Ervaringen met Escitalopram

escitalopram

BIJWERKINGEN

angst droge mond emotionele afvlakking erectieproblemen Gapen geen honger kan geen orgasme hebben kan geen slijm of slijm ophoesten lichte duizeligheid misselijkheid moeite met slapen ongerustheid rugpijn met uitstraling naar de benen somber voelen trillingen verlies van seksuele sensaties verminderd libido verminderde zin in seks vermoeidheid

Overspannen/burn-out (33 meningen)
Bipolaire stoornis (5 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

18-06-2024 | Vrouw | 28

verminderd libido

Na jaren te hebben gestruggled met een angststoornis en constante paniek, eindelijk de stap gezet een jaar geleden om aan de anti depressiva te gaan. Altijd heel erg anti medicatie geweest, maar nu ik beter weet kan ik het alleen maar aanraden. Een jaar geleden kon ik helemaal niks meer, ik at slecht, kwam nergens meer, ik was oprecht ziek. Maar escitalopram heeft het alle[lees meer...]maal veranderd (plus intensieve therapie!!). Overleg natuurlijk met je huisarts en therapeut, maar voor mij was dit het puzzel stukje in de puzzel die ik zelf niet kon oplossen. Ik leef al een jaar stabiel, heb nog steeds al m’n gevoelens en kan lekker huilen nog steeds (dus ben niet afgevlakt), maar paniek/angst beheerst mijn leven niet meer. En dat voelt heerlijk. Ik denk eigenlijk dat ik nooit meer ga stoppen met dit medicijn, het is het stofje wat ik altijd al miste en waarom zou ik stoppen. De enige bijwerking is een verlaagd libido, maar ik heb de meest lieve partner en de voordelen van geen angst meer hebben wegen er zwaar tegenop. Als je twijfelt, proberen kan nooit kwaad. You can do it!!

10-06-2024 | Man | 43

Bijwerkingen

vermoeidheid verminderde zin in seks

26-05-2024 | Vrouw | 43

Bijwerkingen

lichte duizeligheid verlies van seksuele sensaties

Ivm aanhoudende, terugkerende depressie, angsten en paniek uiteindelijk toch besloten medicatie te proberen. Het begon voor mij zeer snel (na 6 dagen) al te werken en heeft sindsdien constant gezorgd voor veel meer rust in mijn hoofd, een kalmere, constante modus, het kunnen dealen met tegenslagen en teleurstelling zonder weer onder water getrokken te worden. Veel minder a[lees meer...]ngst en paniek. Een ontzettend groot verschil! De bijwerkingen zijn minimaal en absoluut niet noemenswaardig voor mij. Ben heel dankbaar en tevreden!

23-04-2024 | Man | 31

Bijwerkingen

droge mond verlies van seksuele sensaties

Ondanks de vervelende bijwerkingen bleek dit voor mij het juiste middel te zijn voor : Angst, depressie en OCD.

15-04-2024 | Vrouw | 37

Bijwerkingen

ongerustheid moeite met slapen droge mond

Na een aantal maanden met 2e burn-out thuis geen verbetering in de klachten. Ook niet na therapie. In overleg met ha aan deze medicatie begonnen. Zit nu op 5mg. Meest vervelende bijwerking is slechter slapen en enorme toename van angsten. Midden in de nacht wakker worden en bang dat m’n hart ermee stopt. Toename nachtmerries. En onrustig gevoel bij wakker worden. Bijkomend[lees meer...] voordeel. Enorme drang om het huis schoon te maken en alle kasten op te ruimen… ik gebruik het middel nu 3 weken en hoop dat vooral het onrustige gevoel wel minder gaat worden,..

01-04-2024 | Man | 26

erectieproblemen emotionele afvlakking

Mijn ervaring met Escitalopram op dit moment is redelijk tot matig. Ik gebruik dit in combinatie met Mitrazipine 15mg. Aangezien ik al veelste lang kamp met extremen sombere gevoelens en angst. Ik heb afgelopen jaren wel flink wat op m’n bordje gekregen maar ook in m’n jeugd al vaker Escitalopram 10 mg moeten slikken ivm veel last van stress/angst en sombere gevoelens. I[lees meer...]k ben benieuwd of er meer mensen zijn die combinatie AD slikken en hoe hun ervaringen zijn. Laat even een berichtje achter ook als het combinatie is met ander AD. Bedankt!

