Escitalopram

escitalopram

Bipolaire stoornis (1 mening)
Sociale fobie (1 mening)
Psychische klachten (0 meningen)

Escitalopram bij depressie

Kenth Triesscheijn (22-08-2018)

03-10-2018

Overspannen/burn-out

Burn-out gehad wat leidde tot een angst/paniekstoornis. Eerst zonder medicijnen geprobeerd te herstellen maar het werd steeds heftiger waardoor ik op een geg moment de deur niet meer uitdurfde. Erg snel overprikkeld, constant bang dat ik flauw zou vallen of een hartaanval zou krijgen. Plekken met veel mensen waren verschrikkelijk. Toen in overleg met huisarts besloten met [lees meer...]escitalopram te starten. (eerst 5mg toen naar 10mg). Eerste paar weken maakte de klachten wat heftiger, veel tijd in bed doorgebracht en had voor 'noodgevallen' oxazepam erbij. Deze nam ik alleen als ik echt de deur uitmoest, of het echt nodig was. Gelukkig had ik steun in mijn omgeving die boodschappen konden doen oid als dit niet ging. Wat me vooral hielp tijdens de beginfase was dat ik wist dat de toenname aan klachten door de escitalopram kwam en na 2 weken zouden afnemen. Doordat ik de reden wist stelde me dat enigzins gerust. Na een week 6 begon ik echt verschil te merken, in het begin wel ontzettend veel slaap. Maar dat vond ik opzich niet raar of erg, omdat mijn lichaam zo lang strak had gestaan van de spanning. Inmiddels gebruik ik nu zo'n 7 maanden het medicijn, en ben blij te zeggen dat het me er echt bovenop heeft geholpen. De paniekaanvallen werden snel afgeremd, en het is veel makkelijker controle te houden. Inmiddels heb ik al een paar maanden geen paniekaanvallen meer gehad en ben ik met veel plezier weer aan het werk. Ik heb volop energie en voor het eerst in jaren heb ik niet meer het gevoel dat ik constant aan het haasten ben. Een goede psycholoog i.c.m. escitalopram heeft voor mij super gewerkt. Enige bijwerking die ik nu nog ervaar is de levendige/heftige dromen af en toe.
04-07-2018

Overspannen/burn-out

Beste lezers, Escitalopram is een medicijn dat mij erg heeft geholpen. De bijwerkingen met in gebruik nemen vielen bij mij mee, lichte toename van klachten misschien. Na enkele weken begon het medicijn te werken. Ik had als gevolg van mijn Burnout ook een Angststoornis ontwikkeld (gegeneraliseerde angststoornis), veel angstig voelen, huilen, gevoel dat het niet goed kom[lees meer...]t. En dat terwijl ik een jonge man ben van 27, nooit last heb gehad van mentale klachten en het ook niet in de familie voor komt. Een knul die altijd van het leven genoot, veel vrienden heeft, veel leuke dingen, seizoenskaart bij een voetbalclub, lekker festivals bezoeken. Door diabetes en hoge prestatiedruk (universiteit)en ook veel feesten tijdens studententijd (veel van het lichaam vragen) ben ik vroeg uitgevallen door een burnout, veel en veel te lang signalen van oververmoeidheid en te veel stress genegeerd. De angsstoornis kwam bij de burnout mee kijken, gaat vaak hand in hand. Naja ik had erg veel last van piekeren, doemdenken, hoe kom ik hier weer uit etc. Erg slaap probleem, coritsol en stress gierden door mijn lichaam, gespannen spieren, brandend gevoel op de borst. Allemaal tekenen van veel te veel stress en doordat ik die onrust had in mijn hoofd, kreeg ik ook geen pauze van deze stress. Escitalopram heeft mij hierbij geholpen, samen met ook gesprekken met psycholoog (cognitieve gedragstherapie, angsten uiteen zetten en ontkrachten, uitdagen als het ware) maar vooral ook met vrienden en familie. Voor mij waren wel nadelen dat ik er wel intense dromen van kreeg die erg realistisch aanvoelden. Dat ik 's ochtends zoiets had van, ik ga maar uit bed, want geen zin meer om verder te slapen zo als ik zoveel droom (in de ochtend droom je het meest). Dus ben geen uitslaper meer helaas. Verder merkte ik ook wel zeker verschil in mijn libido, een stuk minder natuurlijke zin en minder gevoelig. Vervelend wel, maar als je het vergelijkt met de dagelijkse ellende waar ik eerst in zat, dan is de keuze voor mij toch wel eenvoudig gemaakt. Je leest hier en daar best wat doemverhalen, maar besef je ook dat veel mensen waar het medicijn voor werkt, niet van zich laten horen. Mensen klagen meer en delen dat dan dat mensen positieve ervaringen delen. Je hoort ook vaak dat mensen tegen antidepressiva e.d. zijn en het mag misschien zo zijn dat ze soms te vaak of te snel worden voor geschreven. Maar het is echt iets wat je heel erg kan helpen en ik denk zeker als je je echt wanhopig voelt, dit iets is wat je echt zou moeten overwegen. Want het werkt echt voor een hoop mensen. Bouw het niet te snel op (ik begon met 5mg), maar overleg dit allemaal met een arts of psychiater. Eventueel afbouwen ook heel rustig doen is mijn advies. Ik deed het echt in stapjes. Van 10 naar 5 was dus eerst een paar weken om de dag 10 dan 5 dan 10 dan 5. en vervolgens dan een paar weken 5. En zo uiteindelijk ook naar de 0. Een lang traject, lekker rustig aan, geen haast. Hopelijk kunnen jullie wat met mijn ervaringen en ik wens jullie heel veel sterkte met de situatie waar je in zit. En geef de hoop echt niet op! Het feit dat iets nu zo voelt betekent niet dat je je altijd zo zult voelen. Dingen kunnen anders aan gaan voelen, hun kracht verliezen. Ik heb dingen waar ik bang voor was, waarvan ik nu denk, hoe heb ik daar ooit echt zo bang voor kunnen zijn. Maar op dat moment voelde dat wel zo. Dus, nogmaals, het feit dat je je nu slecht voelt, betekent niet dat dit altijd zo gaat blijven. Things tend to get better with time. Veel sterkte!
07-06-2018

