escitalopram

Overspannen/burn-out (18 meningen)
Bipolaire stoornis (5 meningen)
Psychische klachten (2 meningen)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

18-08-2022 | Man | 53

27-07-2022 | Vrouw | 44
escitalopram (20mg)
Na jaren van slecht slapen en leven met een enorme angst ging het afgelopen winter helemaal mis. Kreeg bij mijn angstgevoelens flinke paniek aanvallen. Van de dokter kreeg ik escitalopram 10 mg, was bang voor de eerste 2 weken omdat de klachten kunnen verergeren maar dat was niet het geval bij mij. Na een maand is de dosering naar 20 mg verhoogd, en ook dat ging goed. [lees meer...]De angst en paniek namen in rap tempo af, ben nu ruim een half jaar verder en voel me een heel ander mens. Kan weer genieten van het leven door de tabletten en therapie. Wel last van hevig dromen en transpireren, en soms wat licht in mijn hoofd maar dat is maar een klein ongemak. Ben zeer tevreden over de tabletten.

13-07-2022 | Vrouw | 36
escitalopram (10mg)
Na zwaar anti medicatie te zijn toch overstag gegaan omdat de situatie met zware angst aanvallen en sombere depressieve gedachten niet te houden was. Rustig aan druppels opgebouwd, begonnen met 1 druppel en in 10 dagen opgebouwd naar 10 druppels. De eerste twee weken werden de klachten veel zwaarder, het heeft echt inwerktijd nodig, dat was heel erg naar om mee te maken[lees meer...]. Gelukkig na een tijd begon ik het te merken, de angsten werden minder, ik kon beter relativeren, rustiger blijven, omdenken, positiever denken, weer dingen durven en doen, nare gedachtes en doom scenario’s minder heftig maken, meer zelfvertrouwen en meer genieten. Tuurlijk zijn er mindere dagen maar dat heeft iedereen en door de druppels blijf ik beter in balans en zijn de scherpe heftige randjes er af

02-07-2022 | Man | 38
escitalopram (10mg)
Dankjewel voor het neerschrijven van deze tekst. Vroeger altijd sipralexa in combinatie met lithium en serosuel genomen. Altijd stabiel geweest, maar omdat ik zelf de medicatie omlaag heb gedaan en sipralexa zelf heb gestopt, ben ik weer reeds 5 jaar mentaal op de dool. Het is een strijd die je niet kan winnen. Thanks Again!

16-05-2022 | Vrouw | 30
escitalopram (10mg)
Ik gebruik het al 6 jaar ik de begin heb ik geen matige bijwerkingen gehad en ben ik gestopt een tijdje dat ik zwanger was ging prima na mijn bevalling heb ik een postnatale depressie gehad ben ik weer begonnen maar nu heb ik heel veel trillingen en beven als ik wakker word vooral in me hoofd dat is nieuw dat had ik voor mijn bevalling niet nou ben ik benieuwd of het door[lees meer...] de medicatie komt ik gebruik nu 10 ml ben benieuwd of jullie dat ook herkennen??

25-02-2022 | Vrouw | 52
escitalopram (15mg)
hevige angst en paniek, therapie alleen werkte niet. Het opstarten van deze medicatie is heel eng, je klachten verergeren eerst. Houd daar rekening mee. Ik heb daarom tijdens de opstart ok quïtipine geslikt. Toen ging het wel. Maar het heeft zeker 8 weken geduurd voor ik weer rustiger werd. Het was een heftige tijd. Ik heb nul bijwerkingen. Ik ben ook niet aangekomen, mij[lees meer...]n gewicht is stabieler dan ooit. In het begin mss minder libido maar ook dat normaliseerde. Mijn trauma's zijn niet weg, ik weet dat. Ik gebruik het nu al jaren en ben beslist nooit van plan te stoppen, Ik voel me een stabieler mens en geniet van het leven. Waar ik vooral bang voor was, dat ik niet creatief meer zou zijn is ook niet waar. Ik ben nog net zo creatief als voorheen en ook kan ik nog steeds ontroerd raken door kunst en muziek

