Escitalopram

escitalopram

Overspannen/burn-out (14 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychische klachten (0 meningen)

Escitalopram bij depressie

Kenth Triesscheijn (22-08-2018)

05-03-2020

Escitalopram (escitalopram)

Ik had een zware depressie en heb nog steeds meerdere angststoornissen. Van de depressie ben ik aardig afgekomen na 4 jaar al dit medicijn te slikken. Op sommige dipjes na dat ik me minder voel. Wel blijven mijn angstaanvallen regelmatig aanwezig, benauwd zijn, extreem moe of zulke zaken. Helaas heb ik ook veel last van bijwerkingen met dit medicijn, zoals veel dorst in h[lees meer...]et algemeen, haar uitval, altijd een loopneus, periodes van niet slapen afgewisseld met extreem moe en alleen maar slapen in m’n vrije tijd. En erg afgevlakt in de positieve gevoelens soms. Maar boven dit alles kan ik alsnog niet zonder deze pillen. Zonder zou ik niet kunnen werken zoals nu, zounik niet slapen en alleen maar aan het lopen zijn en het huilen en denken dat ik dood ga, hele dag in hoge paniek zitten. Dus ondanks dit ben ik dankbaar dat de medicijnen bestaan, al hoop ik wel dat er ooit een medicijn komt die nog beter werkt met iets minder heftige bijwerkingen!
26-02-2020

Escitalopram (escitalopram)

Aantal jaar geleden paniekaanvallen,angst en zware depressie.Begonnen met 5 MG en daarna 10 MG. Eerste weken waren een ramp , depressie werd erger en erger maar opeens na een maand werd het rustig in me hoofd en kon ik zonder piekeren/angst goed slapen . Naderhand ben ik achter gekomen dat het in de familie zit en wij het stofje serotonine niet voldoende aanmaken en we[lees meer...] rest van ons leven dit middel moeten blijven gebruiken. Hier heb ik maar bij neergelegd, zonder dit middel is leven met paniek aanvallen en depressie. Nu paar jaar dit middel gebruikt en nog steeds gebruik geen enkele paniekaanval gehad . Wel ben ik sinds kort naar 15 mg moeten overstappen omdat ik merkte dat 10 MG per dag net niet voldoende was voor mij. Druk op de borst erg gespannen continue . De 15 mg is voor mij het ideale hoogte. Minpunten - het zwakt je gevoelens weg. Meer moe / slapen ( hoeft niet door dit middel te komen ). Algemene ervaring is goed ; neem wel de tijd om dit middel in je systeem op te nemen dit kost 1 a 2 maanden daarna ga je verschil echt merken! Afbouwen geen ervaring mee . Sterkte voor de mensen die aan dit middel gaan beginnen!
29-01-2020

08-01-2020

Escitalopram (escitalopram)

Na 5 jaar 10 mg escitalopram gestopt. Langzaam afgebouwd van januari tot juli dit jaar. Het ging... even. Nu net weer 2 weken geleden begonnen. Weer even alle bijwerkingen. Daar moet ik doorheen. Angststoornis/piekeren/ADHD ik ben mama en vriendin. Met een pil leef ik mijn leven in rust en plezier. Ben ik een leukere mama. Ik heb het geprobeerd , het ging gewoo[lees meer...]n niet.
18-12-2019

Escitalopram (escitalopram)

Burnout 2012, zwanger 2013, spoedkeizersnede 2014 en daardoor PTSS en depressie en angststoornis , Trigeminus Neuralgie in 2017, 2018 geopereerd hersenen, 2018 hersenvliesontsteking, 2019 scooterongeval met hersenletsel. Na diagnose trigeminus neuralgie ook met zware paniekaanvallen op de spoedeisende hulp psychiatrie beland. In september 2017 begonnen met 10 mg Escita[lees meer...]lopram en Oxazepam 10mg tegen de ergste aanvallen. Na een lange inwerktijd, 2 maanden, kreeg ik een beetje grip terug op mijn leven. Neerslachtige gevoelens en extreme aanvallen van paniek waren minder. In mei 2018 geopereerd aan mijn hersenen en blijven gebruiken, af en toe episodes van angstaanvallen. Escitalopram, GGZ en Oxazepam en behoorlijk wat doorzettingsvermogen en eigenwijsheid hebben we uiteindelijk 5 weken geleden doen stoppen omdat ik al 10 maanden klachtenvrij was. Ik dacht dat het kwam omdat ik alles op de rit had privé en het starten eigen bedrijf. Helaas was dit niet het geval. Afgelopen 5 weken waren een emotionele rollercoaster met veel agressie en boosheid jegens mijzelf en mijn partner en kinderen (3 en 5). Om elk wissewasje kon ik boos worden. Een pan die valt, water op mijn sok, beslagen brillenglazen. Uiteindelijk heb ik vanmiddag sinds 10 maanden een hevige aanval van de realisatie en paniek gehad. Ik ga weer beginnen. Het leven zonder een rollercoaster aan emoties, lees stabiliteit en soms ietswat passief (maar ach, is dat zo slecht? Wel lekker rustig) is toch een stuk aangenamer. Ik mis gewoon een beetje aanmaak van Seratonine. Runs in the family. Ik geef me er aan over. Ik moet alleen nog even af van het gevoel dat ik heb ‘gefaald’. Maar daar heb ik vertrouwen in. Ben benieuwd naar jullie ervaringen in het herstarten van dit middel en hoe lang het duurde dat het weer gewenst effect had. Please leave a note!
11-12-2019

