Ervaringen met Escitalopram

escitalopram

angst geen honger kan geen slijm of slijm ophoesten rugpijn met uitstraling naar de benen trillingen

Overspannen/burn-out (31 meningen)
Chronische depressie (18 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (8 meningen)
Bipolaire stoornis (5 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)
Sociale fobie (4 meningen)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

11-03-2024 | Vrouw | 59
escitalopram (10mg)

geen honger kan geen slijm of slijm ophoesten angst rugpijn met uitstraling naar de benen trillingen

Ik gebruik het nu 2 dagen is eigenlijk te kort maar ben zo beroerd als een hond en overweeg te stoppen weet niet of dit het juiste middel voor mij is ze zeggen je moet het de kans geven .maar ik doe niks anders dan slapen tril als een rietje niet eten en ook mijn andere medicatie slik ik hier door niet.

30-01-2024 | Vrouw | 44
escitalopram (10mg)
Ik ben ook tevreden over dit medicijn. Fijn dat het jou zo goed helpt. Mag ik vragen hoeveel je bent aangekomen en of je nog steeds aankomt? Welk merk gebruik je?

24-01-2024 | Vrouw | 31
escitalopram (15mg)
Ik doe normaal niet aan reviews, maar toen ik begon met medicatie heb ik zelf ook op deze site gekeken in de hoop ook wat positieve reviews tegen te komen. Ik zit nu driekwart jaar aan de escilatopram en het helpt mij echt enorm. In combinanatie met goede therapie ben ik vrijwel helemaal af van mijn klachten: - constant een gevoel van spanning - knoop in mn maag/ gesp[lees meer...]annen buik - veel angst/negatieve gedachtes - paniekaanvallen - moeite om bij anderen te ontspannen - somberte - depressieve klachten Ik voel me echt meer mezelf. Ik voel en ervaar de wereld nog steeds intens, maar het schiet niet meer zo heftig naar beneden, waardoor ik me overwegend goed/ok voel en juist kan genieten van mijn diepe gevoelsleven. In het begin had ik alleen last van moeilijk in slaap komen, heftige dromen en ik had het idee dat ik wat gewicht was aangekomen. Oh en ik kon in het begin echt niet tegen alcohol, heel snel dronken! Nu kom ik alleen soms wat moeilijker in slaap, maar niets ernstigs en het gewicht tsja.. het zou ook door veel en lekker eten kunnen zijn gekomen. Ik ben heel erg dankbaar dat dit middel bestaat, het maakt mijn leven op dit moment gewoonweg een stuk minder zwaar en daardoor heel wat leuker! Dit is het tweede middel dat ik heb geprobeerd en het begon echt een verschil te maken toen ik van 10MG naar 15MG ging. Daarvoor voelde ik wel iets van een verschil maar het voelde nog wat weinig. Voor iedereen die worstelt met angst en depressieklachen en zoekt naar de juiste medicatie. Ik hoop dat je iets vind dat voor je werkt. Je mag streven naar een gelukkiger, vrij van angst en depressie versie van jezelf en je mag daarbij geholpen worden. Ik gun je goede ondersteuning in deze zoektocht ( goede, fijne therapie helpt!) en veel sterkte maar vooral zachtheid gewenst in het omgaan met je klachten. Mocht je vragen hebben over mijn ervaring, kun je hierop reageren en dan wil ik je zeker te woord staan!

22-01-2024 | Vrouw | 27
escitalopram (20mg)
Hallo Ik heb 11 maanden escitalopram 20mg genomen wegens paniek en angststoornissen, mezelf niet goed in men vel gevoeld te hebben. Nooit last gehad van extra kilo’s of moeilijk afvallen tijdens het slikken van deze medicatie. De laatste 2 maand begon ik plots aan te komen en ondanks ik heel gezond eet (volgens een voedingscoach) krijg ik er geen enkele gram meer af!! .[lees meer...] Volgens hem en de dokter zou het aan de escitalopram kunnen liggen, wegens langdurig gebruik zou mijn stofwisseling hierdoor vertraagd kunnen zijn en hou ik ook veel vocht vast. Nu het weer veel beter met me gaat en nu ik ook weet dat dit de reden zou kunnen zijn dat ik niet meer afval ben ik van 20mg naar 0mg gegaan (nu reeds dag 4). Wel enkele bijwerkingen aan het ervaren zoals duizeligheid, snel geïrriteerd en hoofdpijn, wat normaal is bij abrupt stoppen ipv afbouwen. Nu blijft mijn gewicht na 4 dagen zonder medicatie nog steeds onveranderd (heel demotiverend) :( . Heeft iemand hier enige ervaring mee?? Wanneer begin ik terug af te vallen, wanneer is deze medicatie volledig uit mijn lichaam en wanneer komt mijn stofwisseling weer op gang????

21-01-2024 | Vrouw | 52
escitalopram (10mg)
Nu gestopt per direkt. 3 maanden geslikt en nog nooit zo beroerd geweest. Vooral veel hoesten met slijm. Nu gestopt en de klachten zijn weg behalve de spierpijn in mijn arm en schouder. Misschien moet ik toch overstappen op andere ad

27-12-2023 | Vrouw | 32
escitalopram (10mg)
Ik heb uren op deze website en vele andere websites gespendeerd om informatie te verkrijgen over dit medicijn. Belangrijkste tip! Probeer het gewoon, luister naar je zorgverleners en neem deze reviews niet te serieus. De personen die erg tevreden zijn zullen niet zo snel een review plaatsen want die zijn allang weer een fijn leven aan het lijden. Daarnaast zijn d[lees meer...]e reviews op de Amerikaanse websites vele malen positiever dus lees die dan liever bij de wens naar het lezen van ervaringen. Ik slik dit medicijn nu 3 maanden en kan nu pas het optimale resultaat merken. Mijn angst en paniek is een stuk minder. Het is echt niet ineens weg, maar het is beter te behappen. Kan mijn kennis over mijn klachten nu beter toepassen waardoor ik grote stappen zet. Ik zat na mijn bevalling echt in een diep dal en deze medicatie heeft mij hier echt uit geholpen. De bijwerkingen in het begin waren zeker aanwezig maar zijn nu allemaal weg. Mocht ik toch ooit iets nadeligs ervaren zal ik dit ook zeker plaatsen maar voor nu heeft dit medicijn alleen maar geholpen om mijn leven terug te krijgen. Erg dankbaar dat het bestaat!

25-12-2023 | Vrouw | 38
escitalopram (10mg)
Een week na de inname van de medicatie heb ik een hoest gekregen. Nergens lees ik hier iets over, maar kan na maanden niet van de indruk ontdoen dat dit samen hangt. Nog iemand ?

26-11-2023 | Vrouw | 36
escitalopram (20mg)
In 2013 ben ik ziek thuis komen te zitten. Na vele onderzoeken bleek het niets lichamelijks te zijn. Allereerst begonnen met een psycholoog en daar uiteindelijk iets meer dan een jaar in behandeling geweest. Alleen tijdens deze behandeling gebeurde er iets in mijn leven waardoor alleen een psycholoog mij niet meer kon helpen. In overleg met de huisarts escitalopram gaan [lees meer...]slikken. Wat een hel. Wat een ellende. Na een paar dagen wilde ik stoppen. Toch doorgezet en gelukkig maar. Echt, je moet et doorheen. Daarna ging het goed. Ik voelde me goed. Na overleg met een POP poli zwanger geworden en dit medicijn doorgeslikt. Tot nu 2 maanden geleden ging het goed op 10MG. Nu niet meer. Daarom ben ik nu sinds afgelopen dinsdag opgehoogd naar 20mg. Als bijwerking heb ik vooral hoofdpijn en heet.

