escitalopram

Overspannen/burn-out (17 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychische klachten (0 meningen)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

29-04-2021 | Vrouw | 29
escitalopram (10mg)
Nu ongeveer 8 weken bezig met dit medicijn na ernstige angstaanvallen en paniekaanvallen waardoor ook op de SEH beland. Niks meer kunnen, alleen maar huilen en bang om dood te gaan, hartkloppingen, duizeligheid etc. Ziek gemeld op mn werk. Na starten medicatie werden klachten erger, kon niet naar buiten of alleen zijn, voelde "zwart" in mn hoofd, maar toch doorgezet met ve[lees meer...]el steun van omgeving. Nu gaat het beter, medicatie werkt goed. Nauwelijks angst of paniekklachten en indien wel zijn ze kort en heel licht. Voel me zoveel beter. Kan weer alles doen. Heel tevreden. Bijwerkingen vallen in het niets tegenover wat het medicijn mij gebracht en geholpen heeft.

25-04-2021 | Man | 40
Gaat over hoor, doorzetten

28-03-2021 | Vrouw | 33
escitalopram (20mg)
5 maanden geleden begonnen na jaren bezoekjes bij een psycholoog en maar niet tot de kern van het probleem kunnen komen. Ik had de hele dag door stress, angst en zeer negatieve gedachten die door mijn hoofd gingen. Ik was al heel lang mezelf niet meer. Ik wist eigenlijk niet meer hoe ik voordat ik me zo voelde was als persoon. Toch toen besloten in de Corona tijd AD te nem[lees meer...]en. Was altijd heel anti medicatie maar ik zag dit als enige uitweg. Nu na 5 maanden voel ik me weer precies zoals ik me voelde toen ik jonger was, zonder alle problemen. Ik heb amper negatieve gedachten, en als ze er zijn, zijn ze veel minder aanwezig en vrijwel meteen weer weg. Ik slaap eindelijk weer goed. Dat heb ik zo lang niet gekund. Ik heel positief en veel vrienden en collega’s merken dat ik een stuk vrolijker ben. Al met al zeer tevreden! Wel tijdje zoeken naar juiste dosering en de eerst 3!!! Maanden waren voor mij geen pretje. Eerste maand opbouwen werden de klachten echt alleen maar erger. Maar heb volgehouden en uiteindelijk zeer blij dat ik dat gedaan heb. Dus mensen, geef het tijd!! Het heeft echt 8 weken geduurd voordat ik eindelijk dacht, het doet wat!

14-03-2021 | Man | 33
escitalopram (10mg)
Het heeft mij ook veel geholpen om alle reviews te lezen daarom wil ik ook graag mijn ervaringen delen. Ik gebruik dit medicijn nu 3 weken en ik ben er heel erg blij mee omdat ik geen spanningen meer in mijn lichaam ervaar. Dingen interesseren me minder en ik heb veel meer rust in mijn hoofd omdat ik mij veel beter kan concentreren en mijn gedachten niet alle kanten o[lees meer...]p gaan. Ik slaap er ook beter op Bijwerkingen heb ik niet op 1 na en dat is voor een man van 33 wel een hele nare. Klaarkomen is bijna onmogelijk. Gelukkig geen probleem met het krijgen van een erectie maar op het laatste niveau komen voor een orgasme is niet te doen. Het is een bekende bijwerking toch lees ik er hier weinig over. Op internet heb ik er geen oplossing voor kunnen vinden behalve stoppen met het medicijn. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en een oplossing heeft kunnen vinden ? Want ik vind het medicijn echt super alleen als deze bijwerking niet weggaat en dat gaat het vaak niet zal ik er toch mee moeten stoppen. Ik hoop dat ik hier iemand mee heb kunnen helpen en mocht je hetzelfde ervaren maak het bespreekbaar met je arts.

27-02-2021 | Vrouw | 30
escitalopram (15mg)
Ik ben 2 jaar geleden aan deze medicatie begonnen ivm angst- en paniekklachten icm PTSS. Ik functioneerde niet goed meer. Hele dag gierde de stress en spanning door m'n lijf, alsof ik moest vluchten voor heel groot gevaar. Tijdens opbouwen van de medicatie werd dat de eerste 2 weken erger, maar stabiliseerde zich daarna. Ook was ik mega wazig in m'n hoofd, alsof m'n hoofd [lees meer...]vol met watten zat. Later toch van 10 mg naar 15 mg gegaan. Was voor mij de goede dosis. Met behulp van de juiste therapeuten ben ik aan de slag gegaan met m'n trauma('s). Sinds 2 weken medicatie aan het afbouwen, dat valt me flink tegen. Merk dat ik weer door al die bijwerkingen heen moet en dat ze zelfs heftiger zijn dan bij de opbouw, maar ik weet dat ze over gaan dus daar houd ik me aan vast. Ondanks het taboe op AD en dat ik er zelf ook liever niet aan wilde uit angst voor bijwerkingen, ben ik blij dat ik ermee gestart ben. Het heeft mij geholpen om ook m'n therapie aan te kunnen. Nu wil ik niets liever dan er vanaf