21-01-2022 | Vrouw | 45
escitalopram (10mg)
Ik had last van een angst en paniekstoornis. 2 Burn-outs gehad. Na mijn 2e burn-out en therapie toch aan de medicijnen gegaan. Wat een rust in mijn hoofd heb ik ervaren zeg. Wat was dat een verademing. Na deze medicijnen ben ik me ook gaan richten op meditatie, in het nu zijn en een ademcoach. Ik heb totaal geen klachten meer. Ik ben nu aan het afbouwen. Merk daar ook niet[lees meer...]s van. Ik heb de volle vertrouwen er in. Ik ben blij dat ik dit heb gedaan. Het voelde eerst als falen (perfectionist) maar als ik er nu op terug kijk had ik veel eerder aan de medicijnen moeten gaan. Wat een rust in mijn hoofd heeft het gegeven. Ik ben wel van mening dat je naast de medicijnen ook aan jezelf aan de bak mag. Zoals zelfliefde, grenzen aan geven, niets meer moeten van jezelf, meditatie, etc.

26-12-2021 | Vrouw | 48
escitalopram (20mg)
Ik heb deze medicatie denk 8 jaar gebruikt en in juni zelf gestopt omdat ik dacht dat ik zonder kon. Veel ontwenningsverschijnselen gehad. Veel angst weer gekregen ook door alles wat er gebeurt in de wereld met corona. Zo angstig en paniek weer en erge depressieve klachten weer dus besloten om weer deze medicatie te gaan nemen iom psychiater. Maandag begonnen met 1 druppel[lees meer...] en volgende dag met 2. Nu sinds gister last van bijwerkingen heel erg moe en voel soms ineens zoveel onrust in me lichaam en gaat me hart snel kloppen. Lijkt op soort ontwenningsverschijnselen herkent iemand dat?Neem nu sinds vandaag oxacepam even erbij om onrust in me lichaam kwijt te raken. Ik weet dat meestal week of 2 duurd en dat het in begin erger kan worden moet erdoor heen . Straks zal ik me beter gaan voelen en me angst en paniek net s voorheen weer bijna helemaal weg zijn en depressie ook stuk minder zijn.Horlang hadden jullie last van bijwerkinegn

10-10-2021 | Vrouw | 52

03-10-2021 | Vrouw | 28
escitalopram (10mg)
Ik heb dit medicijn 2x een tijd lang gebruikt. De eerste keer heb ik het 3 jaar lang gebruikt. Het werkte zeer effectief tegen mijn paniek en angst klachten. De tweede keer werkte het wel wat tegen mijn klachten, maar ik bleef wel vaak paniekaanvallen houden. Omdat mijn stemming wel goed was, was hier wel mee te leven. Na 2 jaar werd mijn stemming plots steeds somberder to[lees meer...]t ik in een depressie kwam. Na een paar maanden besloten om over te stappen op sertraline. Ik heb de switch net gemaakt dus kan nog niks zeggen over de effectiviteit hiervan.

07-09-2021 | Vrouw | 28
escitalopram (15mg)
Aug 2020 gediagnosticeerd met paniekstoornis en burnout. Cognitieve gedragstherapie gehad, maar in dec 2020 nog steeds veel angsten, snel van slag, kwetsbaar. Toen begonnen met 10 mg. Deed na een week al wonderen. Ik had geen paniekaanvallen meer en voelde me stukken rustiger. In feb 2021 naar 15 mg gegaan om helemaal geen angst meer te hebben. Sindsdien tot heden geen pan[lees meer...]iek en angst meer. Ook veel stabieler qua emoties. Lijk de wereld meer aan te kunnen. Kan ook weer fulltime werken en mijn leven leiden. Bijwerkingen: ‘s nachts veel zweten, lager libido.i Ik voel me heel fijn nu!

29-04-2021 | Vrouw | 29
escitalopram (10mg)
Nu ongeveer 8 weken bezig met dit medicijn na ernstige angstaanvallen en paniekaanvallen waardoor ook op de SEH beland. Niks meer kunnen, alleen maar huilen en bang om dood te gaan, hartkloppingen, duizeligheid etc. Ziek gemeld op mn werk. Na starten medicatie werden klachten erger, kon niet naar buiten of alleen zijn, voelde "zwart" in mn hoofd, maar toch doorgezet met ve[lees meer...]el steun van omgeving. Nu gaat het beter, medicatie werkt goed. Nauwelijks angst of paniekklachten en indien wel zijn ze kort en heel licht. Voel me zoveel beter. Kan weer alles doen. Heel tevreden. Bijwerkingen vallen in het niets tegenover wat het medicijn mij gebracht en geholpen heeft.