Overspannen/burn-out

In 2016 november is het helemaal fout gegaan met mij , ik had een druk leven 5 keer sporten per week , drukke baan jonge kinderen dan ook nog naast Mn werk bij de brandweer , het kon niet op.Echter merkte ik op een gegeven moment dat ik wakker werd van de hartkloppingen snachts . Ik sliep ook minder 4 uurtjes per nacht .Ik heb dit toen maanden genegeerd tot het steeds erg[lees meer...]er werd zo erg dat ik dacht dat ik een hartaanval kreeg.Ik belande op de eerste hulp en toen zei de zuster , meneer heeft u last van stress ? Ik dacht van niet maar goed ,daarna nog even stug doorgegaan proberen te trainen etc.En toen op een morgen kwam ik uit bed en dacht er zit echt iets fout in Mn hoofd.Ik kon niet eens meer 500 meter lopen zonder dat ik helemaal aan het trillen was.Ik heb toen eerst van de huisarts olanzapine gehad dan kon ik wel weer slapen maar het hielp niet tegen depressie . Ik neem nu sinds 18 oktober 2017 escitalopram , de eerste welen waren echt een hel .Ik was ook even gestopt omdat het te heftig was.De angsten en piekergedachten vlogen door Mn hoofd.Op een gegeven moment is het gaan werken en heeft het me rust gegeven.Ik lach weer en mijn depressieve gedachten zijn veel minder.Verder ben ik totaal niet afgestompt of wat dan ook.Ik heb wel als bijwerking dat ik wat moeilijker klaarkom dus even meer Mn best doen in bed.Ik heb voor jullie een advies , als je iets hebt en de dokter schrijft AD voor probeer het gewoon die middelen zijn er voor en ze helpen goed , je kan zo je leven weer langzaam terug op gaan pakken.
13-04-2018

Overspannen/burn-out

Na ruim een half jaar nauwelijks slapen tijdens een burnout, eindelijk weer langzamerhand leren slapen met dit middel. Werkte na een week of zes. Aan het begin stevige bijwerkingen, daarna niet meer.
11-04-2018

Overspannen/burn-out

Dit spul werkt.....Een zegen voor mensen met een B.O.... Eindelijk slaap...... rare dromen......
27-03-2018

Burn-out met depressieve symptomen
06-03-2018

Overspannen/burn-out

Fysieke en mentale uitputtingsdepressie met chronische migraine tot gevolg was de diagnose die ik meekreeg. Ook heb ik ADHD en kenmerken van ASS dewelke sowieso al zorgden voor emotionele instabiliteit. Ik kreeg Escitalopram voorgeschreven na te veel last van blijvende en verergerende bijwerkingen van de vorige medicatie (Welbutrine) Begonnen met 10mg en na ongeveer een[lees meer...] half jaar verhoogd naar 20mg. Na een jaar was de werking wel wat geminderd maar in combinatie met Melatonine (3mg) is het voor mij tot op heden nog steeds perfect.
06-08-2017