22-03-2024 | Man | 31

Bijwerkingen

Gapen kan geen orgasme hebben

Ik heb een angst en paniekstoornis in combinatie met dwanggedachtem. Ik ben dit medicijn gaan slikken terwijl ik er eerst een enorme angst voor had. Laat ik voorop stellen: dit medicijn werkt ontzettend goed voor mij! De eerste 6 tot 8 weken zul je echt even door moeten zetten want dan kan het zelfs erger worden. Daarna ga je merken dat het medicijn werkt. Hieronder mijn v[lees meer...]erhaal: Ik had een zeer ernstige vorm van angst en paniek. Zo ernstig dat ik de realiteit totaal verloren was. Ik heb vaker 112 of de spoedlijn van de huisarts moeten bellen, omdat ik oprecht dacht dat ik een beroerte of een hartaanval had. Daarbij leed ik aan ernstige dwanggedachtes. Ik was op een gegeve moment alleen nog maar rondjes om de tafel aant lopen. Ik schreeuwde tegen mezelf in de douche en moest omdat het zo erg was een tijdje weg gaan thuis bij men gezin. ik ben opgenomen geweest in het mondriaan voor 1 week, en heb een tijdje bij men moeder en een tijdje bij een vriend gewoond. Ik heb een tijdje lorazepam geslikt in combinatie met een ander antidepressivum (fluvoxamine) toen na 6 weken moest ik in 3 weken tijd afbouwen van men lorazepam van 2mg naar 0. Toen begon een nieuwe hel. Ik werd helemaal lijp in men hoofd door de afkick van men lorazepam verslaving (wat ik toen nog niet wist) dus ik dacht dat men antidepressiva ook niet werkte dus toen ben ik gestopt met al men medicatie omdat ik van mening was dat ik wel gewoon weer zonder zou kunnen. Ik dacht dat men medicatie niet werkte! Ik had er nooit zo bij stil gestaan dat lorazepam zo verschrikkelijk verslavend is en er heel moeilijk vanaf te komen is. De grootste troep wat er bestaat naar mijn mening! Mijn advies is slik die troep gewoon nooit! Ik heb daarna nog periodes gehad dat ik jankend men huisarts heb opgebeld en smeekte voor lorazepam wat ik af en toe ook nog voor elkaar kreeg en dan ging het weer een tijdje goed. En als ik de lorazepam niet kreeg zat ik weer in een diep dal. (Die periode heeft een paar maanden geduurd) Ik was zwaar verslaafd aan die troep! Uiteindelijk ben ik godzijdank er vanaf gekomen. Ik ben gewoon cold turkey gestopt. Wat gevaarlijk blijkt te zijn, maar ik heb het overleefd! Toen had ik een periode dat ik geen medicatie meer wou hebben omdat ik bang was voor medicatie met alle gevolgen van dien. Uiteindelijk heeft een psycholoog me zo ver gekregen dat ik toch weer medicatie ben gaan slikken en dat is dus escitalopram. Ik ben haar tot op de dag van vandaag dankbaar dat zij me overtuigd heeft het toch te proberen! Ik was enorm bang voor 1 bijwerking en dat was slapeloosheid. Want ik sliep al ontzettend slecht. Ik was soms 5 nachten aan 1 stuk door wakker! Gelukkig heb ik deze bijwerking nooit gekregen en slaap ik inmiddels weer als een roosje. De dwang is veel minder geworden en mijn angsten en paniek zijn ook veel minder. Als ik nu bepaalde angsten of gedachtes heb verdwijnen ze ook weer heel snel. Ik woon weer thuis bij mijn gezin, Ik werk weer. Ik heb men leven terug. Dit medicijn heeft letterlijk mijn leven gered. Ik slikte eerst ongeveer 2 maanden lang 10mg maar dat was niet voldoende toen heb ik 4 weken lang 15mg geslikt en nu zit ik inmiddels 4 weken op 20mg. De enige bijwerkingen die ik heb is dat ik ben aangekomen (maar dit was ook wel nodig) en ik kan heel moeilijk tot een orgasme komen. Heel vervelend! En ik moet vaak gapen. Maar dit neem ik voor lief omdat het me ook heel veel opleverd. Sorry voor het lange verhaal, maar ik vond het fijn om even te delen met iedereen.