28-09-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik gebruik dit middel al 15 jaar en sinds juli heb ik weer klachten. Angst is teruggekomen kan door drukte komen weet niet waarom. Ik gebruikte al die jaren 15 Mg citralopram en heeft prima geholpen. Nu sinds 5 weken neem ik 20 Mg in en heb nog steeds bijwerkingen zoals slapeloosheid word midden in de nacht rond 04.00 wakker met angst en zweetaanval en trillen.
04-09-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik gebruik nu al 1,5 jaar escitalopram vanwege angst en paniekstoornis en ik ben erg tevreden. Het helpt ontzettend goed. Het enige nadeel is dat ik krachtverlies heb gekregen. Qua bijwerkingen was ik de eerste 3 weken zo high als een kanarie maar verder niks ernstigs.
23-08-2019

Escitalopram (escitalopram)

Sinds mei 2019 ben ik aan het opbouwen met deze AD voor mijn angst en paniekstoornis die in maart 2019 plots is op komen zetten. (Nooit eerder klachten van angst/depressie). In juni van 5mg naar 10mg wat resulteerde in een ziekenhuisopname, ik was totaal van de wereld. Vanaf juli zit ik op 10mg. Ik had al gedeeltelijk last van depersonalisatie en derealisatie en lijkt door[lees meer...] de medicatie erger geworden te zijn. Ook heb ik veel suïcidale gedachten erbij gekregen wat nu resulteert in een opname. Ik wachtte met een recensie in de hoop het beter zou worden, helaas niet.
14-08-2019

Escitalopram (escitalopram)

Enorm dankbaar voor dit medicijn. Het heeft ervoor gezorgd dat mijn behandeling voor een paniekstoornis met agorafobie me net iets soepeler afgaat. Het maakt de drempel lager om mijn huis uit te gaan en ook door de dag heen voel ik me kalmer. Naast paniek heb ik ADHD en ik heb het idee dat de medicijnen hier indirect ook positief effect op hebben. Ik ben veel minder snel o[lees meer...]verprikkeld. Ik neem ze nu ongeveer een jaar en heb geen bijwerkingen. Alleen toen ik ermee begon had ik de eerste twee weken last van mijn maag en darmen en extra paniek. Maar dat nam gelukkig snel af. Ik was erg bang om te beginnen met medicijnen, maar ben heel blij dat ik de stap destijds toch heb gezet!
09-08-2019

Escitalopram (escitalopram)

Geweldig! Terwijl het nog moest inwerken voelde ik me na een paar dagen een ander mens. Zag het licht weer en alle beren op de weg lijken verdwenen. Angsten weg, depressieve gevoelens weg! Ik wil weer leven, durf de toekomst weer in te gaan. Heb véél meer energie, al heb ik mijn time-outs nog wel hard nodig. (Heb o.a. adhd en Asperger) Bijwerkingen had ik meer verw[lees meer...]acht. Meer zweten, maar kan ook door overgang of diabetes2 komen. Echt, dit middel had ik jaren eerder moeten hebben!
04-08-2019

Escitalopram (escitalopram)

Gebruik 5 mg tegen angst en paniek. Stop er nu mee na 12 dagen: het is niet te doen. Hevige angsten, trillen spierpijnen, stijve kaak, zweten. Ik wist niet dat het zo erg kon zijn.
17-07-2019

Escitalopram (escitalopram)

Door zenuwinzinking angst en paniekaanvallen gekregen die de hele dag doorgingen, het middel is in de eerste 3 a 4 weken echt niet prettig (zacht uitgedrukt) dat is iets waar je doorheen moet en daarna merk je langzaam verschil als het goed aanslaat, en het is raadzaam om met een kleine dosis te beginnen en langzaam op te bouwen.
14-07-2019

08-07-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik heb dit middel gebruikt voor een paniekstoornis, maar daartegen helpt het vrijwel niet. Het middel zelf geeft GEEN bijwerkingen, maar bij het afbouwen kwam ik allerlei vreemde ontwenningsverschijnselen tegen. Vooral de 'brainzaps', maag- en darmklachten en duizeligheid zijn zeer vervelend. Nu voor de vierde keer aan het afbouwen, maar zeer geleidelijk. Ik bouw ongevee[lees meer...]r een milligram per een aantal dagen af, in de hoop er nu volledig vanaf te kunnen komen.
25-06-2019

Escitalopram (escitalopram)

Na eerst jaren Seroxat gebruikt te hebben, had dit middel geen effect meer. Dus was ik overgestapt op Escitalopram. In het begin had ik het idee dat deze medicatie wel werkte, maar na enkele maanden was dit alweer voorbij. Na een bloedonderzoek bleek dat de medicijnspiegel veel te laag was, en aangezien ik de maximale dosering van 20mg nam, was ophogen niet meer mogelijk. [lees meer...] Dus ben ik nu overgestapt op Venlafaxine (wat tot nu toe ook geen effect heeft). Ondanks dat het medicijn niet goed hielp met mijn angsten en paniekaanvallen, vond ik het wel een prettig medicijn om te gebruiken vanwege het gebrek aan bijwerkingen. Op deze medicatie had ik geen last van een afgevlakt gevoel, erectiestoornis, anorgasmie, gewichtstoename, of vermoeidheid. Bijwerkingen die ik wel ervaren had op Seroxat en nu ook weer op Venlafaxine. Het enige wat ik wel merkte is dat ik me vaak afwezig voelde ook wel "brainfog" genoemd.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (540) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (497) - Antibiotica - penicillines breedspectrum