Overspannen/burn-out

Toen ik aan de ad begon kreeg ik lexapro voorgeschreven maar een aantal jaren geleden werd er door de apotheek doorgegeven dat ik geen lexapro meer zou krijgen, maar escitalopram. Dit is de werkzame stof en wordt door de verzekeraar vergoed. Na een tijd begon ik het erg warm te krijgen bij lichamelijke inspanning en weet dit aan het feit dat ik in de leeftijd was voor de o[lees meer...]vergang. In de jaren hierna is dit zo gebleven tot er iemand zei is dit niet van jou ad. Nu ik hierover nadenk is dit pas gekomen na de verandering. Is het mogelijk dat beide producten wel dezelfde werkzame stof hebben maar toch anders zijn? Voor de rest is het met mij prima alleen dat warm hebben/zijn is reuze vervelend aan het worden.
06-04-2016

Overspannen/burn-out

Heb best wel mijn bedenkingen gehad om het middel te gaan gebruiken, maar kreeg de stress niet uit mijn lijf, kreeg paniekaanvallen en sliep nauwelijks meer. Ben begonnen met de eerste week 5 mg, toen een paar dagen 7.5 mg en sinds 5 dagen 10 mg. Merkte na een paar dagen de stress al minder worden en ben het nu zo goed als kwijt. Het piekeren is ook al aanzienlijk minder [lees meer...]geworden, een heerlijk gevoel om af en toe een leeg hoofd te hebben. Ik kon niet meer zonder slaaptabletten in slaap komen, heb deze afgebouwd en slaap nu binnen het half uur, ben nog wel een keer wakker, maar slaap dan ook weer verder en wordt 's morgens uitgerust wakker. De eerste 2 dagen ben ik wat raar in mijn hoofd geweest en had vergrote pupillen, maar was goed te doen. Toen ik naar 10 mg ging, ben ik 2 dagen aan de diarree geweest. Ben heel blij dat ik uiteindelijk met de medicijnen begonnen ben.
15-04-2015

Overspannen/burn-out

Eind augustus ben ik gestart met het nemen van escitalopram omwille van angsten en terugkerende burn-outs. Zelf had ik ook zelfmoordgedachten waardoor ik op eigen initiatief hulp gezocht heb bij een psycholoog. Vorige maand was mijn laatste gesprek bij de psycholoog. Ik ben ongeveer 3 jaar in begeleiding geweest bij (verschillende) psychologen. Zij vertelden me vaak dat ik[lees meer...] een sterk persoon was, omdat ik op verschillende manieren een oplossing van het probleem zocht. Vandaar dat medicatie eerst niet aan de orde was. Uiteindelijk ben ik zelf met de vraag omtrent medicatie naar mijn psycholoog gestapt, omdat ik het gevoel had, ondanks mijn inzet, dat ik niet vooruitging. De psycholoog stemde ermee in, dus ben ik naar mijn huisarts gestapt. Zij schreef escitalopram (10 mg) voor. Ik ben er zeer tevreden over. Mijn stemming is drastisch verbeterd, ik voel mij blijer, vrijer, maak mij minder zorgen, ... . De angsten zijn verminderd, in sommige gevallen kunnen ze wel nog optreden. Daarvoor ben ik nog eens terug gegaan naar mijn huisarts. Zij heeft toen een hogere dosis (15 mg) voorgeschreven. Hiervan had ik als bijwerking, dat ik telkens verward wakker werd. Tijdens de dag werd dit wel terug minder. Ik heb ongeveer 3 à 4 weken deze dosis genomen en daarna hebben we samen besloten om terug over te gaan naar 10 mg, waar ik geen bijwerkingen ervaar, ook niet de eerste paar weken bij het innemen ervan.
01-03-2015

Overspannen/burn-out

Begonnen met 10 mg in januari 2015 geen effect nu 15mg geen effect.
02-12-2014

Overspannen/burn-out

Vanaf oktober 2013 werd ik depressief. Dat ging met ups en downs. Toen ik de ziekte van pfeifer kreeg ging ik pas goed door de knieën en huilde alles "om niks" bij elkaar, zocht hulp bij de ggz. Toen ik in sept. aangaf het liefst dood wilde, besloot de hulpverlener een brief aan de huisarts te schrijven met het verzoek mij medicatie voor te schrijven. Het begon met 10 mg. [lees meer...]Escitalopram. Vervelende bijwerking als hoofdpijn, erg trillen van binnen en oorsuizen en een lamgelegd wat gevoelens betreft en totaal geen zin in sex. nu ben ik verhoogd naar 20 mg en gebruik het nu een week. De hoofdpijn heb ik niet meer, de rest nog wel en ik heb het idee dat het weer erger wordt. Wil het nog even aanzien, anders terug naar de huisarts.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (512) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (482) - Antibiotica - penicillines breedspectrum