25-04-2021 | Man | 40
Gaat over hoor, doorzetten

28-03-2021 | Vrouw | 33
escitalopram (20mg)
5 maanden geleden begonnen na jaren bezoekjes bij een psycholoog en maar niet tot de kern van het probleem kunnen komen. Ik had de hele dag door stress, angst en zeer negatieve gedachten die door mijn hoofd gingen. Ik was al heel lang mezelf niet meer. Ik wist eigenlijk niet meer hoe ik voordat ik me zo voelde was als persoon. Toch toen besloten in de Corona tijd AD te nem[lees meer...]en. Was altijd heel anti medicatie maar ik zag dit als enige uitweg. Nu na 5 maanden voel ik me weer precies zoals ik me voelde toen ik jonger was, zonder alle problemen. Ik heb amper negatieve gedachten, en als ze er zijn, zijn ze veel minder aanwezig en vrijwel meteen weer weg. Ik slaap eindelijk weer goed. Dat heb ik zo lang niet gekund. Ik heel positief en veel vrienden en collega’s merken dat ik een stuk vrolijker ben. Al met al zeer tevreden! Wel tijdje zoeken naar juiste dosering en de eerst 3!!! Maanden waren voor mij geen pretje. Eerste maand opbouwen werden de klachten echt alleen maar erger. Maar heb volgehouden en uiteindelijk zeer blij dat ik dat gedaan heb. Dus mensen, geef het tijd!! Het heeft echt 8 weken geduurd voordat ik eindelijk dacht, het doet wat!

14-03-2021 | Man | 33
escitalopram (10mg)
Het heeft mij ook veel geholpen om alle reviews te lezen daarom wil ik ook graag mijn ervaringen delen. Ik gebruik dit medicijn nu 3 weken en ik ben er heel erg blij mee omdat ik geen spanningen meer in mijn lichaam ervaar. Dingen interesseren me minder en ik heb veel meer rust in mijn hoofd omdat ik mij veel beter kan concentreren en mijn gedachten niet alle kanten o[lees meer...]p gaan. Ik slaap er ook beter op Bijwerkingen heb ik niet op 1 na en dat is voor een man van 33 wel een hele nare. Klaarkomen is bijna onmogelijk. Gelukkig geen probleem met het krijgen van een erectie maar op het laatste niveau komen voor een orgasme is niet te doen. Het is een bekende bijwerking toch lees ik er hier weinig over. Op internet heb ik er geen oplossing voor kunnen vinden behalve stoppen met het medicijn. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en een oplossing heeft kunnen vinden ? Want ik vind het medicijn echt super alleen als deze bijwerking niet weggaat en dat gaat het vaak niet zal ik er toch mee moeten stoppen. Ik hoop dat ik hier iemand mee heb kunnen helpen en mocht je hetzelfde ervaren maak het bespreekbaar met je arts.

27-02-2021 | Vrouw | 30
escitalopram (15mg)
Ik ben 2 jaar geleden aan deze medicatie begonnen ivm angst- en paniekklachten icm PTSS. Ik functioneerde niet goed meer. Hele dag gierde de stress en spanning door m'n lijf, alsof ik moest vluchten voor heel groot gevaar. Tijdens opbouwen van de medicatie werd dat de eerste 2 weken erger, maar stabiliseerde zich daarna. Ook was ik mega wazig in m'n hoofd, alsof m'n hoofd [lees meer...]vol met watten zat. Later toch van 10 mg naar 15 mg gegaan. Was voor mij de goede dosis. Met behulp van de juiste therapeuten ben ik aan de slag gegaan met m'n trauma('s). Sinds 2 weken medicatie aan het afbouwen, dat valt me flink tegen. Merk dat ik weer door al die bijwerkingen heen moet en dat ze zelfs heftiger zijn dan bij de opbouw, maar ik weet dat ze over gaan dus daar houd ik me aan vast. Ondanks het taboe op AD en dat ik er zelf ook liever niet aan wilde uit angst voor bijwerkingen, ben ik blij dat ik ermee gestart ben. Het heeft mij geholpen om ook m'n therapie aan te kunnen. Nu wil ik niets liever dan er vanaf

Thyrax Duotab (869) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (593) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (553) - Antibiotica - penicillines breedspectrum