mening

Escitalopram

escitalopram

Overspannen/burn-out (14 meningen)
Sociale fobie (1 mening)
Psychische klachten (0 meningen)

Escitalopram bij depressie

Kenth Triesscheijn (22-08-2018)

12-04-2017

Escitalopram (escitalopram)
Bipolaire stoornis

Ik gebruik nu enkele jaren escitalopram, nadat ik vanaf 2002 tm 2012 sertraline gebruikte. Ik heb escitalopram in zijn orginele merkvorm als wel generiek van verschillende fabrikanten gebruikt. Voor mij merkte ik geen verschil. Het werkt iha goed, ik heb in principe plezier in mn leven, ben veel minder overgevoelig (vroeger huilde ik om bijna alles, zowel van droefheid al[lees meer...]s van ontroering), veel minder angstig, evenwichtiger. Samen met 300mg valproaat. De ondraagljjke depressies komen nog wel voor maar zijn met een week over door tijdelijke ophoging medikatie. Het positieve aspect van die overgevoeligheid, nl zeer ontroerd kunnen raken van muziek, mooie woorden, natuur etc mis ik weleens, maar ik heb er zoveel voor teruggekregen. De ernstigste bijwerking van escitalopram (en sertraline) is voor mij het gebrek aan libido. Een orgasme zit er niet meer in. Zodra ik 2 dagen mn medicatie oversla, is het libido weer terug. Vroeger smokkelde ik daar wel mee, maar dan vond ik dat verdwijnen weer zo jammer. je raakt er op den duur aan gewend. Verdere bijwerkingen: meer slaap nodig, geheugen werkt minder goed. Sinds ik helemaal gestopt ben met het gebruiken van suiker is mn geheugen, concentratie etc verbeterd. Lange tijd had ik woordvindproblemen en kon slecht 2 dingen tegelijk doen, bv iets simpels als koffie zetten en luisteren of praten ging helemaal mis. Al met al is mijn levenskwaliteit enorm verbeterd. Enkele malen per jaar val ik terug in depressie: een tijdelijke verhoging naar 30mg volstaat. Na de ophoging ben ik dan meestal na een week weer ok. Na een paar weken bouw ik dan weer af. Ik heb al jaren goed contact met psychiater en kan nu ophogen en afbouwen op eigen gezag of in overleg via mail of telefoon. Dat is heel prettig (gevoel v controle, geen wachttijden en toch de veiligheid van deskundige).

Amoxicilline (484) - Antibiotica - penicillines breedspectrum