29-01-2021 | Man | 41
nvt

13-01-2021 | Vrouw | 54
escitalopram (20mg)
Jarenlang had ik angst en paniek aanvallen veroorzaakt door hsp en trauma. Met alleen psychologische hulp kwam ik er niet en kreeg toen citalopram voorgeschreven, opgebouwd met druppels. Geen bijwerkingen in de eerste weken, die kwamen er later beetje bij beetje bij. Veel gewichtstoename, moeilijk afvallen, vermoeidheid, verlaagde libido. Daar tegenover staat wel dat ik[lees meer...] weer naar buiten ga, en de snelweg weer oprij! Wil voorlopig niet meer zonder!

11-01-2021 | Man | 51
escitalopram (10mg)
Ik slik dit medicijn nu ongeveer 10 jaar. Altijd 10 mg. Het helpt goed tegen angst en paniek maar doet weinig voor depressie. Dit beaamde mijn huisarts ook. Heb het destijds gekregen voor angst en paniek en daar werkt het goed voor. Bijwerkingen zijn aankomen in gewicht en de hele dag duf en weinig energie. Libido ook wat minder. Heb al geprobeerd een keer af te bouwen maa[lees meer...]r is niet gelukt. Ik slik het nog een tijdje door.

25-12-2020 | Vrouw | 75
escitalopram (10mg)
Ik neem 10mg sinds september maar zie nog geen merkelijk verschil. Loop soms hypernerveus rond. Inslapen gaat niet altijd goed

16-11-2020 | Vrouw | 26
escitalopram (10mg)
Ik heb 2 jaar last gehad van panienaanvallen, angstaanvallen & depressie. Daarnaast hevige dwang. Dit medicijn heeft me echt terug helder doen denken. Terug gemotiveerd en eindelijk vooruitgang na 1jaar te worstelen en geen medicijn te willen nemen.

11-11-2020 | Vrouw | 23
escitalopram (15mg)
Begin dit jaar begonnen met 5mg, omdat ik niet meer naar buiten durfde en constant verwikkeld zat in mijn negatieve gedachten. Ik zit nu op 15mg en moet zeggen dat het mij echt heeft geholpen. Nadeel is dat ik onwijs veel ben aangekomen door de eetbuien die ik nu heb en de angst is er natuurlijk nog wel, maar op de achtergrond. Ik durf nu wel weer mijn deur uit, dus ik ben[lees meer...] helemaal gelukkig!

04-11-2020 | Vrouw | 33
escitalopram (10mg)
Let op: voor mensen die last hebben van tinnitus: dit medicijn kan het juist erger maken! Ik had voorheen nooit last van oorsuizen en door dit medicijn is dit bij mij ontstaan en moest ik helaas stoppen. Verder verwaarloosbare bijwerkingen. Bij mij helaas geen effect, vanwege de oorsuizen

21-10-2020 | Man | 47
escitalopram (10mg)
Ik neem dit nu reeds 4 jaar. Na enkele weken waarbij je denkt je nog slechter te voelen, begint het alsmaar beter te gaan. Ik kan hier heel duidelijk in zijn. Het werkt voor minstens 90% tegen angststoornis en minstens 50% tegen depressie. Ik had enorm last van beide dus kan het weten. Nu wat de bijwerkingen betreft. Je droomt wat intensiever. Je hebt wat minder zin in se[lees meer...]x en wat meer zin in het verorberen van koolhydraten. Deze bijwerkingen vind ik niet zo erg in verhouding met wat je er voor in de plaats krijgt. Nu heb ik wel de laatste maanden een stevige bijwerking na langdurig gebruik zijnde zeer talrijke extrasystolen, voornamelijk tijdens het neerliggen. Ze weten het nog niet zeker maar de kans is groot dat het komt door het gebruik van de escitaloprám. Deze vermoedelijke bijwerking is onvoorstelbaar vervelend. Ik zeg "vermoedelijk" want ik blijf voorzichtig en tot het tegendeel bewezen is geef ik het geneesmiddel het voordeel van de twijfel. Ik hoop nu alleen maar dat deze hartritmestoornis een andere oorzaak hebben maar gezien ik sportief ben, cardiovasculaire activiteiten doe en geen andere geneesmiddelen neem, lijkt alles hier naar te wijzen. Ik moet nu proberen met bètablokkers om de hartproblemen te doen stoppen en anders moet ik volledig overschakelen naar een niet-ssri en dat zie ik totaal niet zitten. Spijtig, want het geneesmiddel werkt goed in functie waarvoor het zou moeten dienen.