21-03-2024 | Man | 41

angst misselijkheid somber voelen

Gebruik dit middel nu 2 maanden . Begonnen met 5 en opgehoogd naar 10 mg. 2 weken ziek geweest daarna voelde ik me heerlijk. Sinds paar dagen heb ik weer paniekaanvallen dus ga het verhogen naar 15mg want heb er wel vertrouwen in. Bijwerkingen vallen echt mee. Mensen niet bang zijn om te beginnen want denk eraan: of je loopt jaren rond met je klachten of je hebt paa[lees meer...]r weken bijwerkingen en voelt je weer gelukkig. Belangrijkste is dat je erin moet geloven dat het jouw wondermiddel is.

21-03-2024 | Vrouw | 41
escitalopram (15mg)
Dit medicijn slik ik al jaren en ik ben tevreden. In het begin wat bijwerkingen maar dat is bekend want je moet het ook tijd geven maar zodra het werkt dan werkt het ook.

11-03-2024 | Vrouw | 59

Bijwerkingen

geen honger kan geen slijm of slijm ophoesten angst rugpijn met uitstraling naar de benen trillingen

Ik gebruik het nu 2 dagen is eigenlijk te kort maar ben zo beroerd als een hond en overweeg te stoppen weet niet of dit het juiste middel voor mij is ze zeggen je moet het de kans geven .maar ik doe niks anders dan slapen tril als een rietje niet eten en ook mijn andere medicatie slik ik hier door niet.

30-01-2024 | Vrouw | 44
escitalopram (10mg)
Ik ben ook tevreden over dit medicijn. Fijn dat het jou zo goed helpt. Mag ik vragen hoeveel je bent aangekomen en of je nog steeds aankomt? Welk merk gebruik je?

24-01-2024 | Vrouw | 31
escitalopram (15mg)
Ik doe normaal niet aan reviews, maar toen ik begon met medicatie heb ik zelf ook op deze site gekeken in de hoop ook wat positieve reviews tegen te komen. Ik zit nu driekwart jaar aan de escilatopram en het helpt mij echt enorm. In combinanatie met goede therapie ben ik vrijwel helemaal af van mijn klachten: - constant een gevoel van spanning - knoop in mn maag/ gesp[lees meer...]annen buik - veel angst/negatieve gedachtes - paniekaanvallen - moeite om bij anderen te ontspannen - somberte - depressieve klachten Ik voel me echt meer mezelf. Ik voel en ervaar de wereld nog steeds intens, maar het schiet niet meer zo heftig naar beneden, waardoor ik me overwegend goed/ok voel en juist kan genieten van mijn diepe gevoelsleven. In het begin had ik alleen last van moeilijk in slaap komen, heftige dromen en ik had het idee dat ik wat gewicht was aangekomen. Oh en ik kon in het begin echt niet tegen alcohol, heel snel dronken! Nu kom ik alleen soms wat moeilijker in slaap, maar niets ernstigs en het gewicht tsja.. het zou ook door veel en lekker eten kunnen zijn gekomen. Ik ben heel erg dankbaar dat dit middel bestaat, het maakt mijn leven op dit moment gewoonweg een stuk minder zwaar en daardoor heel wat leuker! Dit is het tweede middel dat ik heb geprobeerd en het begon echt een verschil te maken toen ik van 10MG naar 15MG ging. Daarvoor voelde ik wel iets van een verschil maar het voelde nog wat weinig. Voor iedereen die worstelt met angst en depressieklachen en zoekt naar de juiste medicatie. Ik hoop dat je iets vind dat voor je werkt. Je mag streven naar een gelukkiger, vrij van angst en depressie versie van jezelf en je mag daarbij geholpen worden. Ik gun je goede ondersteuning in deze zoektocht ( goede, fijne therapie helpt!) en veel sterkte maar vooral zachtheid gewenst in het omgaan met je klachten. Mocht je vragen hebben over mijn ervaring, kun je hierop reageren en dan wil ik je zeker te woord staan!