09-09-2023 | Man | 32
escitalopram (5mg)
Paar jaar geleden ermee begonnen, omdat ik mijn dagelijkse paniekaanvallen niet onder controle kreeg. 6 Maanden lang liggen sukkelen, tot Escitalopram. Wat een ellende zeg dat opbouwen! Veel bijwerkingen had ik en ik ging door een hel. Hoofdpijn, moe, duizelig, meer paniek etc. Maar wat was ik blij dat ik had doorgezet! 10mg was toen de dosering, waar ik soms duizelig va[lees meer...]n werd. Verlaagd naar 5 en dat was voor mij de perfecte dosering. Nu ging ik vol vertrouwen afbouwen, komt wel goed dacht ik. Afbouwen ging niet heel makkelijk vanwege de bijwerkingen maar ik zette toch door. Nu, 6 maanden later, ben ik weer op mijn 3e dag van 5 mg. Paniekaanvallen zijn terug, ellende weer. Bijwerkingen op dit moment zijn ook niet mals! Hoofdpijn, duizelig, paniek, zweetaanvallen en ga zo maar door. Mijn hoop is dat het weer gaat werken als voorheen, waar ik wel vertrouwen in heb. Als ik eraan denk zal ik over een paar weken weer een bericht plaatsen, om te laten weten hoe het gaat. Maar geef niet op allemaal! Er staan veel negatieve berichten hier die je bang maken. Mij heeft het die 3 jaar super geholpen! En wellicht vanaf nu voor de rest van mijn leven want denk maar niet dat ik nog aan stoppen zal denken als het weer zijn werkt doet.

26-08-2023 | Vrouw | 43
escitalopram (10mg)
Dag, Ivm angsten na mijn bevalling ben ik escitalopram gaan gebruiken en het heeft mij erg goed geholpen. Ondertussen ben ik een maand weer helemaal afgebouwd, dit vond ik een pittig traject. Ondertussen slaap ik wel weer helemaal goed, maar blijf nog wel wat onrust in mijn lijf hebben en daarnaats ben ik nog niet helemaal het blije persoon die ik was. Heeft iemand[lees meer...] ervaring met hoe lang het duurt voordat je echt weer jezelf bent na afbouw?

06-08-2023 | Vrouw | 34
escitalopram (5)
Ik zit pas op de 6e dag. Ik bouw op in druppel vorm. Ik zit op 2 druppels momenteel. De opbouw fase vind ik pittig. Ik heb er oxazepam bij voor zo nodig. Ik neem dan een half tabletje in. Het is nog te vroeg en de dosis is nog te laag om verbetering te voelen natuurlijk. En verergering hoort er veelal bij. De scores zijn nu ook gebaseerd op dit moment. Uiteraard zal ik n[lees meer...]og updates geven. Eerste 2 dagen nergens last van gehad 3e dag opgehoogd naar 2 druppels. Had een goede dag. Dag erna extreme hoofdpijn, misselijk etc. Gisteren ook erg neerslachtig, gespannen etc. Toen een halve oxazepam genomen in de middag. Vandaag afwachten… heb wel al een halve oxazepam ingenomen met de hoop dat het wat beter gaat en ik wat eetlust krijg. Ben sinds deze week 2 kilo kwijt. MAAR sinds de klachten ( waarvoor ik dit middel inneem) al 9 kilo. Heb dit middel eerder gehad en 2 jaar gebruikt. 10mg. Opbouw was een echte hell toen. Maar het heeft uiteindelijk goed geholpen. Omdat ik na 2 jaar nog best moe was en wat afgevlakt raakte ben ik gestopt( langzaam afgebouwd) ging prima en was niet heel moeilijk. Oh en ik was 18 kilo aangekomen, vind ik ook minder want niks hielp om af te vallen. Achteraf was waarschijnlijk de dosis te hoog geworden en had ik meer baat bij een afbouw naar 5mg ipv stoppen. Want nog net geen jaar later zijn alle klachten terug. Hopelijk werkt de escitalopram weer zo goed. Ik ga eerst naar 5mg kijken of dat voldoende is.

31-05-2023 | Man | 37
escitalopram (10mg)
Begonnen met 5mg escitaloprám nu verhoogd naar 10mg sinds een weekje . Veel last van bijwerkingen Hoofdpijn,lusteloos onwerkelijk gevoel,verminderde eetlust. Herkent iemand dit gevoel en zoja gaat dit voorbij?