23-09-2020 | Vrouw | 30
escitalopram (15mg)
I.v.m. Angstklachten begonnen met deze medicatie. Een keer therapie gehad met succes. Maar na het overlijden van een van mijn ouders bleef ik terugvallen van angstklachten houden. Dit trok dan wel vanzelf iedere keer weer bij, maar het bleef nooit stabiel. Dan ging het een paar maanden goed en ervaarde ik weinig klachten, en dan had ik ineens weer een flinke terugval en wa[lees meer...]s het vrij pittig. Ik kon sinds een jaar mij ook wat neerslachtig voelen wat ook vrij nieuw voor mij was. Na dat ik na therapie afgesloten te hebben opnieuw weer een terugval had heb ik, in de hoop wat stabiliteit te krijgen, gekozen voor antidepresiva. Begonnen met 5 mg. Eerste dag was ik extreem moe. Maar aangezien dit op een vrije dag viel was dit allemaal niet zo erg. Verder wel in de eerste twee weken mij snachts een enkele keer wat paniekerig gevoelt. 1x een oor suis gehad van een paar seconden en af en toe een wat droge mond gehad. Al deze bijwerkingen zijn in de tussentijd verdwenen. Wel merkte ik weinig van de 5 mg dus rustig opgebouwd naar uiteindelijk 15 mg. Dit lijkt een prettige dosis voor mij te zijn. Ik voel mij niet afgevlakt. Ik kan nog gewoon hard in de lach schieten om van alles en nog wat en voel mij gewoon nog steeds vrolijk. Angst en stemming klachten zijn milder geworden. Nu afwachten of de voor mij bekende terug vallen ook uit blijven. Enigste bijwerking die ik nu trouwens wel ervaar is intens dromen. Maar dit ervaar ik tot nu toe niet als erg vervelend. Iedere ochtend weer een grappig verhaal om te vertellen aan mijn partner :) Al met al dus best tevreden en vielen de bijwerkingen achteraf enorm mee. Wel is het naar mijn idee belangrijk om de dosis rustig op te bouwen. Ik heb zelfs tussen de dosering van 5 en 10 een aantal dagen 7,5 geslikt omdat ik het wat spannend vond om op te bouwen. Op deze manier ging alles goed.

20-07-2020 | Man | 42
escitalopram (15mg)
Ik slik dit medicijn nu al jaren , als ik 20 mg neem dan is alles helemaal relaxed en maak ik me nergens meer druk om.Echter kan ik mijn sexleven ook wel vaarwel zeggen omdat het gevoel rond mijn genitalien helemaal weg is en ik geen orgasme kan krijgen. Ook merk ik als ik 20 mg neem dat ik mezelf niet kan binden , emotioneel aan een persoon in een relatie , het doet me g[lees meer...]ewoon niets wat ik zeer vervelend vind omdat ik vrijgezel ben en al wat dates heb gehad maar ik loop nu tegen deze problemen aan. Nu ben ik zelf met Ketamine gaan experimenteren en neem dat nu dus 2 keer per week een heel klein beetje , daarmee houd ik het vol om 10 mg te nemen waardoor ik dus wel een sexleven kan hebben en het leven weer voel en geen last heb van deressie en angst. Ik snap dat dit niet the way to go is maar op een gegeven moment dan heb ik ook geen zin meer om telkens bij de dokter aan te moeten kloppen.

19-07-2020 | Man | 31
escitalopram (15mg)
Dit medicijn begonnen na aanraden van psychiater nadat ik heel erg angst had ontwikkeld om buiten de deur te komen. Dat was absoluut geen leven meer. Ik lul niet als ik zeg dat deze pil mij binnen letterlijk binnen 1 en 2 dagen een erg groot verschil gaven. Langzaam opgebouwd naar de huidige dosering en angst verdween als sneeuw voor de zon. Ik ondernam weer dingen en kon[lees meer...] al snel van die kleine overwinningen halen. Bijvoorbeeld auto rijden op snelweg , op een druk plein komen etc. Ook vond ik dit medicijn kinderspel kwa bijwerkingen van bijvoorbeeld de reeks antidepressiva die ik heb genomen toen ik rond de 20 zat. Moet toen wel zeggen dat antidepressiva toen altijd de klachten eerst dusdanig versterkten dat ik actief weleens aan zelfdoding dacht. Denk dat het bij jongeren altijd oppassen is met deze medicijnen. Al mijn pammetjes af kunnen bouwen door dit middel. Helaas kwam naar 2 jaar een einde aan de werkzaamheid door dit middel. Na de Corona crisis, overlijden moeder en een weedje wat erg slecht viel kon ik niet meer slapen en schommelt mijn stemming continu heen en weer. En er schiet een depressie doorheen. Misschien ben ik wel 2 jaar in een manische periode geweest, dit is lastig te beoordelen. Moet wel zeggen dat ik waarschijnlijk onderliggende klachten heb (bipolaire stoornis, bpd) waardoor mijn stemming alle kanten op vliegt. Dus nu begonnen met quatiapine voor de nacht in de hoop de onrust in mijn hoofd weg te nemen. Angsten zijn helaas weer terug.

Thyrax Duotab (861) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (569) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (524) - Antibiotica - penicillines breedspectrum