22-01-2024 | Vrouw | 27
escitalopram (20mg)
Hallo Ik heb 11 maanden escitalopram 20mg genomen wegens paniek en angststoornissen, mezelf niet goed in men vel gevoeld te hebben. Nooit last gehad van extra kilo’s of moeilijk afvallen tijdens het slikken van deze medicatie. De laatste 2 maand begon ik plots aan te komen en ondanks ik heel gezond eet (volgens een voedingscoach) krijg ik er geen enkele gram meer af!! .[lees meer...] Volgens hem en de dokter zou het aan de escitalopram kunnen liggen, wegens langdurig gebruik zou mijn stofwisseling hierdoor vertraagd kunnen zijn en hou ik ook veel vocht vast. Nu het weer veel beter met me gaat en nu ik ook weet dat dit de reden zou kunnen zijn dat ik niet meer afval ben ik van 20mg naar 0mg gegaan (nu reeds dag 4). Wel enkele bijwerkingen aan het ervaren zoals duizeligheid, snel geïrriteerd en hoofdpijn, wat normaal is bij abrupt stoppen ipv afbouwen. Nu blijft mijn gewicht na 4 dagen zonder medicatie nog steeds onveranderd (heel demotiverend) :( . Heeft iemand hier enige ervaring mee?? Wanneer begin ik terug af te vallen, wanneer is deze medicatie volledig uit mijn lichaam en wanneer komt mijn stofwisseling weer op gang????

21-01-2024 | Vrouw | 52
escitalopram (10mg)
Nu gestopt per direkt. 3 maanden geslikt en nog nooit zo beroerd geweest. Vooral veel hoesten met slijm. Nu gestopt en de klachten zijn weg behalve de spierpijn in mijn arm en schouder. Misschien moet ik toch overstappen op andere ad

27-12-2023 | Vrouw | 32
escitalopram (10mg)
Ik heb uren op deze website en vele andere websites gespendeerd om informatie te verkrijgen over dit medicijn. Belangrijkste tip! Probeer het gewoon, luister naar je zorgverleners en neem deze reviews niet te serieus. De personen die erg tevreden zijn zullen niet zo snel een review plaatsen want die zijn allang weer een fijn leven aan het lijden. Daarnaast zijn d[lees meer...]e reviews op de Amerikaanse websites vele malen positiever dus lees die dan liever bij de wens naar het lezen van ervaringen. Ik slik dit medicijn nu 3 maanden en kan nu pas het optimale resultaat merken. Mijn angst en paniek is een stuk minder. Het is echt niet ineens weg, maar het is beter te behappen. Kan mijn kennis over mijn klachten nu beter toepassen waardoor ik grote stappen zet. Ik zat na mijn bevalling echt in een diep dal en deze medicatie heeft mij hier echt uit geholpen. De bijwerkingen in het begin waren zeker aanwezig maar zijn nu allemaal weg. Mocht ik toch ooit iets nadeligs ervaren zal ik dit ook zeker plaatsen maar voor nu heeft dit medicijn alleen maar geholpen om mijn leven terug te krijgen. Erg dankbaar dat het bestaat!

25-12-2023 | Vrouw | 38
escitalopram (10mg)
Een week na de inname van de medicatie heb ik een hoest gekregen. Nergens lees ik hier iets over, maar kan na maanden niet van de indruk ontdoen dat dit samen hangt. Nog iemand ?

Thyrax Duotab (875) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (626) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum