis. Momenteel zit ik in mijn week 5, de depressieve klachten zijn verdwenen, heb wel nog lichte angstklachten. Maar die zullen met de weken ook verdwijnen. Ik ben ook begonnen met EMDR therapie voor mijn faalangst en eigenwaarde op te krikken. veel sterkte allemaal!
22-01-2019

Escitalopram (escitalopram)

10MG. De eerste 3 weken behoorlijke toenemende angst en paniekklachten maar met tijdelijk alprazolam is het opzich vol te houden, na 3 weken namen langzaam de klachten weer af en begon ik me elke dag iets beter te voelen. Nu na 2 maand ben ik uit mijn burn out en kan ik weer normaal functioneren. Ook had ik in het begin last van obstipatie en weinig zin in seks, dit is inm[lees meer...]iddels ook weer helemaal normaal
02-01-2019

Escitalopram (escitalopram)

Na bijna 6 jaar lang Seroxat geslikt te hebben op afwisselende doseringen, had dit medicijn totaal geen effect meer en kwamen de angsten en paniekaanvallen volop terug. Dus in overleg met de GGZ arts een cross-taper switch gemaakt naar Escitalopram. Dus van Januari t/m Maart 2018 bezig geweest met het afbouwen van seroxat en het opbouwen van escitalopram. Het switchen t[lees meer...]ussen de medicijnen was natuurlijk niet prettig. Ik had last van klappertanden, spier spasmes, diarree, geen eetlust, slecht slapen + rare dromen, heel erg prikkelgevoelig zijn, en natuurlijk erg toegenomen angst en paniekaanvallen. Niet prettig, maar met Oxazepam was het wel uit te houden. Na enkele weken hielden deze nare bijwerkingen natuurlijk op. Dosering uiteindelijk opgehoogd naar 15mg. Van half Mei t/m September ging het best goed! ik kon alles weer en had op een enkele angstaanval na nergens last meer van. Ook had ik met deze medicijnen geen last van seksuele stoornissen of gewichtstoename. Maar sinds November gaat alles nu weer slecht. Er is niks veranderd aan mijn medicatie of omstandigheden maar de klachten zijn weer terug. Ik durf bijna niks meer, voel me erg onzeker, zit niet lekker in mijn vel, en ben weer veel vaker angstig. Binnenkort weer een afspraak met de GGZ arts, misschien toch maar weer een ander medicijn zoals Sertraline proberen. Oftewel: het medicijn was redelijk effectief voor enkele maanden, maar lijkt nu al niet meer effectief te zijn.
26-12-2018

Escitalopram (escitalopram)

Ik gebruik dit medicijn nu al bijna drie jaar en kan de mensen vertellen dat het mij zowel voor- als nadelen heeft gebracht. Ik kreeg ooit last van hevige paniekaanvallen, waardoor ik niks meer kon. Lag heel de dag in bed, omdat ik bang was dood te gaan. Naar een specialist gegaan, de GGD. Ik kreeg hier, omdat de ernst nogal hoog was, sertraline voorgeschoteld. Wat aanvank[lees meer...]elijk goed werkte, veranderde na twee weken na gebruik in een nachtmerrie. Iets wat mijn leven verwoestte. Ik kreeg last van oorsuizen, niet heel licht, maar heftig. Ik hoorde door alles heen een knalharde piep in mijn oren. Ik kon niet meer rusten, tv-kijken of wat dan ook doen. Ik stond op het punt uit het raam te springen, ik kon niet meer verder. Ik ben direct gestopt en hoopte dat het over zou gaan. Wel moest ik een ander medicijn slikken, het werd escitalopram. Hetgeen wel aansloeg. De oorsuizen gingen over en voelde mij wel redelijk. Tot de oorsuizen weer terugkwam, niet zo hard als eerst, maar heb er al die jaren last van blijven houden. Het heeft mij soms echt verdrietig gemaakt, maar kan er toch wel mee leven. Soms is het heel lastig, zeker het slapen. Of deze bijwerking ook door dit medicijn komt weet ik niet, aangezien weinig mensen hier last van krijgen. Wel wil ik mensen waarschuwen met het gebruik van anti-depressiva. oorsuizen zijn echt geen pretje. Het kan je leven echt verwoesten. Kijk er dus aub mee uit. Verder heb ik gewichtstoename gekregen. Van 75 kilo, weeg ik nu ongeveer 88. Nu is dat niet heel erg, aangezien ik 187 ben. Maar moet er wel constant mee bezig zijn wat ik eet, want als ik niet beweeg en even niet gezond eet, kom ik zo kilo's aan. Hiernaast heb ik gynacosmastia, mannelijke borstgroei, gekregen. Iets wat zeker niet heel aantrekkelijk is. En tot slot voel ik mij toch wel minder ambitieus dan vroeger. Maak me niet snel meer druk, maar daardoor stel ik geen echte hoge doelen voor mezelf meer. Wel ben ik redelijk gelukkig en is mijn stemming echt verbeterd tav vroeger. Geen paniekaanvallen meer gehad en de depressieve gedachtes zijn al heel lang weg. Ik hoop wel dat ik ooit er vanaf kan komen.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (503) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (472) - Antibiotica - penicillines breedspectrum