escitalopram

Overspannen/burn-out (14 meningen)
Psychische klachten (0 meningen)

Escitalopram bij depressie

Kenth Triesscheijn (22-08-2018)

28-04-2020 | Man | 54
escitalopram (20mg)
Bipolaire stoornis
Sinds mijn puberteit ben ik geplaagd door een bipolaire stoornis. Later trachte ik met overdadig werken ( 14-16 uur per dag) het te onderdrukken maar na 20 jaar crachte ik. Dan volgen intussen 13 jaar van therapie en afwissend medicatie gebruik zonder al te veel soelaas. Mijn 4 de psychiater schreef mij welbutrin 450 of en lambipol 200mg voor. Eerlijk gezegd ging[lees meer...] er voor mij een nieuwe wereld open. Voor het eerst sinds tientalle jaren kon ik het leven weer aan. Na anderhalf jaar doofde het effect en kreeg ik escitalopram 5mg erbij. Het was voor mij de laatste hoop. Het was erop of eronder. Al heel snel had het resultaat. Ik kon normaal functioneeen en kreeg ik waarrempel een geluksgevoel en zag ik alles weer in frisse kleuren. Nu een half jaar verder met de max. dosis van 20 mg verdwijnt stilaan het effect. Blijkt intussen dat ik opgescheept zit met diabetis verschijnselen. Momenteel is het nog leefbaar maar als ik terug herval ... . butrin

02-03-2020 | Man | 54
escitalopram (10mg)
Bipolaire stoornis
Als je jaren in een donker grijze zone leeft dan wegen voor voor mij de nadelen niet op tegenover het leven wat ik nu kan leiden na al die tijd. In het verleden heb ik wel problemen gehad met ijn suikerspiegel maar dat heeft zich gelukkig na 1 jaar hersteld na het beëindigen van inname. Dus het is mij wel aangeraden op mijn gewicht te letten, en dat is bij het gebruik [lees meer...]dubbel moeilijk. Depressie en diabeet is helemaal een onmogelijke combinatie voor mij

12-04-2017 | Vrouw | 59
escitalopram (20mg)
Bipolaire stoornis
Ik gebruik nu enkele jaren escitalopram, nadat ik vanaf 2002 tm 2012 sertraline gebruikte. Ik heb escitalopram in zijn orginele merkvorm als wel generiek van verschillende fabrikanten gebruikt. Voor mij merkte ik geen verschil. Het werkt iha goed, ik heb in principe plezier in mn leven, ben veel minder overgevoelig (vroeger huilde ik om bijna alles, zowel van droefheid al[lees meer...]s van ontroering), veel minder angstig, evenwichtiger. Samen met 300mg valproaat. De ondraagljjke depressies komen nog wel voor maar zijn met een week over door tijdelijke ophoging medikatie. Het positieve aspect van die overgevoeligheid, nl zeer ontroerd kunnen raken van muziek, mooie woorden, natuur etc mis ik weleens, maar ik heb er zoveel voor teruggekregen. De ernstigste bijwerking van escitalopram (en sertraline) is voor mij het gebrek aan libido. Een orgasme zit er niet meer in. Zodra ik 2 dagen mn medicatie oversla, is het libido weer terug. Vroeger smokkelde ik daar wel mee, maar dan vond ik dat verdwijnen weer zo jammer. je raakt er op den duur aan gewend. Verdere bijwerkingen: meer slaap nodig, geheugen werkt minder goed. Sinds ik helemaal gestopt ben met het gebruiken van suiker is mn geheugen, concentratie etc verbeterd. Lange tijd had ik woordvindproblemen en kon slecht 2 dingen tegelijk doen, bv iets simpels als koffie zetten en luisteren of praten ging helemaal mis. Al met al is mijn levenskwaliteit enorm verbeterd. Enkele malen per jaar val ik terug in depressie: een tijdelijke verhoging naar 30mg volstaat. Na de ophoging ben ik dan meestal na een week weer ok. Na een paar weken bouw ik dan weer af. Ik heb al jaren goed contact met psychiater en kan nu ophogen en afbouwen op eigen gezag of in overleg via mail of telefoon. Dat is heel prettig (gevoel v controle, geen wachttijden en toch de veiligheid van deskundige).

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (551) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (505) - Antibiotica - penicillines breedspectrum