04-05-2023 | Vrouw | 28
escitalopram (10mg)
Ik ben echt zo blij dat ik ben begonnen met deze medicatie! Mijn klachten waren extreme vermoeidheid, somberheid, angst. Ik had geen zin meer om met mensen af te spreken, alles wat ik deed kostte moeite en ik kon niet meer werken. Begonnen met 4 weken slikken van 5 mg. Met een lage dosis zou ik zo min mogelijk last krijgen van bijwerkingen. Heb alleen de eerste week la[lees meer...]st gehad van vermoeidheid, duizeligheid en overmatig piekeren (nog meer dan dat ik al had). Na een week trok dit weg. Helaas merkte ik geen verbetering. Toen opgehoogd naar 10 mg en al na 2 weken op deze dosis voelde ik me zo veel beter! Ik onderneem weer dingen, voel me weer mezelf, pieker veel minder en ben zelfs weer begonnen met het opbouwen van werk. De angst is nog wel aanwezig, maar het is behapbaar en ik heb weer vertrouwen dat ik erbovenop kom. Ik blijf voorlopig op 10 mg. Werkt goed. Enige bijwerkingen zijn verhoogde eetlust en levendige dromen.

30-04-2023 | Vrouw | 31
escitalopram (10mg)
Ik voel me zo verschrikkelijk moe, ongemotiveerd, en pijnlijk hongerig! Nu 3,5 maanden aan 10mg per dag

24-04-2023 | Man | 42
escitalopram (20mg/ml)
Heb van 2018 tot en met 2021 dagelijks 20 mg escitalopram geslikt vanwege een gegeneraliseerde paniekstoornis. Altijd last gehad van psychosomatische klachten en spanningen. (Kind van ouders die oorlog hebben meegemaakt). Ik heb in een jaar tijd heel rustig afgebouwd ivm kinderwens (kwam heel erg moeilijk tot een orgasme). Tot druppels aan toe. 1 mg per dag. Ging heel goed[lees meer...]. Na 3 maanden medicatievrij te zijn en me helemaal okay te voelen kreeg ik die zware griep te pakken rond kerst 2022. Dat heeft iets getriggerd. Sindsdien is namelijk een soort neerslachtig gevoel en mentale toestand blijven hangen. Ben heel depressief geworden en veel van mijn oude klachten van paniek en spanningen zijn weer terug. Racende gedachtes. Ook nieuwe klachten als pseudo-insomnia. Wekenlang. Met de huisarts uiteindelijk besproken opnieuw aan antidepressiva te gaan. Dus ik begon met het slikken weer van 5 mg escitalopram maar de bijwerkingen waren extreem de eerste dagen. Hele heftige onrust, paniek, donkere gedachtes, rusteloze benen etc. Vooral de nachten en ochtenden waren werkelijk een hel. Ondraaglijk dus na een week gestaakt. Even 7.5 mg Mitrazapine geprobeerd, wat wel hielp met het slapen en voelde me wat rustiger maar sliep veel te lang (eerste nacht 13 uur) en was heel de dag erna tot nergens toe in staat door de vermoeidheid. Later besproken met de doker misschien toch lager te beginnen met oude vertrouwde escitalopram in de vorm van druppels, dus beginnen met 1 mg per dag. Het laagste mogelijk in principe. En toch weer dezelfde bijwerkingen als bij de 5 mg. Iets minder maar alsnog ondraaglijk. Na 5 dagen een hel toch weer gestaakt. Snap er niks van heb dit 3 jaar lang zonder problemen in de hoogste dosis geslikt, nooit met deze bijwerkingen en het werkte heel goed voor me. Het redde mijn leven. Kan het zijn dat deze bijwerkingen zo heftig zijn juist door de lage dosis? Komt het omdat ik nu nieuwe klachten heb? Mis ik iets? Misschien toch iets anders proberen.

23-04-2023 | Vrouw | 28
escitalopram (10mg)
Escitalopram was een uitvinding voor mij toen ik er voor het eerst mee begon. Het heeft ervoor gezorgd dat ik knopen kon doorhakken en dat waren uiteindelijk de beste keuzes uit mijn leven. De donkere wolken verdwenen als sneeuw voor de zon.. ik kon de hele wereld weer aan, kom maar op! Na een jaar voelde ik me alleen wat eentonig worden. Ik verlangde weer naar het gevoel [lees meer...]van echt lol hebben en in een deuk liggen van het lachen. Gelukt na 3 pogingen om mee te stoppen. Even doorzetten maar ik was er weer. En dat is voor een klein aantal jaar goed gegaan. Maar ik wilde geen escitalopram meer. Het was goed om even uit het dal te komen en mij weer op de rit te krijgen maar na een jaar was ik er goed klaar mee.